גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

עד שהרובוטים יחליפו את כולנו, מישהו צריך לנהל אותם

משירותי הובלה ועד נהיגה בכביש - עד שרובוטים יהפכו אוטונומיים לגמרי, חברות יזדקקו ליותר ויותר עובדים המסוגלים להפעיל אותם מרחוק ולמנוע תאונות

רובוטים /  שי דביר
רובוטים / שי דביר

מייקל נידרמאייר היה מטיס רחפנים בצבא האמריקאי וב-CIA, ואסף מודיעין מציל חיים בזמן אמת משדות קרב בעיראק. כעת הוא "מטיס" רובוטים בסטארט-אפ באזור מפרץ סן פרנסיסקו שרוצה לחולל מהפכה במשלוחי הבוריטו.

Postmates, החברה שקיבלה במחצית אוגוסט היתר להפעיל את רובוט המשלוחים שלה Serve בסן פרנסיסקו, והיא בוחנת אותו גם למשלוחי מזון בלוס אנג'לס, מעסיקה צוות מתרחב של "טייסים" שמפקחים מרחוק, ולעתים נוהגים מרחוק בצי של משאיות הובלת מזון רובוטיות. "תהיה לנו כנראה עלייה דרסטית בכוח העבודה שלנו בחמש השנים הבאות", אומר מנכ"ל החברה, בסטיאן ליהמן.

לחולל מהפכה כזו ב"משלוחים של המייל האחרון" - תחום שנשלט מסורתית על ידי משאיות, שליחים על אופנועים/אופניים וכלי רכב אישיים - "נראה לי מתאים מאוד לרקע הצבאי שלי", אומר נידרמאייר.

הסיפור שלו לא ממש ייחודי. בתעשיות רבות, מהנדסים בונים על עבודה שנעשתה לפני דור על ידי מעצבי רחפנים או מל"טים צבאיים. בין שמדובר על רובוטים לשליחויות על הקרקע ובין שמדובר בהטסת רחפני משלוחים, רובוטים של אבטחת משרדים, רובוטים שבודקים מלאי בחנויות מזון או מכוניות ומשאיות שהנהיגה בהן היא בשליטה מרחוק, המכונות שהיו אמורות לחולל מהפכה בכל דבר בתפקוד אוטונומי צריכות לכל הפחות בני אדם שישגיחו עליהן מרחוק.

עד שהחלום הטכנו-אוטופי על אוטומציה מלאה יתממש - ואם להיות כנים, לא בטוח שזה יקרה - יהיו הרבה עבודות לבני אדם, אבל לא כאלו שהוריהם יזהו. בין שהעובדים הממונים יהיו באותה עיר או במרחק אלפי ק"מ ממנה, הופעתן של הטכנולוגיות האוטונומיות למחצה יוצרת כוח עבודה קטנטן אבל גדל במהירות.

רובוקופ אמיתי

מימי קוגנרין התחילה את משמרת הלילה שלה בחברת קולבלט רובוטיקס בפיטרול במשרדים של חברות טק וכמה חברות ייצור. עבודתה דומה לכאורה לזו של כל שומר לילה במאה שעברה - לפטפט עם פנים מוכרות, להציג את עצמה לפנים חדשות ולפקוח עין על כל דבר חריג.

אבל מה שהופך את עבודתה לבלתי רגילה היא העובדה שהיא מפטרלת בהרבה משרדים בבת אחת, וברוב המשמרת שלה, 8-12 שעות, היא לא עוזבת את השולחן שלה בסן מטאו, קליפורניה. היא מנהלת מרחוק את השומרים הרובוטיים האוטונומיים-למחצה שלה, וכך היא יכולה להוסיף מגע אנושי במידת הצורך - כמו לבקש בנימוס מעובדים לא מוכרים להציג עת התג שלהם לסריקה בסורק של הרובוט - ואגב כך לחסוך כסף למעסיק שלה.

"אנחנו מקבלים שידור חי של כל אירוע שקורה בכל אתר שאנחנו מפטרלים בו", אומרת קוגנרין, שעובדת כעת במשמרות יום. "אנחנו יכולים לדעת אם זה בן אדם, תנעה, כל דבר כזה, ולהתערב בזירה אם צריך".

כמעט כל החברות שמשתמשות ברובוטים "אוטונומיים" צריכות להיות תלויות במה שראש יחידת הטכנולוגיה של Postmates, עלי קשאני, מכנה "יחס 1 ל-N". N הוא מספר הרובוטים שאדם יחיד יכול לפקח עליהם.

בחברה כמו סימבה רובוטיקס מסן פרנסיסקו, שמייצרת רובוטים בגובה 1.50 מטרים שמתגלגלים ברחבי חנות מכולת וסופרים מלאי, N יכול להיות מספר גבוה מפני שהרובוטים שלה אוטונומיים כמעט לגמרי. כשמכניסים אותם לחנות, אומרת לורן מיליקן, מהנדסת בחברה, אדם צריך לנווט אותם כדי לבנות להם מפה. צריך התערבות אנושית גם במקרים הנדירים שיש שיפוצים בחנות, או שמישהו מטריד רובוט.

בפלייטרקס (Flytrex), חברת רחפני משלוחים שפועלת כעת באיסלנד ומשתתפת בניסוי של מנהל התעופה הפדרלי בצפון קרוליינה, היחס N-1 הוא אחד. בסופו של דבר, אדם יחיד יוכל להנהיג עדר של תריסר רחפנים, אומר המנכ"ל יריב בש, אבל בעשור הקרוב לפחות, בן אדם חייב לעקוב אחרי כל רחפן כשהוא באוויר.

"אתה יכול להיערך ל-99.9% מהמצבים, אבל יש זנב ארוך מאוד של מצבים מוזרים, שאתה צריך בן אדם בשבילם", הוא אומר. זה יכול להיות מקרי חירום באוויר, מזג אוויר חריג או התפרצויות וולקניות. תמיד צריך מפקח אנושי שיבטל את המערכת האוטונומית וינחה את הרחפן חזרה לקרקע.

האדם עולה עדיין על הבינה המלאכותית בביצועיו בשלב זה, אבל הרובוטים הנשלטים מרחוק עלולים להרוג בני אדם אם מטפלים בהם לא כמו שצריך.

"שליטה מרחוק על מכוניות היא הרעיון המטופש והלא שפוי ביותר ששמעתי עליו", אומרת מרי קמינגס, פרופסור לאלקטרוניקה ולהנדסת מחשבים ומנהלת "מעבדת האנוש והאוטונומיה" באוניברסיטת דיוק. "אני צריכה להיות העדה הראשונה שהם יזמנו כעדה מומחית במקרה של מוות בלתי נמנע".

חברות שעובדות עם רובוטים שנשלטים מרחוק מכירות את הסיכונים, ומנסות לצמצם אותם בכמה דרכים. כמה מהן בוחרות להפעיל רק מכונות איטיות בסביבה פשוטה - כמו במשלוחים על המדרכה של Postmates - כדי שאפילו האסון הגרוע ביותר לא יהיה כה נורא.

מערכות מתקדמות יותר כוללות פיקוח אנושי שבו הבינה המלאכותית של הרובוט או כלי הרכב מבצעת את הניווט הבסיסי, אבל המפעיל נותן למכונה הוראות ניווט ומשוב נוסף. פרופ' קמינגס אומרת שהטכניקה הזו בטוחה יותר מתפעול רגיל מרחוק, מפני שהבטיחות אינה תלויה בתקשורת אלחוטית מושלמת או במפעיל ערני במיוחד.

המשרה הבאה של נהגים

כמעט כל מדינה בארה"ב מחייבת היום את היצרניות שמפתחות רכב אוטונומי לצרף נהג אנושי שיהיה נוכח ברכב, או להיות מסוגלת לשלוט ברכב מרחוק. ההנחיות של מנהל הבטיחות בתחבורה על הכבישים המהירים הן זהות.

רוב החברות בתחום הזה בחרו במשהו שהוא פחות מהפעלה מרחוק, שתלויה בחיבור אלחוטי אמין ומהיר לחלוטין, וכן בכישורים של המפעיל האנושי מרחוק. וויימו, החברה הבת של אלפאבית (גוגל), פיתחה מערכת הפעלה מרחוק, כמו גם ניסאן, שנשענת על בן אדם שמאשר את הבחירות של הרכב כשהוא מהסס, או עוזר לו לעקוף מכשולים.

פנטום אוטו, חברת שמפתחת תוכנת הפעלה מרחוק לרכב ממאונטן וויו, קליפורניה, מתכננת מערכות שליטה למפקחים אנושיים על כלי רכב אוטונומיים, אך התוכנה מאפשרת למפקחים לקבל שליטה מלאה במידת הצורך. מאחר שכלי רכב אוטונומיים עדיין מוגבלים למדי ביכולות שלהם, גורמים כמו מזג אוויר קיצוני, אתרי בנייה או אזור ללא מיפוי יכולים לחייב את המפקח להתערב ולקבל שליטה.

תרחישים כאלו מדאיגים את פרופ' קמינגס. "אם יש פיקוח כזה על רכב אוטונומי ברדיוס של 150 ק"מ ממני, אני רוצה לדעת עליו כדי לרדת מהכבישים", היא אומרת.

שי מגזימוף, ממייסדי פנטום אוטו והמנכ"ל שלה, אומר שגם כאשר נהג מרחוק "מנווט ישירות" כלי רכב, יש עדיין רכיבי בטיחות שפועלים, כמו איתור אובייקטים והימנעות ממכשולים. עד היום לא היו שום תאונות שבהן היו מעורבות המערכות של החברה, הוא מוסיף.

פנטום אוטו מהמרת שהמעבר להפעלה מרחוק עשוי להפוך למקור חשוב של תעסוקה לאנשים שהתפרנסו מנהיגה. ג'וש רזניק, מפעיל מזל"טים לשעבר בצבא הישראלי, מאמן את מפעילי הרכב מרחוק של החברה ואת אלו של לקוחות החברה. הכשרת נהגים חדשים כאלו מחייבת בדרך כלל שבוע עד שלושה שבועות, הוא אומר, והדרישות היחידות הן רשיון נהיגה ועבר נקי כנהג.

מערכות התוכנה של פנטום אוטו מותקנות במקרים רבים במכונות משלוחים על מדרכות, במשאיות מגרשי ציוד ובמלגזות, שלא נוסעות על כבישים פתוחים. בעתיד, לקוחות רבים יותר יפעילו משאיות (או טנדרים), מכוניות נוסעים ושאטלים על כבישים. היישומים הללו נבדקים כעת, אומר אליוט כץ, אחד ממייסדי החברה ומנהל העסקים הראשי שלה. 

עוד כתבות

בועז לוי, מנכ''ל התעשייה האווירית לישראל / צילום: יוסף יהושע

בתעשייה האווירית רוצים לחתוך את הדיבידנד למדינה. הבעיה: הבונוס לעובדים ייתקע

אחרי שיא בהכנסות וזינוק ברווח הנקי, לגלובס נודע שבתעשייה האווירית יבקשו מרשות החברות לנצל את הכסף למחקר ופיתוח ● עד שלא יסוכם הדיבידנד למדינה, גם המענקים לעובדים בהקפאה

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

חשיפת הבעלים האמיתיים של חברה בע''מ בזמן גירושים / צילום: Shutterstock

העביר מניות לאחיו ללא תמורה, הגרושה תבעה מחצית. מה קבע ביהמ"ש?

האם מניות החברה שבבעלותו, שהעביר הבעל לאחיו במהלך הנישואים, נעשתה בתום-לב - או שמא מדובר בהעברה פיקטיבית לצורך הברחת החברה מאיזון המשאבים שנערך בין הבעל לאישה בעת הגירושים? בשאלה זאת דן בית המשפט לענייני משפחה בקריות במשך 12 שנה ● מה נפסק בסופו של דבר?

הרש גולדברג פולין

מחאה ספונטנית בירושלים אחרי פרסום הסרטון של הרש החטוף

המוחים יצאו לרחובות בקריאה להחזרת החטופים • מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח • ביידן חתם על סיוע לאוקראינה וישראל בשווי עשרות מיליארדים • שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא • פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● עדכונים שוטפים

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

שי ג'ינפינג, נשיא סין, עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן בבייג'ינג / צילום: Reuters, LEAH MILLIS

סין והמערב: בינתיים ממשיכים לדבר ולחרוק שיניים

מזכיר המדינה האמריקאי מגיע לבייג'ינג עם הפתעה לא נעימה: טיוטת סנקציות על בנקים סיניים, התומכים בתעשיית הנשק הרוסית ● איך לדבר עם סין? איך לחזות את מניעיה ומהלכיה? ומה לעשות במרגליה, ביישומוניה ובסטודנטים שלה? הדמוקרטיות המערביות מוסיפות להתלבט

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

רצפת המסחר בבורסת וול סטריט / צילום: ap, Richard Drew

הבורסה האמריקאית בדרך למטה? זה מה שחושבים בבנקים הגדולים

הימים האחרונים בבורסה האמריקאית אופיינו בתנודתיות גבוהה - ירידות חדות שהתחלפו בעליות מרשימות ● בסיטיבנק, ג'יי. פי מורגן וגולדמן זאקס מספקים תחזיות סותרות לגבי ההמשך ● וגם: הסיבות לרכבת ההרים והכיוון של הבורסה בתל אביב

רכב של חברת מובילאיי / צילום: יח''צ

מוביליאיי הציגה דוחות מעורבים; החברה לא צופה שיפור מהותי בהמשך השנה

לאחר שפרסמה בתחילת השנה אזהרת רווח ושלחה את המניה ליום הגרוע בתולדותיה, מוביליאיי מציגה תוצאות מעורבות לרבעון הראשון של 2024 ● מובילאיי נמנעת מלפרסם תחזית לרבעון השני של השנה, אך נראה שהחברה לא צופה שיפור מהותי בשנת 2024 ● למרות אזהרת הרווח, האנליסטים עדיין אופטימיים לגבי ביצועי החברה

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

אמיר כהנוביץ' / צילום: יח''צ

הכלכלן הבכיר שעשה את המעבר המפתיע של השנה מדבר

אמיר כהנוביץ' הפתיע את שוק ההון בספטמבר כשעזב את חברת הביטוח הגדולה ביותר בישראל, הפניקס, ועבר לסוכנות הענק פרופיט ● בראיון לגלובס הוא מסביר את שינוי הקריירה הדרמטי שעשה, מציע את הפרשנות הייחודית שלו להתנהלות בשוק ההון, ומערער על התחזית של בנק ישראל לגבי הצמיחה של הכלכלה

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

הכללים השתנו, עכשיו דרוש רוכש: האם הפניקס תהפוך לחברה ללא גרעין שליטה

הקרנות סנטרברידג' וגלטין פוינט, בעלות השליטה בהפניקס, סיכמו עם הרגולטור על מתווה למכירת רוב מניותיהן בתוך שנתיים שיהפוך את חברת הביטוח הגדולה בישראל לחברה ללא גרעין שליטה ● המשמעות: כוחם של היו"ר והמנכ"ל יתחזק עוד יותר

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

תחנת אוטובוס. מדלגים על תחנות או כלל לא מגיעים / צילום: איל יצהר

על חשבון הנוסעים: השיטה המעוותת שמקפיצה את רווחי חברות התחבורה

הסבסוד הממשלתי של נסיעות אוטובוסים גדל עם השנים, אך בשטח לא תמיד מורגש שיפור בשירות ● אחת הסיבות המרכזיות טמונה בבחירת המפעילות במכרזים לפי פרמטר של מחיר ● כעת, נוכח "המרוץ לתחתית" שמדרדר את איכות התחבורה הציבורית, גוברת הדרישה לשינוי המנגנון