גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המהומה היא חיינו. תערוכות כאוטיות שכדאי לראות

דימויים שעברו תהליך של הפשטה וריקון ממשמעותם, יצירות שחושפות את הבעבוע הכאוטי והאובססיה של האמנים ועבודות סוריאליסטיות של אמן שנחשב לאאוטסיידר, מוצגות בתערוכות בתל אביב ובלוחמי הגטאות

מתוך התערוכה "התהלוכה" של עידו מרקוס / צילום: יובל חי
מתוך התערוכה "התהלוכה" של עידו מרקוס / צילום: יובל חי

ביום ה' נפתחה בגלריה פורטה בתל אביב תערוכת יחיד של האמן עידו מרקוס. התערוכה "התהלוכה" מציגה פרויקט שעליו עובד מרקוס בשנה האחרונה, שהחל בקופסת שקופיות שנזרקה ברחוב חיפאי ונגמר במיצב דחוס ועשיר מדיומים בן מאות פרטים.

בקופסת השקופיות ההיא גילה מרקוס משפחה ישראלית טיפוסית ובה תמונות, מצבים ורגעים מטיולים משפחתיים שעשו בישראל ובעולם בשנות ה-60 וה-70. עבור אמן כמו מרקוס, מדובר בזהב. בשנים האחרונות הוא עוסק במפגשים אינטנסיביים עם דימויים מוכרים יותר או פחות ועובר איתם תהליך של פירוק, ריבוי, הפשטה, חקירה, בולמוס, מיזוג, טשטוש, חזרתיות, הזרה או אינטימיות - קצת כמו להגיד מילה יומיומית כמה פעמים ברצף עד שהיא מתרוקנת ממשמעות או מקבלת משמעות חדשה.

מתוך התערוכה "התהלוכה" של עידו מרקוס / צילום: יובל חי

תחילה צייר את בני המשפחה, הגדיל פרטים בשקופיות או התייחס רק לחלק מהפריים, עד שנתקל בדימוי אחד בשקופית אחת מטיול משפחתי לאנגליה שבה צולם חייל אנגלי מחוץ לארמון. "זה הפרויקט הכי משוגע שעשיתי עד כה", אומר מרקוס, "'התהלוכה' היא בעצם סדרה שכולה נובעת מדימוי אחד. אין קשר בינו ובין המרחב הישראלי, אבל משהו תפס אותי בשקופית הזאת, התחלתי להוציא מתוכה אינספור פרגמנטים ואפשרויות, התחלתי לפרק אותה כמו קובייה הונגרית".

העיסוק בדימוי אחד באובססיביות הפך לפרקטיקת עבודה אצל מרקוס בשנים האחרונות. סדרה מוקדמת לסדרת החיילים שתוצג בחודש פברואר במוזיאון הרצליה היא "רותם" - שהחלה ממפגש של מרקוס בצילום של האמנית רותם עמיצור (חברה קרובה שלו) שעלה לאינטרנט. הוא החל לפרק את הדימוי של עמיצור באינספור צורות בתהליך בולמוס ויצק משמעויות חדשות ומנוגדות.

"בסדרה של רותם בחרתי דימוי אנונימי, והעבודה האובססיבית עליו הפכה אותו לאייקוני. בדימוי של המצעד אני עובד עם דימוי שחוק שהוא חלק מהתרבות הפופולרית. את חיילי המלכה כולנו זוכרים מטיולי המשפחה בילדות, איך החייל לא זז ברשמיות קפואה. כולם מצטלמים לידו".

בחצי השנה הראשונה בעבודה על הסדרה עבד מרקוס מתוך הצילום שמצא. "התחלתי תהליך של הפשטה וריקון מהמשמעות המקורית ועבדתי גם מתוך הדמיון. רוב החיילים שציירתי נראו לי עייפים, טרודים, מבולבלים או חסרי כיוון - המדים שלהם נראו כמו סוג של דרך שבה אדם מאבד את היחיד והופך לחלק מקבוצה. אבל בדימויים שיצאו לי, הם חזרו להיות יחידים, חלקם תוך כדי תנועה - טובעים, רוקדים או רצים, בדיוק הפוך מאותן דמויות מלאות רצינות שאנחנו מכירים".

בשלב השני, החל מרקוס לפסל, תחילה בחמר ולאחר מכן בגבס. "צבעתי את תחבושות הגבס וחיברתי אותן לרדי מייד שמצאתי ברחוב. החיילים יצאו לי בצורה די אינטואיטיבית, אבל רציתי למצוא את הדרך הכי נכונה וטהורה לתאר אותם. הדימוי של חיילי בדיל משוכפלים עלה בראשי, אז התחלתי לעבוד עם מסמרים. עליהם שמתי תחבושות גבס וייבשתי. ואז, בתהליך צביעה שארך שלושה חודשים, יצרתי למעלה מ-1,200 מסמרים-חיילים שנראים מרחוק כחיילי צעצוע, אבל כל אחד מהם שונה ואחר".

המיצב "התהלוכה" מורכב מציורים, פסלים, רדי מייד, תחריטים ומונו טייפים שיצר מרקוס בשנה האחרונה, ומצורף לו ספר אמן שמלווה את התערוכה ומתאר את הפרויקט.

"התהלוכה", גלריה פורטה, תל אביב

כאוס שמוליד סדר חדש

מרחק שעתיים-שלוש נסיעה מתל אביב אל קיבוץ לוחמי הגטאות בגליל המערבי, נפתחה בשבת האחרונה התערוכה "מהומה" שאותה אצר מרקוס ומשתתפים בה אמנים ותיקים וצעירים. החלל בבית קופפרמן הוא אחד מחללי התצוגה היפים בצפון והוא נבנה סביב הסטודיו של האמן משה קופפרמן, שהתגורר בקיבוץ, ונותר כמו שהיה ביום העבודה האחרון שלו, לפני 16 שנה, אז נפטר.

הקנבס האחרון עדיין מונח על הכן, על שולחן העבודה עיתונים מצהיבים ששימשו מצע לעבודה, תילי צבע יבשו על המכחולים ובדים שנצבעו בירוק - צבע המזוהה עם קופפרמן שצבע כל בד לבן תחילה בירוק כמעין צבע בסיס - מחכים לצייר. מלאכת השימור של האטלייה היא חוויה מרהיבה ומרגשת, מטופלת בעדינות ולא קלישאתית - מספרת את סיפורו של הצייר, חתן פרס ישראל לציור.

בחלל המרכזי בבית קופפרמן מתחלפות תערוכות של אמנים המתייחסים בעבודתם גם לאמן. בשבת האחרונה, כאמור, נפתחה התערוכה שאצר מרקוס והיא מפגישה אמנים שהחוט המקשר ביניהם הוא "ההליכה לאיבוד בדרך ליצירה", לדברי מרקוס. האמנים המשתתפים בתערוכה הם: אביבה אורי, חגי איזנברג, שולי בר נבון, מיכל בקי, תם תומר גולדברג, ניר דבוראי, יעקב דורצ'ין, יובל חי, בעז לוונטל, אבנר לוינסון, רועי מנחם מרקוביץ', רותם עמיצור, רחל קיני, רויטל רטיג ואורי שטטנר. בחלל נוסף בגלריה מוצגות עבודות של טליה בן אבו.

מתוך התערוכה "מהומה" בגלריית קופפרמן / צילום: טליה בן אבו

"התערוכה עוסקת באינטואיציה שמזמנת מערבולות וכאוס, בדרך ליצירה", מסביר מרקוס, "הדימוי הוא רק קרש קפיצה לעולמות אחרים: פנטסטיים או ריאליסטיים. חלק מהאמנים המשתתפים מביטים החוצה בתהליך היצירה שלהם וחלק מהאמנים נבלעים בתהומות הנפש פנימה. נוצר כאוס שמתוכו נולד סדר חדש - הוא היצירה".

תהליך היצירה המתואר בתערוכה לא מנותק מהמציאות שבה חיים האמנים, וגם לה יש חלק בבעבוע היצירתי הזה. "המהומה היא חיינו", אומר מרקוס, "העבודות בתערוכה מסרבות להיות מוצר של יופי פשטני, הן מרמזות לנו על מציאות קשה, שסועה ומורכבת, זאת המהומה".

"מהומה", בית קופפרמן, לוחמי הגטאות

 

כמו במחזה של חנוך לוין

פרט ביוגרפי קושר את מרקוס אל קיבוץ לוחמי הגטאות: הוריו היו חברים בגרעין הראשון, לפני שנולד. משם המשפחה נדדה להרצליה ולבוסטון עד שהוא הגיע לחיפה והשתקע בה. השנה התבשר מרקוס שקיבל את הפרס השנתי של גלריית לוחמי הגטאות "פרס אוסקר הנדלר" לאמן ישראלי, שמחולק מדי שנה על-ידי מיכל הורוביץ מנהלת הגלריה, שהוקמה ביוזמת בעלה, אבי הורוביץ ז"ל.

הגלריה ממוקמת מרחק נסיעה קצרה מבית קופפרמן. בשבת האחרונה נפתחה בה תערוכה שעוסקת גם כן בריבוי, מהומה ואובססיה, בדומה למיצב של מרקוס שמוצג בתל אביב ולתערוכה "מהומה" שאצר בבית קופפרמן הסמוך, אלא שכאן הסיפור אחר לגמרי ומשלב טרגדיה כפולה.

התערוכה "דמויות-לא-דמויות" חושפת לראשונה את יצירתו של האמן יורם קליינר שהלך לעולמו לפני למעלה מ-25 שנה. קליינר לא רצה להציג את עבודותיו בחייו, ולאחר מותו נותרו אלפי העבודות שלו במגירות ביתו בקיבוץ בית קשת. מפגש של בת קיבוץ בית קשת, יעל רז איתן, עם אלמנתו של קליינר הוביל לניסיון להקים תערוכה מיצירותיו.

אלא שרז איתן לא הספיקה להקים את התערוכה ונפטרה ממחלה. האוצרת ענת גטניו, בת משפחתה של רז איתן, נפגשה עם אמה באזכרה והיא סיפרה לה על הרצון להקים תערכה לקליינר. גטניו לקחה על עצמה את המשימה וגילתה עושר אמנותי לא מוכר באותן מגירות בבית קשת.

קליינר נולד ב־1934 בצרפת. בזמן המלחמה אביו נכלא במחנה עבודה בפריז ומאוחר יותר נספה באושוויץ. קליינר הילד שהה במנזר ומאוחר יותר נמסר בתשלום למשפחת כפריים, שם הוסתר בתנאים קשים בין חיות המשק. בסיום המלחמה חזרה האם ולקחה את בנה. כשהיה נער הצטרף לתנועת נוער ועלה לישראל, התיישב בקיבוץ בית קשת והשיל מעליו את העבר.

"הדחקת שנות המלחמה וחוויות הבריחות והמסתורים הטביעו את חותמם ובגיל חמישים הוא שקע בדיכאון", מספרת גטניו. במשך עשור קליינר לא יצא מביתו פרט ללילות, אז יצא אל הסטודיו בקיבוץ ויצר. חברי הקיבוץ מיקמו ליד הסטודיו משתלה והוא בלילות טיפל בצמחים. הלילות בסטודיו היו מפלט עד שסערת הנפש הכריעה והוא לקח את חייו לילה אחד בסטודיו, כשהוא בן 59.

גטניו ממקמת את קליינר בקטגוריה מוכרת בעולם האמנות הנקראת "אמנות אאוטסיידרים". אלה הם בדרך כלל אמנים אוטודידקטים שאינם פעילים בשדה האמנות בחייהם, לא משתתפים בתערוכות ויוצרים בבדידות.

"בציורים של רבים מאמני האאוטסיידר מצויים אלמנטים שמאפיינים גם את יצירתו של קליינר", היא מסבירה, "ריבוי דימויים, עומס יתר, אובססיביות, תכנים לא מפוענחים וטקסטים בלתי קריאים. הקומפוזיציות של קליינר חידתיות, אך מלאות במתח ורגש. רוב הדמויות מעוותות וגרוטסקיות. הן רחוקות מלתאר סיטואציה קונקרטית או ריאליסטית, ויוצרות ביחד תמהיל אחר, מוזר וסוריאליסטי. הרוח דומה לרוח השורה על מחזותיו של חנוך לוין".

בתערוכה מוצגים מקבצים מייצגים מסדרות שצייר האמן, ללא כותרות, תאריכים או חתימה, באופן שמאפיין גם כן אמנים אאוטסיידרים: "התערוכה מציגה מדגם מזערי מתוך מאות עבודות שיצר. שם התערוכה היא ציטוט מדבריו של קופפרמן שאמר על קליינר: 'הדפים אינם גדולים והם מולאו בקפדנות, בקו מדויק אחיד ונקי, בשרשרות של צורות ודמויות, או דמויות-לא-דמויות. אני מקווה שעוד יזדמן לי לחזור ולראות את הציורים של יורם אולי מוצגים לציבור... ושהם יזכו לטיפול נאות ולתשומת לב שלהם הם ראויים'". 

"דמויות-לא-דמויות", גלריה קיבוץ לוחמי הגטאות

עוד כתבות

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה כי התמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - כדי לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

סימנים ראשונים מעידים - תרחיש הבלהות של המשק עשוי להתממש

האינפלציה בפברואר הגיעה לקצב של 2.7% - מעל מהציפיות המוקדמות ● החשש המרכזי הוא ממגמה שלילית שתביא לחריגה מהיעד של בנק ישראל, כפי שצופים יותר ויותר גופים בשוק ● וכשזה המצב, קשה לראות את הריבית יורדת בקרוב

כנס TECH IL / צילום: תמר מצפי

הסטארט־אפים הישראלים ממשיכים להוביל קדימה

כנס TECH IL של גלובס התקיים בהצלחה, בהשתתפות בכירים רבים מהתעשייה, ממשרדי הממשלה ורגולטורים מובילים ● הכנס הוכיח שדווקא בימים מאתגרים אלו, קהילת ההייטק הישראלית ממשיכה לשגשג, ליזום ולהוביל קדימה

שר המשפטים יריב לוין, יו''ר הוועדה לבחירת שופטים / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

המערכת קורסת תחת העומס, אבל הוועדה לבחירת שופטים לא מינתה שופטים

למרות שהייתה אמורה למנות שופטים לבתי המשפט המחוזיים בתל אביב, מרכז ולבית משפט השלום בירושלים, הוועדה לבחירת שופטים התכנסה אך לא בחרה שופטים חדשים ● השופטים בישראל דנים בעשרות ומאות תיקים בו זמנית, ובינתיים בתי המשפט נותרים במחסור גדול של שופטים וקורסים תחת העומס, כך שהציבור נפגע

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 capital וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג' בשיחה עם מיטל ויזברג / צילום: תמר מצפי

"הסנטימנט העולמי לא לטובתנו": שתי משקיעות ההייטק הבולטות בישראל מסבירות איך לגייס כסף באמצע המלחמה

שרית פירון, ראש קרן ההשקעות Team8 Capital, וחמוטל מרידור, שותפה בקרן וינטג', התייחסו בכנס TECH IL של גלובס לירידה בהיקף ההשקעות בהייטק בצל המלחמה ● פירון: "לאורך השנה-שנתיים הקרובות יש סיכוי שנראה משקיעים יוצאים מכאן" ● מרידור: "יש גם קולות בעדנו, משקיע אמר לי שהחברות הישראליות הן הכי טובות בפורטפוליו שלו"

רחוב כנפי נשרים 24 בירושלים / צילום: דוברות עיריית ירושלים

רשות המסים שכרה מקומות חניה ל-17 עובדים. כמה היא משלמת?

מאז פרצה המלחמה, רשות המסים שוכרת חניה ל־17 עובדים ותשלם כ־180 אלף שקל עד סוף 2024 ● "העובדים הועסקו במוקד למתן מענה לצורכי המלחמה. עובדים אלו נדרשו להגיע בשעות הבוקר המוקדמות וסיימו את עבודתם בשעות הערב המאוחרות" ● נכון להיום רשות המסים שוכרת חניות מבעלי חניונים פרטיים ב־48 חניונים ברחבי הארץ

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

''מרמה במיליארדי אירו''. כרזת מבוקש של משטרת גרמניה בעניינו של יאן מרסלק / צילומים: (AP(Alexander Zemlianichenko, ויקיפדיה

האם האחראי לפשיטת הרגל הגדולה בתולדות גרמניה היה גם סוכן מודיעין רוסי?

התכתבויות שנחשפו בין יאן מרסלק, לשעבר סמנכ"ל חברת הפינטק הגרמנית וויירקארד שקרסה ואיבדה עשרות מיליארדים מכספי המשקיעים, לבין מרגלים רוסים, מראות כי פעל למען הקרמלין כבר מ־2014 ● מרסלק נמלט מהדין, אך עדויות חדשות מראות כי ארגן פריצות לבתי מתנגדי משטר, תיאם הברחת מחשבים מוצפנים לרוסיה וסייע לגנוב טלפונים של בכירים אוסטרים

מנכ''ל שטראוס, שי באב''ד / צילום: איל יצהר

נפרדת מתחומים עם רווחיות נמוכה: אלה הפעילויות ששטראוס מתכוונת למכור

קבוצת שטראוס חוזרת להתמקד בפעילויות הליבה שלה ומעמידה על המדף את חלקה במפעל וכוורת יד מרדכי, את פעילות הירקות הטריים והמצוננים "טעם הטבע" ואת רשת קפה עלית

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ''לית מרכז המו''פ של AT&T בישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

סגנית נשיא AT&T העולמית: שלושה אנשים יושבים בחדר וממציאים מוצר שנוגע במיליוני אנשים - זה התבלין הסודי שלנו בישראל

רינת זילברשטיין, סגנית נשיא ומנכ"לית מרכז המו"פ של AT&T בישראל, אמרה בכנס TECH IL של גלובס כי מה שייחודי בדנ"א של ההייטק הישראלי הוא "הפיוז'ן שקיים פה בין סטארט-אפים לחברות גדולות, החינוך לטכנולוגיה, המיקס של חוש הישרדות ומנהיגות שמפתחים בצבא"

השופט בדימוס ד''ר עדי זרנקין / צילום: פאול אורלייב

בן הבורר הוא בכיר בחברה מתחרה - האם זו עילה לפסילתו?

ביהמ"ש דחה את בקשת קבוצת סיגמא לפסול את הבורר ד"ר עדי זרנקין, שופט בית המשפט המחוזי בדימוס, בשל טענה לחשש לניגוד עניינים, מאחר שבנו מכהן כבכיר ומחזיק במניות של חברה מתחרה לחברה שבלב המחלוקת

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר ● ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה ● במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר

מטוס של EasyJet / צילום: Shutterstock

איזיג'ט מבטלת טיסות עד סוף אוקטובר: איזה קווים יושפעו במיוחד?

ענקית הלואו קוסט רק החזירה פעילות לישראל, ותוך שבועיים ביטלה את כל הטיסות לארץ עד סוף אוקטובר ● המהלך צפוי להשפיע על כ־100 אלף נוסעים, שלדברי החברה יקבלו החזר כספי ● בשוק מעריכים כי הנפגעים העיקריים יהיו הקווים למערב אירופה

מערכת חץ 3 / צילום: דוברות משרד הביטחון

הזמנות בשיא וביקוש מקומי: האם החברות הביטחוניות ירוויחו מהתקיפה האיראנית?

מערכות ההגנה האוויריות בישראל קיבלו חותמת משמעותית כאשר הדפו 99% מהאיומים במתקפה האיראנית ● כעת העניין במערכות מצד ממשלות מסביב לעולם מזנק, והביקושים עולים ● בתעשייה האווירית מרגיעים: "יודעים לתת איזון בין צרכי מדינת ישראל לבין הלקוחות"

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

אלונה בר און, מו''ל גלובס בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

אלונה בר און: אנחנו משתדלים להציף גם סוגיות שלא מסוקרות ולראות גם את הדברים הטובים, ויש כאלה

בפתח כנס TECH IL של גלובס, הציגה מו"ל העיתון את העשייה של מדור הטק שלו וכן ציינה את השאיפה להציע לקוראים "מזון בריא למוח" ● בר און הציגה גם את תהליך דירוג 10 הסטארט־אפים המבטיחים של גלובס, המבוסס על בחירות של קרוב ל־90 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בענף ההייטק הישראלי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

עליות קלות בוול סטריט; יו"ר הפד: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

נאסד"ק עולה ב-0.2% ● פאוול: "השגת יעד האינפלציה תיקח יותר זמן משחשבנו" ● מורגן סטנלי עולה ב-5%, טראמפ מדיה צוללת ב-14% ● בנק HSBC ממליץ על מניית AMD ● שווי השוק של טסלה ירד בכ-40% מתחילת השנה ● השקעת ענק למיקרוסופט בחברת AI מאיחוד האמירויות ● איתן בן אליהו ימונה ליו"ר ננו דיימנשן ● באופנהיימר חיוביים לגבי פאלו אלטו ונטפליקס

בצלאל סמוטריץ' ובנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

קרן המטבע חותכת בחצי את תחזית הצמיחה של ישראל ב-2024

בעוד בנק ישראל צופה צמיחה שנתית של 2%, תחזית הצמיחה של קרן המטבע לכלכלת ישראל היא 1.6% בלבד ● לפי הקרן, התחזיות של ישראל נמצאות בסיכון בשל המלחמה בעזה ● בניגוד לכלכלנים רבים, רואה הקרן כי האינפלציה בישראל תתמתן ותגיע ל-2.4% בלבד ● הצמיחה העולמית צפויה לעמוד על 3.2% בשנה הנוכחית