על הנייר, ענקית המסחר המקוון אמזון מציעה הבטחה אדירה לעסקים הקטנים והבינוניים. ההבטחה הזו באה לידי ביטוי בין היתר בדמות הרצאות מעוררות השראה שהעביר הפרויקטור של אמזון בישראל, רולף קימאייר, ללקוחות של בנק הפועלים. בהרצאה הוא הבטיח למוכרים להפוך לחלק מקהילת מוכרים בינלאומית והציג סיפורי הצלחה מרשימים גם בארץ וגם בעולם.

אלא שבדומה להקמת של בית קפה, בר, או חנות פיזית, שאומנם נראים קלים לתפעול, אך מאחוריהם מסתתר מערך סבוך של השקעות משמעותיות, סקרי שוק, התאמת תמחור ורגולציה מאתגרת - גם במקרה של הקמת חנות מקוונת באמזון המציאות אינה שונה בהרבה. יתרה מכך, העמלות הכבדות שגובה אמזון עשויות להכביד על כל מי שיבקש למכור באמצעותה, גדולים כקטנים.

כדי להפוך למוכר באמזון נדרשות השקעות משמעותיות, והבנקים הגדולים - הפועלים ולאומי - היו הראשונים לסמן את הפוטנציאל של זירה חדשה של הלוואות לעסקים שחולמים לכבוש את העולם באמצעות אמזון. הבנקים - כמו גם חברות חיצוניות ובהן איקומיונטי, איי-קומרס, אלקטרה או Ez-commerce - מעוניינים ללוות את התהליך ולייעץ ומציעות פורמטים שונים של תשלום על הקמת חנות.

כל הקמת חנות, בין אם באופן עצמאי ובין אם על-ידי גורמים חיצוניים, דורשת השקעות משתנות שתלויות במספר הפריטים והקטגוריות אותם החברות מבקשות למכור. כך, לא ניתן לתת הערכה מדויקת לעלויות של הקמת חנות סטנדרטית, והכדאיות שלה תלויה בין היתר בקטגוריית המכירה, כמו גם בשאלה האם מדובר בעסק שמייצר את המוצרים בעצמו - או מפיץ או קמעונאי שרוכש אותם מגורם שכבר גוזר עליהם עמלה בדרך.

עם זאת, גורמים בענף מעריכים כי הקמת חנות מקוונת באמזון עשויה להגיע להשקעה של כ-30 אלף דולר, זאת עוד לפני העמלות המשמעותיות שאמזון דורשת על כל עסקה בהתאם לקטגוריה.

על-מנת לבצע כניסה חלקה לאמזון דרוש תהליך שכולל התאמה של הפורטפוליו הנכון עבור אותו ספק - מה מתאים למכירה באמזון. בהמשך נדרש העסק לייצר נראות אטרקטיבית בהתאם לדרישות של אמזון, שכוללות תמונות מוכרות שמדגימות שימוש במוצר ולא רק את המוצר עצמו. בנוסף, אמזון ממליצה לספקים בישראל להציע משלוח חינמי שמגולם במחיר המוצר, ולצד כל אלה נדרשות החלטות תמחור עבור שחקנים שכבר מוכרים את המוצר בפלטפורמה אחרת, פיזית או מקוונת.

לפני ההחלטה על הקמת חנות מקוונת באמזון, כדאי להכיר את גובה העמלות שדורשת אמזון עבור הקטגוריות השונות בהן היא פועלת. כך למשל עמלת המכירה על מוצרים לתינוקות תנוע בין 8% ל-15%, ועמלה על ספרים תעמוד על 15%. בתחום האלקטרוניקה העמלות נמוכות יותר ומסתכמות בכ-8% למצלמות ולאביזרים לסלולר. העמלות בקטגוריות כמו מוצרי חשמל עשויות לנוע בין 8% ל-15% וכך גם בתחום הריהוט.

למעשה, על רוב הקטגוריות נדרשים המוכרים לשלם עמלה של כ-15%, ביניהן גם מוצרים לבית ולגן, כלי מוזיקה, מוצרים למשרד, מוצרי ספורט וצעצועים. הקטגוריה שבה העמלה היא הגבוהה ביותר היא דווקא קטגוריית האופנה והאביזרים. בקטגוריית ההלבשה אמזון תדרוש מכל מוכר עמלה בגובה של 17%; אביזרים דוגמת נעליים, תיקים ומשקפים שמש יחויבו בתשלום עמלה של עד 18%; ובקטגוריית התכשיטים העמלה עשויה להגיע עד ל-20%.