גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

25 מיליארד שקל זה לא מספיק: כמה המדינה צריכה להשקיע בתחבורה כדי להעלות את הפריון

אם רק נעמוד פחות בפקקים, הפריון של הכלכלה הישראלית יגדל בצורה משמעותית ● כמה משמעותית? שגם השקעה של 25 מיליארד שקל בשנה עדיין תהיה משתלמת

פקק על כביש 471 / צילום: גיא ליברמן
פקק על כביש 471 / צילום: גיא ליברמן

כלכלנים אינם אוהבים להמליץ לממשלה להוציא כסף, בוודאי לא בימים כאלה של גירעון תקציבי מתנפח. על רקע זה הפתיע בנק ישראל כשהמליץ לממשלה, בדוח שפרסם בחודש שעבר, להוציא עשרות מיליארדי שקלים למען מטרה ששמה אינו אומר הרבה לציבור הרחב: הגדלת הפריון. הבנק המרכזי לא הסתפק בכך וכיאה לגוף מקצועי ואחראי צירף להמלצותיו אומדנים כספיים מדויקים, שמראים כי מדובר בהשקעה משתלמת, לא מבחינה ערכית או חברתית אלא מבחינה פיננסית טהורה. על מה בעצם מדובר, ומה בדיוק מציע בנק ישראל נסביר מיד.

1. מה זה בעצם פריון ולמה הוא חשוב כל כך?

תשכחו לרגע ממלחמות הסחר, מלחמות המטבע, הזינוק במחירי הנפט, הקיפאון באינפלציה וכל שאר הנושאים הבוערים על סדר היום הכלכלי.

אם תשאלו כלכלנים מהי בעיית היסוד הכי עמוקה והכי קשה לפתרון היום תקבלו מרובם את אותה התשובה: פריון. העובדה שהפריון בכל העולם המפותח הפסיק לעלות בעשור האחרון היא הדבר שמטריד את הכלכלנים יותר מכל צרה אחרת, אולי חוץ ממלחמות הסחר. מה זה בעצם פריון? למושג Productivity יש בעברית משמעות לא כל כך ברורה ולכן למען הפשטות נגדיר אותו כך: פריון זה הערך של מה שמייצר עובד ממוצע.

למה פריון הוא מרכיב מרכזי וחשוב כל כך בכלכלה? משום שככל שהפריון לעובד גבוה יותר, כך גם השכר ורמת החיים של אותו עובד יהיו גבוהים יותר. ומהמיקרו למקרו: ככל שהפריון של העובדים במדינה מסוימת יגדל - כך תוכל אותה מדינה לספק לאזרחיה רמת שירותים גבוהה יותר - ביטחון, בריאות חינוך ורווחה איכותיים יותר. השאת הפריון הוא הגביע הקדוש של הכלכלנים, הדבר שהם מבקשים להשיגו יותר מכל.

עלות-תועלת של ההמלצות להגדלת הפריון

2. מה ממצאי הדוח בתחום התחבורה?

כפי שמצאו דוחות ממשלתיים קודמים שהתפרסמו בשנים האחרונות, רמת תשתיות התחבורה בישראל נמוכה בפער ניכר מהרמה המקובלת בעולם המפותח, בדגש על מדינות מערב אירופה.

כדי להבין את גודל הפער לא צריך להיות כלכלן - כל תייר שיגיע לתל אביב יבחין מיד בכך שבמטרופולין הגדול ביותר של אומת הסטארט-אפ אין עדיין מערכת הסעת המונים מתפקדת. בעוד שבכל עיר בסדר גודל דומה בעולם המפותח יש מערך משולב של רכבות תחתיות, פרבריות וקלות, עומד גוש דן לזכות בקו ראשון של רכבת קלה רק ב-2021. שיעור הנסיעות בתחבורה ציבורית בתל אביב, ירושלים וחיפה הוא הנמוך ביותר בין הערים הגדולות במערב.

הפער הזה הוא תוצאה של שנות הזנחה רבות שבמהלכן העדיפו ממשלות ישראל להשקיע בתחומים אחרים, ובראשם ביטחון. גם ההשקעה שנעשתה בתחבורה הופנתה לטובת הרכב הפרטי - בעיקר סלילת כבישים. "החלום הישראלי" של מכונית לכל פועל הביא לכך שההשקעה בכבישים פיגרה בשיעור ניכר אחר קצב הגידול במספר כלי הרכב והתוצאה העגומה היא צפיפות כלי הרכב הגבוהה ביותר בעולם המפותח: 2,800 כלי רכב לקילומטר כביש - נכון ל-2015 - לעומת ממוצע ה-OECD העומד על 800.

חשוב לציין שבשנים האחרונות גדל קצב ההוצאה על תשתיות תחבורה בהדרגה, ומגיע לסביבות 16 מיליארד שקל לשנה. אבל גם הקצב המוגבר הנוכחי רחוב מלהיות מספק, קובע בנק ישראל. "שיעור ההשקעה בתשתיות תחבורה בישראל הוא כאחוז אחד מהתוצר, בדומה לשיעור ההשקעה הממוצע במדינות ה-OECD", נכתב בדוח, "אך שיעור זה אינו מספק".

3. למה נועד דוח הפריון של בנק ישראל?

בחודש אוגוסט פרסם בנק ישראל דוח שכותרתו "העלאת רמת החיים בישראל באמצעות הגדלת פריון העבודה". מאחורי הדוח עומדת חטיבת המחקר של הבנק המונה כ-50 כלכלנים. בעיית הפריון בישראל מוכרת וידועה והדוח לא נועד להציע פתרונות יצירתיים מחוץ לקופסה כדי לפתור אותה, אלא מתמקד בתוכניות ובצעדים שהועלו בשנים האחרונות בממשלה, בתעשייה ובאקדמיה ומנסה להעריך את יעילותם.
אפשר לחלק את הצעדים הדרושים לכמה תחומים: תחום החינוך, שסובל מכך שבוגרי מערכת החינוך אינם מצוידים בכישורים ברמה שמתאימה לשוק העבודה ותחום הרגולציה-ביורוקרטיה שסובל מסרבול ועודף של דרישות והליכים. התחום המרכזי השלישי הוא תחום התשתיות.

4. כמה כסף צריך להשקיע בתחבורה?

כפי שמציינים כלכלני בנק ישראל, פיתוח תשתיות התחבורה הוא המרכיב היקר ביותר מבחינה תקציבית בארגז הכלים שיכולים להביא להגדלת הפריון.

חשוב להקדים ולומר שלא כל הצעדים מחייבים הוצאה תקציבית - צעד מבני חשוב מאוד הוא הקמת רשויות תחבורה מטרופוליניות שיוכלו לתכנן ולנהל את פיתוח תשתיות התחבורה בצורה יעילה הרבה יותר ממשרד התחבורה. המלצה לא פחות חשובה של בנק ישראל היא לא לטפל רק בהגדלת ההיצע, כלומר בבניית עוד תשתיות, אלא גם בצמצום הביקוש, כלומר במדיניות שתצמצם השימוש ברכב פרטי בשעות השיא: הן באמצעות הטלת אגרות גודש בכניסה לתל אביב והן באמצעות תמחור מחדש של התשלום עבור מקומות החניה, בהתאם לביקוש לחניה. אחרי כל זה הבנק המרכזי בהחלט ממליץ להשקיע בתשתיות הרבה יותר מכפי שהושקע בהן עד היום.

הכסף הגדול שצריך להשקיע הוא במה שמכנה בנק ישראל "תחבורה ציבורית עירונית תת קרקעית או בעלת נתיבים בלעדיים המאפשרים הסעת המונים מסיבית". כשמנסים לפרוט את המשפט התיאורטי הזה לפרויקטים בשטח אפשר למנות את פרויקט המטרו הגרנדיוזי שבמסגרתו מתוכננים שלושה קווי רכבת תחתית מתחת לגוש דן, בהשקעה כוללת של 150 מיליארד שקל; את קווי הרכבת הקלה הבאים המתוכננים בגוש דן (ירוק וסגול), ובירושלים (ירוק וכחול) בעלות כוללת של כ-50 מיליארד שקל. פרויקט נוסף העומד בקריטריונים של "תחבורה ציבורית עירונית בעלת נתיב בלעדי" הוא פרויקט מהיר לעיר, בעלות של שלושה מיליארד שקל לסלילת עשרות נתיבים ביציאות מערי גוש דן.

הפרויקטים הגדולים שמתוכננים בתחום התשתיות

ועדיין נדרשת הרחבה משמעותית נוספת על מנת להגיע לסדרי הגודל שממליץ בנק ישראל. העלות התקציבית הנוספת הנדרשת בתחום התחבורה מגיעה להערכת הבנק המרכזי ל-2% תוצר, כלומר כ-25 מיליארד שקל בשנה. דוח הפריון מדגיש שהגדלת ההשקעה בתשתיות משתלמת לטווח הארוך: הפער ברמת התשתיות בין ישראל למדינות המפותחות ייסגר בתוך כ-20 שנה ויגדיל את הפריון של העובד הישראלי ב-6.5% בסוף התהליך או ב-4.8% אם מחשבים את הגידול בממוצע לאורך כל התקופה. השורה התחתונה כאן ברורה: תמורת השקעה של 2% תוצר תקבל מדינת ישראל תמורה משתלמת, גבוהה יותר מכפליים של הגדלת הפריון ב-4.8%.

בבנק ישראל מתעקשים כי הגדלת תקציבי התחבורה בפחות מ-2% לא תפתור את הבעיה: "יש לציין", כותבים כלכלני הבנק "כי הגדלת ההשקעה באחוז תוצר אחד מתוך השניים הכרחית רק כדי לשמור על מיקומה הנוכחי של ישראל בדירוג איכות התשתיות בהשוואה בינלאומית, והשקעה זו תניב כחצי מסך התועלת. אולם נדרש אחוז נוסף של השקעה על מנת להשיג שיפור של ממש בדירוג של ישראל, ושיפור ברמת התוצר לעובד, בהשוואה לתרחיש הבסיסי של מודל הצמיחה".

5. למה הפריון הוא הבעיה מספר אחת של מדינת ישראל?

בעיית הפריון מטרידה את כל מדינות העולם המפותח אך בישראל היא חריפה במיוחד. נכון, ישראל נהנית בשנים האחרונות מצמיחה שנתית של כ-3%, קצב שמדינה מערבית ממוצעת יכולה לחלום עליו, אבל סוד הצמיחה הישראלית הוא בפריון מסוג אחר, דמוגרפי: קצב הגידול של האוכלוסייה בישראל, שהוא הגבוה ביותר בעולם המפותח, אחראי ליותר משני שלישים מהצמיחה.

אבל כשבודקים את הפריון של העובד הישראלי מגלים שהוא נמוך בשיעור של 24% מהממוצע במדינות ה-OECD.

מה שמטריד במיוחד במקרה של ישראל הוא שהפער אינו מראה סימנים של סגירה. להיפך: בעשורים הקרובים צפוי הפער להתרחב כתוצאה מהגידול בשיעור החרדים באוכלוסייה. נכון להיום מחצית הגברים החרדים אינם עובדים כלל. הגברים והנשים החרדים שכן עובדים מועסקים בדרך כלל במשרות שרמת הפריון בהן נמוכה. אם לא יתחולל מהפך של ממש בדפוסי התעסוקה של החרדים צפוי פער הפריון של ישראל לגדול בעשורים הקרובים, ורמת החיים כאן תלך ותתרחק מזו - מכאן נובע שרמת החיים של הישראלי הממוצע נמוכה בשיעור דומה מרמת החיים של אזרח ממוצע במערב אירופה, צפון אמריקה דרום קוריאה ויפן.

6. מה נעשה עד שיסיימו לבנות את כל הרכבות?

בבנק ישראל מסבירים כי "התחבורה הציבורית היא אמנם פתרון הכרחי בראייה ארוכת טווח, אבל היא רק אמצעי אחד מתוך קשת של פתרונות תחבורתיים". לצד ההשקעה בפיתוח תשתיות הסעה המונית האורכת זמן רב "ישנם פתרונות נוספים זולים ומהירים יחסית, המתבססים על ניצול יעיל יותר של מלאי ההון הקיים". בבנק ישראל מדגישים כי מדובר בפתרונות משלימים וזמניים ולא כאלה שיכולים לבוא במקום הקמת רשת רכבות תחתיות וקלות.

באילו פתרונות מדובר? הכלי שבנק ישראל מדגיש במיוחד את הפוטנציאל שלו הוא המונח Carpool שמחכה עדיין לתרגום מוצלח. בבנק ישראל מבינים בכלכלה אבל ההצעה שלהם למונח העברי ל-Carpool, "תחבורה צוותאית" היא המלצה שאפשר לוותר עליה.

מכל מקום, לבנק ישראל המלצה ברורה לגבי הרחבת השימוש ב-Carpool: "כדי שאנשים ישתפו מקום במכונית שלהם יש לאפשר להם לגבות תשלום שישקף את העלות הכרוכה בכך", נכתב בדוח. "לנוכח היקף השימוש הנמוך בתחבורה צוותאית, ספק אם החזר ההוצאות הקיים היום, המוגבל לסכום של עד שני שקלים לקילומטר, מספיק כדי לאפשר את ההתפתחות של אמצעי זה".

לצד התחבורה הצוותאית ממליצים בבנק ישראל לבחון פתרונות אמצעי תחבורה שיתופית לפי דרישה מקוונת כמו Uber ו-Lyft אך מציין כי לשימוש בה צפויות השפעות מנוגדות על הגודש, ובשלב זה עדיין לא הצטברו מספיק ממצאים".

עוד כתבות

רוני אלשיך/ צילום: שלומי יוסף

הסיפור המוזר על קצין המשטרה, חקירת מח"ש והניסיון לכאורה להפליל את המפכ"ל לשעבר אלשיך

קצין בכיר במשטרה טוען כי חקירת מח"ש נגדו נפתחה ללא בסיס וממניעים זרים ● לדבריו, באחת מההפסקות בחקירה התברר לו לכאורה המניע האמיתי לחקירתו - חוקר שוחח איתו על חקירה אחרת וניסה לגרום לו להפליל את המפכ"ל לשעבר

חליפות החלל של אנדר ארמור / צילום: Virgin Galactic

אנדר ארמור חושפת: אלה חליפות החלל שעיצבנו לריצ'ארד ברנסון

אנדר ארמור משתפת פעולה עם וירג'ין גלאקטיק, חברת הטיסות הפרטיות לחלל שבשליטת ריצ'ארד ברנסון, בקולקציה שלמה של לבוש חלל - "הראשונה שנוצרה במיוחד עבור אסטרונאוטים פרטיים"

מטוסי בואינג 777 / צילום: GECAS

תע"א תסב מטוסי בואינג 777 עבור GECAS במאות מיליוני דולרים

התעשייה האווירית מרחיבה את פעילותה בתחום הסבת המטוסים: במסגרת הסכם חדש שעליו היא חתמה עם GECAS, היא תסב עבורה 15 מטוסי בואינג 777 מתצורה של מטוסי נוסעים לתצורת מטען

טראמפ וארדואן במטה נאט"ו בבלגיה ביולי / צילום: רויטרס

"אל תהיה טיפש": המכתב המדהים של טראמפ לארדואן

בתאריך 9 באוקטובר הציע נשיא ארה"ב לנשיא טורקיה להגיע להסכמות, וכתב לו: "אתה לא רוצה להיות האיש האחראי לטבח אלפי אנשים, ואני לא רוצה להיות אחראי להרס הכלכלה של טורקיה"

מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נדלה / צילום: רויטרס

שווי המשכורת השנתית של מנכ"ל מיקרוסופט: 43 מיליון דולר

משכורתו של נאדלה גבוהה ב-66% לעומת משכורתו בשנה שעברה, שעמדה על 26 מיליון דולר, אך היא נמוכה יותר ממשכורתו ב-2014, שהייתה 84.3 מיליון דולר, השנה בה נכנס לתפקיד

סוחרים בוול סטריט / צילום: רויטרס

נעילה בירידות קלות בוול סטריט; המכירות הקמעונאיות בארה"ב הפתיעו לרעה בספטמבר

המכירות הקמעונאיות בחודש ספטמבר בארה"ב ירדו ב-0.3%, בניגוד לתחזיות לעלייה של 0.3%, והירידה הראשונה מזה 7 חודשים ● בנק אוף אמריקה עקף את התחזיות לרבעון השלישי ● בורסות אירופה ננעלו ביציבות ● סין הזרימה 28 מיליארד דולר למערכת הפיננסית

הנשיא ריבלין ונתניהו / צילום: רונן זבולון, רויטרס

הליכוד: כל ראשי גוש 55 הצהירו כי יתנגדו לממשלת מיעוט

לדברי הליכוד, ההתחייבות הזו תמנע את האפשרות שבני גנץ יקים ממשלת מיעוט, כיוון שממשלה שכזו לא תוכל להתרחב

נתי סיידוף / צילום: אבשלום ששוני

יוסטון יש לנו בעיה: שו"ב צופה הפסד של 16-12 מיליון דולר מעיכוב בפרויקט הקמת נתיבי אגרה

החברה הודיעה כי השותפות הקבלנית המקימה את כבישי האגרה, שבה מחזיקה שו"ב 21.6%, הודיעה לה כי העיכוב נגרם "מגורמים שונים שחלקם אינם בשליטת החברה, ובכלל כך מספר אירועי מזג אוויר"

הבורסה בתל אביב / צילום: רויטרס

הבורסה ננעלה בשינויים קלים אחרי יומיים חיוביים; שיכון ובינוי וטבע נחלשו

לאחר שאתמול זינקה טבע ב-9% בת"א, הירידות נמחקו בוול סטריט והיא חזרה עם פער שלילי ● מדד ת"א 35 קפץ אתמול ב-1.2% ● טבע רשמה עלייה של יותר מ-9% בעקבות דיווחים על כך שהחברה הציעה פשרה בפרשת משככי הכאבים ● המסחר בניו יורק ננעל אמש בירידות קלות

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

לקראת הסדר בפרשת משככי הכאבים בארה"ב? דיווח: טבע וחברות נוספות מציעות פיצויים בכ-50 מיליארד דולר

לפי הדיווח, חמש חברות שעסקו בייצור ובהפצה של משככי הכאבים מציעות לשלם פיצויים בסכום של כ-22 מיליארד דולר במזומן ועוד כ-28 מיליארד דולר בתרופות ובשירותים

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Simon Dawson, רויטרס

ג'ונסון: "יש הסכם ברקזיט"; הליש"ט עברה לירידות על רקע התנגדות בפרלמנט

ההסכם עדיין טעון אישור של הפרלמנט הבריטי, ולא ברור אם יש לו רוב בעקבות הודעת המפלגת הדמוקרטית הצפון-אירית הבוקר כי אינה מקבלת אותו "במתכונתו הנוכחית" ● אחרי שעלתה בעד 0.9% מול הדולר, הליש"ט עברה לירידות

מורט מנדל / צילום: קרן מורט מנדל

המיליארדר והפילנתרופ מורטון ל' מנדל, מייסד קרן מנדל, הלך לעולמו

מנדל, ציוני נלהב, בן 98 במותו, תרם למוסדות שונים בישראל למעלה מחצי מיליארד דולר

ריד הייסטינגס, מנכ"ל נטפליקס, וטד סרנדוס, מנכ"ל התוכן / צילום: Kim Hong-Ji, רויטרס

רבעון אחרון לפני כניסת המתחרות החדשות: נטפליקס היכתה את התחזיות

6.8 מיליון מנויים חדשים בתשלום הצטרפו לנטפליקס ברבעון השלישי; החברה עצמה חזתה שיצטרפו אליה 7 מיליון משתמשים, ופספסה במעט את ציפיותיה ● הרווח למניה ברבעון של 1.47 דולר - מעל ציפיות האנליסטים ל-1.04 דולר

סי אנד סאן ומלון West /צילום:שלומי יוסף

צרות של עשירים: מה עומד מאחורי ההתנגדות היוקדת של דיירי סי אנד סאן להרחבת הפרויקט

לאחרונה אושרה תוכנית לבניית 116 דירות יוקרה ו–198 יחידות מלונאיות בצמוד לפרויקט היוקרה שבצפון העיר ● לטענת בעלי הנכסים שבמתחם, התוכנית החדשה "מנופחת" ועשויה להוריד מערך נכסיהם ● במהלך הדיונים נחשף כי חלק מהיחידות המלונאיות במלון West משמשות למגורי קבע, בניגוד לחוק

אמנון אברמוביץ / צילום: יונתן בלום

אמסלם לרשות השנייה: דברי אברמוביץ' ובן עמי על נתניהו - "חציית קו אדום"

השימוש במילים מתפילת קדיש, שעשו אמש פרשן חדשות 12 אמנון אברמוביץ' והמגיש עודד בן עמי בהקשר של סוף עידן נתניהו, מעוררות סערה ● בן עמי: "לא ראוי לייחס לי כוונות נסתרות" ● לרשות השנייה הגיעו 2,000 תלונות בנושא; יו"רית הרשות: "האמירות ראויות לכל גינוי; שוקלת לפתוח הליך הפרה"

בני גנץ נואם לאחר פרסום תוצאות המדגם / צילום: כדיה לוי, גלובס

גנץ השיב בשלילה להצעת נתניהו: החזר את המנדט, המתווה שלך לא כולל התייחסות לטוהר המידות

גנץ ציין כי במתווה של נתניהו אין התייחסות לנושא טוהר המידות וכי ההצעה היא "דרך לחסינות"

ארומה תל אביב / צילום: מתוך ערוץ היוטיוב של ארומה

נזקי הסנדוויץ' המורעל: לצרכנים יש זיכרון קצר, אבל לא בטוח שזה יעזור במקרה של ארומה ת"א

אשפוז לקוחות ארומה ת"א שאכלו כריך טונה עלול לגרום לחברה נזק תדמיתי שעוד מוקדם להעריכו ● מומחים מעריכים שכעת הדילמה היא בין עורכי הדין שמפחדים מתביעות לבין יועצי התקשורת שמציעים שקיפות ● ועד כמה נלקח הזיכרון הקצר של הצרכנים בניהול המשבר? ● ניתוח גלובס

גרשון גונטובניק /צילום: אלון רון

בית המשפט משרטט מחדש את גבולות שכר-הטרחה של עורכי הדין

מסר לעורכי הדין הגובים שכר-טרחה על בסיס הצלחה: ביהמ"ש המחוזי קבע כי אין תוקף משפטי לסעיף בהסכמי שכר-טרחה מבוססי אחוזים, שלפיו הלקוח מתחייב לשלם את מלוא הכסף גם אם יפסיק את הטיפול המשפטי ● ערעור על ההחלטה נדון בעליון

בנימין נתניהו / צילום: רויטרס

בנימין נתניהו פרסם מתווה לממשלת אחדות

נתניהו פנה לח"כ בני גנץ והציע בין השאר הקפאת הסטטוס קוו בנושאי דת ומדינה ואימוץ מתווה אטיס לחוק הגיוס

שליחים של וולט ותן ביס/ צילום: שלומי יוסף

בלי סכו"ם בבקשה: כך תהפכו את משלוח האוכל שלכם לקצת פחות מזהם

לפריחה בתחום משלוחי האוכל יש מחיר כבד - באיחוד האירופי נזרקים מיליארד קופסאות חד-פעמיות מזהמות לפח מדי שנה, ובישראל אלפי שליחים מדי יום מעבירים ארוחות ארוזות במוצרים לא מתכלים לבתי עסק ● רוב החברות אפילו לא מציעות ללקוחות להימנע מלקחת מוצרים מזהמים