גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכירו את כלי הרכב החשמליים מסין שהולכים להגיע לישראל

אחרי שהסינים הסתערו על כלי הרכב החשמליים, הממשלה החלה לקצץ בסובסידיות, והיצרנים שם מחפשים כעת שווקים חדשים במערב. גם אנחנו נהנה בקרוב מהטרנד הזה, אז קבלו כמה דוגמאות נבחרות

SINOMACH | ג’יפון וגרסה חשמלית מוקטנת של פורשה 911

הקמת חברה לייצור רכב חשמלי היא לא רק פעילות עסקית עם פוטנציאל לרווחיות אלא גם, ואולי בעיקר, סמל של סטטוס בקרב הטייקונים ותאגידי הענק בסין. לפיכך, לא נדיר לראות תאגידים תעשייתיים כבדים, ללא שום רקע בתעשיית הרכב, מקימים מותגי רכב חשמליים גלובליים מהיום למחר.

דוגמה אחת היא קונצרן SINOMACH הסיני, מקום 250 ברשימת פורצ’ן 500, שמציג הכנסות של 45 מיליארד דולר בשנה. הקונצרן עוסק בשגרה בפרויקטים הנדסיים ואלקטרו-מכאניים כבדים בהיקף גלובלי ושייך לתאגיד סיני ממשלתי. הפעילות העיקרית של הקבוצה בתחום הרכב הייתה עד כה חברה משגשגת לייצור כלי צמ"ה כבדים כמו גם בעלות על אחת מרשתות הדילרים הגדולות בסין לשיווק רכב.

החל מהקיץ יש לו גם מותג/חברה לייצור רכב חשמלי תחת השם ZEDRIV. באוגוסט חנכה החברה את מפעל הייצור הראשון של המותג, בהשקעה של 1.1 מיליארד דולר, עם טכנולוגיות ייצור וסטנדרטים מערביים גבוהים. בשלב הראשון מתכוונת החברה לשווק ג’יפון קומפקטי חביב בשם GX5, שאורכו 4.15 מ', רוחבו 1.8 מ' ובסיס הגלגלים שלו באורך 2.65 מ'. סוללה של 46 קילוואט-שעה מספקת לרכב טווח של כ-320 ק"מ על-פי תקן NDEC, משהו כמו 250 ק"מ על-פי התקן האירופי העדכני, והיא תומכת בהטענה מהירה בתחנות ציבוריות.

אבל זו רק ההתחלה. החברה מתכוונת לשגר בארבע השנים הקרובות לשוק הסיני והעולמי עוד 25 דגמים, כולל מכונית ספורט חשמלית-קומפקטית, שנראית כמו שכפול בקנה מידה 3:4 - אורך 4 מ’, רוחב 1.65 מ’ - של פורשה 911 האייקונית. המכונית, שמן הסתם עוד תרגיז את הגרמנים, מסתפקת בינתיים בסוללה צנועה, מנוע של 131 כ"ס וטווח בין טעינות של כ-250 ק"מ. התאוצה מאפס ל-100 קמ"ש אורכת 7.6 שניות כך שפורשה יכולה להמשיך להיות רגועה. המחירים בסין יתחילו באזור ה-20 אלף דולר אחרי סובסידיות.

MG ZS חשמלי | תקינה אירופית ומחיר אטרקטיבי

הג’יפון ZS מבית המותג MG של חברת SAIC הסינית הוא כיום הרכב הפרטי היחיד מתוצרת סין שמשווק בישראל באופן סדיר עם מנוע בנזין. אבל בתוך חודשים ספורים הוא יקבל תגבורת מעניינת כאשר ינחת כאן אחיו החשמלי, שהושק בסין במארס תחת השם MG EZS.

הרכב שומר על המראה של אחיו מונע הבנזין למעט מתיחת פנים ועדכון כללי, שכל הסדרה עוברת בימים אלה. גם תא הנוסעים עודכן, בדגש על איכות ייצור אירופית, ובגרסה החשמלית הוא מצויד בלוח מחוונים דיגיטלי ושלל גאדג’טים. החידוש הוא כמובן המנוע החשמלי שמשודך לסוללה מאסיבית שמורכבת בקרקעית הרכב. למרות המיקום, היצרנית טוענת שהסוללה ממוגנת היטב ומתוכננת לעמוד בתנאי נסיעת שטח נורמליים, כולל נסיעה על משטחי מים עד לעומק מסוים, נסיעה באבק, בוץ ועוד.

המנוע החשמלי הוא בהספק של כ-143 כ"ס וסוללת ליתיום של 44.5 קילוואט-שעה אמורה להעניק טווח של עד 263 ק"מ בין טעינות בממוצע על-פי תקן WLTP העדכני. החברה טוענת כי בנסיעה עירונית טיפוסית הוא מסוגל לצלוח עד 372 ק"מ בין טעינות. תמיכה בטעינה מהירה מאפשרת לטעון 80% מקיבולת הסוללה בתוך פחות משעה.

כמקובל בכל סדרת ה-ZS, האבזור התקני עשיר מהמקובל. השאלה הגדולה היא כמובן המחיר בישראל. בבריטניה, השוק האירופי היחיד שבו משווקת כרגע המכונית, היא עולה כ-22 אלף פאונד לצרכן (כ-95 אלף שקל), אבל זה לאחר תמריץ ממשלתי לרכב חשמלי. המחיר "הטבעי" הוא בסביבות 140-130 אלף שקל כולל מע"מ, ויש לשער שזה גם טווח המחיר בשקלים בישראל בהינתן 10% מס קנייה ומע"מ.

CERES | הבייבי של פורשי טסלה

לפני 4-3 שנים נראה היה ששוק הרכב האמריקאי ממתין לסינים עם שטיח אדום, כשה"ההייפ" האדיר סביב הרכב החשמלי של טסלה יצר ביקוש לכלי רכב חשמליים איכותיים במחירים הרבה יותר נגישים - במילים אחרות, סיניים. האווירה הזו הובילה ענקים סינים להשיק בארצות הברית אופרציות לפיתוח, עיצוב וייצור רכב חשמלי בהיקף של עשרות מיליוני דולרים. אחד המשקיעים היה קונצרן דונפנג הסיני, אחד משלושת היצרנים הגדולים בסין, שבשילוב עם חברת DFSK הקים שם חברה "תואמת טסלה" לתפארת. אבל החרפת מלחמת הסחר וצעדי מנע שנקט הממשל נגד השקעות סיניות, תקעו את התוכנית. ביולי הודיעה החברה כי היא מקפיאה את תוכניותיה בארה"ב עד להודעה חדשה.

בסין, לעומת זאת, התוכניות נמשכות כרגיל והקיפאון בחזית האמריקאית יכול להיות בשורה טובה עבור ישראל, מכיוון שהוא יקדם כנראה את לוח הזמנים להשקה בשוק האירופי. על-פי הידוע, בשלב הראשון צפויים להגיע אלינו שני דגמים חשמליים ממפעל "חכם" וסופר מודרני של החברה בדרום סין שהושק בחודשים האחרונים. אחד הוא קרוס-אובר ספורטיבי, שמזכיר קצת את פורשה מקאן, והשני מעין ספורט-קופה מוגבהת. שני הדגמים מבוססים על פלטפורמה מתקדמת נוסח טסלה, שפותחה ספציפית עבור המותג וכוללת מארז סוללות מאסיבי ברצפה וצמד מנועים חשמליים, אחד לכל סרן.

הקרוס-אובר נמתח לאורך 4.7 מ', מצויד במנוע הספק משולב של 494 כ"ס ומסוגל להאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-3.5 שניות. הגרסה המתקדמת שלו מציעה טווח של עד כ-400 ק"מ על-פי התקן האירופי המתקדם, ויש לה "מערך פיקוד דיגיטלי מקושר" עם שליטה דרך טאבלט אנכי ענק נוסח טסלה.

במקביל, הוצגה בסין גם גרסה עם מנוע בנזין "מאריך טווח" - לצד המנוע החשמלי מותקן מנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר, שאינו מקושר ישירות אל הגלגלים אלא רק פועל בתור גנרטור להטענת הסוללות. הגרסה הזו מאיצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-4.8 שניות "בלבד". השיווק בסין רק החל ויש לשער שבישראל כלי הרכב לא ינחתו לפני סוף 2020.

GAC AION-S | טווח של מאות קילומטרים, מחיר נגיש

בסין צצו בשנים האחרונות עשרות חברות "סטארט-אפ" לרכב חשמלי, שנסמכות על כיסים עמוקים של משקיעים פרטיים או על גיוסים בשוק ההון. המותג AION, שהחל לשווק כלי רכב בסין באביב 2019, הוא בהחלט לא אחד מהם. זהו מותג רכב חשמלי של קבוצת הענק GAC ("גואנגזו אוטומוטיב"), שנהנה ממשאבי המו"פ והייצור הגלובליים של החברה האם, כולל "מפעל ירוק" חדש ומתקדם. המפעל הוקם במיוחד עבור המותג בהשקעה רצינית, ואמור להגיע לקיבולת ייצור עתידית של כ-900 אלף מכוניות בשנה.

החשמלית הראשונה בליין של המותג, מכונית פרמיום-סדאן בשם AION S, משקפת השקעה הנדסית מרשימה שבה לקחו חלק מרכזי העיצוב והפיתוח של קבוצת האם בארה"ב ובאירופה. הרכב מכוון אל הלקוחות של טסלה 3 באמצעות עיצוב מערבי ואווירודינמי מאוד - מקדם גרר מהנמוכים בענף, שמזכיר קצת את קורולה/קאמרי - והשקעה מופגנת באיכות הייצור.

המכונית נמתחת לאורך מכובד של 4.77 מ' ולרוחב 1.88 מ'. בסיס הגלגלים גם הוא נדיב, 2.75 מ', מה שמבטיח חלל נוסעים מרווח. תא הנוסעים עתיר במסכי תצוגה דיגיטליים ובמערכות קישוריות לענן, כמו שהסינים העשירים אוהבים בימינו, אבל הקלפים החזקים נמצאים מתחת לכסות החיצונית.

מארז סוללות של 60 קילוואט-שעה מהדור האחרון של היצרנית הסינית CATL מעניק לה טווח של כ-510 ק"מ בין טעינות על-פי תקן NEDC - משהו כמו 350 ק"מ על-פי תקן WLTP העדכני שבו משתמשים כיום היצרנים המערביים.

המנוע החשמלי מפיתוח סיני - שמשולב בסרן חשמלי ייחודי - מייצר כ-74 כ"ס ותאוצות מכובדות אם כי המהירות המרבית מוגבלת אלקטרונית ל-156 קמ"ש. המחיר ללקוחות בסין נע בין כ-21 ל-30 אלף דולר אחרי סובסידיות, מה שאומר מחיר משוער של 150-130 אלף שקל בישראל כאשר יחל השיווק בשנה הבאה - בהנחה שאכן המכונית תופיע עם תקינה אירופית מלאה. לחברה יש בקנה גם לפחות עוד שני קרוסאוברים חשמליים מפוארים.

עוד כתבות

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • עדכונים שוטפים

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; מחירי הנפט קופצים ב-1%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי, לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, הרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר, אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, וכלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס ● מדור חדש

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%