גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עומר אדם הגיע להרים למיטב דש שחגג יום הולדת ארבעים

וגם: ביהמ"ש דחה בקשה להורות לפנטזי נטוורק לא להשיב לעבודה את המנכ"ל שתקף, מפגש בוטיק לבעלי עסקים משפחתיים ומי הגיעו לכנס הקנאביס של Cann10?

אילן רביב (מימין) וצבי סטפק / צילום: יוסי מסה
אילן רביב (מימין) וצבי סטפק / צילום: יוסי מסה

בית ההשקעות מיטב דש ציין השבוע 40 שנים לפעילותו, וכ-1,500 העובדים ובני ובנות זוגם הגיעו לחוות רונית כדי לחגוג. אחרי שאכלו ונהנו ממופע חימום של להקת פירומניה, עלה לבמה הזמר עומר אדם למופע משמח, שתורגם לכל אורכו לשפת הסימנים לטובת 17 עובדי החברה שהם לקויי שמיעה. בחידון שנערך לעובדים התברר, כי בצירוף מקרים 40 מעובדי החברה חוגגים גם הם השנה את יום הולדתם ה-40.

צבי סטפק, ממייסדי מיטב דש (שכותב טור ב"גלובס"), אמר כי "לפני 40 שנה לא היה לנו מחשב כמובן, לא מכשירים סלולריים, לא היו גוגל, אמזון ופייסבוק. מה שהיה לנו זה משרד של חדר, מחשבון ופקס וערכים של מקצועיות ואמינות. האמנו בדרך שלנו, נאבקנו, התמדנו, והגענו לאן שהגענו".

אילן רביב , מנכ"ל בית ההשקעות, אמר כי "40 הוא גיל מופלא. זהו גיל עם ניסיון וידע, ועדיין אנחנו צעירים, רעננים, מעזים, מלאים בתשוקה. אתם יודעים מה אומרים על גיל 40?! אנחנו בשיא בשלותנו. והדרך רק בתחילתה".

מדיווח שפרסם בשבוע שעבר בית ההשקעות, שנסחר כיום לפי שווי של 835 מיליון שקל, עולה כי סטפק, שמחזיק ב-28% מהחברה, העביר לאחרונה את כל מניותיו בבית ההשקעות שייסד לילדיו אבנר סטפק (60%), אמיר סטפק (20%) ורחל סטפק (20%).

ביהמ"ש דחה בקשה להורות לפנטזי נטוורק לא להשיב לעבודה את המנכ"ל שתקף

שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב ח'אלד כבוב דחה אתמול בקשה של בעל מניות בחברת פנטזי נטוורק להוציא צו, המורה לחברה ולחברי הדירקטוריון לא לאפשר למנכ"ל המשותף דני צדוק לשוב לעבודתו ולהורות לחברה לקיים לו שימוע לפני פיטורין. את הבקשה הגיש עו"ד זיו עירוני בעקבות פרסום האירוע שבו תקף צדוק את חבר הדירקטוריון שמעון כהן.  

עירוני טען כי החברה וחברי הדירקטוריון לא ביררו את "השפעת התנהגותו הדורסנית והאלימה של המנכ"ל על יכולות של הדירקטוריון לנהל את ישיבותיו ולקבל החלטות באופן עצמאי" וכן כי אי קיום שימוע למנכ"ל הוא "הפרה בוטה של חובת הזהירות והמיומנות של הדירקטורים".

בנימוקיו כתב השופט כאבוב כי "מאזן הנוחות נוטה באופן ברור ואף מוחלט לאי קבלת העתירה שמשמעה העברת מנכ"ל חברה ציבורית מתפקידו עוד טרם בירור כל העובדות הרלוונטיות כאשר ידוע לבית המשפט כי העניין נדון בדירקטוריון החברה וזה אישר את החזרתו לעבודה סדירה". השופט כאבוב ציין כי עילת הבקשה, פגיעה בכללי ממשל תאגידי תקין, אינה מצדיקה מתן צו במעמד צד אחד והעניק לחברה 14 יום להגיש תגובה.

לפני כשבועיים דיווחה החברה לבורסה כי צדוק מבקש לצאת לחופשה למשך 14 ימים, בעקבות אירוע אלים אשר התרחש במהלך הפסקה בישיבת דירקטוריון שבוע קודם לכן, ובמהלכה תקף את כהן. לדברי החברה, "האירוע טופל ברמת החברה בהתאם להנחיות היועצים המשפטיים, ומר צדוק התחייב בפני הנהלת החברה וחברי הדירקטוריון כי אירוע שכזה לא יישנה בעתיד". כהן מסר בתגובה כי "מדובר באירוע נקודתי בלבד. מר צדוק התנצל על האירוע וקיבלתי את התנצלותו".

פנטזי נטוורק היא חברה דלת פעילות הנסחרת בבורסה לפי שווי של 17.5 מיליון שקל. רואי החשבון של החברה מפנים את תשומת הלב באשר לקיום ספקות משמעותיים בדבר יכולתה של החברה להמשיך ולהתקיים כ"עסק חי". מדוחותיה האחרונים עולה כי החברה מבצעת השקעות בחברות מתחומים שונים, כגון תחום הפעלת תחנות הדלק ותחום הקנאביס. בנוסף, החברה מחזיקה בחברה הפועלת בתחום משחקי הפנטזי אשר פעילותה הופסקה והיא נמצאת בתהליכי סגירה. בששת החודשים האחרונים איבדה פנטזי נטוורק כ-30% מערכה.

דיני משפחה: מפגש בוטיק לבעלי עסקים משפחתיים 

מהם האתגרים וההזדמנויות בעסקים משפחתיים, ואיך מנפיקים חברה משפחתית בבורסה? אלה היו בין הנושאים עליהם הגיעו ללמוד בעלי עסקים משפחתיים ישראלים שהשתתפו השבוע במפגש בכירים בוטיקי בנושא "עסקים ומשפחה - המירוץ להצלחה", שערכו משרד KPMG סומך חייקין ומשרד עורכי הדין ש. פרידמן.

את הרצאת הפתיחה העביר ליאור נבון, מנהל יחידת פיתוח שווקים בבורסה לניירות ערך, בה דיבר על הנפקת חברות משפחתיות בבורסה. בהמשך המפגש הרצתה ד"ר נאוה מיכאל צברי, מנהלת מרכז רעיה שטראוס לחקר עסקים משפחתיים בפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב, שגילתה למשתתפים בתחילת ההרצאה שהיא דור שלישי למשפחת שטראוס, ובתה של רעיה שטראוס, וסיפרה על ההזדמנויות והאתגרים בעסקים משפחתיים. לקינוח שמעו המשתתפים מראם סמואל, מייסד אליפות ישראל במכוניות מירוץ, כיצד עזב את העסק המשפחתי לטובת הגשמת חלומו.

את המפגש יזם והוביל יעקב גמליאל, שותף, ראש מערך Enterprise- עסקים בצמיחה, KPMG סומך חייקין. בין המשתתפים שהגיעו היו עו"ד שרית מולכו, ראש מחלקת תאגידים במשרד ש. פרידמן; שלמה אביטן, בעלי גז יגל; עו"ד אפרת שוסטר, שותפה במחלקה המסחרית במשרד ש. פרידמן; צליל שמחון, Global executive KPMG Enterprise; ויואב לביא, ראש מערך ליווי עסקאות, KPMG סומך חייקין.

יעקב גמליאל עו"ד שרית מולכו, ליאור נבון וד"ר נאוה מיכאל צברי / צילום אייל פרידמן

מי הגיעו לכנס הקנאביס של Cann10?

כנס הקנאביס הבינלאומי Cannx מיסודה של חברת Cann10 מקבוצת שיזים, נערך השבוע בגני התערוכה בתל אביב בהשתתפות כ-1,000 איש מרחבי העולם. זוהי השנה הרביעית שבה נערך הכנס. יו"ר הכנס הוא הפרופ' רפאל משולם מן האוניברסיטה העברית, אשר נחשב לאבי מחקר הקנאביס העולמי.

את הכנס פתח שר החקלאות ופיתוח הכפר, אורי אריאל, שאמר: "ישראל היא מעצמת קנאביס רפואי, מובילה במחקר ובפיתוח ומשמשת אור לגוים. כמי שפעל לקידום החוק ולהכרזה על קנאביס כגידול חקלאי, אני רואה חשיבות רבה בייצוא הקנאביס הרפואי משום שיקל על חולים, יספק פרנסה לחקלאים ויביא לשגשוג הכלכלה בישראל".

בפאנל הפוליטי של הכנס אמר אהוד ברק, יו"ר חברת הקנאביס אינטרקיור ומתמודד בבחירות מטעם רשימת המחנה הדמוקרטי, כי: "אנחנו מחכים לפרישתו של נתניהו מן הפוליטיקה וממתינים לו בתעשיית הקנאביס", בדיחה עצמית של ברק על ריבוי הפוליטיקאים לשעבר אשר מונו בחודשים האחרונים לתפקידים בתעשייה זו (ואחרים אשר כבר משריינים תפקידים עתידיים פוטנציאליים למקרה שלא יצליחו בבחירות).

עוד אמר ברק כי הוא מאמין כי לגליזציה לקנאביס תתרחש בעוד חמש-שש שנים. לגבי ההסכם בין הליכוד לזהות בעניין "לגליזציה לקנאביס רפואי", אמר כי "ליגליזציה לא נעשית לקנאביס רפואי אלא למטרות פנאי. זהו רק צעד פוליטי חסר משמעות. לנתניהו יש רקורד עשיר לפיו הוא לא עומד בהבטחותיו".

בינתיים, לדבריו, "ישראל ככל הנראה איבדה בין שליש לרבע מהפוטנציאל הכלכלי של תעשיית הקנאביס העולמית, בעקבות העיכוב הרגולטורי לייצוא קנאביס. עם זאת ישראל עדיין לא הפסידה במירוץ העולמי".

מייסד שיזים, קבוצת החזקות רב תחומית בתחום הביומד, יוסי בורנשטיין, אמר בכנס כי "בעוד עשור יעמוד ערך שוק הקנאביס על 56.7 מיליארד שקל, ויפחת משמעותית השימוש במשככי כאבים אופיאטיים. היום, הקנאביס מאושר לשימוש לרפואה או לפנאי ב-44 מדינות ברחבי העולם, כאשר השווקים הגדולים ביותר באירופה לקנאביס רפואי הם איטליה, הולנד, וגרמניה".

עוד נצפו בכנס  ירון ברגר, מנכ"ל החנות המקוונת לקאנביס רפואי GreenPharma ויובל לנדשפט, מנהל היחידה לקנאביס רפואי (היק"ר) במשרד הבריאות. 

ירון ברגר , יובל לנדשפט ויוסי בורנשטיין / צילום: ניר עצמון

עוד כתבות

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

יציבות בוול סטריט; רדיט יורדת ב-7%, טסלה ב-2.5%

נאסד"ק עולה ב-0.1% ● הצמיחה השנתית בארה"ב עמדה ברבעון האחרון על 3.4%, יותר מהצפוי ● האסטרטג של ג'יי.פי מורגן מזהיר: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר נוספים בחברת ה-AI אנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות בעולם

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • עדכונים שוטפים

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בבורסה המקומית; אלקטריאון מזנקת ב-13%, אופקו ב-11%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.1% ות"א 90 יורד ב-0.7% ● אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן