גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הביאנלה שלא שמעתם עליה, והיא קרובה, זולה וכמעט חתרנית: הביאנלה של איסטנבול

פספסתם את הביאנלה בוונציה? לא נורא ● אפשר להתנחם בביאנלה המוצלחת של איסטנבול, הידועה פחות והאוונגרדית יותר, שמכנסת שמות מבטיחים ולא פחות מעניינים מרחבי העולם ● מה גם שאחד משלושת מוקדיה הוא באי הנסיכים, אי נופש מקסים ועתיר היסטוריה, שתענוג להכיר עם או בלי ביאנלה

 מתוך הביאנלה ה-16 באיסטנבול / צילום: David levene
מתוך הביאנלה ה-16 באיסטנבול / צילום: David levene

מעבורת הנוסעים הלבנה צופרת בבואה אל האי בויוקאדה (Büyükada), מברכת לשלום את הספינות העגונות במזח הקטן. רוח ים מלוחה מתיזה רסס מי ים קרירים, וברקע קריאות שחפים נמרצות ונקישות קלות מפרסות הסוסים הרתומים לכרכרות, שמשמשות עדיין כאמצעי התחבורה המוביל באי.

בויוקאדה, "האי הגדול" בטורקית, לא זר לישראלים ורבים ביקרו בו כחלק מנסיעה לאיסטנבול. זהו האי המרכזי שבארכיפלג איי הנסיכים וגם המרשים בהם. מפורץ למשעי, עתיר מסעדות דגים מעולות ובתי קפה מטופחים ומשובץ בחופים קטנים ומבודדים שמשקיפים על אגן ים מרמרה מבפנים. והכול במרחק של שעת הפלגה מהמטרופוליס האימתני, שכיום כבר מתפרס על מרבית חלקו הצפוני של הים ומוערך, לא רשמית, בכ-25 מיליון תושבים.

בשבוע שעבר נפתחה באיסטנבול הביאנלה ה-16 לאמנות (16th Istanbul Biennial), שחוגגת השנה יום הולדת 30. לעומת האירועים בביאנלה בוונציה, הסובבים סביב קוקטיילים יוקרתיים ומשקיעים אמידים, זו של איסטנבול - שהולכת וצוברת לה מוניטין הולך וגובר - היא חגיגה אוונגרדית, כמעט חתרנית, שמכנסת שמות מבטיחים ולא פחות מעניינים מרחבי העולם.

אחד משלושת החללים שמארחים את הביאנלה בשנים האחרונות, ממוקם בבויוקאדה בדרך קבע. המיקום משתנה משנה לשנה, והפעם הביאנלה מתארחת בבניין היסטורי בלב "קלאב אנדולו", המועדון האקסקלוסיבי של בויוקאדה (Anadolu Kulubu) שבין אורחיו נמנה גם אטאטורק בכבודו ובעצמו, מייסד הרפובליקה הטורקית ונשיאה הראשון, שנפש באי תכופות.

מדי שנה בוחר אוצר הביאנלה את הנושא שיהיה חוט השני בין המיצגים השונים. השנה נבחרה "היבשת השביעית" כמושא ההשראה, אי הזבל בן 3.4 מיליון המטרים המרובעים שבאוקיינוס השקט, ההיפך המוחלט מהאי המטופח והקטן בויוקאדה - ואולי גם תמרור אזהרה לאור נחילי התיירים שגודשים את האי בסופי השבוע בקיץ.

בין האמנים שיציגו בבויוקאדה: הצלם הגרמני ארמין לינקה, האמן האמריקאי המוערך גלן ליגון ואן-מאן צ’אנג הטאיוונית. באיסטנבול יציג בין השאר האמן היפני-בריטי סימון פוג’יווארה, שנודע בישראל בזכות המצגת של בית אנה פרנק שיצר לפני כמה שנים בגלריה דביר. לבויוקאדה מביאה איתה הביאנלה שפע אירועים שמחים והרצאות שיתקיימו בקלאב אנדולו ומהווים הזדמנות נפלאה להכיר מחדש יעד שכה מוכר לרבים מהישראלים - ואולי גם את איסטנבול בכלל.

 מתוך הביאנלה ה-16 באיסטנבול / צילום: David levene

ההמפטונ’ס של איסטנבול

אחרי עשור שבו נזנחה לאנחות על-ידי התייר הישראלי, הבירה התרבותית והכלכלית של טורקיה נהנית מעניין מחודש. הטלנובלות הטורקיות, ובראשן "הכלה מאיסטנבול", הביאו לגל של עשרות אלפי מבקרים רק בקיץ האחרון, שהתגלגלו בין המעוזים ההיסטוריים למסעדות הבשר המפורסמות, הקניונים - ולסטים של הסדרה.
איי הנסיכים, שנמצאים במרחק של כ-20 קילומטר ושוכנים ממש מול צדה האסיאתי של העיר הם האזמרגדים ברביד שעל צוואר איסטנבול, כפי שכונו על-ידי התיירים שהחלו להגיע לכאן בתחילת המאה ה-20. מלך בריטניה אדוארד השביעי ורעייתו וואליס סימפסון, למשל.

האיים נקראים כך כנגזרת משמו היווני והישן של בויוקאדה - פרינקיפו, "הנסיך" ביוונית - על שם הקיסר הביזנטי יוסטינאוס ה-2, שהקים כאן ארמון קיץ במאה ה-6 לספירה. אז כמו היום, שימשו בתי המידות הלבנים ומגולפי העץ לנופש. גן עדן עלי אדמות ונחמה קטנה לגולים שנשלחו אליו במרוצת השנים.

באלף ומשהו שנות חייה של האימפריה הביזנטית, היו אלה אחים ובני משפחה שטענו לכתר המלכות בקונסטנטינופול (מאבקיהם ההיסטוריים היו בין נותני ההשראה לסדרת הספרים וסדרת הטלוויזיה "משחקי הכס"). הם לא נרצחו, אבל נשלחו לאי המרוחק, לא לפני שהוטל בהם מום משתק לנטרול אופטימלי: לרוב עיוורון, הגם שהיו קיסרים פעלתנים שחיפשו ומצאו שיטות יצירתיות יותר. את המלכות האם של קיסרי העבר ואת אלמנותיהם שלחו למנזר איה יורגי העתיק שממוקם בנקודה הגבוהה באי, מהמנזרים הפעילים העתיקים בעולם.

גם אחרי נפילת ביזנטיון, חיו באי במשך יותר מאלף שנים בעיקר מתבודדים: נזירים ונזירות היוו את רוב האוכלוסייה עד אמצע המאה ה-19. הגולה האחרון והמפורסם ביותר שהגיע לכאן, בשנות ה-20 של המאה הקודמת, היה לב טרוצקי, שהעביר כאן יותר משלוש שנים לפני שנאלץ לברוח מאימת סטלין עד מקסיקו (וגם זה לא עזר לו). בבויוקאדה כתב את שלושת כרכי "תולדות המהפכה הרוסית".

לחייו החדשים כאי קיט - ההמפטונ’ס של איסטנבול - זכה בהדרגה עם תחילת השימוש בספינות קיטור. בעקבותיהן נפתחו כאן מלונות ופונדקים, הוקמה טיילת משובצת במסעדות דייגים ואוכלוסיית האי צמחה עד ל-6,000 תושבי קבע ועוד כ-35 אלף שוכני קיט בקיץ. עד לבואן של הספינות הממוכנות, הדרך העיקרית להגיע לבויוקאדה הייתה באמצעות ספינות חותרים שגמאו את המרחק בפחות משלוש שעות, כולל הפסקות בשניים מאיי הארכיפלג שבדרך - קינאלי ובורגאז. כיום נעשה שימוש בשירות העירוני, רחפות, וגם ברשת המעבורות "מאווי מרמרה", שהלוגו שלה התנוסס על אחת הספינות הישנות שהוציאו משימוש ושניסו להגיע אל עזה במשט הידוע לשמצה שהצית את המשבר המדיני עם ישראל לפני עשור.

מרפסת באי בויוקאדה / צילום: רועי ירושלמי

ניחוח אורנים, תאנים ויסמין

בחזרה ל-2019. אותות הקיץ ניכרים פחות ופחות באיי הנסיכים עם בוא ספטמבר. הקרירות הלילית הנעימה של אוגוסט מתחילה לתת את אותותיה כבר בשקיעה, בליווי ריח ים משכר, מתובל בניחוח אורנים, תאנים ויסמין שנידפים מכל עבר.

רוב התיירים - שנמנים עם מעמד הביניים האסלאמי והצומח בטורקיה - מגיעים לכאן בשעות הבוקר ועוזבים באוניות הערב. בערבים האי שקט. הוא מתרוקן כמעט כליל עם ליל, ונותר רק עם תושביו הקבועים, שאותם ניתן למצוא בטברנות המעומלנות שבסביבת המזח, כמו מילטו (Milto), מילאנו ופאצ’יו. אלה משקיפות אל איסטנבול ואל להקות השחפים הקולניות (והרעבתניות, כמו שיגלו מי שינסו לזרוק להם קצת מהלחם שעל השולחן).

בתפריט: פירות ים ודגה טרייה מים מרמרה, מזטים קרים מחצילים וירקות העונה, ממולאים קטנים של פרחי קישואים ופלפלים ירוקים, וגם פסטילקוס - בצקי פילו חמים ומטוגנים, ממולאים גבינה - שנוספו לתפריטים מהרפרטואר היהודי-טורקי, שקהילתו המצטמצמת מהווה עד היום חלק משמעותי באוכלוסיית האי. את הכול מלווים בראקי טורקי, הנמזג לצלילי מוזיקה מקומית ויוונית.

במדרחוב היוצא מכיכר השעון מכינים בבר החבית (Fici) קוקורץ’ - מעי כבש צלוי וקצוץ שמוגש לצד בירת אפס פילזן מהחבית. לחמעג’ון טרי, קציצות טורקיות (קפטה) וגם מולים ממולאים באורז ובקינמון - כולם זוכים כאן לדוכנים שפעילים עד אמצע אוקטובר. המחירים לארוחה, אגב, נעים בין 150 שקל לאדם במסעדות היוקרה - ועשירית מכך בדוכן הלחמעג’ון.

בצהריים ניתן למצוא לצדן מסעדות תבשילים מסורתיות ומשתלמות מאוד, ובכיכר העיר גם דוכן לוקמה - סופגניות דונאט מטוגנות וקטנות בתיבול קינמון ומי סוכר, את גלידריית רומא שמייצרת כבר 60 שנה גלידה צמיגית מקומית - מאראש דונדורמה הוא שמה (יש תזמורת ישראלית מצוינת שנקראת על שמה). וכן עגלת חמוצים עם אינספור ירקות ומיציהם, שנמכרים בכוסות.

מיטיבי לכת שיישארו בלילה באי, מוזמנים לפקוד לקראת שקיעה את אסקיבה (Eskibağ) המבודדת, טברנה יוונית שממוקמת בפאתי האי בצוק תלול. וכן - היא נפלאה בדיוק כמו הנוף הפנורמי. קוקטיילים מוגשים החל מתחילת הקיץ הנוכחי במלון ספלנדיד המיתולוגי - המפורסם במלונות האיים, שחגג בתחילת העשור מאה שנים ועבר לכבוד המאורע שיפוץ מקיף שהחזיר אותו לימיו היפים, לפחות עיצובית. במרפסת המלון הוקם בר קוקטיילים חיצוני ויפהפה, שהצטרף אל הבר המשוחזר והמצודד לא פחות בסלון הבניין ואל בית הקפה ההיפסטרי-שפיץ שבקומה התחתונה - נקודה מעולה לפתוח איתה גם את הבוקר באי.


לצדם עמד במשך עשרות שנים אברם, מוכר הלקרדה שהיה מגיע לכאן, יחד עם נחיל היהודים הטורקיים שפקדו את האי מדי קיץ, ושיצא לגמלאות בהגיעו לגבורות. ואולי, כמו סבא שלי, שהיה קונה כאן ביצי דג בורי (בוטרגה, נו, שאנחנו קוראים לה בלדינו אבודאראחו) עבור סבתא-רבתא שלי פורטונה, שגרה בצמוד למלון וכמו דגי הטוריק הנכחדים שמהם מכינים לקרדה - אולי גם הוא, כמותם וכמו הקולנוע הפתוח בעיבורי הרחוב שהפך לגינה ציבורית, הלך לעולם שכולו מלבי קר והקרנות חוזרות ונשנות של סרטים צרפתיים. את כרכרות הסוסים שהיוו, לצד אופניים, אמצעי תחבורה בלעדי באי במשך 150 שנה, מחליפים בעשור האחרון קורקינטים חשמליים. בקרוב, אומרים, יצאו הכרכרות משירות לאחר קמפיין של עמותות למען חיות. 

את האי ניתן ומומלץ להקיף באמצעות שימוש בדרך המעגלית שסלולה סביב החופים. אופניים - שמושכרים בכל פינה עם הירידה מהמזח ובואך לכיכר - הם הדרך הנעימה ביותר לעשות כן. הדרך עוברת בין האתרים המפורסמים של בויוקאדה: בית היתומים היווני שבפסגה אחת של האי, אחד מעשרת מבני העץ הגדולים שנבנו אי-פעם בעולם ועומד כבר שנים, מט ליפול ורדוף רוחות; בתי המידות הנאים המשקיפים לים של רובע מאדן (Maden) ורובע ניזאם שבצדו השני של האי וכמובן מנזר איה יורגי. המנזר האורתודוקסי הקטן פועל ברציפות מהמאה השמינית לספירה וממוקם בנקודה התלולה באי, התלול מאליו ומלא בעליות בלתי אפשריות.

אז כמו היום, צליינים עולים יחפים אל המנזר שבראש הפסגה התלולה, בדרך המרוצפת אבני דרך בוהקות משימוש - מתפללים למזור, לפרנסה, לזיווג ולצאצאים. המנזר הקטן פתוח לביקורים, ולצדו ממוקם בית קפה קטן, ספרטני, שמשקיף על האי ועל חלק הארי של מזרח ים מרמרה. בתפריט: קפה טורקי מעולה, שמכינים כיום במכונה ייעודית ונטולת טקסיות, ומים קרים, להרוות את הצימאון ואת נפשם של העולים החרוצים. הנוף משתלם. 

מידע מעשי:

הביאנלה ה-16 לאמנות של איסטנבול נפתחה ב-14.9 ותוצג עד 10.11 בשלושה מיקומים: מוזיאון הפיסול של אוניברסיטת מימאר סינאן, מוזיאון פרה (Pera Museum, סמוך לשדרות איסתיקלל) וקלוב אנדולו שבבויוקאדה. לפרטים נוספים: bienal.iksv.org/en/visit.

הגעה: אל איי הנסיכה אפשר להגיע דרך אחד משני נמלי התעופה של איסטנבול. סביהה ג’קצן (SAW, שקרוי ע"ש טייסת הקרב הראשונה בעולם, שהייתה גם בתו של אטאטורק) - הוא הקרוב יותר ובו יותר מחמש טיסות יומיות של חברות טרקיש איירליינס ופגסוס.

מאיסטנבול מחוברים האיים בעזרת מעבורות עירוניות (en.sehirhatlari.istanbul) וכן של פרנסטור (www.prenstur.net/index3e95.html) ושל מאבי מרמרה (mavimarmara.net/buyukada-kalkis). מכיוון שהמידע אינו מאוגד במקום אחד, כדאי לבדוק את כל האתרים מראש ולבדוק את לוחות הזמנים ונקודות היציאה (זה יכול להיות קצת מבלבל ומסורבל ורצוי לתכנן מראש). זמן הנסיעה נע בין כחצי שעה ועד לשעתיים - תלוי במסלול ובמעגן היציאה. הדרך הקצרה ביותר היא ממעגן קרטאל. המחיר: כ-10 לירות טורקיות (כ-6 שקלים).

לינה: מספר המלונות בביוקאדה מוגבל. ניתן לשלב את הביקור באי כחלק מטיול באיסטנבול (ולחזור בלילה למלון בעיר) או ללון באחד ממלונות האי - ספלנדיד למשל.

עוד כתבות

מותג משקאות האנרגיה BLUE / צילום: Shutterstock

יצרנית משקאות האנרגיה "בלו" ופרשת זיוף נתוני המיחזור

המשרד להגנת הסביבה שוקל אי הכרה בדיווח על יעדי האיסוף והמיחזור של חברת בלו לשנים 2019-2020, וקביעת תשלום כפל פיקדון בהיקף של כ-100 מיליון שקל ● זאת, לאחר שהחברה לא סיפקה אסמכתאות מספקות לאימות דיווחיה על עמידה ביעדי האיסוף והמיחזור לשנים 2019-2020 ובהמשך לחקירה המתנהלת ברשות המסים ובמשטרה

הסופרקמפיוטר של חברת Cerebras בחוות שרתים בקליפורניה / צילום: Reuters, REBECCA LEWINGTON/CEREBRAS

בחסות אלטמן ומשקיעים מישראל, המתחרה באנבידיה יוצאת להנפקה

סריבראס, יצרנית "השבב הגדול בעולם", בה מושקעים מייסדי OpenAI וכן ישראלים ואמירותים רבים, מתקדמת להנפקה ● בינתיים היא גייסה 723 מיליון דולר

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

מייסדי קוואק: אלון לב, רן רומנו, ליאור פנסו ויובל פרנבך / צילום: QWAK

ארבעת היזמים יוצאי ענקיות הייטק שזיהו את החולשות של הארגונים הגדולים במשק

קוואק הוקמה במטרה לספק פתרון מקצה לקצה לחברות בהטמעה, בתפעול ובניהול יישומי בינה מלאכותית, ועוזרת לחברות ליישם מודלים של למידת מכונה ● בקוואק לא מסונוורים מטרנד ה-AI:" גם אם אנחנו על הגל, חייבים להיות קשובים לשוק"

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

איזה נשק ישראל תקנה בתקציב של 14 מיליארד דולר?

הסיוע האמריקאי לישראל שאושר בבית הנבחרים עומד על כ-26 מיליארד דולר, מתוכו 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

ג'ו ביידן ובנימין נתניהו / צילום: צילומים: AP, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

היחסים עם ישראל ישתנו ללא היכר? ארה"ב צפויה לאמץ צעד דרמטי ואלה המשמעויות

בית הנבחרים האמריקאי אישר אתמול סיוע צבאי עצום ממדים לישראל, אך במקביל ארה"ב עשויה גם להעניש את ישראל ● ההחלה הממשמשת ובאה של 'חוק לייהי' על פעולות צבאיות של ישראל נגד אוכלוסייה פלסטינית שקולה כנגד הפחתה של דירוג האשראי המוסרי ● בינואר, הסנאט דחה את עצם הרעיון להעמיד את ישראל למבחן זכויות אדם ● עכשיו היא עומדת להיענש על פגיעה בהן

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

איסמאעיל הנייה / צילום: ap, Lebanese Official Government

מומחים מסבירים: אלו הסיבות שבגללן בכירי חמאס שוקלים לעזוב את קטאר

בסוף השבוע האחרון, התפרסמו דיווחים על כך שההנהגה הפוליטית של חמאס שוקלת לעזוב את קטאר ולהעתיק את בסיסה לעומאן או לטורקיה ● שני חוקרים בכירים במכון למחקרי ביטחון לאומי מסבירים מה עומד מאחורי הדיווחים, ואיך הדבר קשור לתפקיד שממלאת קטר במשא ומתן לשחרור החטופים

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

אילוסטרציה: shutterstock

הסעיף "הקטן" בעסקת נדל"ן שיתחיל לסבך אתכם עם רשות המסים

באילו מקרים השחקנים בשוק הנדל"ן "בני חורין" מהקשר שנכפה עליהם ככלל עם רשות המסים? ● גלובס עושה סדר בזכויות החוזיות והתנאים שמשחררים אתכם מחובת הדיווח לרשויות המס, לפחות בשלב עריכת החוזה

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"