גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"כמעט ולא הצבעתי מרוב ייאוש. בסוף באתי לכאן כי הבת שלי הכריחה אותי"

התחבורה הציבורית לא ערוכה ליום הבוחר, עם תחנות אוטובוס עמוסות בתושבים שמבקשים להגיע ליעדם ● ובעוד שהקניונים מלאים, בתי הקפה דווקא מדווחים על פחות לקוחות מהבחירות באפריל ● אך נראה שהמקום הכי שומם בבחירות האלה הוא בכלל הקלפיות

תורים בקלפיות בת"א / צילום: שני אשכנזי, גלובס
תורים בקלפיות בת"א / צילום: שני אשכנזי, גלובס

שעות הערב במרכז תל אביב. תחנות האוטובוס עמוסות בתושבים המבקשים להגיע ליעדם בתחבורה ציבורית. קו עובר, ועוד אחד - אך כשהם עמוסים לעייפה, הם לא עוצרים. התחושה של הממתינים בסבלנות, היא שהתחבורה הציבורית הייתה יכולה להיערך טוב יותר ליום הבוחר. בינתיים, בקניון דיזנגוף סנטר הסמוך, המבקרים הרבים מגהצים את כרטיסי האשראי בחנויות. מנהלת סניף של אחת מרשתות הספרים מספרת כי היום עמוס יותר מיום הבחירות הקודם, ומוסיפה כי היא מקווה שתוצאות הבחירות יפתיעו כמו הפדיונות של היום - ושגנץ ינצח. חברי הצוות שלה מצטרפים לתקווה ומעידים שרובם מצביעים היום לכחול לבן.

התחבורה הציבורית לא עמדה בעומס / צילום: שני אשכנזי, גלובס

לא רחוק משם, אריק בן הרוש, הבעלים של בית הקפה "לחם וחברים", דווקא מספר על יום עסקים מאכזב. "יחסית לבחירות הקודמות היה פה יום מאד רגוע, לא היו הרבה אנשים. בבחירות הקודמות לא היה לנו מקום והיה בלגן אחד גדול. היום יש משמעותית פחות אנשים על הרחוב. אם הם לא הגיעו לפה - אולי הם בכלל בחופש", הוא אומר.

בן הרוש עלה לישראל מפריז לפני כארבע שנים, ומיד הקים את בית הקפה-בולנז'רי על בוגרשוב. "אני הצבעתי היום לאיילת שקד", הוא מספר. "אני רוצה שישתנו חיי האנשים הקטנים אחרי הבחירות, שיתחילו להסתכל על איך אפשר להקל על החיים של האנשים כן ביום יום. אם יקלו על העובדים שלי, למשל, זה יקל עליי".

ריב קולני בין מצביעים לאותה מפלגה

השעה היא 19:20, ובקלפי בבית הספר בנורדאו, מעידים העובדים על תנועה דלה לאורך כל שעות היום ומיעוט מצביעים יחסי. בקלפי אחרת, הממוקמת ברחוב טשרניחובסקי, אמנם ישנו תור ארוך - אך מתברר כי מדובר בקלפי נגישה, ושגם לכאן לא מיהרו המצביעים להגיע. "יום חלש, הלוואי שהיו מגיעים יותר אנשים", אומרת לי בייאוש קל אחת מעובדות הקלפי.

בחוץ נראה שעמדות ההפנינג של המפלגות נטושות למדי. נציג אחד של המחנה הדמוקרטי עומד נמרץ ומדבר עם העוברים והשבים, עמדת הליכוד נטושה לחלוטין, ונציג כחול לבן מגיע לעמדה הנטושה של מפלגתו ומופתע לגלות שאין שם איש. ריקי דנון איפרגן, תושבת תל אביב בת 64 שנציג המחנה הדמוקרטי שמר על הכלבים שלה מצטרפת לספסל ומספרת שבחרה בגנץ: "כמעט ולא הצבעתי מרוב ייאוש. בסוף באתי לכאן כי הבת שלי הכריחה אותי. הצבעתי כחול לבן - רק להם כנראה יש כוח לשנות את המצב. לא רציתי שהקול שלי ילך לביבי, אבל אני חושבת שהלינץ' על אשתו עובר את הגבול ושזה לא מכובד, זה לא לעניין לתת במה תקשורתית לכל עוזרת בית. אבל אני לא ימנית ולא בחרתי בהם. אני לא חושבת שיש לנו מדינה אחרת ואני חרדה למה שקורה. אני רוצה שמבחינה מדינית יהיה לי שקט וביטחון, ושמשהו יזוז".

בשלב הזה, פעיל כחול לבן מצטרף לשיחה נרעש, וזועם על כך שאיפרגן מוחלת למשפחת נתניהו. גם נציג המחנה הדמוקרטי מצטרף, ובסופו של דבר מוצא את עצמו מנסה להרגיע את הריב הקולני והכמעט אלים שפורץ בין השניים - שהצביעו לאותה המפלגה. "כשאומרים שראש ממשלה מנסה לצאת למלחמה בלי הקבינט, כשכל המדיניות שלו היא סביב זה שהוא יישאר בשלטון ושאנשים אומרים שאם הוא ייפול הם יישרפו את המדינה, כולל אישתו, אנחנו צריכים להציל את המדינה. אם לא תהיה אפשרות להחליף אותו באופן ברור - תהיה סכנה קיומית למדינת ישראל", אומר ירון חיים, פעיל כחול לבן.

דנון-איפרגן מסבירה לנו את עמדתה, אחרי הריב הקולני שעדיין מתחדש מעת לעת; "ביבי אלוף ביחסי ציבור, דמגוג שאין כדוגמתו, אבל הוא לא עושה כלום. הייתי שמחה לקום בבוקר ולהיות יותר אופטימית, ולראות שמשהו כאן קורה. פלסטינים או לא - יש כאן בני אדם שרוצים לחיות. אם כל כל הרבה אנשים סובלים בשני הצדדים - אולי צריך לעשות משהו. ממהרים לדאוג לאפריקאים שמגיעים לכאן לפני שדואגים לפלסטינים. ביבי יצר פילוג בעם, יש אנשים שמעריצים אותו במורה עיוורת, ויש מבולבלים כמוני - שרוצים חיים אחרים. אני מרגישה שאם אתה אומר משהו נגד ימנים במדינה הזו - החיים שלך בסכנה. ביבי פעם אמר להפסיק להרביץ ולהסית? מזמן הוא היה צריך לעשות את זה. הוא המודל והדוגמא".

לאורך שעות היום, לא פגשתי מצביעים של המחנה הדמוקרטי. תום אידלסון, מתנדב המחנה הדמוקטי המוצב בקלפי, מספר על השבוע האחרון שלו: "אני כמה ימים מסתובב עם החולצה שלנו. כמות הפעמים שאנשים אמרו לי 'אני רוצה להצביע לכם אבל צריך ללכת עם השכל ולהצביע גנץ' - היא עצומה. הסברתי להרבה אנשים את החשיבות של לחזק את המחנה הדמוקרטי, כי אם אנחנו לא נהיה חזקים - עם מי גנץ יקים ממשלה? אני עצוב מזה שזה לא ברור שעומד להיות מהפך, ומזה שאנשים עיוורים לזה שראש ממשלה במצב של נתניהו במדינה נורמלית היה עושה מעשה הגון ומתפטר - רק אצלנו כמו במדינת עולם שלישי הוא נשאר במקומו.

אתה אופטימי לגבי מצב המחנה הדמוקרטי היום? קיים חשש שתגרדו את אחוז החסימה.

"אני אופטימי כי אין ברירה. אני מקווה שאנשים אומרים לעצמם שאם ביבי לא הצליח להקים ממשלה, הוא גם לא יצליח. לגבי המחנה הדמוקרטי - אני בטוח שנעבור את אחוז החסימה. עצוב לי שזה השיח ולא כמו בגדולתה של מרצ - האם נקבל 17 או 16 מנדטים. עצוב לי שמפלגת העבודה סירבה להצטרף למחנה הדמוקרטי. עצוב לי שאנחנו לא ביחד".

הדימוי של תל אביב כ'עיר שמאלנית' הוא מוטעה

בבחירות הקודמות אחוז ההצבעה בתל אביב עמד על 63% - כ-5.5% מתחת לממוצע הארצי. טל-לי ברק, מפעילי הארגון החברתי 'משמר הבחירות', פילחה את נתוני הקלפיות בבחירות שהתקיימו אך לפני חמישה חודשים; היא שיכללה את מספר הקולות שקיבלה כל מפלגה בקלפיות השונות, וסימנה קלפיות עם אחוז הצבעה מובהק לצד פוליטי או מגזר. כשבקלפי הצביעו הבוחרים במעל 50% לצד פוליטי כלשהו, הקלפי נצבעה.

לפי הנתונים, בקלפיות בעיר בהן יש רוב למצביעי המרכז-שמאל - נתוני ההצבעה גבוהים יותר; 497 קלפיות בעיר כללו יותר מ-50% הצבעה למפלגות אלו, ואחוזי ההצבעה בהן הוא 64% מסך הקולות הכשרים. ב-104 קלפיות נמצא רוב ימני מובהק, עם 60% הצבעה. ב-5 קלפיות נמצא רוב למפלגות הערביות, אך אחוז ההצבעה בהן הוא הנמוך ביותר - 46%. קלפי אחת בלבד הוגדרה כקלפי חרדית, בשכונת נווה שרת; 90% מסך הרשומים בה אכן פקדו את הקלפי, ומפלגת אגודת ישראל קיבלה בה 500 קולות - המהווים 85% מהקולות. ל-73 מהקלפיות, לא נמצא זיהוי פוליטי חד משמעי.

לדברי ד"ר עופר קניג, עמית מחקר במכון הישראלי לדמוקרטיה, הדימוי של תל אביב כ'עיר שמאלנית' הוא מוטעה. "כמובן שהמרכז-שמאל מנצח בת"א, אבל יש שם גם 35-40% לימין. תל אביב היא לא רק בבלי, רמת אביב, צהלה, אפקה, אלא גם שכונת התקווה, שפירא, יד אליהו ויפו. לליכוד יש נוכחות בעיר עם תמיכה ממוצעת של 21%. אם נוסיף לזה עוד תמיכה ממוצעת של 7% בחרדיות, 4% במפד"ל/הבית היהודי/איחוד לאומי, ועוד 4% בישראל ביתנו (שלא מופיעים בתרשים) אנחנו מגיעים לקצת פחות מ-40% תמיכה בגוש הימין-חרדים (בממוצע)".

בבחירות האחרונות, מסביר קניג, התרחש מהפך מקומי; "כחול לבן גרפה בתל אביב מעל 45% מהקולות. זה הישג חריג שאפילו מפלגת העבודה של רבין (1992) הייתה רחוקה ממנו. הצד השני של המטבע, כמובן, זה הקריסה של מפלגת העבודה - ההישג הנמוך אי פעם, וההיחלשות של מרצ - ההישג הכי נמוך מאז 2013".

עוד כתבות

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

מאחורי הציפייה לאירועים שליליים / צילום: Shutterstock

מדעי האימה: מה קורה למוח שלנו כשאנחנו מחכים לטיל איראני, או אפילו לזריקה

לא נרדמתם בציפייה לטילים האיראניים? מחקרים שעוסקים בציפייה לאירועים שליליים מגלים מה מתרחש במוח בזמן המתנה מורטת עצבים, מה הקשר בין ציפייה לזריקה להתנהגות כלכלית לא רציונלית, וגם איך מתמודדים עם תחושת האימה וחוסר השליטה

יודר שפריר וגיא ברון, מייסדי סקיילאופס / צילום: בן יצחקי

החברה שחוסכת זמן וכסף לסטארט-אפים: זה חביב הקהל בדירוג המבטיחים של גלובס

סקר חביב הגולשים באתר גלובס זכה בשבועות האחרונים לכ-30,000 צפיות וצבר אלפי הצבעות ● על התואר התחרו השנה 30 חברות צעירות שדורגו במקומות הגבוהים ביותר ע"י עשרות קרנות השקעה הפעילות בישראל ● מי זכתה במקום הראשון?

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

מיכאל כגן / צילום: כדיה לוי

הדרך של מיכאל כגן ממשרד ישן ביקנעם לצמרת החברה הלוהטת בעולם

מיכאל כגן, סמנכ"ל טכנולוגיות עולמי באנבידיה, סיכם 25 שנה במלאנוקס עד שהחברה נמכרה לענקית השבבים ● "מצד אחד, רצינו לבנות חברה ישראלית, אך מצד שני הבאנו לארץ השפעה בינלאומית" ● בראיון בלעדי לגלובס, הוא מדבר על תחילת דרכו במלאנוקס, מתייחס לחשש מהיעדר תחרות בשוק שבבי ה־AI ונותן טיפ ליזמים צעירים בישראל: "אל תהיו כבולים לעבר"

משפחות חטופים חוסמות את כביש 1 בדרך לירושלים

משפחות חטופים חסמו את כביש 1: "כל חטוף חייב לשוב"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל, מפקד גדוד טולכרם של גא"פ חוסל • עדכונים בולטים 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

פס ייצור החרפנים של XTEND / צילום: כדיה לוי

שורות הצבא התמלאו ברחפנים וברובוטים ואלה המרוויחים הגדולים

שורות צה"ל התמלאו במהלך המלחמה ברחפנים וברובוטים מתוצרת סטארט־אפים ישראליים קטנים, שעד כה נדחקו מהתחום הביטחוני על ידי השחקניות הגדולות ● כעת, משקיעים פרטיים שבעבר נרתעו מהרגולציה הכבדה ומהיקף האקזיטים הנמוך, מגלים עניין בטכנולוגיה צבאית

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

נאסד"ק ננעל בירידות יום שישי ברציפות; מניית אנבידיה צנחה ב-10%

ה-S&P 500 רשם את השבוע השישי ברציפות של ירידות - ברצף ההפסדים הארוך ביותר שלו מזה למעלה משנה, הנאסד"ק סגר יום שישי ברציפות של ירידות לראשונה מאז אוקטובר 2022 ● הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ● בורסות אירופה ננעלו במגמה מעורבת

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

השקל נחלש אל מול הדולר והאירו | עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת AdobeFirefly)

הדיווחים על תקיפה באיראן הביאו לצלילת השקל, אך לא לאורך זמן

שני אירועים שהתרחשו הלילה הובילו לפיחות בשער השקל מול הדולר: הורדת דירוג האשראי של ישראל על ידי חברת S&P ודיווחים על תקיפה ישראלית באיראן ● אלא שלאורך שעות הבוקר השקל החל להתייצב ● מה הוביל לשינוי ומה ניתן ללמוד מהעבר?

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק