גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תקיפת רחפנים בסעודיה עשויה להקפיץ את הנפט; דריכות לקראת ריבית הפד; 5 נקודות השבוע בשווקים

הפד עשוי להוריד השבוע את הריבית ● רגיעה במתיחות הסחר בין סין לארה"ב ● מחיר הנפט צפוי לרכז עניין ● בארה"ב יפורסמו נתוני אישורי הבנייה לחודש אוגוסט ומדד הייצור של פילדלפיה ● בשוק המקומי, פורסם מדד המחירים לצרכן לחודש אוגוסט ● התחזית השבועית של "גלובס"

יו"ר הפד ג'רום פאוול ונשיא אכה"ב דונלד טראמפ./ צילום: רויטרס, Carlos Barria
יו"ר הפד ג'רום פאוול ונשיא אכה"ב דונלד טראמפ./ צילום: רויטרס, Carlos Barria

שבוע המסחר מעבר לים ייפתח על רקע הדיווח בסוף השבוע האחרון על הקלות מצד סין במכסים על סחורות חקלאיות מארה"ב, על רקע צמצום הפקת הנפט מסעודיה בצל מתקפת הרחפנים, ולקראת הודעת הריבית של הבנק המרכזי הפדרלי בארה"ב. 

בסוף השבוע האחרון בוול סטריט המדדים ננעלו בהססנות כאשר מדד דאו ג'ונס טיפס ביום שישי ב-0.14% ובכך סגר רצף עליות של שמונה ימים ברציפות, לראשונה זה למעלה משנה. מנגד, מדד הנאסד"ק השיל 0.22% מערכו. בשוק האג"ח האמריקאי נרשמה עליית תשואות בצורה חדה על רקע נתוני מאקרו חיוביים, בהם שיפור באמון הצרכנים, וגידול בצריכה הפרטית. 

אלו האירועים שצפויים לרכז עניין לקראת פתיחת שבוע המסחר הקרוב:

1. החלטת הריבית של הפד

ביום רביעי השבוע תפורסם החלטת הריבית של הפד. לצד זאת תפורסם תחזית המאקרו של חברי הפד. כלכלני לידר שוקי הון צופים כי הפד יוריד את הריבית ב-0.25%, ומנגד הנגיד פאואל צפוי לנסות לרסן את הציפיות ולאותת כי בהמשך הדרך הורדת הריבית תלויה בנתונים מהכלכלה האמריקאית.

בעוד השווקים מגלמים מספר הורדות ריבית בהמשך, הפד צפוי לרסן את הציפיות. "תחזית הריבית של חברי הפד (Dots) צפויה להראות אי שינוי בריבית עד סוף שנת 2020 והעלאת ריבית מתונה ב-2021", כתבו כלכלני לידר בסקירתם השבועית. "שוק האג"ח עלול להתאכזב מתחזית שאיננה כוללת המשך הורדת ריבית. בהחלות הריבית האחרונה שני חברי הפד לא תמכו בהורדת ריבית. למעשה מאז, הנתונים הכלכליים בארה"ב היו חיוביים באופן כללי למרות מעט חולשה בשוק העבודה. נמשכת אי הוודאות בסביבה הגלובלית ומלחמת הסחר (עם מעט רגיעה בשבוע האחרון). נתוני האינפלציה עלו מעט, אך הפד מעדיף להסתכל על אינפלציית הליבה PCE אשר נותרה על רמה נמוכה מהיעד (1.6% ביולי)".

הודעת הריבית של הפד הצפויה, מגיעה בהמשך ללחצים מצד הנשיא טראמפ בטוויטר על הפד, בקריאה להשית ריבית שלילית. אורי גרינפלד, הכלכלן הראשי של פסגות, אמר כי "נתוני השכר שהתפרסמו בדו"ח התעסוקה של חודש אוגוסט הראו שלפד יהיה קשה לתת לשווקים את ההכוונה העתידית שלה הם מצפים מכיוון שכאשר קצב הגידול בשכר מאיץ, לא מעט מחברי הפד לא מרגישים בנוח להמשיך ולהפחית את הריבית מדי רבעון. נתוני האינפלציה שהתפרסמו בשבוע שעבר דחקו את הפד עוד יותר עמוק לפינה זו שכן אלו הראו שאינפלציית הליבה עלתה יותר מהצפי ועומדת על 2.4%. בעוד שסביר להניח שהפד יפחית את הריבית פעם נוספת השבוע, אנו מעריכים שהודעת הפד תמשיך להתייחס להפחתת הריבית כ"הפחתה של אמצע מחזור" כלומר התאמות קלות לפני שחוזרים לתוואי העלאת הריבית".

2. מלחמת הסחר, שלב האופטימיות

בהמשך להקלות מצד הנשיא טראמפ, שדחה את הטלת המכסים על סין כמחווה של רצון טוב לפני החגים, סין מצידה הקלה במכסים על יבוא סחורות חקלאיות מארה"ב. מארק מתיוס, ראש תחום המחקר באסיה של הבנק השוויצרי יוליוס בר, אמר כי חגיגות העצמאות בסין שיחולו ב-1 באוקטובר יבטיחו לשווקים סנטימנט חיובי בטווח הקצר. מתיוס הוסיף כי השווקים הגיבו היטב למרות הפגיעה בשער המטבע הסיני ביחס לדולר. מתיוס מצביע בטווח הארוך על צפי להכללה של מניות ואג"ח במדדים שונים, המשך הביסוס של סין כמדינה בעלת האוכלוסייה ההומוגנית הגדולה בעולם, הובלה בתשתיות תקשורת דור 5 ופעולות של מדיניות מתואמת, כגורמים ההופכים את סין למרכיב בלתי נמנע בבניית הפורטפוליו של משקיעים לטווח ארוך. מתיוס מסכם ואומר כי ההשפעות הכלכליות של מלחמת הסחר הורגשו אבל לא באופן חריף כמו הסנטימנט שהורגש בשווקים. הבנק נשאר בהמלצה שורית (Overweight) על סין.

3. פגיעה בקצב הפקת הנפט הסעודי

התקפת מל"טים על תשתיות נפט בערב הסעודית, בשבת חוללה נזקים כבדים בשני מתקני נפט גדולים במדינה - אחד מהם הוא הגדול ביותר בעולם - וגרמה לקיצוץ של למעלה מ-50% מתפוקת הנפט היומית שלה. אנליסטים מצפים עתה לעלייה חדה במחירי הנפט. שני המתקנים שנפגעו מפיקים יחדיו 8.45 מיליון חביות נפט ביום. חברת אראמקו, בעלת השליטה על תשתיות הנפט בערב הסעודית, הודיעה על "השעיית" התפוקה של 5.7 מיליון חביות ביום. כמות זו מהווה כ-6% מתפוקת הנפט העולמית. משרד האנרגיה בוושינגטון הודיע כי הממשל מוכן עתה להשתמש בעתודות הנפט של ארה"ב לשעת חירום כדי למנוע שיבושים במערכת אספקת הנפט הגלובלית.

"המתקפה האיראנית היא מתקפה אסטרטגית על סעודיה והחרפה משמעותית של האיום במפרץ הפרסי", אמר רו"ח אמיר איל, יו"ר קבוצת ההשקעות אינפיניטי. לדברי איל, "כבר לא מדובר במתקפה על מיכלית כזאת או אחרת, מתקפה טקטית וספורדית, אלא במהלך מתוכנן שמצליח לפגוע בהיקף הפקת הנפט העולמי. האיראנים למעשה אומרים לעולם - 'אם אנחנו לא נמכור נפט, בגלל הסנקציות, גם סעודיה לא תוכל למכור נפט, ואת המחיר ישלמו הצרכנים בשווקים הגלובאליים'.

לדברי איל, "המתקפה האחרונה של האיראנים תעלה להם ביוקר, עם החרפה נוספת של הסנקציות. טראמפ לא ייכנע לאיומים האיראניים והוא יפעל לחנק מוחלט של יצוא הנפט מאיראן, שיכול לרדת מתחת לרמה של 200 אלף חביות ביום, לעומת פוטנציאל הפקה יומי של שתי מיליון חביות. מדובר בהפסד כלכלי אדיר לכלכלה האיראנית, שגם ככה נמצאת במצב שביר מאד".

איל הוסיף כי, "ממשל טראמפ לא מעוניין בעלייה דרמטית במחירי הנפט, ולכן ארה"ב תפעל להגברת הייצור המקומי, תוך כניסה לשווקים חדשים מהם הסעודים יוצאים. סעודיה מצידה נמצאת בין הפטיש לסדן. הנפקת הענק של חברת הנפט הממשלתית ארמקו תידחה למועד לא יודע, וסעודיה רק הולכת ומגבירה את התלות הביטחונית שלה בארה"ב, שמספקת לה מטריית הגנה מול האיום האיראני. בזווית הישראלית מדובר דווקא בהתפתחות חיובית, שמגבירה את המתח מול איראן, מרחיקה את האפשרות לפגישה בין טראמפ לרוחאני ויוצרת תמריץ סעודי לתמיכה בתכנית המאה של ממשל טראמפ".

4. מאקרו: מדד הייצור של פילדלפיה והחלטות ריבית בעולם

ביום שני השבוע צפויים להתפרסם נתוני הייצור התעשייתי של סין לחודש אוגוסט, כאשר הצפי הוא לעלייה של 5.2% בחישוב שנתי, לעומת 4.8% ביולי.

ביום שלישי, בגרמניה יפורסם מדד הסנטימנט הכללי של ZEW לחודש ספטמבר. לפי הצפי של הכלכלנים המדד צפוי להצביע על קריאה של מינוס 38 נק' לעומת מינוס 44.1 נק' בחודש אוגוסט. בארה"ב יפורסמו נתוני הייצור התעשייתי לחודש אוגוסט, כאשר הצפי הוא לעלייה של 0.2% לאחר ירידה של 0.2% בחודש יולי.

ביום רביעי, בבריטניה יפורסמו נתוני האינפלציה כשברקע מנשבת אי ודאות סביב יציאתה של הממלכה מהאיחוד האירופי. לאחר מכן באותו היום יפורסמו נתוני האינפלציה בגוש האירו. נזכיר כי הבנק המרכזי האירופי הוריד את תחזית האינפלציה ביום חמישי האחרון בהודעת הריבית, אז השיק הבנק תוכנית רכישות של 20 מיליארד דולר בחודש, ללא דד-ליין. בארה"ב יפורסמו נתוני אישורי הבנייה לחודש אוגוסט, ובערב תפורסם החלטת הריבית של הפד, ולאחריה יקיים היו"ר פאוול מסיבת עיתונאים.

ביום חמישי, ביפן תפורסם החלטת הריבית על ידי הבנק המרכזי. בבריטניה יפורסמו נתוני המכירות הקמעונאיות לחודש אוגוסט, והבנק המרכזי יכריז על הריבית לחודש ספטמבר. בארה"ב, יפורסמו באותו יום מדד הייצור של פילדלפיה לחודש ספטמבר ומכירות הבתים הקיימים.

5. בשוק המקומי: בחירות ומדד המחירים לצרכן

ביום ראשון התפרסם מדד המחירים לצרכן של חודש אוגוסט. כלכלני לידר שוק הון צפו מדד של 0.2% בהשפעת עלייה עונתית במחירי הדיור (שכירויות) בשיעור של 0.5%, התייקרות של 4.7% במחירי הפירות והירקות, ועלייה עונתית במחירי הבראה ונופש בישראל בשיעור של 9.6%. נזכיר כי בהחלטת הריבית האחרונה של בנק ישראל צוין כי חלה ירידה חדה בסביבת האינפלציה.

עוד יפורסמו בשוק המקומי ביום שני השבוע נתוני מספר המשרות הפנויות לחודש אוגוסט. ביום חמישי יפורסמו נתוני האבטלה לחודש אוגוסט. 

ביום שלישי השבוע יתקיימו בחירות לכנסת ישראל. צאו להצביע!

עוד כתבות

מדד פוטסי הבריטי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

מגמה מעורבת באירופה; מניית יוניליוור מטפסת לאחר הדוחות

ההנג סנג עולה ב-0.2% ● החוזים העתידיים בארה"ב יורדים ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית, מיקרוסופט ואינטל

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

ח'ליל אל-חיה, בכיר בזרוע המדינית של חמאס שלקח חלק במשא ומתן לעסקה, במהלך ראיון לסוכנות הידיעות AP / צילום: Associated Press, Khalil Hamra

בכיר חמאס ל-AP: חמאס תניח את נשקה אם תקום מדינה פלסטינית

חבר הזרוע המדינית של חמאס, ח'ליל אל-חיה, קרא להקים מדינה פלסטינית בגבולות 67 • דיווח: צה"ל תקף בעומק השטח הלבנוני בבעלבכ • דובר צה"ל: סרטון החטוף מהשבי - קריאה דחופה לפעולה • אחרי פרסום הסרטון: מחאה בירושלים להחזרת החטופים • עדכונים בולטים

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב, אסר על מכירתם במשך 100 שנים ● כעת האוסף מותר למכירה, והוא שווה סכום עתק

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות