גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יש שכר לאתגר: מנכ"ל אי.די.בי החדש עשוי להרוויח עד 5 מיליון שקל בשנה

לדברי קבוצת אי.די.בי-דסק"ש, מינויו של ערן סער מהווה צעד מהותי למיצוב פעילותה העסקית ואיתנותה הפיננסית של הקבוצה ● בין השאר הוא יידרש להוביל את ההתנהלות מול מחזיקי האג"ח של אי.די.בי, שלהם חייבת החברה 2.5 מיליארד שקל

אחרי חודשים ארוכים של משבר הנהגתי וחוסר וודאות, הודיעה ביום חמישי האחרון קבוצת אי.די.בי-דסק"ש (דיסקונט השקעות), שנמצאת בשליטת אדוארדו אלשטיין, על מינויו של ערן סער למנכ"ל שתי החברות - תפקיד שאותו מילא באחרונה מי שנחשב למקורבו של אלשטיין, שולם לפידות, עד למאי האחרון.

סער (47) כיהן במהלך השנים בשורת תפקידים בכירים בסקטור הפרטי והציבורי, ובתפקידו האחרון שימש מנכ"ל קבוצת ההחזקות הציבורית אקויטל, הפועלת בענפי הנדל"ן והאנרגיה, והוביל את שינוי מבנה ההחזקות של הקבוצה באמצעות צעדי מיזוג ורכישות בישראל ובעולם, לצד הובלת הפיתוח העסקי של מאגר הגז הטבעי "תמר" כמנכ"ל ישראמקו.

עוד קודם לתפקידו כמנכ"ל אקויטל, כיהן סער במשך כשנתיים כסמנכ"ל הכספים של הקבוצה והיה אמון על פעילותן הפיננסית של כלל החברות בקבוצה. בסקטור הציבורי, סער כיהן בתפקיד סגן מנהל אגף התאגידים ברשות ניירות ערך. סער, עורך דין ורואה חשבון מוסמך, הוא בוגר הפקולטה למשפטים, בעל תואר שני במימון ובעל תואר ראשון בחשבונאות ומשפטים באוניברסיטה העברית בירושלים.

לדברי קבוצת אי.די.בי-דסק"ש, הבחירה בסער מהווה צעד מהותי ביישום האסטרטגיה של הקבוצה למינוי דמות בכירה בעלת ניסיון עשיר בפעילות דומה של ניהול קבוצת החזקות, במטרה למצב את פעילותה העסקית ואיתנותה הפיננסית של הקבוצה במגוון ענפי הפעילות.

סער יידרש להוביל מכירת נכסים

אי.די.בי ודסק"ש הן שתי חברות החזקה שהופרדו לפני כשנתיים בצורה מלאכותית. עד לאותה תקופה נחשבה דסק"ש לחברה בת של אי.די.בי, אבל לנוכח דרישות חוק הריכוזיות, מכרה אי.די.בי את מניות השליטה בדסק"ש לידי חברה מקבוצת אלשטיין באמצעות הלוואת מוכר, וכעת אי.די.בי ודסק"ש מוגדרות פורמלית כחברות אחיות. 

עם זאת, בעוד דסק"ש אמורה להמשיך ולרכז את פעילויותיו של אלשטיין בישראל, הרי שבאי.די.בי נותרו נכסים בודדים שעתידים להימכר בשנים הקרובות. נכסים אלה כוללים את יתר ההחזקה בכלל ביטוח, ההחזקה בפרויקט הנדל"ן המניב בלאס וגאס (טיבולי) והבעלות על חברת התעופה ישראייר.

סער בתפקידו החדש יידרש להוביל את מכירת שלושת הנכסים האלה, ובמקביל להוביל את ההתנהלות מול מחזיקי האג"ח של אי.די.בי, שלהם חייבת החברה כ-2.5 מיליארד שקל. עד לסוף נובמבר 2019 אמורה אי.די.בי לפרוע תשלומי קרן וריבית של 541 מיליון שקל למחזיקי האג"ח שלה, שלאחריהן תישאר עם שתי סדרות בלבד, ט' ו-י"ד.

על פי הערכת דירקטוריון אי.די.בי, תגיע החברה ליוני 2021 כשברשותה 181 מיליון שקל, לאחר שהשלימה את מכירת החזקותיה בכלל ביטוח ובישראייר. עם זאת, בפני אי.די.בי יעמדו אז התחייבויות עתידיות בהיקף של כ-2 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח, שלצורך פירעונן תידרש החברה להסתמך בעיקר על פירעון הלוואת המוכר, שמבוסס על דיבידנדים שתידרש דסק"ש לחלק.

אם תצלח אי.די.בי את הפירעונות בנובמבר הקרוב, הרי שבפניה יעמדו שנתיים שבהן היא תידרש לפרוע מדי שנה סכום נמוך יותר, של 280-300 מיליון שקל בשנה. המשוכה הגבוהה הבאה תגיע בסוף 2022, אז תידרש אי.די.בי לפרוע כ-935 מיליון שקל למחזיקי אג"ח י"ד.

החברות של אלשטיין הזרימו סכום עתק

נכון למועד פרסום הדוחות הכספיים לרבעון השני של 2019, מציגה אי.די.בי הון עצמי שלילי בהיקף של 418 מיליון שקל, לצד שווי נכסי נקי (NAV) שלילי של 245 מיליון שקל ורמת מינוף גבוהה ביותר, בשיעור של 123%. נתונים אלה, יש להזכיר, מגיעים לאחר שהחברות שבשליטת אלשטיין, ובראשן החברה הציבורית אירסה, כבר הזרימו לאי.די.בי סכום עתק של כ-2.7 מיליארד שקל.

בתחילת ספטמבר הזרימה אירסה עוד 70 מיליון שקל לאי.די.בי, והיא אמורה להזרים עוד שני סכומים שנתיים זהים בספטמבר 2020 ובספטמבר 2021. דסק"ש הציגה בסוף יוני הון עצמי חיובי של 1.2 מיליארד שקל, NAV של 1.2 מיליארד שקל ורמת מינוף של 69%. 

רשימת הנכסים של דסק"ש כוללת כיום שלוש החזקות מרכזיות: 26% ממניות שופרסל בשווי של כ-1.5 מיליארד שקל, 69% ממניות קבוצת הנדל"ן נכסים ובניין בשווי כ-1.5 מיליארד שקל, וכן 44% ממניות סלקום בשווי כ-400 מיליון שקל.

הצלחה תזכה את סער בהגדלת התמלוגים

סער מצדו מכיר את האתגרים היטב, וינסה לשפר את המצב בזכות היכרותו העמוקה עם שוק ההון המקומי ועם מרבית השחקנים בו. נוסף על כך, יזכה אותו המעבר הזה בשכר בסיס גבוה יותר ובאפשרות להגדלת התגמולים, אם אכן יצליח במשימתו. 

אם בקבוצת אקויטל זכה סער לשכר ותנאים נלווים בהיקף של כ-930 אלף שקל בשנה, הרי שאצל אלשטיין הוא יזכה לשכר בעלות שנתית של עד 9 מיליון שקל. עלות זו כוללת שכר בסיס של 160 אלף שקל בחודש (צמוד למדד המחירים לצרכן) בתוספת תנאים נלווים. נוסף על כך, יקבל סער 2.5 מיליון אופציות של דסק"ש (1.7% מהחברה) "מחוץ לכסף", בעלות שווי חשבונאי של 6 מיליון שקל. האופציות יתחלקו לחמש מנות שוות, ובתום כל שנת עבודה יוכל סער לממש מנה אחת של אופציות. מחיר המימוש למנה הראשונה נקבע על 6.9 שקלים, ומשקף פרמיה של כ-25% על מחיר המניה הנוכחי בשוק, כשמחיר מימוש המנה השנייה והשלישית הוא 8.05 שקלים, ואילו מחיר שתי המנות האחרונות 8.63 שקלים.

נוסף על כך, יהיה סער זכאי לבונוס מותנה ביעדים של עד שש משכורות מדסק"ש ומאי.די.בי, וכן לבונוס נוסף אם יצליח להביא לשיפור ב-NAV של אי.די.בי. העלות השנתית (בהנחת זכאות למענק מקסימלי) תסתכם ב-3.96 מיליון שקל בדסק"ש ועוד 0.915 מיליון שקל באי.די.בי.

"עשרות שנות ניסיון במגזר ציבורי"

לאחר הבחירה בסער אמר יו"ר הדירקטוריון של אי.די.בי ושל דסק"ש, אדוארדו אלשטיין, כי "סער מביא עמו עשרות שנים של ניסיון במגזר הפרטי והציבורי. אנו מאמינים כי יכולת הניהול שהוכיח במהלך תפקידיו הרבים והניסיון שצבר, יסייעו לקבוצה לעמוד בפני האתגרים ולמנף את פעילותה העסקית בכלל החברות בקבוצה". 

עוד קודם להודעת המינוי, דיווחו אקויטל והחברות הבנות, נפט וישראמקו, כי סער הודיע להן על רצונו לסיים את תפקידו כמנכ"ל הקבוצה. לפי הודעת החברות בקבוצה, יסיים סער את תפקידו בעוד שלושה חודשים. סער כיהן כמנכ"ל אקויטל ב-7 השנים האחרונות, והיה שותף בכיר בניהולן של חברות בנות וקשורות בקבוצה במשך 9 שנים. אקויטל נשלטת באופן רשמי בידי חיים צוף, אבל מי שנתפס כבעל השליטה שלה בפועל, הוא איש העסקים קובי מימון.

צוף, המכהן בתפקיד יו״ר אקויטל, אמר: "אני מכבד את החלטתו של ערן לפרוש מתפקידו, ומודה לו על שנים של פעילות משותפת ופורייה ועל הישגיו בהובלת תהליכים משמעותיים בפיתוח נכסי הקבוצה". סער אמר על תפקידיו באקויטל כי "היו אלה שנות עשייה מרתקות ואינטנסיביות, וכעת החלטתי לצאת לדרך חדשה ופניי מועדות לאתגרים מקצועיים חדשים". 

עוד כתבות

שר המשפטים יריב לוין, יו''ר הוועדה לבחירת שופטים / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

המערכת קורסת תחת העומס, אבל הוועדה לבחירת שופטים לא מינתה שופטים

למרות שהייתה אמורה למנות שופטים לבתי המשפט המחוזיים בתל אביב, מרכז ולבית משפט השלום בירושלים, הוועדה לבחירת שופטים התכנסה אך לא בחרה שופטים חדשים ● השופטים בישראל דנים בעשרות ומאות תיקים בו זמנית, ובינתיים בתי המשפט נותרים במחסור גדול של שופטים וקורסים תחת העומס, כך שהציבור נפגע

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

"פרדוקס": מנהלי חברות הרחפנים חשפו – זו הסיבה שסין מנצחת אותנו

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסף גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

בורסת תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

הבורסה ננעלה בירידות; מדד הבנקים ירד ב-1.2%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● התנודתיות החריגה בשווקים לאור המתיחות בין איראן לישראל ממשיכה, וגם בשאר העולם אי הוודאות מורגשת ● אי.בי.אי מתייחסים לזינוק באגרות החוב הממשלתיות: "ניתן לנצל את עליית התשואות להארכה הדרגתית של מח"מ התיק" ● מדד המחירים לצרכן הפתיע לרעה, והסיכויים להפחתת ריבית הולכים ומתרחקים ● לאומי: "התנודתיות תימשך, בגלל רגישות מחיר הנפט למתיחות באזור"

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

מייסדי אנטייטל - מימין: אבי זצר ורון נסים / צילום: דימה קרמינסקי

החזר של פי 10 על ההשקעה: חברת הסייבר אנטייטל נמכרת ב-150 מיליון דולר

חברת אנטייטל של היזמים רון נסים ואבי זצר הודיעה על רכישתה ע"י חברה אמריקאית בסדר גודל בינוני, BeyondTrust, שמבצעת כאן את הרכישה הראשונה שלה וצפויה להפוך את הפעילות הישראלית למרכז הפיתוח המקומי שלה ● נסים: "העסקה שנחתמה בתקופה זו משקפת כבוד למדינה"

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

האם הממשלה הנוכחית בלמה את הכניסה של פועלים מעזה?

השר מירי רגב טענה כי הממשלה הקודמת הכניסה פועלים מעזה. אך כך גם ממשלתה שלה ● המשרוקית של גלובס

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

מפגינה באיסטנבול מניפה דגלי פלסטין בהפגנה למען עזה. בציבור הטורקי גוברות הקריאות לניתוק הקשרים הכלכליים עם ישראל / צילום: ap, Khalil Hamra

"מרמרה 2" ודיונים על הרחבת החרם: בטורקיה מחריפים את הטון נגד ישראל

ההחלטה של טורקיה לפגוע קשות בסחר עם ישראל נובעת גם מהאיסור הישראלי להצניח סיוע בעזה, אבל בעיקר מהדרתה מדיוני השיקום של עזה, שעשויים להכניס הרבה כסף למקורביו של ארדואן ● מהלומה נוספת לסחר עלולה להיגרם ממשט מתוכנן לרצועת עזה, שטורקיה תיטול בו חלק

מטוס של EasyJet / צילום: Shutterstock

איזיג'ט מבטלת טיסות עד סוף אוקטובר: איזה קווים יושפעו במיוחד?

ענקית הלואו קוסט רק החזירה פעילות לישראל, ותוך שבועיים ביטלה את כל הטיסות לארץ עד סוף אוקטובר ● המהלך צפוי להשפיע על כ־100 אלף נוסעים, שלדברי החברה יקבלו החזר כספי ● בשוק מעריכים כי הנפגעים העיקריים יהיו הקווים למערב אירופה

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

ג'ו וג'יל ביידן / צילום: ap, Manuel Balce Ceneta

הנתונים נחשפים: כמה מרוויחים ג'יל וג'ו ביידן בשנה?

הנשיא האמריקאי והגברת הראשונה דיווחו על הכנסה ברוטו של 619,976 דולר ב-2023 ● לפי אתר החדשות אקסיוס, בני הזוג שילמו 146,629 דולרים למס ההכנסה הפדרלי - מדובר בשיעור מס של כ-24% ● בניגוד לנשיא לשעבר דונלד טראמפ, ביידן מקפיד לפרסם את דוחות המס שלו מאז שכהונתו התחילה

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

העתיד, השכר והאם מדובר בבועה? מנהלי חברות השבבים הגדולות מדברים על התחום הלוהט

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס TECH IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

גבול לבנון / צילום: ap, Hassan Ammar

צה"ל חיסל את מפקד גזרת החוף של חיזבאללה

דקות אחרי ששני כלי הטיס התפוצצו - בלבנון דיווחו על רכב שהותקף בדרום המדינה • באיראן נערכים לתקיפה ישראלית, ומזהירים: "אנחנו מוכנים להשתמש בנשק שמעולם לא השתמשנו בו" • פיקוד צפון תרגל מעבר משגרה לחירום "במתכונת פתע" • איזיג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את כל הטיסות לישראל עד אוקטובר • עדכונים שוטפים

השופט בדימוס ד''ר עדי זרנקין / צילום: פאול אורלייב

בן הבורר הוא בכיר בחברה מתחרה - האם זו עילה לפסילתו?

ביהמ"ש דחה את בקשת קבוצת סיגמא לפסול את הבורר ד"ר עדי זרנקין, שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, בשל טענה לחשש לניגוד עניינים, מאחר שבנו מכהן כבכיר ומחזיק במניות של חברה מתחרה לחברה שבלב המחלוקת