גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טוב גם לכלכלה: ממשלת אחדות יציבה היא החלום של משרד האוצר

ממשלה חזקה, שתטיל את מרותה על הכנסת, יכולה לסלול את הדרך להעביר החלטות ורפורמות חשובות למשק, כמו העלאת גיל הפרישה לנשים או ביטול פטורים ממס • מדובר גם בבשורה טובה לתומכים בהגדלת תקציב הביטחון • אחרי שנים של עימותים בין פקידים ורגולטורים לח"כים - מאזן הכוחות עשוי להשתנות

בנימין נתניהו, משה כחלון, בני גנץ / צילום: איל יצהר, שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
בנימין נתניהו, משה כחלון, בני גנץ / צילום: איל יצהר, שלומי יוסף, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מי יהיה שר האוצר הבא? המרוץ למשרה הכלכלית החשובה ביותר צפוי להתחיל רק לאחר שייקבע הרכב הקואליציה הבאה, אך הספקולציות כבר רוחשות בשטח. מנהיג העבודה-גשר, עמיר פרץ, ומנהיג הבית היהודי לשעבר, נפתלי בנט, נחשבים לשני הפוליטיקאים שהכי רוצים במשרה. לשניהם תפיסות עולם כלכליות מובהקות ושונות - בנט איש קפיטליסט וחסיד השוק החופשי, ופרץ סוציאל-דמוקרט. אבל, ההישגים הצנועים של ימינה והעבודה-גשר בבחירות מקטינים את ההסתברות לזכייתם במשרה, בהנחה שתוקם ממשלה רחבה.

האוצר הוא תיק שמיועד לשותף הבכיר בקואליציה, אם לא למפלגתו של ראש הממשלה. לפני הבחירות הקודמות עלה שמו של אבי ניסנקורן מכחול לבן כמועמד לשר אוצר, אך הכרזתו של בני גנץ כי הוא מייעד לשותפיו הבכירים למפלגה את תיקי הביטחון והחינוך, מקטינה את ההסתברות שתקבל גם אותו. אפשרות נוספת שיכולה להתממש היא שתיק האוצר יהיה בידי הליכוד - ואז צפויים להתמודד עליו ישראל כ"ץ ויובל שטייניץ. שם נוסף שעשוי להפתיע הוא אביגדור ליברמן. זאת, בהנחה שישראל ביתנו תהיה שותפה בכירה לממשלה. ליברמן אוהב לעסוק בנושאים כלכליים והאוצר הוא התיק הבכיר הבולט שחסר עדיין ברזומה שלו כמועמד עתידי לראשות הממשלה.

מה מעדיפים הפקידים והרגולטורים?

נשיא המדינה אינו נוהג לזמן את בכירי האוצר, בנק ישראל והרגולטורים הפיננסיים לסבב ההתייעצויות שהוא עורך לפני ההחלטה על מי להטיל את הרכבת הממשלה - וטוב שכך. אבל אילו היה הנשיא ראובן ריבלין פונה לבכירים ומבקש לשמוע את המלצתם, סביר שהיו מבקשים ממנו לפעול לכינונה של ממשלה רחבה ויציבה שתשלוט ביד רמה בכנסת.

"יציבות" היא מילת המפתח. מבחינת הדרג המקצועי, אין שום יתרון לממשלה רחבה שמתנהלת באווירת בחירות, בתחרות מתמדת בין השותפים - כפי שקרה לממשלה היוצאת בשנתיים האחרונות. למשרד האוצר דרושה ממשלה יציבה להעברת תקציב 2020, שיכלול בוודאות גם צעדי צמצום והתכנסות.

היא דרושה לאוצר כדי להגשים ולו חלק מהצעדים שהוא חולם לבצע בתחום המס: ביטול הפטור ממע"מ על יבוא אישי (רכישות באינטרנט עד 75 דולר), ביטול הפטור על הכנסה של עד 5,000 שקלים מהשכרת דירה, מס על משקאות ממותקים ומוצרים חד-פעמיים, אגרת גודש ועוד. לכל המסים האלה אין היתכנות פוליטית בממשלת ימין-חרדים. נתניהו אינו סבור שיש בכלל צורך בהעלאות מסים, והחרדים יתנגדו בכל הכוח למיסוי על משקאות ממותקים ומוצרים חד-פעמיים - שנמצאים בשימוש נרחב מאוד במגזר החרדי.

אבל היציבות חשובה לאוצר ולשאר הבכירים בממשל הפיננסי הרבה מעבר לתקציב 2020 - היא חיונית לעבודה השוטפת מול הכנסת.

באג'נדה של האוצר נמצאים מלבד התקציב, גם העלאת גיל הפרישה לנשים לצד יוזמות חקיקה כמו חוק המטרו, השתת היטל גודש והקמת רשויות תחבורה מטרופולוניות - מהלך חיוני לדעת כל גורמי המקצוע. הניסיונות להעביר בכנסת את הקמת הרשויות המטרופוליניות במסגרת חוק ההסדרים נכשלו, בגלל שהמפלגות החרדיות חששו שהדבר יסלול את הדרך להפעלת תחבורה ציבורית בשבת.

לשם המהלכים האלה ואחרים שיעלו בוודאי, דרושה לאוצר קואליציה שתשלוט בכנסת. בשנים האחרונות הפכה הכנסת למקום שבכירי האוצר, בנק ישראל והרגולטורים הפיננסיים יעשו הכול כדי להתרחק ממנו.

הכישלון בהעלאת גיל הפרישה לנשים, הגבלת שכר הבכירים במערכת הפיננסית (שהאוצר התנגד לה במתכונתה הסופית), המאבק על חוק המזומן, הקרבות על יישום המלצות ועדת שטרום בוועדת הרפורמות ויוזמות החקיקה הפרטיות בתחום הבנקאות שהכניסו את בנק ישראל ללחץ. אפשר לציין גם את היחסים המעורערים עם מי שהייתה הממונה על שוק ההון, דורית סלינגר, המאמץ האדיר שנדרשו באוצר ובמשרד המשפטים להשקיע כדי להעביר את הוראות הפטק"א (חוק שמטרתו למנוע התחמקות מתשלום מס על ידי תושבי ארה"ב שמנהלים חשבונות פיננסיים מחוץ לארה"ב). כל אלה רק הם רק דוגמאות למה יכולה לעשות כנסת לעומתית.

לא רק שרים, מה עם יו"ר ועדת הכספים?

ההחלטה מי יהיה יו"ר ועדת הכספים הבא חשובה לאוצר לא פחות מהשאלה מי יהיה שר האוצר. תוצאות הבחירות יוצרות אפשרות ממשית שהיו"ר הכמעט-נצחי של ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, לא יישאר בכנסת הבאה בתפקידו.

השם הראשון שעולה כמחליף אפשרי לגפני, בתרחיש של ממשלת אחדות חילונית, הוא ח"כ אבי ניסנקורן מכחול לבן. יו"ר ההסתדרות לשעבר הוא נושא ונותן קשוח שבוודאי לא יעשה לאוצר חיים קלים, ועדיין - באוצר לא יזילו דמעה אם גפני יעזוב את התפקיד. הפרלמנטר המיומן וחד הלשון מיהדות התורה היה היריב הקשה ביותר של האוצר בכנסת היוצאת.

התסכול מהתנהלותו של גפני גרם לשר האוצר, משה כחלון, לנבל את פיו. זכורה גם התפרצות הזעם על גפני של מנכ"ל האוצר, שי באב"ד, שתועדה לרוע מזלו במצלמות אולם הישיבות של הוועדה.

גפני אתגר את הדרגים באוצר, במשרד המשפטים ובבנק ישראל בצורה יוצאת דופן. פעילותו לטובת הגמ"חים למשל, אילצה את אותם גורמים להסכים לפשרות מרחיקות לכת בכללי גילוי שישראל התחייבה לאמץ כלפי רשויות המס בארה"ב וארגון ה-OECD. גם את חוק המזומן היקר לו נאלץ האוצר לסרס בלחצו של גפני.
גפני בעל האג'נדה החברתית פעל בנושאים רחבים בהרבה מהאינטרסים הצרים של המגזר אותו הוא ייצג: הוא מילא תפקיד מכריע בהכשלת המס על דירה שלישית שכחלון ביקש לחוקק, ומנע את אישור המתווה להעלאת גיל הפרישה לנשים שהאוצר ביקש בכל מאודו לקדם.

כשאנשי האוצר המובסים החליטו על נסיגה טקטית ועיכוב העלאת גיל הפרישה בשנה, אמר להם גפני שהתקווה "שבעוד שנה אני לא אשב כאן ותצליחו להעביר את המתווה שאתם רוצים היא תקוות שווא". אבל היום, בחוכמה שבדיעבד, נראה שבאוצר לא מצטערים.

מערכת הביטחון זוכה לגיבוי משמעותי

הקמת ממשלת אחדות עשויה להקשות מאוד על האוצר במאבק התקציבי הגדול ביותר שמצפה לו: הקרב על תקציב הביטחון. הממשלה החדשה תידרש לאשר את "תנופה", התוכנית הרב-שנתית החדשה שמחליפה את "גדעון". תנופה תקבע את תקציב מערכת הביטחון לשנים 2020-2025.

הפערים בין הצבא לאוצר גדולים. בין היתר, מתנגד הצבא בחריפות לדרישת האוצר לקיצור נוסף בשירות החובה לבנים, מסרב לפתוח מחדש את ההסכמות על פנסיית הגישור, מתנה את מעבר קריית המודיעין לנגב בהקמת קו רכבת מיוחד לבסיס ודורש תוספות תקציב גדולות לצורך הצטיידות והתעצמות.

במי יתמכו השרים? ראש הממשלה, בנימין נתניהו, גיבש תוכנית שמגדילה בצורה ניכרת את תקציב הביטחון; מנהיג ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, תמך כשר ביטחון בהגדלת תקציב הביטחון; ראשי כחול לבן לא התבטאו עד היום בנושא תקציב הביטחון, אך קשה להניח ששלושה רמטכ"לים לשעבר, שבעי קרבות תקציב בעצמם, יהיו קשובים לפקידי האוצר יותר מאשר לפקודיהם לשעבר.

מאבק תקציבי גדול גם מול ההסתדרות

מאבק תקציבי גדול אחר צפוי למשרד האוצר מול ההסתדרות סביב הסכם המסגרת החדש לעובדי הציבור. במאבק הזה אמור האוצר ליהנות מהעובדה שלהסתדרות אין עדיין פטרון או בעל ברית, כמו הברית שהייתה לניסנקורן עם כחלון. על רקע זה יש לצפות מהאוצר להישג משמעותי יותר ממה שהשיג בהסכם הקודם שבו זכו השכירים במגזר הציבורי בתוספת שכר של כמעט 8%, תמורת הסכמה לכך שמחצית ממנה תשולם באופן דיפרנציאלי.

ההסכמים הקואליציוניים צפויים להיות רזים במיוחד בממשלת ליכוד-כחול לבן, ואולי אף לכלול צמצום של מספר משרדי הממשלה - צעד שיביא לחיסכון של עד כמה מאות מליוני שקלים. אם גם ישראל ביתנו תצטרף לקואליציה צפויה תוספת עלות משמעותית בגין דרישתה להעלאה ניכרת בתוספת קצבת השלמת הכנסה לקשישים מעוטי יכולת, בעלות תקציבית שעשויה להגיע ל-2.5 מיליארד שקל לשנה. 

עיקרים: הנושאים הבוערים על שולחן הממשלה הבאה

תקציב: העברת תקציב 2020 וסגירת הגירעון שעשוי להגיע ל-50 מיליארד שקל 

פנסיה: העלאת גיל פרישה לנשים

תחבורה: אישור תוכנית המטרו לגוש דן וקבלת החלטות 

שכר: חתימה על הסכם מסגרת לשכר במגזר הציבורי

ביטחון: סגירת תקציב רב-שנתי לביטחון

עוד כתבות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

פרויקט מתחם אילת של אאורה ברמת השרון / הדמיה: 3dvision ltd טרי די ויז'ן בע''מ

פינוי בינוי: אאורה שילמה היטל חריג עבור הדיירים לעיריית רמת השרון והם נדרשים להחזיר לה את הכסף

פרויקט הפינוי בינוי של אאורה במתחם אילת בשכונת מורשה, נבנה בשני שלבים ויכלול בסופו של דבר 687 יח"ד בשישה מגדלים עם שטחי מסחר ● כדי לא לעכב את הפרויקט וקבלת היתר הבנייה, החברה שילמה לפני כארבע שנים את התשלום וכעת מבקשת את הכסף ששולם בחזרה מהדיירים

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

פרופ' יוסי מטיאס / צילום: שלומי יוסף

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל יוסי מטיאס עובר לתפקיד בכיר בגוגל העולמית

מנכ"ל מרכז הפיתוח של גוגל ישראל ב-18 השנים האחרונות, פרופ' יוסי מטיאס, צפוי לעבור לעמק הסיליקון ולנהל מארה"ב את פעילות המחקר של גוגל העולמית

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

יו''ר בית הנבחרים, מייק ג'ונסון / צילום: ap, J. Scott Applewhite

4 מיליארד דולר לכיפת ברזל: חבילת הסיוע האמריקאית בדרך להצבעה

בוושינגטון, סוגיית חבילת הסיוע לישראל, אוקראינה וטייוואן עשויה להתקדם כבר בימים הקרובים ● יו"ר בית הנבחרים מייק ג'ונסון בשיתוף רפובליקנים נוספים הציגו אמש חבילת סיוע הכוללת 26.4 מיליארד דולר לישראל ● דיווח: ארה"ב הסכימה לתמרון ישראלי ברפיח, בתמורה לתגובה לא נרחבת נגד איראן

בית חולים חדש ייבנה בבאר שבע / אילוסטרציה: Shutterstock

בית חולים ראשון בבעלות הקופות הקטנות: לאומית ומאוחדת יפעילו את בית החולים בבאר שבע

בית החולים שיבא יהיה שותף של הקופות בהקמת בית החולים ● הלו"ז להשקה מוערך בלפחות 8-6 שנים ותקציב ההקמה בלפחות מיליארד שקל ● בשבועות הקרובים צפויה להתקבל החלטת ממשלה התומכת בהחלטת משרדי הבריאות והאוצר שהתקבלה היום

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

מספר מניות אירופיות יכולות להציג תשואות עודפות למשקיעים / צילום: Shutterstock

פתיחת מסחר אדומה באירופה; השקל מתייצב מול הדולר

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט מתמתן: מחיר חבית ברנט עומד על 88 דולר ● מחיר הזהב בשיא של כל הזמנים

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו