גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מאיפה הגיעו המל"טים שהצליחו לסגור את ברז הנפט של ערב הסעודית?

"לא מתימן", אומר מייק פומפיאו, הוא מאשים את איראן, אבל טווח המל"טים הח'ותיים דווקא גדל ל-1,500 ק"מ ● השאלה היא למה להם להסתבך ● התשובה היא שסיבוכים הם הרגל רב שנים של מהפכנים אסלאמיסטים ● דעה

עשן עולה ממתקן הנפט של ערמקו בעיר אבקאיק/ צילום: רויטרס
עשן עולה ממתקן הנפט של ערמקו בעיר אבקאיק/ צילום: רויטרס

מהרי תימן? מן הגדה המערבית של החידקל? מן הצד הפרסי של המפרץ? מאיפה באו המל"טים, שהצליחו לסגור את ברז הנפט של ערב הסעודית, אם גם רק ליומיים-שלושה?

מיקומו של כן השילוח כמובן חשוב כשלעצמו. אם מיליציות ח'ותיות שיגרו אותו מתימן, כפי שהן מתיימרות, זה עניין אחד; אם מיליציות פרו-איראניות שיגרו אותו מתוך עיראק, זה עניין אחר; ואם משמרות המהפכה עשו כן מתוך איראן עצמה, זה כמובן עניין אחר עוד יותר.

מזכיר המדינה של ארה"ב אומר, כי "אין ראיות" שהמל"טים באו משטח תימן. מייק פומפיאו הבטיח ש"איראן תוחזק אחראית [...] לתוקפנות חסרת תקדים נגד אספקת האנרגיה של העולם". הסעודים אומרים שיש להם די נפט שאוב ומזוקק כדי למלא את החסר. השווקים אולי יאמינו לסעודים בטווח הקצר, אבל יכווצו את מצחם בטווח הארוך.

איפה בוצעו התקיפות

הכישלון החרוץ של הסעודים

הכיצד זה הסעודים נכשלו כישלון כה חרוץ בהגנה על מקור עושרם? המל"טים של הח'ותים פעילים זה שנתיים, והאפקטיביות שלהם עומדת בסימן עלייה.

עוד בחודש יולי, מל"ט ח'ותי פגע בבית זיקוק של חברת הנפט הלאומית ערמקו ליד הבירה ריאד. מל"טים ח'ותיים פגעו בשדות תעופה סעודיים, במפעל התפלה ובצינורות נפט. פעם אחת מל"ט ח'ותי הצליח להגיע עד נמל התעופה הבינלאומי של אבו דאבי. אבל הרוב הגדול של המל"טים הוזנקו נגד מטרות במערב סעודיה. עכשיו המזרח הרחוק של חצי האי ערב היה על הכוונת.

טכנולוגיית המל"טים של הח'ותים משתפרת והולכת. בארה"ב התפרסם עוד בחודש מאי, שהמל"ט המשוכלל ביותר בידי הח'ותים מסוגל לחצות מרחק של 1,500 ק"מ, במהירות של 240 קמ"ש. הסעודים אמנם הפילו עשרות מל"טים, אבל סוללות ה'פטריוט' שלהם לא עשו חיל, כפי שהתחוור לפחות מווידיאו אחד.

הסעודים יצטרכו להתאמץ מאוד כדי לשכנע את השווקים שמערכות ההגנה שלהם אינן פרוצות ללא תקנה.

על הרי תימן ישבנו וגם ירינו

הדעת מתקשה לתפוס כיצד אוסף של מיליציות בהרי צפון תימן מסוגל לפתח יכולת התקפית כזאת. מקורות מודיעין אמריקאיים, שצוטטו בחודשים האחרונים בעיתוני ארה"ב, כפרו בהנחה הרגילה שהח'ותים חייבים את יכולתם לאיראן.

מה שמדאיג בלוחמת המל"טים הוא הקלות המפתיעה שבה טכנולוגיה חוצה גבולות ומוכנסת לפעולה במאמץ קטן יחסית. הצלחת המל"טים של הח'ותים צריכה להדיר שינה מעיני כל ארץ מזרח תיכונית המטופלת במה שמכנים "לוחמה א-סימטרית".

אבל מחוץ לקשיים המיידיים של ערב הסעודית בהדיפת הח'ותים, השאלה החשובה ביותר היא על יסוד מה התקבלה ההחלטה לשגר את המל"טים. האם היא נועדה לשרת צרכים מקומיים, זאת אומרת ח'ותים נגד סעודים; או שהיא אבן על לוח המשחק הגיאו-אסטרטגי.

בהתחשב במטרות שנפגעו, ובהדים הבינלאומיים של הפגיעה, קצת קשה להאמין באופציה המקומית. אבל אין טעם להעמיד פנים שהדינמיקה של לוחמה שבטית ותהליך קבלת ההחלטות שלה קלים לאבחנה ולניתוח.

איך פדרציות שבטיות מחליטות

הבה ניזכר בטליבאן באפגניסטן לפני ספטמבר 2001. אמנם היה להם מנהיג מוכר, שסירב לשבת בעיר הבירה, אבל הייתה להם גם מועצת זקנים, ברוח מסורות שבטיות מקומיות. פעם אחר פעם זקני הטליבאן החמיצו הזדמנויות לשים קץ לפעילות אל קאעידה בשטחם. הם התענגו על הקנטת ארה"ב.

כאשר ממשל קלינטון האשים את אוסמה בן לאדן בתכנון הפגיעה בשגרירויות ארה"ב במזרח אפריקה, ב-1998, תשובת הטליבאן הייתה "טוב, ננתק להם את הפקס". כך ממש.

כיוצא בזה, הטליבאן עמדו על סף חתימת הסכם עם ארה"ב בתחילת החודש, שהיה מביא התחלת פינוי של הכוחות האמריקאיים בתוך חודשיים. ארה"ב הסכימה לתמורה כמעט מגוחכת מצד הטליבאן. לאחר שטיוטת ההסכם כבר הונחה על השולחנות הרלוונטיים, הטליבאן החליטו להלום בקאבול, והרגו בין השאר חייל אמריקאי. תגובת טראמפ: הוא ביטל את המשא ומתן.

ערפל סמיך אופף את תהליך קבלת ההחלטות של הפדרציה השבטית הזו: מי מחליטים ואיך, ומי סרים למרותם ועל יסוד מה? שאלות דומות אפשר לשאול גם על הח'ותים.

בשעה שהקואליציה הסעודית-אמיראטית בתימן מתקרבת להתמוטטות; בשעה שהאמריקאים מנסים זה זמן מה ליצור ערוצי הידברות עם הח'ותים; בשעה שהאגף הניצי בבית הלבן נחלש (בעקבות הדחת היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון, האנטי-איראני לתיאבון) - האומנם מל"ט בבתי הזיקוק משרת צורך אסטרטגי ארוך טווח של הח'ותים? הדעת נותנת שהוא עושה בדיוק את ההיפך.

כמובן, בהתחשב בעמימות של תהליך קבלת ההחלטות, ייתכן שאלמנטים בהנהגת הח'ותים דווקא רוצים להאריך את המלחמה. וכמובן, בהנהגת פטרוני הח'ותים באיראן יש תמיד אלמנטים הרוצים להכשיל תהליכים מדיניים.

האיראנים לא רוצים פיוס

תהליך קבלת ההחלטות בלשכה הסגלגלה בבית הלבן מצטיין בעצמו בדרגה ניכרת של עמימות, או של זחיחות הדעת. דיווחים עיתונאיים בסוף השבוע תיארו את נסיבות הדחתו של בולטון. היא באה בעקבות אי-הסכמה בין הנשיא ליועצו על עתיד הסנקציות נגד איראן. טראמפ היה מוכן להסיר חלק מהן, כדי לאפשר פגישה בינו לנשיא איראן במרכז האו"ם בניו יורק בשבוע הבא.

לא, טראמפ אינו משנה את דעתו. שטות היא לייחס לו השקפת עולם טבועה בחותם אידיאולוגי באיזשהו תחום של מדיניות. לשיטת טראמפ, היד הקשה כלפי יריבים אינה מיועדת להרוס אותם, או אפילו לבודד אותם לאורך זמן. היא מיועדת לגרור אותם אל שולחן המשא ומתן. שם, סביב השולחן, הנשיא משוכנע שהוא יוכל להוליך אותם אל החלטות רציונליות.

במשטר האיראני יש מאז ומעולם סיעה, הרואה פיוס עם ארה"ב כאיום ישיר על עצם הסיבה לקיומה של הרפובליקה האסלאמית. בעוד חודש וחצי נציין את יום השנה ה-40 לתפיסת הסגל של שגרירות ארה"ב בטהרן. זה קרה זמן קצר לאחר שראש ממשלת איראן פגש את היועץ לביטחון לאומי בממשל קרטר. רק זה היה חסר לשומרי הסף של המהפכה. הם חיסלו את תהליך הפיוס בעודו באיבו.

ממש כפי שהתקפת הטליבאן בקאבול טרפה את קלפי המשא ומתן, כך ההתקפה על בתי הזיקוק הסעודיים עומדת לשבש מהלכי פיוס כלפי איראן וכלפי הח'ותים.

הטעות הגדולה ביותר של בעלי תיאוריות קונספירציה היא ההנחה שכל תוצאה היא מכוונת, וממילא אלה היוצאים נשכרים הם בהכרח המבצעים. אין צורך להניח אוטומטית שיוזמי התקפת המל"ט הם אלה המתנגדים לדה-אסקלציה או לפיוס בין ארה"ב לאיראן. אבל צריך להודות שצירוף הנסיבות ולוח הזמנים הדיפלומטי מעוררים את הרושם הזה עצמו.

הסלמה של סכסוכים מדיניים וצבאיים אינה חלק מתוכנית הפעולה של דונלד טראמפ על סף שנת הבחירות לנשיאות.

הנשיא הזה אינו חובב מובהק של היסטוריה, אבל יועציו יכולים להיזכר בסתיו 1979: על סף שנת בחירות לנשיאות, ג'ימי קרטר קיבל בתוך חודשיים ופחות שני משברים בינלאומיים קטלניים, שהחישו את קץ נשיאותו. הוא היה הנשיא הדמוקרטי הראשון זה 90 שנה שלא הצליח לחזור ולהיבחר. משבר אחד היה באיראן (השגרירות), נובמבר 1979; משבר שני היה באפגניסטן (פלישת ברית המועצות), דצמבר 1979. מה מזכיר לכם הקול הבא. 

רשימות קודמות ב-yoavkarny.com וב-https://tinyurl.com/karny-globes

ציוצים (באנגלית) ב-twitter.com/YoavKarny

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

שר הביטחון יואב גלנט ורה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

רה"מ אישר: ראש השב"כ ייצא לשיחות בקהיר, ראש המוסד לקטאר

צה"ל מאשר: חיסלנו את סגן מפקד יחידת הרקטות והטילים של חיזבאללה ●  גורם אמריקני: ישראל שיתפה עם ארה"ב חלקים מסוימים מהתוכנית ההומניטרית שלה ברפיח  ● בין ההרוגים בתקיפה בנמל התעופה בחלב ישנם גם חיילים מצבא אסד, דווח כי מערכות ההגנה האווירית הופעלו • דובר צה"ל עדכן כי בכיר חמאס חוסל בפעילות בבית החולים שיפא ● עדכונים בולטים

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard

ארה"ב: מדד הליבה של ההוצאה לצריכה פרטית ירד ל-2.8%, כצפוי

מדד ה-PCE החודשי ירד ל-0.3% לעומת 0.5% בחודש שעבר ● מזרחי טפחות: "אי ההפתעה תומכת להערכתנו בתוואי הפד הנוכחי" ● היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות אירופה ובוול סטריט ● מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8% ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

הפגנה הקוראת לשוויון בנטל. בלי נתונים מסולפים / צילום: שב״פ sha_b_p@

אותה אוזלת היד מאפשרת למגזר גדול לא לשאת בנטל וחונקת אותנו בפקקים

משבר הגיוס הוא משבר המטרו: שניהם יחד הוא אותו כישלון תשתיות ענק, של התחבורה המקרטעת פה ושל יסודות המדינה המתפוררים אחרי 76 שנותיה ● הסטטוס קוו מת. הגיע הזמן להיפרד מפתרונות הישראבלוף

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים