האם בוריס ג'ונסון מנסה לרמות את מנגון החיפוש של גוגל?

מגזין "Wired" התייחס השבוע לתאוריה שגורסת כי המטרה מאחורי התבטאויות משונות של ראש ממשלת בריטניה הייתה דרדור של כתבות חדשותיות לא מחמיאות במנוע החיפוש של גוגל • האם זה נכון?

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Simon Dawson, רויטרס
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון / צילום: Simon Dawson, רויטרס

מוניטין ציבורי הוא דבר חשוב, ורבים יעשו כל העולה בידיהם כדי לגונן עליו, בטח כשמדובר בפוליטיקאים. ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון לא שונה, אבל כמה רחוק הוא ילך כדי להגן על התדמית הציבורית שלו? ב-"Wired" התייחסו השבוע לתאוריה, שהפכה לפופולרית ברשתות החברתיות וחושפת מניע מתוחכם מאחורי שורה של התבטאויות משונות של ראש ממשלת בריטניה בחודשים האחרונים. 

ההתבטאות האחרונה הייתה בשבוע שעבר. אז הצהיר הפוליטיקאי הצבעוני שהוא "דוגמה לריסון" (model of restraint), בתגובה להאשמות כי הוא משתמש בשפה אלימה נגד מתנגדי ברקזיט. לפי התאוריה, ג'ונסון לא ניסה להאדיר את עצמו או להגיב בהומור להאשמה, אלא מדובר היה בחלק מהניסיון שלו לדרדר כתבות חדשותיות לא מחמיאות בחיפוש של גוגל על-ידי שימוש במילים או ביטויים מסוימים באופן חיובי. במקרה הזה, התאוריה גורסת, ג'ונסון ניסה לדחוק כתבות העוסקות בקשר שקיים לכאורה עם דוגמנית לשעבר. לפי ציוץ של אחד מיריבו הפוליטים של ג'ונסון, זה אכן מה שקרה כשחיפשו את הצירוף "Boris Johnson model" ביום חמישי האחרון - התוצאות הראשונות היו קשורות בהתבטאות של ראש הממשלה ולא ברומן עם הדוגמנית. 

דוגמה נוספת היא נאומו של ג'ונסון לפני המשטרה הבריטית בספטמבר האחרון. לפי התאוריה, המטרה של הנאום הייתה לדחוק החוצה כתבות שעסקו בכך ששוטרים הגיעו לביתו בשל תלונות על סכסוך משפחתי.

דוגמה אחרת שהוזכרה ב-"Wired" היא התבטאות של ג'ונסון מיוני האחרון על כך שהוא אוהב לייצר דגמים של אוטובוסים מקופסאות יין ישנות. לפי הערכות, הסיפור על התחביב נועד לדחוק מהעין הציבורית את האימרה השנויה במחלוקת שהופיעה על גבי אוטובוסים, על כך שבריטניה שולחת מדי שבוע 350 מיליון ליש"ט לאיחוד האירופי. 

בוריס ג'ונסון ואוטובוס עם פרסומת בעד הברקזיט / צילום: Darren Staples, רויטרס
 בוריס ג'ונסון ואוטובוס עם פרסומת בעד הברקזיט / צילום: Darren Staples, רויטרס

אז האם התאוריה אמיתית וג'ונסון אכן עושה שימוש מתוחכם בתקשורת בשביל לקדם את התדמית הרצויה בעינו? לא בטוח. לתאוריה יש גם חולשות. קודם כל, ג'ונסון הוא לא פוליטיקאי מסורתי, ולא פעם הוא נתפס עם אימרות מוזרות או שנויות במחלוקת. שנית, לפי "Wired", עם כמה שהתאוריה הזו נשמעת מוצלחת, לא בטוח בכלל שזו הדרך היעילה ביותר לעשות מניפולציות על מנגנון החיפוש של גוגל.

יועץ ה-CEO לוקאס זלזני אמר ל-"Wired" כי "מניפולציה על-ידי אמירת דברים מגוכחים לא נעשית בקלות". הוא הסביר כי למנוע החיפוש יש פרמטרים נוספים שמשפיעים עליו חוץ מכתבות חדשתויות או מילות מפתח מסוימות. ואכן, אם תחפשו היום "Boris Johnson model" בגוגל, אומנם התוצאה הראשונה שעולה היא התחקיר של "Wired", אך התוצאות לאחר מכן עוסקות ברומן לכאורה ולא בהתבטאות של ג'ונסון.