גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אנחנו רוצים להיות בורסת הקריפטו הראשונה הגלובלית באמת"

הסטארט-אפ האמריקאי Edge רוצה להפוך את מסחר הקריפטו למוגן יותר עבור המשקיעים ● המייסד פול פיואי מסביר בראיון ל"גלובס" מדוע הוא שונא את השיטה הנפוצה בשוק, ואיך הוא מתכנן להעביר את החברה לרווחיות

פול פיואי, מייסד ומנכ"ל Edge / צילום: איל יצהר
פול פיואי, מייסד ומנכ"ל Edge / צילום: איל יצהר

שנה וחצי לאחר שהייפ המטבעות הקריפטוגרפיים דעך, מחיר הביטקוין נע רחוק משיאו - ותעשיית הבלוקצ'יין מחשבת את דרכה מחדש. עם זאת, ההתפתחויות הטכנולוגיות והעסקיות בתחום לא דרכו במקום, כפי שמעיד הסטארט-אפ האמריקאי Edge (אדג'), שבראשו עומד המייסד והמנכ"ל פול פיואי.

אדג', חברת תוכנה קטנה שהוקמה בסן דייגו ב-2014 ופיתחה אפליקציית ארנק להחזקת ביטקוין, נקראה בתחילת דרכה Airbitz. בתחילת 2018, כשהשוק נראה זוהר יותר, שינתה החברה את המיקוד העסקי שלה ומיתגה עצמה מחדש תחת השם אדג', ומאז הייעוד העיקרי של המוצר שלה הוא מסחר במטבעות קריפטו - ביטקוין ועוד תשעה סוגי מטבעות דיגיטליים. בניגוד לרוב בורסות הקריפטו, המסחר באפליקציית אדג' נעשה ללא משמורת (non-custodial), כך שהמטבעות הנסחרים דרכה אינם מופקדים בחשבונות החברה או במערכת שלה, אלא מוחזקים תמיד בארנקיהם הפרטיים של הלקוחות.

פיואי, שביקר בישראל לפני כשבועיים במסגרת אירועי שבוע הבלוקצ'יין בתל-אביב, סיפר בשיחה עם "גלובס" כי החברה בראשותו, שמעסיקה כעשרה עובדים במשרה מלאה, נמצאת כיום בסבב גיוס הון שבו היא צפויה לגייס 400 אלף דולר, ובכך תשלים גיוס של 2 מיליון דולר מאז היווסדה. את ההשקעה בסבב הגיוס הנוכחי מובילים קרן ההון סיכון Fenbushi Capital ופלטפורמת מסחר הקריפטו BitMEX.

● שקלתם לגייס הון לאדג' באמצעות הנפקת מטבע דיגיטלי (ICO), כפי שעשו חברות בלוקצ'יין רבות אחרות?

"כלל לא שקלנו זאת, אף שהרבה אנשים, בעיקר ב-2017, אמרו לנו שאנחנו צריכים לעשות ICO", אמר פיואי. "הבנו שאם ננפיק מטבע משלנו לא נוכל למצוא דרך טובה למזג אותו בתוך הפלטפורמה והאפליקציה שלנו, בלי להתפשר על השימושיות ועל חוויית המשתמש. חוץ מזה, גם לא רצינו להתפשר על היכולת של המשקיעים באדג' לקבל תשואה טובה על ההשקעה שלהם".

"ניתן שירות ללקוחות מישראל ואירופה"

בביקורו בתל-אביב השתתף פיואי בוועידת D&DD, שבה נפגשו מאות יזמים, משקיעים ומפתחים מוכרים מישראל ומהעולם, העוסקים ביישומים של ביטקוין ומטבעות קריפטו אחרים. עם המשתתפים בוועידה נמנו נציגים בכירים בחברות INX, Tezos, Beam, Bits of Gold, SafeX, Fuse, Breez ו-2 key. את הכנס ארגנו מאיה זהבי, יועצת לחברות בלוקצ'יין; תומר וייס, מייסד שותף של ליברה קאמפ ו-Jango Labs; ושאולי רג'ואן, מנהל תיק ההשקעות של Capital Nature.

"המוצר העיקרי שלנו הוא אפליקציית מובייל, שמספקת שירותי מסחר קריפטו ללא משמורת. למעשה, כיום אנחנו הבורסה היחידה שתומכת במסחר בכל עשרת המטבעות המובילים את שוק הקריפטו בשוויים", אמר פיואי. "אנחנו עובדים בשילוב עם חברות רבות המספקות שירותי מסחר קריפטו ברחבי העולם, כדי לתמוך בשיטות שונות של תשלומים ובאזורים גיאוגרפיים שונים. במסגרת זאת, הכרזנו לפני כמה שבועות על שיתוף פעולה עם חברת Bits of Gold הישראלית, שבאמצעותה ניתן שירות ללקוחות רבים מישראל ומאירופה".

● מה המודל העסקי של אדג'?

"כמו כל בורסת קריפטו, המודל שלנו הוא לייצר הכנסות ממסחר. המודל של בורסה ללא משמורת הוא חדש יחסית. עד לאחרונה רוב בורסות הקריפטו הפרידו בין זירות המסחר שלהן לבין ארנקי המשתמשים. הן אמרו לאנשים: 'קנו את הביטקוין פה, ותחזיקו אותו במקום אחר'. היינו צריכים לחנך מחדש את הקהילה כדי שתלמד שעכשיו היא יכולה לסחור במטבע דיגיטלי עם אותו כלי שבו היא משתמשת להחזקת המטבעות.

"אני חושב שהתהליך שבו אנשים יעברו למסחר ללא משמורת במטבעות קריפטו יימשך בחמש השנים הבאות, ובתקופה הזאת נראה עלייה במחזורי המסחר בבורסות שמציעות פתרונות כאלה. אנחנו רוצים להיות אלה שיניעו את התהליך הזה קדימה".

"צמיחה של 100% מרבעון לרבעון"

לדברי פיואי, בסיס המשתמשים של אדג' מונה כיום כ-800 אלף חשבונות, ונוספים אליו כ-70 אלף חשבונות פעילים מדי חודש. "מאז שהתחלנו לפעול ב-2014, אנחנו רואים צמיחה של קרוב ל-100% בפעילות מרבעון לרבעון. אני אשמח לראות את הצמיחה ממשיכה בקצב הזה גם בשנה הבאה, ואם נצליח בכך - החברה תתחיל להיות רווחית כבר בסוף 2020", אמר.

"קהל היעד של אדג' הם לא סוחרי יום או אנשים שעוסקים במסחר אלגוריתמי, אלא משקיעים קמעוניים, שלא קונים ומוכרים מטבעות קריפטו בתדירות גבוהה. השיטה כיום ברוב בורסות הקריפטו היא שהמשקיע מעביר כסף לבורסה, מחכה שההפקדה תושלם, ואז מעביר הוראה לרכישת מטבעות קריפטו ושוב מחכה שהפעולה תושלם, ורק לאחר מכן מושך את מטבעות הקריפטו לארנק הפרטי שלו. זה תהליך מאוד לא נוח, שאני באופן אישי שונא לעשות. אני חושב שאחרי שאתה חווה איך זה לשלב את המסחר בתוך אותה אפליקציה שבה אתה מחזיק במפתחות הפרטיים למטבעות הקריפטו, יהיה לך קשה לחזור למסחר הריכוזי של הבורסות האחרות".

למייסד ומנכ"ל אדג' יש שאיפות לא קטנות: "עד לסוף השנה נספק שירותים להמרת מטבעות פיאט (מטבעות ריבוניים, כמו דולר, אירו או שקל; ר"ק) למטבעות קריפטו ביותר אזורים בעולם מאשר Coinbase (החברה המחזיקה בבורסת הקריפטו הגדולה בארה"ב; ר"ק)", אמר. "כך שהמודל שלנו הוא להפוך לבורסת הקריפטו הראשונה שהיא גלובלית באמת".

● משתמשים לא חוששים לתת בכם אמון, כאשר הם שמים כסף בארנק שאתם מספקים?

"אין אף מוצר בעולם שאתה משתמש בו שלא דורש אמון ברמה כלשהי. אנחנו באדג' מצמצמים את הצורך באמון למינימום בכך שהתוכנה שלנו פותחה בקוד פתוח, כך שהקוד שקוף לחלוטין - וזה בניגוד לתוכנות של רבים מהשחקנים הגדולים בשוק. נוסף על כך, כל המפתחות של הארנקים שלנו מוצפנים בצד הלקוח, ואנחנו לא אוספים כל מידע אישי על המשתמשים.

"כמובן שהמשתמש צריך לבטוח בנו שלא יהיו באגים באפליקציה שלנו - שיגרמו לו לאבד כסף. אבל העובדה שהקוד שלנו פתוח מאפשרת לנו להיות שקופים ופתוחים לביקורת מצד קהילת המפתחים. חוץ מזה, יש לנו כבר ניסיון של חמש שנות פעילות ומוניטין שצברנו, שבזכותם אנשים יכולים להרגיש יותר בטוחים לגבינו לעומת שחקנים חדשים בתחום".

● הבנקים בישראל ובמדינות אחרות מערימים קשיים על מי שרוצה להפקיד אצלם כספים שמקורם במכירת מטבעות קריפטו. יש לכם פתרון לבעיה הזאת?

"זאת כמובן בעיה שכחברת תוכנה, שאינה חברת שירותים פיננסיים, אנחנו לא יכולים לפתור בעצמנו. לשם כך אנחנו זקוקים לספקי שירותים פיננסיים שזאת המומחיות שלהם, שמכירים היטב את הבנקים ואת הרגולטורים במדינות שלהם - כמו למשל, ביטס אוף גולד בישראל. באמצעות שיתוף הפעולה איתם, כל הפעילות של קנייה ומכירה של מטבעות דיגיטליים יכולה להתבצע באופן אינטגרלי בתוך אפליקציית אדג'". 

רוצים להתעדכן בענייני בלוקצ'יין ומטבעות דיגיטליים? הצטרפו לערוץ הטלגרם קריפטו גלובס.

עוד כתבות

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

ירידות קלות בנעילת הבורסה; אופקו הלת' זינקה בכ-8%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.3% ● הבורסה מסכמת את הרבעון הראשון: "מדדי ת"א-35 ות"א-90 רשמו תשואה חיובית של כ-5% וכ-11%, בהתאמה" ● זינוק של כ-50% בצבר ההזמנות של רפאל ● ביל אקמן: "מניית בורסת ת"א זמינה במחיר מציאה" ● דלק תחלק דיבידנד בסך של רבע מיליארד דולר ● בנק ישראל לא יאפשר לאחים נאוי לשלוט בישראכרט עם שיעור החזקות נמוך מ-30%

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"לא תמיד מגיעים לירח בניסיון ראשון": המנכ"ל שעזב את ביוג'ן בסערה מדבר על התרופה שכשלה והתוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

עדויות מהשבי: "חיילים עוברים עינויים, מורעבים בכלובים"

פיגוע ירי בבקעת הירדן: מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן, גרנות הגליל וראש הנקרה • דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה ובמקביל פועל באיו"ש • עדכונים שוטפים

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית