גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נמחקו הירידות בנעילה בוול סטריט לאחר ריבית הפד

בנעילת המסחר הדאו ג'ונס, מדד הנאסד"ק ומדד S&P 500 ננעלו ללא שינוי מהותי, כאשר הפד כשל לענות על הציפיות להורדה נוספת של הריבית השנה ● פאואל הוריד את הריבית בארה"ב ב-0.25% ● קודם לכן הפד התערב בשוק על מנת לספק יציבות לבנקים ● הנשיא טראמפ הכריז על סנקציות נוספות על איראן בהמשך לממצאים על התקיפה בסעודיה שקושרים את הרפובליקה האיסלאמית למהלך

וול סטריט / צילום: רויטרס
וול סטריט / צילום: רויטרס

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

23:00

המסחר בוול סטריט ננעל ללא שינוי לאחר ירידות שהתמתנו בנעילה בהמשך להודעת הריבית של הפד. הבנק המרכזי הוריד ריבית בהתאם לצפי בשווקים, אך חברי ועדת השוק הפתוח חלוקים לגבי התוואי השנה, בעוד השוק צופה הורדה נוספת ב-2019. לאחר ההודעה המדדים ירדו סביב ה-1%.

במסיבת העיתונאים היו"ר ג'רום פאואל הציע כי ייתכן שהפד יצטרך להרחיב את מאזנו על מנת להילחם במצוקת נזילות שעסקה בשווקי הכסף בימים האחרונים. בנעילת המסחר הדאו ג'ונס, מדד הנאסד"ק ומדד S&P 500 ננעלו ללא שינוי מהותי, כאשר הפד כשל לענות על הציפיות להורדה נוספת של הריבית השנה.

21:40

הירידות בוול סטריט מחריפות בהמשך להחלטת הריבית של הפד. מדד הנאסד"ק צונח בכ-1%, ה-S&P 500 מאבד כ-0.8% ומדד דאו ג'ונס יורד ב-0.6%. 

טראמפ מיהר לשגר ציוץ לאחר הודעת הריבית, ובו שוב תקף את הפד. לדבריו, פאואל וחברי הפד "שוב נכשלו". 

21:05

הפדרל ריזרב הוריד הערב את הריבית בארה"ב ב-0.25%, וזאת בהמשך להורדת ריבית שבוצעה בחודש יולי האחרון. מדובר בפעם השנייה בה הפד מוריד ריבית מאז המשבר הפיננסי של 2008.

בינתיים, המסחר בוול סטריט ממשיך להתנהל בירידות. נאסד"ק יורד בכ-0.7%, S&P 500 מאבד 0.4% ודאו ג'ונס יורד ב-0.13%.

20:30

המדדים בוול סטריט נסחרים בירידות של עד 0.7% לפני הודעת הריבית של הפד הערב בשעה 21:00. מדד הפחד (VIX) קופץ ביותר מ-6% ברקע: הפד נאלץ להתערב בשוקי הכסף על רקע קשיי נזילות.

מנייתה של פדקס  צוללת ביותר מ-13% לאחר שהחברה פרסמה דוחות חלשים וסיפקה צפי מאכזב להמשך.

18:45

המסחר בבורסות אירופה ננעל הערב בעליות שערים קלות, הקאק והדאקס עלו ב-0.25% בממוצע ואילו הפוטסי בבריטניה ננעל במאוזן. המדד הכלל-אירופי סטוקס 600 הוסיף 0.1%.

מניית חברת הייצור מפינלנד, ווארטסילה , התרסקה ב-12%, לאחר שהחברה פירסמה היום אזהרת רווח. מצידם החיובי של המדדים, EDF , חברת שירותי החשמל הצרפתית, עלתה במעל 3%.

18:25

המסחר בארה"ב מתנהל בשעה זו בירידות קלות של עד 0.3%. המסחר באירופה מתנהל בעליות קלות. 

משרד הביטחון של סעודיה הודיע היום כי שאריות מל"טים וטילים שנותרו מהמתקפה על מתקני הנפט של סעודיה מוכיחים את המעורבות של איראן בתקיפה. הנפט יורד כעת בכ-1%. 

16:30

המסחר בוול סטריט נפתח בירידות קלות, לקראת הודעה הריבית של הפד הערב. המדדים המובילים מאבדים עד 0.3% בפתיחה. ברקע: הפד נאלץ לממש את המשך ההתערבות הטכנית בשוק על רקע קשיי נזילות.

מחיר הנפט יורד בכ-2% ומחיר חבית עומד על 58.17 דולר. זאת לאחר שטראמפ הודיע כי הוא הורה למשרד האוצר האמריקאי "להגדיל באופן ניכר" את הסנקציות על איראן, בהמשך לממצאים על התקיפה בסעודיה שקושרים את הרפובליקה האיסלאמית למהלך.

15:30

החוזים העתידיים על המניות בוול סטריט מצביעים על ירידות הצפויות בפתיחת המסחר בניו יורק, לקראת החלטת הפד הערב. ירידות של 27 נקודות נרשמות במדד דאו ג'ונס, וגם מדדי נאסד"ק ו-S&P 500 מצביעים על ירידות בפתיחת המסחר.

הפד צפוי לקצץ את הריבית ב-0.25% למרות הירידה במחירי הנפט. תהיה זו ההורדה השנייה בריבית לאחר ההורדה ביולי. יו"ר הפד, ג'רום פאוול יכנס מסיבת עיתונאים בשעה 21:30 (שעון ישראל).

תשואות האג"ח יורדות לקראת הודעת הפד, ותשואת אג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים ירדה ל-1.77% מ-1.8%. 

ישיבת הפד נערכת כמה ימים לאחר שנשיא ארה"ב דונלד טראמפ כינה את ראשי הפד "מטומטמים" וקרא להורדת הריבית לאפס או אפילו לרמה שלילית. 

באירופה נמשכות העליות הקלות של כ-0.1% בבורסות ובמדד סטוקס אירופה 600 , לקראת החלטת הפד, בהובלת מניות הפיננסים והבנקים.

הליש"ט רושמת ירידות מול הדולר בעקבות נתוני אינפלציה נמוכים מהצפוי בבריטניה. ירידות נרשמות גם באירו.   

13:00

המסחר בבורסות אירופה מתנהל בעליות שערים קלות. מדד סטוקס אירופה 600  מטפס בשיעור נמוך, לאחר ירידה של שני ימים רצופים. עליות בולטות נרשמות במגזרי הבנקים והביטוח. עליות קלות של כ-0.1% נרשמות ברוב הבורסות. בשעה 21:00 (שעון ישראל) ימסור הפדרל ריזרב בארה"ב את החלטת הריבית שלו, שצפויה לרדת ב-0.25%. הפעילים בשוק ינסו להבין האם מדובר רק בהתאמה בשער הריבית או בחלק מקיצוץ נרחב יותר.

בשוק בצרפת בולטת בעליות מניית Electricite De France - 542287  לאחר שהודיעה כי פגמים שנמצאו בחלקים לכור גרעיני שמיוצרים על-ידי חטיבה שלה אינם מצריכים טיפול מיידי.

מניית Richemont CFR יורדת לאחר ש-UBS הוריד את ההמלצה למניה מ"ניטרלי" ל"מכירה".

באסיה ננעלו הבורסות במגמה מעורבת. בסין נרשמו עליות בבורסות שנחאי ושנזן, ובהונג קונג נרשמו ירידות. ירידות נרשמו גם בטוקיו, ואילו מדד קוספי בקוריאה ננעל בעליות.

12:00

המסחר בבורסות אירופה מתנהל במגמה מעורבת, והבורסות והסקטורים מצביעים על כיוונים מנוגדים. מגזר המוצרים לבית באירופה מוביל את הירידות ומאבד כ-0.5%, בהובלת MONCLER  האיטלקית שמאבדת כ-4%. הירידה באה לאחר שמנכ"ל מותג היוקרה הזהיר שאי יציבות מתמשכת בהונג קונג עלולה להשפיע השנה על העסקים. 

מדד המחירים לצרכן בבריטניה האט לצמיחה של 1.7% באוגוסט, לעומת התקופה המקבילה ב-2018, לעומת 2.1% ביולי, כך נמסר מהלשכה הלאומית לסטטיסטיקה בבריטניה. הכלכלנים ציפו לעלייה של 1.9%. מדד הליבה האט ל-1.5% לעומת רמה של 1.9%. הליש"ט נחלשה ב-כ-0.41% ל-1.2452 דולר, לעומת 1.2501 דולר אתמול.  

10:00

ירידות קלות בפתיחת המסחר באירופה, על רקע ציפייה זהירה להחלטת הפד. מדד סטוקס אירופה 600  יורד ב-0.1%, ורוב המגזרים והבורסות רושמים ירידות. 

מחירי הנפט נרגעים, אם כי הם ממשיכים בירידות מאתמול, בעקבות הודעת ערב הסעודית שתשקם את ייצור הנפט שלה עד סוף החודש, לאחר המתקפה בשבת על מתקני הייצור שלה. 

מכירת המכוניות החדשות באיחוד האירופי נפלה באוגוסט, עם ירידה בחמשת השווקים המובילים. מסירת מכוניות חדשות, נתון המשקף את המכירות, צנחה ב-8.4% בחודש שעבר בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2018, ל-1.04 מיליון כלי רכב, כך נמסר מאיגוד יצרני הרכב האירופי. 

07:00

המסחר באסיה מתנהל במגמה מעורבת היום (ד'), תוך שהמשקיעים ממתינים להחלטת הפד בנוגע לריבית בארה"ב, שתינתן הערב. 

בסין נרשמות עליות בבורסות שנחאי  ושנזן, בעוד שבהונג קונג  לא חלים שינויים משמעותיים במדד.

בטוקיו נסחר מדד ניקיי  בירידות קלות. נתונים שפורסמו היום מראים כי היצוא של יפן צנח באוגוסט -8.2% לעומת התקופה המקבילה ב-2018. נתון זה נמוך אמנם מציפיות כלכלנים לצניחה של 10.9%, אולם מצביע על רצף ירידה של תשעה חודשים - הארוך ביותר ביצוא מאז ירידה של 14 חודשים רצוף מאוקטובר 2015 ועד נובמבר 2016. 

עליות נרשמות במדד קוספי  בקוריאה הדרומית, ואילו במדד S&P/ASX 200  באוסטרליה נרשמות ירידות.

המסחר מתנהל בהמשך לעליות אתמול בניו יורק, כאשר מדד הנאסד"ק טיפס ב-0.4%, הדאו ג'ונס הוסיף 0.1%, ומדד S&P 500 עלה ב-0.26%.

מחיר הנפט צנח אתמול (ג') בכ-6% על רקע הדיווח כי סעודיה תתגבר מוקדם מהצפוי על קשיי ההפקה שנגרמו כתוצאה מהתקיפה בסוף השבוע האחרון על שני מאגרי הנפט הגדולים במדינה. בסעודיה אומרים כעת כי תוך שבועיים היא תחזור לקצב הפקה מלא.

אחרי הורדת הריבית באירופה בשבוע שעבר, השבוע העיניים מופנות לפד, הבנק האמריקאי המרכזי, שאמור להכריז הערב על הורדת ריבית נוספת בארה"ב, של 0.25%, אחרי שכבר הוריד את הריבית בסוף יולי. בסך-הכול הפד אמור להוריד השנה את הריבית שלוש פעמים.

אתמול הפד נאלץ להתערב במסחר בשוק הריפו עקב מצוקת נזילות חריפה, מה שעורר הדים במערכת הפיננסית, אם כי על-פי הערכות הגורמים למצוקה היו טכניים ולא כשל מערכתי. שלוחת הפד בניו יורק העמידה מזומן בהיקף של 75 מיליארד דולר לטובת בנקים שנזקקו לכך ובכך ייצבה את השוק.

עוד כתבות

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בבורסה המקומית; אלקטריאון מזנקת ב-13%, אופקו ב-11%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.1% ות"א 90 יורד ב-0.7% ● אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

לקראת כניסה לישראל: משלחת של קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין נפגשה עם יבואנים

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?