גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכירו את כלי הרכב החשמליים מסין שהולכים להגיע לישראל

אחרי שהסינים הסתערו על כלי הרכב החשמליים, הממשלה החלה לקצץ בסובסידיות, והיצרנים שם מחפשים כעת שווקים חדשים במערב. גם אנחנו נהנה בקרוב מהטרנד הזה, אז קבלו כמה דוגמאות נבחרות

SINOMACH | ג’יפון וגרסה חשמלית מוקטנת של פורשה 911 / צילום: יחצ
SINOMACH | ג’יפון וגרסה חשמלית מוקטנת של פורשה 911 / צילום: יחצ

SINOMACH | ג’יפון וגרסה חשמלית מוקטנת של פורשה 911

הקמת חברה לייצור רכב חשמלי היא לא רק פעילות עסקית עם פוטנציאל לרווחיות אלא גם, ואולי בעיקר, סמל של סטטוס בקרב הטייקונים ותאגידי הענק בסין. לפיכך, לא נדיר לראות תאגידים תעשייתיים כבדים, ללא שום רקע בתעשיית הרכב, מקימים מותגי רכב חשמליים גלובליים מהיום למחר.

דוגמה אחת היא קונצרן SINOMACH הסיני, מקום 250 ברשימת פורצ’ן 500, שמציג הכנסות של 45 מיליארד דולר בשנה. הקונצרן עוסק בשגרה בפרויקטים הנדסיים ואלקטרו-מכאניים כבדים בהיקף גלובלי ושייך לתאגיד סיני ממשלתי. הפעילות העיקרית של הקבוצה בתחום הרכב הייתה עד כה חברה משגשגת לייצור כלי צמ"ה כבדים כמו גם בעלות על אחת מרשתות הדילרים הגדולות בסין לשיווק רכב.

החל מהקיץ יש לו גם מותג/חברה לייצור רכב חשמלי תחת השם ZEDRIV. באוגוסט חנכה החברה את מפעל הייצור הראשון של המותג, בהשקעה של 1.1 מיליארד דולר, עם טכנולוגיות ייצור וסטנדרטים מערביים גבוהים. בשלב הראשון מתכוונת החברה לשווק ג’יפון קומפקטי חביב בשם GX5, שאורכו 4.15 מ', רוחבו 1.8 מ' ובסיס הגלגלים שלו באורך 2.65 מ'. סוללה של 46 קילוואט-שעה מספקת לרכב טווח של כ-320 ק"מ על-פי תקן NDEC, משהו כמו 250 ק"מ על-פי התקן האירופי העדכני, והיא תומכת בהטענה מהירה בתחנות ציבוריות.

אבל זו רק ההתחלה. החברה מתכוונת לשגר בארבע השנים הקרובות לשוק הסיני והעולמי עוד 25 דגמים, כולל מכונית ספורט חשמלית-קומפקטית, שנראית כמו שכפול בקנה מידה 3:4 - אורך 4 מ’, רוחב 1.65 מ’ - של פורשה 911 האייקונית. המכונית, שמן הסתם עוד תרגיז את הגרמנים, מסתפקת בינתיים בסוללה צנועה, מנוע של 131 כ"ס וטווח בין טעינות של כ-250 ק"מ. התאוצה מאפס ל-100 קמ"ש אורכת 7.6 שניות כך שפורשה יכולה להמשיך להיות רגועה. המחירים בסין יתחילו באזור ה-20 אלף דולר אחרי סובסידיות.

SINOMACH | ג’יפון וגרסה חשמלית מוקטנת של פורשה 911  / צילום: יח"צ

MG ZS חשמלי | תקינה אירופית ומחיר אטרקטיבי

הג’יפון ZS מבית המותג MG של חברת SAIC הסינית הוא כיום הרכב הפרטי היחיד מתוצרת סין שמשווק בישראל באופן סדיר עם מנוע בנזין. אבל בתוך חודשים ספורים הוא יקבל תגבורת מעניינת כאשר ינחת כאן אחיו החשמלי, שהושק בסין במארס תחת השם MG EZS.

הרכב שומר על המראה של אחיו מונע הבנזין למעט מתיחת פנים ועדכון כללי, שכל הסדרה עוברת בימים אלה. גם תא הנוסעים עודכן, בדגש על איכות ייצור אירופית, ובגרסה החשמלית הוא מצויד בלוח מחוונים דיגיטלי ושלל גאדג’טים. החידוש הוא כמובן המנוע החשמלי שמשודך לסוללה מאסיבית שמורכבת בקרקעית הרכב. למרות המיקום, היצרנית טוענת שהסוללה ממוגנת היטב ומתוכננת לעמוד בתנאי נסיעת שטח נורמליים, כולל נסיעה על משטחי מים עד לעומק מסוים, נסיעה באבק, בוץ ועוד.

המנוע החשמלי הוא בהספק של כ-143 כ"ס וסוללת ליתיום של 44.5 קילוואט-שעה אמורה להעניק טווח של עד 263 ק"מ בין טעינות בממוצע על-פי תקן WLTP העדכני. החברה טוענת כי בנסיעה עירונית טיפוסית הוא מסוגל לצלוח עד 372 ק"מ בין טעינות. תמיכה בטעינה מהירה מאפשרת לטעון 80% מקיבולת הסוללה בתוך פחות משעה.

כמקובל בכל סדרת ה-ZS, האבזור התקני עשיר מהמקובל. השאלה הגדולה היא כמובן המחיר בישראל. בבריטניה, השוק האירופי היחיד שבו משווקת כרגע המכונית, היא עולה כ-22 אלף פאונד לצרכן (כ-95 אלף שקל), אבל זה לאחר תמריץ ממשלתי לרכב חשמלי. המחיר "הטבעי" הוא בסביבות 140-130 אלף שקל כולל מע"מ, ויש לשער שזה גם טווח המחיר בשקלים בישראל בהינתן 10% מס קנייה ומע"מ.

MG ZS חשמלי | תקינה אירופית ומחיר אטרקטיבי / צילום: יח"צ

CERES | הבייבי של פורשי טסלה

לפני 4-3 שנים נראה היה ששוק הרכב האמריקאי ממתין לסינים עם שטיח אדום, כשה"ההייפ" האדיר סביב הרכב החשמלי של טסלה יצר ביקוש לכלי רכב חשמליים איכותיים במחירים הרבה יותר נגישים - במילים אחרות, סיניים. האווירה הזו הובילה ענקים סינים להשיק בארצות הברית אופרציות לפיתוח, עיצוב וייצור רכב חשמלי בהיקף של עשרות מיליוני דולרים. אחד המשקיעים היה קונצרן דונפנג הסיני, אחד משלושת היצרנים הגדולים בסין, שבשילוב עם חברת DFSK הקים שם חברה "תואמת טסלה" לתפארת. אבל החרפת מלחמת הסחר וצעדי מנע שנקט הממשל נגד השקעות סיניות, תקעו את התוכנית. ביולי הודיעה החברה כי היא מקפיאה את תוכניותיה בארה"ב עד להודעה חדשה.

בסין, לעומת זאת, התוכניות נמשכות כרגיל והקיפאון בחזית האמריקאית יכול להיות בשורה טובה עבור ישראל, מכיוון שהוא יקדם כנראה את לוח הזמנים להשקה בשוק האירופי. על-פי הידוע, בשלב הראשון צפויים להגיע אלינו שני דגמים חשמליים ממפעל “חכם" וסופר מודרני של החברה בדרום סין שהושק בחודשים האחרונים. אחד הוא קרוס-אובר ספורטיבי, שמזכיר קצת את פורשה מקאן, והשני מעין ספורט-קופה מוגבהת. שני הדגמים מבוססים על פלטפורמה מתקדמת נוסח טסלה, שפותחה ספציפית עבור המותג וכוללת מארז סוללות מאסיבי ברצפה וצמד מנועים חשמליים, אחד לכל סרן.

הקרוס-אובר נמתח לאורך 4.7 מ', מצויד במנוע הספק משולב של 494 כ"ס ומסוגל להאיץ מאפס ל-100 קמ"ש ב-3.5 שניות. הגרסה המתקדמת שלו מציעה טווח של עד כ-400 ק"מ על-פי התקן האירופי המתקדם, ויש לה “מערך פיקוד דיגיטלי מקושר" עם שליטה דרך טאבלט אנכי ענק נוסח טסלה.

במקביל, הוצגה בסין גם גרסה עם מנוע בנזין "מאריך טווח" - לצד המנוע החשמלי מותקן מנוע טורבו בנזין בנפח 1.5 ליטר, שאינו מקושר ישירות אל הגלגלים אלא רק פועל בתור גנרטור להטענת הסוללות. הגרסה הזו מאיצה מאפס ל-100 קמ"ש ב-4.8 שניות “בלבד". השיווק בסין רק החל ויש לשער שבישראל כלי הרכב לא ינחתו לפני סוף 2020.

CERES | הבייבי של פורשי טסלה / צילום: יח"צ

GAC AION-S | טווח של מאות קילומטרים, מחיר נגיש

בסין צצו בשנים האחרונות עשרות חברות "סטארט-אפ" לרכב חשמלי, שנסמכות על כיסים עמוקים של משקיעים פרטיים או על גיוסים בשוק ההון. המותג AION, שהחל לשווק כלי רכב בסין באביב 2019, הוא בהחלט לא אחד מהם. זהו מותג רכב חשמלי של קבוצת הענק GAC ("גואנגזו אוטומוטיב"), שנהנה ממשאבי המו"פ והייצור הגלובליים של החברה האם, כולל “מפעל ירוק" חדש ומתקדם. המפעל הוקם במיוחד עבור המותג בהשקעה רצינית, ואמור להגיע לקיבולת ייצור עתידית של כ-900 אלף מכוניות בשנה.

החשמלית הראשונה בליין של המותג, מכונית פרמיום-סדאן בשם AION S, משקפת השקעה הנדסית מרשימה שבה לקחו חלק מרכזי העיצוב והפיתוח של קבוצת האם בארה"ב ובאירופה. הרכב מכוון אל הלקוחות של טסלה 3 באמצעות עיצוב מערבי ואווירודינמי מאוד - מקדם גרר מהנמוכים בענף, שמזכיר קצת את קורולה/קאמרי - והשקעה מופגנת באיכות הייצור.

המכונית נמתחת לאורך מכובד של 4.77 מ' ולרוחב 1.88 מ'. בסיס הגלגלים גם הוא נדיב, 2.75 מ', מה שמבטיח חלל נוסעים מרווח. תא הנוסעים עתיר במסכי תצוגה דיגיטליים ובמערכות קישוריות לענן, כמו שהסינים העשירים אוהבים בימינו, אבל הקלפים החזקים נמצאים מתחת לכסות החיצונית.

מארז סוללות של 60 קילוואט-שעה מהדור האחרון של היצרנית הסינית CATL מעניק לה טווח של כ-510 ק"מ בין טעינות על-פי תקן NEDC - משהו כמו 350 ק"מ על-פי תקן WLTP העדכני שבו משתמשים כיום היצרנים המערביים.

המנוע החשמלי מפיתוח סיני - שמשולב בסרן חשמלי ייחודי - מייצר כ-74 כ"ס ותאוצות מכובדות אם כי המהירות המרבית מוגבלת אלקטרונית ל-156 קמ"ש. המחיר ללקוחות בסין נע בין כ-21 ל-30 אלף דולר אחרי סובסידיות, מה שאומר מחיר משוער של 150-130 אלף שקל בישראל כאשר יחל השיווק בשנה הבאה - בהנחה שאכן המכונית תופיע עם תקינה אירופית מלאה. לחברה יש בקנה גם לפחות עוד שני קרוסאוברים חשמליים מפוארים.

GAC AION-S | טווח של מאות קילומטרים, מחיר נגיש / צילום: יח"צ

עוד כתבות

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

בנימין נתניהו פרסם מתווה לממשלת אחדות

נתניהו פנה לח"כ בני גנץ והציע בין השאר הקפאת הסטטוס קוו בנושאי דת ומדינה ואימוץ מתווה אטיס לחוק הגיוס

בנייני מגורים בשכונת שרלוטנבורג בברלין / צילום: Fabrizio Bensch, רויטרס

צעדים חסרי תקדים בברלין: שכר הדירה יוקפא לחמש שנים

מלבד הקפאת שכר הדירה כוללים הצעדים הפחתת מחירי השכירות בחוזים חדשים לרמות שנרשמו ב-2012, ומניעת העלאת שכר דירה באמצעות שיפוצים יקרים ● ביום שלישי צפוי הסנאט של ברלין לאשר את ההצעה

נחל הקיבוצים / צילום: יותם יעקובסון

כמעיין המתגבר: פארק המעיינות מציין 60 שנה בפסטיבל חגיגי

פסטיבל המעיינות חוגג השנה עשור להקמתם של פארק המעיינות ושביל המעיינות, וגם 60 שנה לגן השלושה (הסחנה), בשפע של פעילויות, הופעות, תערוכות ואירועים מיוחדים בחול המועד סוכות

מאיר שמגר / צילום:אמיר מאירי

מאיר שמגר היה גדול הבנאים של שלטון החוק במדינת ישראל

פרקליט צבאי ראשי, יועץ משפטי לממשלה ונשיא בית המשפט העליון – בכל תפקידיו הניעה את מאיר שמגר מחויבות דמוקרטית עמוקה, אנושיות, ואמונה בחירות, שוויון וצדק לכל אדם ● איש לא תרם כמותו לעיצוב מעמד שלטון החוק במדינת ישראל

אופניים ברכבת ישראל / צילום: רכבת ישראל

אופניים אאוט, קורקינטים אין: הכללים החדשים של רכבת ישראל

החל מה-1 בדצמבר תוגבל העלאת אופניים שאינם מתקפלים לרכבות בשעות השיא בבוקר ואחה"צ ● המגבלה לא תחול על אופניים מתקפלים שארוזים בתיק נשיאה ייעודי ועל קורקינטים

הנשיא טראמפ / צילום: רויטרס

ההסכם עם ארדואן: ממשל טראמפ תקע סכין נוספת בגב הכורדים

ההתקפלות של טראמפ לפני ארדואן היא מהלומת קטלנית על שאיפת הכורדים לבית לאומי ומנציחה את דריסת הרגל הטורקית בסוריה ● מיט רומני: "האם ארה"ב כל כך חלשה עד שטורקיה הצליחה לכופף לה את היד?"  ● האם הנדל"ן של טראמפ בטורקיה שימש אמצעי לחץ בידי ארדואן? ● פרשנות

לאגר אנד אייל   / צילום: אנטולי מיכאלו

“לאגר אנד אייל", בירות טובות במחיר מצוין. מתברר שאפשר

כשנפתח "לאגר אנד אייל" הייתי בטוח שלא יעברו כמה חודשים והוא ייסגר ● וראה זה פלא, המקום לא רק שורד אלא אף משגשג

שחקני NBA / צילום: רויטרס

מלחמת הסחר בין סין לארה"ב מאיימת להטביע גם את ה-NBA

ציוץ אחד של הג'נרל מנג'ר של יוסטון רוקטס שהביע תמיכה במחאה בהונג קונג נגד השלטון בסין, הביא בן רגע למשבר חמור בין ה-NBA לבין המדינה שבה היא תולה תקוות כלכליות גדולות ● וליגת הכדורסל הטובה בעולם אינה לבד: עולם הספורט מושפע כעת יותר מתמיד מיחסים בינלאומיים ומשברים גיאופוליטיים

נחום ביתן/ צילום: תמר מצפי

נחום ביתן ממשיך לממש נכסים: מוכר סניף לרשת קינג סטור 

קינג סטור תרכוש ב-2 מיליון שקל סניף של יינות ביתן בעיר כרמיאל ● העסקה בין הצדדים נחתמה אתמול וכוללת סניף בשטח של 3,000 מ"ר

קשים מפלסטיק / צילום: Shutterstock

מקשיות לחליפות חלל - כמה אתם שולטים בחדשות?

מה מגדלים בשטחים המוחכרים מירדן, איזו מניה שברה שיאים ומה שמו של ההאקר הרוסי? 10 שאלות שיבחנו כמה אתם מעודכנים

נעמה יששכר / צילום: רויטרס

המפתח לשחרור נעמה יששכר נמצא במשרד המשפטים

ההטיה של הפרקליטות לטובת בקשת ההסגרה מארה"ב, ביחד עם ההתעלמות מהבקשה הרוסית והסחבת האינסופית של מעצר בורקוב, היא עלבון צורב לרוסים ● על ישראל להיענות לבקשת ההסגרה של רוסיה כדי להחזיר את הצעירה הישראלית הביתה ● דעה

בית מרקחת / צילום: בריאן וולסטון, רויטרס

על מה בעצם משלמת טבע כל כך הרבה כסף

הטענות הן שהחברות התעלמו מהידע הרפואי הנצבר לגבי סכנות המוצרים, והעלימו עין מכמויות התרופות העצומות שזרמו לשוק

יהודית ריכטר / צילום: שלומי יוסף, גלובס

במעמד שני נשיאים אמריקאים: יהודית ריכטר קיבלה פרס על פריצת דרך מ-MIT

במעמד שני נשיאים אמריקאים לשעבר קיבלה ד"ר ריכטר פרס על פריצת הדרך שחוללה בחיבור צעירים פלסטינים, ירדנים וישראלים דרך תוכנית "ניר - ביה"ס של הלב"

אלה אלקלעי / צילום: תמר מצפי

תשובה לשאלה של אתמול והתעלמות מהמצב של היום

אנחנו חיים בתקופה שבה הפרדיגמות שאפשרו ניהול תקין של החברה בעשורים החולפים הפסיקו להיות תקפים ● השאת רווחים איננה יכולה להיות התכלית החברתית הבלעדית של חברה עסקית ● דעה - בתגובה לעו"ד דוד חודק

משה יעלון ומשה כחלון / צילום: אמיל סלמן-הארץ

ערעור לבית המשפט העליון: חשפו את הסכם כחלון-יעלון

מדובר בנספחים להסכם שנחתם בנובמבר 2015 בין שר האוצר משה כחלון לשר הביטחון משה יעלון שאותם סרב משרד הביטחון לחשוף במסגרת פנייה לפי חוק חופש המידע ● המידע בנספחים החסויים הוא בעיקרו תחשיבי שכר וגמלאות לאנשי הקבע בצה"ל אך במשרד הביטחון טענו כי נתונים אלה מאפשרים ללמוד על סדרי הכוחות בהווה בעתיד

מאיר שמגר / צילום: איל יצהר, גלובס

מאיר שמגר – לוחם חירות ישראל כל חייו

ההגדרה שעמה נכנס לעולם המשפט השופט מאיר שמגר , נשיא בית המשפט העליון שהלך הבוקר לעולמו, היא גם זו שמגדירה אותו בצורה המדויקת ביותר: לוחם חירות ישראל ● אכן שמגר היה, לאורך כל חייו, לוחם חירות ישראל ● עם נקודה בין שתי המילים האחרונות ובלעדיה

מרקוס בקינגהאם / צילום: יח"צ

מומחה הניהול המוביל בעולם מציג: במה טעינו עם העובדים שלנו

לוחצים עליכם לטפל בחולשות שלכם בעבודה? מומחה הניהול העולמי מרקוס בקינגהאם ינסה להוריד אתכם מזה ● בראיון ל"ליידי גלובס" הוא מספר על האלגוריתם שפיתח לבדיקת אפקטיביות בעבודה, ומנסח כתב אישום נגד שיטות הניהול החדשניות: "כשאנחנו מכריחים עובדים לציית לתרבות ארגונית מומצאת, אנחנו מדכאים את היצירתיות שלהם וגורמים לבזבוז אדיר של זמן"

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Simon Dawson, רויטרס

ג'ונסון: "יש הסכם ברקזיט"; הליש"ט עברה לירידות על רקע התנגדות בפרלמנט

ההסכם עדיין טעון אישור של הפרלמנט הבריטי, ולא ברור אם יש לו רוב בעקבות הודעת המפלגת הדמוקרטית הצפון-אירית הבוקר כי אינה מקבלת אותו "במתכונתו הנוכחית" ● אחרי שעלתה בעד 0.9% מול הדולר, הליש"ט עברה לירידות

ראש ממשלת בוריס ג'ונסון בהצבעת הפרלמנט אתמול / צילום: Jessica Taylor, רויטרס

דיון מכריע בפרלמנט הבריטי: האם לאשר הסכם ה"ברקזיט"

זוהי הפעם הראשונה שהפרלמנט הבריטי יושב בשבת מאז המלחמה עם ארגנטינה ב-1982 ● הסיכויים שהעסקה תאושר גברו בשעות האחרונות, אחרי שקבוצת האולטרה-שמרנים בתוך המפלגה השמרנית, שקראו ל"ברקזיט" נוקשה יותר והתנגדו לעסקה של תרזה מיי, הודיעו כי יתמכו בעסקה של ג'ונסון

ראש ממשלת לבנון סעאד חרירי / צילום: Aziz Taher, רויטרס

המס על הוואטסאפ הצית הפגנות זעם בלבנון

המס עצמו כנראה יבוטל אבל ההפגנות לא שוככות ● ראש ממשלת לבנון סעד אל-חרירי ביטל את ישיבת הממשלה שאמורה הייתה לדון בהצעת התקציב לשנה הבאה, והקציב לקואליציה שלושה ימים לפתור את המשבר ● מנהיג חיזבאללה, חסן נסראללה: "נגד מסים חדשים, אבל לא תומך בהתפטרות של הממשלה"