גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תוצאות מערכת הבחירות - הממלכתיות ניצחה; ארבע הערות לסיכום הקמפיין

הימין והשמאל של פעם נעלמו. בין ימין כלכלי לשמאל כלכלי נרשמו הבדלים במערכה זו, אך הם לא הניעו את הבוחרים לקלפיות ● פרשנות

בני גנץ ובנימין נתניהו, בחירות 2019, סבב ב' / צילום: אמיר מאירי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי
בני גנץ ובנימין נתניהו, בחירות 2019, סבב ב' / צילום: אמיר מאירי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

האבק טרם שקע, אין הפנמה, אך בחלוף ארבע יממות מסיום מערכת הבחירות ניתן לחדד חלק מן הדברים שלמדנו בחודש ספטמבר של שנת 2019.

1.

קו הגבול בין המחנות הפוליטיים במועד ב', 2019, לא היה ימין מדיני עם גישות הסיפוח, והתנגדות לפינוי שטחים לבין שמאל מדיני עם גישת מו"מ ישיר עם הפלסטינים. הימין והשמאל של פעם נעלמו. בין ימין כלכלי לשמאל כלכלי נרשמו הבדלים במערכה זו, אך הם לא הניעו את הבוחרים לקלפיות.

הקו בין המחנות הפעם חצה את הקבוצות הפוליטיות לאלה שלא האמינו למערכות המשפט של מדינת ישראל, לשופטים, לפרקליטות,למשטרה, לבין מחנה הבוחרים שלא השתכנע בצדקתו של ראש הממשלה, בתחושת הרדיפה, בהיותו חף מכל בעיה.

בצד האחד, בחרו ציבורים רחבים (בלוק 55) שהיו מוכנים לבלוע כל סטייה מן הכללים הנורמליים של מדינה דמוקרטית. הם קיבלו והשלימו עם השתלחויות בנשיא המדינה ריבלין, שאיפות לשנות את המבנה המשפטי - תוספת פסקת התגברות - כך שלא תתאפשר ביקורת שיפוטית על מעשים מנהליים.

הם הסכימו להכיל אובדן דרך חוקתי, התבטלות מוחלטת של הרשות המחוקקת בפני הרשות המבצעת (חוק פיזור הכנסת ה-21, חוק המצלמות שנועד לתועלתו של הליכוד בלבד).

הם חיבבו את השימוש המופרז בסמכויות שונות למטרות פוליטיות. הכרזת סיפוח ריקה מטעמי קמפיין, חשיפת מידעים מודיעיניים וביטחוניים, שקילת יציאה למלחמה בעזה, התעלמות מהצורך לכנס קבינט. הם ראו ניסיון לערער בוועדת הבחירות המרכזית, וחשבו שזה מוצדק.

הם לא הוטרדו מאמירת קמפיין מטעם נתניהו "הערבים (הישראלים) רוצים להשמיד את כולנו". הגזענות נגד המיעוט נראתה להם טבעית.

בצד השני, הרוב, שבא לידי ביטוי במספר קולות גדול יותר, החל מתומכי ליברמן ועד לקצה של המפה הפוליטית הרשימה משותפת, ובסך ציבור המיוצג כיום בידי 65 מנדטים, נמצאו מי שלא היו מסוגלים להכיל יותר את ההשתלחות בשיטה, בכללים.

אנשים שחשבו שלא לגיטימי להסב את כנסת ישראל לזרוע הביצוע הפרטי של מפלגת השלטון. חקיקת חוק המצלמות המשנה את הכללים הבסיסיים שבוע אחד בלבד לפני הבחירות? לא ולא. הם ראו שקואליציית נתניהו מצליחה להצביע ב-58 ח"כים בעד חוק חסר תקדים שכזה ונחרדו.

מתי אי פעם בתולדות המדינה, כנסת ישראל כונסה לחקיקת בזק, נטולת דיון ציבורי, נטולת הסכמה, שבוע לפני הקלפיות? נאמני הממלכתיות נחרדו מן המהלך.

הרוב הזה ראה את ההאשמות שחיבר נתניהו נגד הנשיא ריבלין וגדעון סער, כאילו נרקמה נגדו קנוניה. ראו את ההשתלחות בליברמן כ"שמאלני" וצחקו במרירות לעצמם. אחרי שנים ארוכות של השתלחות בשמאלנים, ושימוש במונח הזה כקללה, הם הבינו שגם בתוך מה שהיה פעם הימין מאשימים כל אדם שני כקונספירטור, כבוגד. עד כאן.

המחנות של 2019 לא שורטטו בשאלת מעמדה של ירושלים, מאבק בטרור, רצון או התנגדות לפשרה עם הפלסטינים. מחנות 2019 לא התקבצו סביב יוקר המחיה, עומס בכבישים, או הדתה.

הישראלים ראו את נתניהו נוסע הלוך ושוב לפוטין, רק כמה ימים לפני הקלפיות, מנהל קשר חם עם הבית הלבן, פותח דלתות בקלילות בלונדון, דלהי וטוקיו, מנהיג חרוץ ונחוש (הוא באמת עובד כמו מכונה עם אינסוף כוחות סוס, טורבו שלעולם אינו מותש), ועם כל זאת עדיין חשבו שהמנהיג שלהם בעשור האחרון חצה את הקווים, שהוא בשלטון מספיק שנים.

בקרב תומכי ש"ס, יהדות התורה, ימינה והליכוד, ראו גם הם את הדברים והסכימו להחליק לו הכל, אך נותרו הקבוצה הקטנה יותר בעם.

2.

הקמפיינר המבריק ביותר בעולם (עד לאחרונה) נחשף. אגרופים לבטן, מהלומות, השפלות, תיאור רמטכ"ל של מדינת ישראל עד לפני כארבע שנים כאיש עם בעיות נפשיות, פסיכוטיות, חסר כישורים, חלש.

גנץ, האיש שהיה רמטכ"ל תחת ראש הממשלה נתניהו חטף מסע הכפשות בצורות ודרכים שעוד יסופר בהם רבות. שליחים נשלחו עם מסרים מטורפים נגד גנץ. אנשים באו עם טענות נגדו, ללא בדל ראיות והציעו לעיתונאים ללכת ולחפש. זו השיטה בקמפיין מכפיש, מקווים שעיתונאים יגישו שאילתות לצד השני, רק כדי שהשמצה תתחיל לזרום ולנוע בשיח הציבורי.

תוך זמן קצר לאחר "שיווק המסרים", אותו המידע המכפיש שובץ בקמפיין הליכוד.

הפעם זה לא עבד. איך משכנעים עם שלם שמועמד מתחרה שעמד בראש הצבא הכי חזק במזרח התיכון, שניהל מערכות ביטחוניות מורכבות, קשרים עם צבאות זרים, פיקד על תקציב ענק - הוא אדם חסר כישורים, חסר עמוד שדרה, אחד שנתון לסחיטה ואיומים?

מלאכת השיווק של נתניהו הייתה כבלון שנופח, נופח, נמתח, עד שגומי הבלון דהה, התפשט והתפקע. בסוף התפוצץ, האוויר ברח.

הבוחרים הישראלים ראו את הניפוח, ההגזמה, הניסיון למכור להם מציאות מדומה ונמאס להם לשמוע דיבורים בלתי הגיוניים. אפילו הביקורת של ראש הממשלה על התקשורת כבר לא נקלטה.

3.

והנה עוד מנטרה שראוי לנפץ. הרוטציה בין בני גנץ ליאיר לפיד לא הזיקה לכחול לבן. כעבור שתי מערכות בחירות עם 35 מנדטים בראשונה ו-33 מנדטים בשנייה, עם 1,140,370 בוחרים באפריל ו-1,148,700 בוחרים בספטמבר - אפשר כבר לסכם שהציבור הישראלי לא נבהל מן הרוטציה בין גנץ ללפיד?

רבים מן הפרשנים והפוליטיקאים צריכים לאכול את הכובע. הם היו בטוחים שמיקומו של לפיד כמספר 2, כמועמד לתפקיד שר החוץ ולתפקיד ראש הממשלה בהמשכה של הכנסת ה-22, יבריח את הבוחרים.

קמפיין הליכוד הכה בעוז בהיבט הזה. אינסוף סרטונים, מסרים, כרזות, אבל הציבור לא נבהל. עם הידיעה שיאיר לפיד יהיה ראש הממשלה הבא, הם הלכו לקלפיות ותמכו בכך בגדול. אחרי עשור של שלטון פוליטי קשיח, ריכוזי מאוד בידי אדם אחד, יתכן שהישראלים דווקא חושבים שאין כל רע בחלוקה שלטונית, שיש לשים מגבלות על אורך הכהונה.

ואולי הגיע הזמן להודות בפה מלא שיאיר לפיד אינו מעורר חששות. ציבור רחב בישראל רואה אל מול העיניים פוליטיקאי אכפתי, בעל נחישות, יכולת התמדה ובעיקר מי שעומד בראש מנגנון שטח מן המעולים שנצפו אי פעם במדינה. לפיד הבטיח שלא יסכים לנהוג כפי שעשתה ציפי לבני ולסגת מן הרוטציה ביממה האחרונה לפני הקלפיות. הוא עמד בדיבורו, והמפלגה לא נפגעה במעט.

4.

הערה לסיום: מפלגת הגנרלים עשתה תרגיל על "יבש" באפריל והגיעה לתרגיל "הרטוב" בספטמבר אחרי ביצוע תחקיר, לקחים ויישום מסקנות. מספיק היה לעקוב אחרי הפיד של גבי אשכנזי בחודשים האחרונים כדי להבין איך הם עבדו בשטח. כמו צבא קטן, או כמו צבא גדול, זה מה שהם יודעים לעשות. הם הצליחו להשתפר מהר.

עוד כתבות

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

ירידות בבורסה המקומית; מדד ת"א ביטוח יורד בכ-2%

מדד ת"א 35 יורד ב-0.1% ות"א 90 יורד ב-0.7% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • עדכונים שוטפים

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר