גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

צניחת את'ריום לא קלקלה את התיאבון למייסד ג'ו לובין: "עוד ננפיק מטבעות דיגיטליים"

ג'ו לובין, ממייסדי פלטפורמת המטבע הדיגיטלי את'ריום, המוביל את חברת Consensys, חזר לביקור בישראל, הפעם במסגרת שבוע הבלוקצ'יין בתל אביב ● בראיון מיוחד ל"גלובס" הוא מספר על התובנות שלו מ"חורף הקריפטו" ועל האסטרטגיה שלו להובלת תעשיית הבלוקצ'יין העולמית

ג'ו לובין, מייסד Consensys  / צילום: שלומי יוסף
ג'ו לובין, מייסד Consensys / צילום: שלומי יוסף

האם טכנולוגיית הבלוקצ'יין נועדה למטרה גדולה יותר מאשר יצירת מטבעות קריפטוגרפיים כמו ביטקוין? אם תשאלו את ג'ו (ג'וזף) לובין, התשובה היא בהחלט כן. היזם והמשקיע הקנדי, שהגיע בתחילת השבוע לביקורו השני בישראל, משך לכיוונו הרבה מאוד תשומת לב מצד המשתתפים הרבים באירועי שבוע הבלוקצ'יין בתל אביב.

לובין (54), שאותו ראיינו לראשונה ל"גלובס" בביקורו הקודם בארץ במאי 2018, הוא אחד מאנשי המפתח (ויש שיאמרו האיש החזק ביותר) בסביבה העסקית ("אקו-סיסטם", כפי שקוראים לה הפעילים בתחום) שנוצרה סביב פלטפורמת הבלוקצ'יין את'ריום. הוא זכה למעמדו לא רק בשל היותו אחד ממייסדי את'ריום, לצדם של ויטליק בוטרין (שראיון בלעדי עמו פורסם במגזין G של "גלובס" בסוף השבוע שעבר) ויזמים נוספים, אלא בעיקר בזכות קונצנזיס (Consensys), חברת הבלוקצ'יין הגדולה בעולם, שאותה הקים ב-2014 ועדיין מוביל. בסוף השנה שעברה התחילה קונצנזיס, שעיקר פעילותה מנוהלת ממשרדיה בניו יורק, לפעול גם בישראל, עם צוות בהובלתו של דרור אביאלי. לובין נחשב לאחד המשקיעים הגדולים בשוק הקריפטו - שוק שבו "הכרישים" (כפי שמכונים המשקיעים הכבדים והמתוחכמים בשוק ההון) נקראים "לווייתנים" (Whales).

בשנה שעברה הכרזת על הקמת ConsenSys 2.0, ובמסגרת תהליך הארגון מחדש פוטרו מאות מעובדי החברה והופסקו פרויקטים רבים. התהליך הזה הסתיים בהצלחה?

"תהליך הארגון מחדש שלנו התחיל למעשה כבר לפני יותר משנתיים, והוא עדיין נמשך. קונצנזיס הוקמה כאוסף של חברות שונות, ובשנים הראשונות שלנו התמקדנו בבניית אקו-סיסטם של חברות שעוסקות בפיתוח יישומים מבוזרים לבלוקצ'יין של את'ריום, ובבניית כלים שיאפשרו גם לאחרים לעשות זאת. אף שניסיתי לגרום לחברות האלה לעבוד יחד ולשתף פעולה ביניהן, הם עדיין היו עסוקות מאוד בבניית הפרויקטים של כל אחת מהן. לפני כשנתיים וחצי התחלנו לחשוב איך לנהל עסקים ולהתחרות בתוך האקו-סיסטם הזה - וזאת המטרה של 'קונצנזיס 2.0'".

"כיום כל הפרויקטים שלנו מיועדים לייצר הכנסות, אבל יש להם דרכים שונות להחזיר את ההשקעה בהם, ובין השאר, יש פרויקטים שנועדו לתועלת חברתית או כאלה שמביאים תועלת לכלל האקו-סיסטם ולא רק לקונצנזיס. אנחנו בנקודת זמן שבה אנחנו רואים מפנה אמיתי. יש לנו קבוצות שעובדות יחד על בנייה של מוצרים משותפים ומשתפות ביניהן ידע ותכנון, כך שפועלת פה רשת של חברות בלוקצ'יין".

את'ריום היא פלטפורמת הבלוקצ'יין העיקרית שעל גביה הונפקו בשנים האחרונות רוב המטבעות הדיגיטליים, שלעתים קרובות נקראים גם טוקנים (אסימונים). רבים מהמטבעות האלה הצליחו לגייס השקעות עצומות ב-2017-2018 בהנפקות שנקראו ICO, עד שהרגולציה הפיננסית, ובעיקר רשות ניירות ערך של ארה"ב (SEC), החליטה לשים לכך סוף - וקבעה כי במקרים רבים הנפקות אלה נחשבו למכירת ניירות ערך ללא היתר. על רקע זה, גיוסי ה-ICO דעכו כמעט לחלוטין, ולקראת סוף 2018 שקע שוק הקריפטו לתקופת שפל ממושכת, שזכתה לכינוי "חורף הקריפטו".

 אתה לא חושב שגיוסי ה-ICO הרבים היו מהלך שגוי? אתה חש שלאת'ריום או לקונצנזיס בראשותך יש אחריות להפסדים הכבדים של המשקיעים בגיוסים אלה?

"גיוסי ה-ICO היו חלק מהאבולוציה של גיוסי ההון לתעשיית הבלוקצ'יין. אם נסתכל לאחור על הגיוס של את'ריום ב-2014, אני חושב שזה היה גיוס ההמונים השני בהצלחתו בהיסטוריה. קודם לגיוס עשינו הרבה מאוד עבודה משפטית, שנמשכה חודשים ארוכים, כדי להיות בטוחים שאנחנו לא מוכרים למשקיעים נייר ערך, אף שלא הייתה לנו ודאות מוחלטת לגבי זה. רק אחרי שהיינו בטוחים בכך, התחלנו במכירת המטבע, ובעקבות ההצלחה של את'ריום באו עוד מכירות רבות של מטבעות דיגיטליים, ובכולם הנפקנו מטבעות שנחשבים לאסימוני שירות (Utility tokens), ולא אסימונים שהם נייר ערך (Security tokens). אנחנו עדיין ממשיכים בכך ומתכננים עוד הנפקות כאלה.

"הבעיה היא שקבוצות רבות פשוט מיהרו אל תוך גיוסי ה-ICO, ולא עשו שיעורי בית משפטיים כמו שצריך. באותם גיוסים בעצם הנפיקו ניירות ערך, כשהמגייסים אמרו לאנשים 'תנו לנו את הכסף, ואנחנו מבטיחים לעשות בעבורכם עוד כסף', ונתנו למשקיעים הבטחות שבעצם הכניסו אותם לתחום של נייר ערך. אז העניין הזה יצא משליטה, אבל עדיין היו כמה פרויקטים טובים באמת בתוך 'גן העדן' הזה.

"כיום בקונצנזיס אנחנו עושים שני דברים: מבחינת מטבעות דיגיטליים, אנחנו מנפיקים מטבעות שירות ומקימים רשתות שמשתמשות בהם. נוסף על כך, אנחנו גם ערוכים היטב להנפקות של מטבעות שמוגדרים כנייר ערך.

"אנחנו רואים השנה הרבה גיוסי IEO - הנפקות מטבע של בורסות קריפטו, כך שבתחום הזה מנסים מודלים שונים של גיוסי הון. אני חושב שצריך להקפיד ולפעול בהתאם לחוקי ניירות ערך, אבל גם להבין איך עושים דמוקרטיזציה לגישה אל ההון ולהשקעות, כמו שאנחנו מנסים. זה יהיה עצוב אם רק משקיעים כשירים יוכלו להשתתף בהשקעות בזירות האלה, כפי שנראה המצב בטווח הקרוב. דוגמה לכלי פיננסי שמאפשר זאת, היא למשל פרויקט מדהים שפועל כיום בגרמניה, שבו מנפיקים מטבעות 'סקיוריטי' שמייצגים איגרות חוב לצורך מימון רכישה של חלקים מפרויקטי נדל"ן".

את'ר (Ether), המטבע הדיגיטלי של את'ריום, איבד ב-2018 יותר מ-80% ממחירו הדולרי. עם זאת, השנה הוא הצליח להתאושש מעט, ומתחילת 2019 עלה מחירו בכ-45%.

 למרות ההתאוששות מבחינת מחירו הדולרי של האת'ר, השנה ירד מחירו מול הביטקוין ביותר מ-50%. איך אתה מסביר את המגמה?

"אם תשווה את את'ר לשאר המטבעות שנבנו על גבי את'ריום, מבחינת שווי השוק הביצועים שלו טובים הרבה יותר, אז הייתי נותן לאת'ריום קרדיט על כך. ראינו בשוק צמיחה מוקדמת של פרויקטים לא בשלים מספיק. נכון שיש אנשים שרואים בביטקוין 'זהב 2.0' - כלומר, כלי לצבירת ערך, אבל השימוש בביטקוין כמטבע למסחר הוא מצומצם מאוד. בניגוד לביטקוין, האת'ר מעולם לא נחשב באמת למטבע, ותמיד חשבו עליו כעל דלק קריפטו (crypto fuel) - כלומר, אמצעי לתגמול על פעולות ברשת הבלוקצ'יין. הביטקוין הוא מטבע קריפטו טוב מאוד, וייתכן כי הדומיננטיות שלו בשוק תימשך גם בעתיד.

"העניין העיקרי באקו-סיסטם של את'ריום הוא לאפשר ליזמים ולמפתחים לבנות פרויקטים על הבלוקצ'יין. הספקולנטים בשוק הם יותר בצד של הביטקוין, ולשם זורמות גם השקעות מוקדמות מגופים מוסדיים, ולכן המחיר של האת'ר נופל ביחס לביטקוין. אבל המדד שלנו חשוב יותר הוא מספר האפליקציות שנבנות על גבי הפלטפורמה, המספר הגדל והולך של מפתחים שמצטרפים לאקו-סיסטם - ומבחינה זו, אנחנו הרבה יותר גדולים מכל אקו-סיסטם של בלוקצ'יין אחר".

בראיונות שערכנו באחרונה ב"גלובס" עם ויטליק בוטרין, הנחשב למוח המוביל מאחורי טכנולוגיית את'ריום, וגם עם דניאל היימן, ממנהלי צוות PegaSys של קונצנזיס, ודרור אביאלי, מנהל פעילותה של החברה בישראל, שבה ועלתה אחת הבעיות המרכזיות בבלוקצ'יין של את'ריום - בעיית הסקיילביליות. עם ריבוי הפרויקטים והאפליקציות שנבנים על גבי הפלטפורמה, נעשה יותר ויותר ברור כי הטכנולוגיה הנוכחית של את'ריום אינה מסוגלת להתאים עצמה להיקפי פעילות רחבים יותר.

כל עוד לא תיפתר בעיית הסקיילביליות, פלטפורמת את'ריום תישאר בעיקרה ניסיונית?

"אני חושב שבמידה רבה זה נכון. כבר בתחילת הדרך של את'ריום, הערכנו שהמערכת לא תהיה סקיילבילית. בקונצנזיס ובקבוצות אחרות בנינו את תשתית השכבה הראשונה של את'ריום, שתמשיך להיות רלוונטית לפלטפורמה לזמן רב. בגלל מגבלת הסקיילביליות, אנחנו רוצים שרוב פעולות המחשוב ייעשו בשכבה השנייה של הרשת, שבה יש כבר כיום בכל שנייה מאות אלפי העברות מטבע מבוזרות. אפשר לראות בשכבה הזאת פלטפורמות של משחקים, למשל, שמביאות סקיילביליות משלהן, וגם זירות מסחר שעושות זאת. כל הדברים האלה חשובים להתקדמות שלנו, אבל כל זה צריך לצמוח לפחות פי אלף כשיושק הדור הבא של את'ריום, את'ריום 2.0".

פעילות שבה קונצנזיס מתמקדת יותר בשנה האחרונה היא הקמת תשתיות בלוקצ'יין עבור תאגידים, ובתחום זה היא שותפה בכמה קונסורציומים עם תאגידים בינלאומיים. עם זאת, בתחום זה יש לחברה תחרות חזקה, בין השאר, מול חברת הבלוקצ'יין R3, שגם על תשתית הטכנולוגיה שלה, שנקראת Corda, נבנים פרויקטים תאגידיים גדולים. באחרונה פורסם כי R3 בונה מערכת תשלומים חדשה עבור ענקית כרטיסי האשראי מאסטרקארד.

בשבוע שעבר הצטרפה קונצנזיס לארגון הקוד הפתוח Hyperledger, שאחראי לפיתוח תשתיות בלוקצ'יין, ואתה עצמך הצטרפת לדירקטוריון הארגון. מה היחסים בין החברה שלך לבין היפרלדג'ר ומה מטרות החיבור ביניכם?

"להיפרלדג'ר יש הרבה פרויקטי תוכנה, בכמה מהם שותפות חברות הייטק גדולות כמו IBM או אינטל, והייתה בשנים האחרונות חפיפה בין פרויקטים שעבדנו עליהם בקונצנזיס לפרויקטים שלהם, בעיקר בבניית תשתיות בלוקצ'יין לתאגידים. כך שבין קונצנזיס לבין היפרלדג'ר נוהלו לאורך זמן שיחות, היו בינינו כמה שיתופי פעולה פורים, ועכשיו הפכנו את הקשר לרשמי. אנחנו שוקלים כיום יצירת פרויקטים משותפים חדשים".

הבנק המרכזי של סין הכריז באחרונה על כוונה להנפיק מטבע דיגיטלי ריבוני. יש סיכוי שנראה בנק מרכזי מנפיק מטבע על תשתית בלוקצ'יין של את'ריום?

"כבר לפני כשלוש שנים פנו אלינו אנשים מהבנק המרכזי של סין בנוגע לאת'ריום, וראינו שהם היו מתוחכמים מאוד והבינו היטב את כל האלמנטים של הטכנולוגיה. למרות זאת, אני חושב שהנפקת מטבע דיגיטלי על ידי בנק מרכזי לא תהיה משמעותית לאקו-סיסטם שלנו. היואן הדיגיטלי יהיה מערכת ריכוזית עצומה, שתשתמש באפליקציות של תשלומים או מסרים מיידיות נפוצות שכבר פועלות בסין. סביר להניח שהמערכת הזאת תשמש לשיפור חייהם של אזרחי סין, אבל היא תהיה רחוקה מאוד ממערכות מבוזרות כמו את'ריום". 

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Associated Press, Patrick Post

בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה

לפי דיווח בסוריה ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק • מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן וגרנות הגליל, ירי נוסף גם לראש הנקרה • עדכונים שוטפים

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

יציבות בוול סטריט; רדיט יורדת ב-12%, רשת הרהיטים RH מזנקת ב-16%

סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר באנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

פגרת הכנסת כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: עצירת התשלומים לישיבות שתלמידיהם לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

ראש הממשלה בנימין נתניהו כתב לבג"ץ כי בשבועות האחרונים נעשה מאמץ אינטנסיבי על מנת לגבש את ההסדר הדרוש, ואכן הושגה התקדמות ניכרת, אך המלאכה טרם הושלמה ולכן הוא מבקש הארכה ● היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, הודיעה לבג"ץ כי החל מה-1 באפריל, על הרשויות לגייס בני ישיבות ללא מקור חוקי לדחות את גיוסם

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין