גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"כ-25% מהתוצאות שדיווחו לנו היו שקר. לקחתי בחשבון שזה יתחזק הפעם, אבל זה היה מטורף"

דודי חסיד, מנכ"ל קאנטר שביצעה אתמול את המדגם של כאן 11: "הרגשתי לחץ לא נורמלי, אבל כשראיתי את שני המדגמים האחרים, נרגעתי" ● מנו גבע, שערך את מדגם חדשות 12: "חלק גדול מהעבודה לפני פרסום המדגם היה לתקן שקרים"

מנו גבע. "לתקן שקרים" / צילום: איל יצהר
מנו גבע. "לתקן שקרים" / צילום: איל יצהר

בערב הבחירות הקודם באפריל השנה נכנסו לאולפן חדשות 12 צמד הסוקרים הוותיק מינה צמח ומנו גבע והציגו ברוב טקס את המדגם שערכו, ממנו עלה כי כחול לבן ניצחה בבחירות. מאחר שקשת 12 וחברת החדשות שלה מנקזות את עיקר הצפייה בישראל - ובטח באירועים לאומיים כמו משדר בחירות - צופי הערוץ הלכו לישון במחשבה שבני גנץ עומד לקבל את משימת הרכבת הממשלה, והתעוררו בבוקר למציאות שבה הניצחון הוא שוב של בנימין נתניהו. בדיעבד הבינו צמח וגבע שלא הצליחו לזהות אחוזים גבוהים של מצביעים שהשתתפו במדגם ושיקרו לגבי המפלגה שעבורה הצביעו.

דווקא המתחרים בחברת חדשות 13, שהשתמשו בשירותיו של הסוקר קמיל פוקס, הציגו תחזית קרובה למציאות, אבל הצפייה במהדורה הייתה נמוכה יחסית, ולמרות שכל הערוצים הציגו את המדגמים של כולם, קשה היה לדעת עד הבוקר מהי תמונת האמת.

נראה כי השקרים בסבב הקודם והכישלון הפומבי כל-כך של צמח וגבע נצרב כמעט כטראומה אצל העושים במלאכה והביא ללחץ גדול גם בקרב הסוקרים וגם בקשת, רשת וכאן 11 שמפרסמים את המדגמים. 

כאן קרובים

"לחץ לא נורמלי" 

"הרגשתי לחץ לא נורמלי", אומר דודי חסיד, מנכ"ל חברת קאנטר שביצעה את המדגם עבור ערוץ השידור הציבורי כאן 11. "זה דומה אולי למה שמרגישים לפני קפיצת בנג'י - ואפילו יותר מלחיץ. עובר בראש החשש שאולי המדגם שגוי לחלוטין, ואני שם את המוניטין שלי באופן אישי ואת המוניטין של החברה שאני מנהל על כף המאזניים בצורה פומבית וברורה. יש הרבה ציפיות של הכתבים, כי זאת תחרות שיש יותר בין הערוצים מאשר בין סוקרים. כשראיתי את שני המדגמים האחרים, נרגעתי, כי הבנתי שהסטיות שיכולות להיות הן לא גדולות. כשראיתי שהנתונים של חדשות 12 אחרי התיקונים מגיעים בערך למספרים שאנחנו סיפקנו בשעה 22:00, הבנתי שהמדגם שלנו טוב מאוד".

כאן קרובים - טבלה

גם מנו גבע, שערך את המדגם עבור חדשות 12, מתאר מתח גדול: "לפני פרסום תוצאות המדגם הלב היה על 200... הייתי בלחץ גדול ובמתח עצום, כי נתניהו פעמיים הלך על הראש של אבי וייס (מנכ"ל החדשות 12) ורצה להחרים אותם, כך שנכנסתי לתוך זירה שהייתה מלחיצה. אם לא הייתי מצליח לפצח את השקרים של מי שהשתתף במדגם, היו שואלים 'למה רק ערוץ 12?', אבל זה היה ברור גם שערוץ 12 הוא היעד, המטרה, רוח המפקד. הייתה מטרה לשקר אותו, אבל הפעם התגברנו על כך בצורה סבירה". 

"חלק גדול מהעבודה - לתקן שקרים" 

לדברי גבע, חלק גדול מהעבודה לפני פרסום המדגם היה לתקן שקרים. "לא הופתעתי הפעם מבחינת השקרים. כל ההכנות שלי למדגם הסתובבו סביב איך מתגברים על זה. ב-26 קלפיות מתוך 60 שהשתתפו במדגם שיקרו אותנו. לקחתי בחשבון שהשקרים הפעם יתחזקו, וזה היה מטורף. בסך-הכול, כ-25% מהתוצאות שדיווחו היו שקר. הרי אני יודע מה היו תוצאות האמת בקלפיות הללו, אז אפשר לחשב. עשינו תיקונים והפעלנו מודלים סטטיסטיים כדי להבין איפה היו אי-דיוקים ואיך ובכמה לתקן".

בסיבוב הנוכחי, במדגם שפרסמו גבע וחדשות 12 בשעה 22:00 היו טעויות מסוימות, אך התיקונים שהציג גבע על-פי המדגם של קלפיות האמת שיקף במדויק את תמונת המנדטים כפי שהיא מסתמנת במציאות.

נסביר כי בעריכת המדגמים יש שני שלבים: ראשית צריך לבחור את הקלפיות שהסוקר מאמין שתוצאות האמת שלהן ינבאו סטטיסטית את תוצאות הבחירות. בתוך קלפיות אלה מתבקשים המצביעים לשחזר את הצבעתם עבור הסוקרים. פרסום התוצאות הוא הפוך: ראשונות מתפרסמות תוצאות המדגם המבוססות על השחזור שנעשה, ורק מאוחר יותר ועדת הבחירות מעבירה את נתוני האמת מהקלפיות שבחר הסוקר, ואז מתפרסמים התיקונים.

גבע כאמור סבור כי גדולתו של הסוקר היא לבחור את הקלפיות שתוצאות האמת בהן ישקפו את תוצאות האמת של הבחירות. חסיד חולק עליו.

לדברי חסיד, "להמר מראש מהן הקלפיות שישקפו את התמונה הנכונה - את זה מצליחים לעשות כל הסוקרים. גם בעבר, במדגמים שבהם היו בעיות בתוצאות שפורסמו ראשונות, כמו בבחירות 2015, זה הגיע ממקומות אחרים ולא מבחירה לא נכונה של קלפיות. אנחנו בוחרים קלפיות שאמורות לשקף ברמה של סטייה של מנדט לכאן או לכאן את תוצאות האמת. זאת עבודה מסובכת, אבל מבחינה סטטיסטית אפשר להגיע אליה. אבל לא כולם מוכנים לשתף פעולה, וצריך לחשב האם התפלגות ההצבעה של האנשים שלא מוכנים להצביע בקלפי המדגם, זהה להתפלגות ההצבעה של אלה שכן מוכנים. יש תופעות כמו חרדים, עולי חבר העמים והליכודניקים שפחות משתפים פעולה, ויש מי שמטעה בכוונה את כל המדגמים".

עם זאת, חסיד לא חושב שיש כלי תקשורת שסופג במכוון יותר שקרים: "אני לא חושב שיש הבדל באחוזים של אלה שמשקרים לסוקרים. היו בעבר טעויות במדגם של חדשות 12, אבל אני לא חושב שחדשות 13 נתפסים בציבור כערוץ פחות 'שמאלני'; וראינו את קמיל עושה עבודה מדויקת בפעם הקודמת". 

"בסך-הכול אחוז אחד שזז מכאן לכאן" 

לדבריו, "הפערים בין התוצאות של המדגמים לבין תוצאות האמת הם בדרך-כלל לא גדולים. מה שקרה במדגם הקודם של מנו גבע ומינה צמח זה בסך-הכול אחוז אחד שזז מכאן לכאן. ברמה סטטיסטית בסוג אחר של עבודה לא מתייחסים לאחוז אחד כזה כמשהו משמעותי או קריטי; אבל בסיטואציה של מדגם בעשר בלילה שעושים לצורכי בידור ושיח עם פוליטיקאים לשלוש שעות, כל פסיק הופך לדרמה - בעיקר אם אותה טעות של אחוז מייצרת סיטואציה שבה בני גנץ מכריז על עצמו כזוכה". 

קיימים הבדלים באופן שבו הסוקרים עורכים את המדגמים. במדגם של חדשות 13 מעמידים אנשים מחוץ לקלפי, והם ניגשים למצביעים שסיימו להצביע ומבקשים מהם לשחזר באמצעות טאבלט את הצבעתם. במדגם של חדשות 12 ההצבעה נעשתה מאחורי פרגוד, אך לראשונה המצביעים שיחזרו הצבעתם באמצעות טאבלט. במדגם של כאן 11 שיחזרו את תהליך ההצבעה כפי שהוא נעשה בקלפי האמת, באמצעות פתקים.

לדברי חסיד, "זה קצת מקשה על הספירה, אך הספרות המקצועית טוענת כי ככל שמדמים את התהליך בצורה טובה יותר, יש יותר סיכוי לקבל שיתוף-פעולה מדויק".

לדברי גבע, "הצבעה באמצעות טאבלטים נותנת לנו שליטה יותר טובה. אין תלות בדיווחים ובספירה. הכול מיידי. החלטנו לשנות את שיטת ההצבעה, אבל שמרנו על רוח הטקס, שיהיה בצורה חשאית, בחדר עם פרגוד, כך שאי-אפשר לראות מה מצביעים. מי שרוצה לשקר - זה לא משנה באיזה שיטה תבקש ממנו להצביע, אבל היה לי חשוב לתת לאנשים את התחושה שזה רציני ודומה כמה שאפשר לבחירות בקלפיות האמת - ששומרים על חשאיות ההצבעה ועל 'קדושת' התהליך".

האם מי מהם מקווה למערכת בחירות שלישית? לגמרי לא. לדברי חסיד, "אני מאוד מקווה שלא תהיה מערכת בחירות שלישית, אבל לפי איך שנראות התוצאות - אי-אפשר לדעת".

לדברי גבע, "אני מקווה שזה לא יקרה. האפשרות לצאת לבחירות היא הגרועה ביותר, ואני מאמין שבסופו של דבר הפרקטיקה תנצח, וכולם יצטרכו להגיע לפשרות".

עוד כתבות

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מתכוונים ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח