עו"ד רם כספי לפני השימוע לנתניהו: "יש לי אמון מוחלט בשי ניצן ובליאת בן-ארי"

בהגיעם לישיבת השימוע הראשונה בתיקי נתניהו, סנגורי רה"מ, עוה"ד רם כספי ועמית חדד, הכחישו אפשרות של עסקת טיעון והבהירו כי הם מאמינים ביכולתם לשנות את עמדת היועמ"ש ואנשיו במהלך השימוע

עו"ד רם כספי / צילום: איל יצהר
עו"ד רם כספי / צילום: איל יצהר

עורכי הדין רם כספי ועמית חדד, סנגורי ראש הממשלה בנימין נתניהו, אמרו בדיוק את מה שמצופה היה שיאמרו בהגיעם היום (ד') לישיבת השימוע הראשונה בתיקי נתניהו, במשרד המשפטים בירושלים. כספי וחדד אמרו את מה שהיה אומר כל סנגור לפני כל ישיבת שימוע של חשוד שעורך הדין מייצג.

שני הסנגורים הכחישו אפשרות של הסדר טיעון בתיקי ראש הממשלה והבהירו כי הם מאמינים ביכולתם לשנות את עמדת היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, ואנשיו במהלך השימוע שיתפרס על פני ארבעה ימים. עם זאת, קיימת אפשרות כי העמדה שלהם בסוגיית הסדר טיעון תשתנה עם תום השימוע; אם וכאשר הסנגורים ולקוחם הבכיר יוכלו להבין לאן הרוח נושבת מבחינתו של היועמ"ש. אבל עוד חזון למועד.

עו"ד עמית חדד / צילום: כפיר סיון
 עו"ד עמית חדד / צילום: כפיר סיון

האזינו לפודקאסט גלובסטוק

עורך הדין הוותיק רם כספי הקפיד לדבר באופן ממלכתי וציין כי "יש לי אמון מוחלט ובלתי מסויג לא רק במערכת המשפט בישראל, אלא גם באלה העומדים בראשה, ובראשם פרקליט המדינה שי ניצן וליאת בן-ארי, המשנה לפרקליט המדינה ופרקליטת מחוז תל-אביב מיסוי וכלכלה".

כספי הוסיף כי הוא מכיר את בן-ארי וניצן אישית, ו"אין לי ולו ספק קל שבמסגרת הליכי השימוע, היועמ"ש יגבש את החלטותיו באורח מקצועי וענייני תוך התעלמות מוחלטת מרעשי הרקע, מהפגנות בוטות ומיותרות ומלחצים תקשורתיים". 

עו"ד כספי התייחס גם לאופי הטענות בתיק בזק-וואלה (תיק 4000) ואמר כי למיטב ידיעתו "תהיה זו הפעם הראשונה מאז קום המדינה שמערכת היחסים בין גורמי ממשל ועובדי ציבור, לבין התקשורת, נבחנת בהיבטים פליליים".

במרכז תיק 4000, שהוא הכבד מבין שלושת התיקים, עומד החשד כי נתניהו קיבל החלטות רגולטוריות בשווי עתק לטובת קבוצת בזק, בתמורה לכך ששאול אלוביץ', לשעבר בעל השליטה בבזק ובאתר החדשות וואלה, דאג לסיקור אוהד ומוטה לטובת נתניהו ובני משפחתו. נתניהו חשוד בעבירות של קבלת שוחד מאלוביץ' ומרעייתו איריס וכן במרמה ובהפרת אמונים.

התיקים וטענות ההגנה
 התיקים וטענות ההגנה

4000 תחילה

השימוע לנתניהו, שהחל היום ונמשך עד שעת ירידת העיתון לדפוס, יימשך מחר (ה'). שתי ישיבות השימוע הראשונות יעסקו בתיק 4000. בשבוע הבא ייערכו עוד שתי ישיבות שיעסקו בתיקים 1000 (תיק המתנות) ו-2000 (תיק נתניהו-מוזס). ישיבות השימוע צפויות להימשך מהבוקר עד הערב.

בהליך השימוע של ראש הממשלה משתתפים מטעם המדינה היועמ"ש, ד"ר אביחי מנדלבליט; פרקליט המדינה, עו"ד שי ניצן; פרקליטת מחוז תל-אביב מיסוי וכלכלה, עו"ד ליאת בן-ארי; המשנה ליועמ"ש, עו"ד עמית מררי, ואנשי צוותה, עורכי הדין יונתן קרמר ורעות גורדון; המשנה ליועמ"ש לעניינים ציבוריים-חוקתיים, עו"ד רז נזרי; המשנה ליועמ"ש לעניינים פליליים, עו"ד שלמה (מומי) למברגר; מנהל המחלקה הפלילית בפרקליטות, עו"ד ג'ואי אש; פרקליט מחוז חיפה, עו"ד עמית אייסמן; ועו"ד נורית ליטמן, המשנה לפרקליט המדינה לתפקידים מיוחדים. בישיבות משתתפים גם פרקליטים בכירים פחות, שחברים בצוותים של כל אחד משלושת התיקים. ההחלטה הסופית תהיה של היועמ"ש.

מטעמו של ראש הממשלה משתתפים בשימוע עו"ד יוסי אשכנזי, המוביל את הטיעון בתיק 4000, ועו"ד ישראל וולנרמן יחד עם צוות נרחב ממשרד עורכי הדין הרצוג-פוקס-נאמן. עו"ד רם כספי, המשתתף גם הוא בשימוע, מוגדר כ"יועץ לצוות ההגנה".

ניתוק הסיבתיות

לפי כתב החשדות בתיק 4000, בשנים 2017-2012 ראש הממשלה נתניהו ומקורביו התערבו לכאורה, באופן בוטה, מתמשך ולעתים אף יומיומי, בתכנים שפרסם אתר החדשות וואלה, וכן ביקשו להשפיע על מינויים של נושאי משרה באתר (עורכים וכתבים), זאת תוך כדי שימוש בקשריהם עם בני הזוג אלוביץ'. מהחקירה עלה כי ראש הממשלה פעל לקידום ענייניו של אלוביץ' בתחום הרגולציה, ובין היתר בסוגיית מיזוג בזק-yes, תוך כריכת קידום עניינים אלה בסיקור החיובי בוואלה.

המאמץ המרכזי של סנגורי נתניהו בשימוע בנוגע לתיק 4000 הוא לשכנע את היועמ"ש ואנשיו שאין קשר סיבתי בין ההחלטות שקיבל נתניהו בנוגע לקבוצת בזק, ובין הלחצים שהופעלו על אלוביץ' לדאוג לסיקור אוהד לנתניהו ולמשפחתו בוואלה. הסנגורים טוענים כי הליך קבלת ההחלטות הרגולטוריות בנוגע לבזק היה תקין וענייני, וכי ההחלטות נתמכו על-ידי הגורמים המקצועיים. צוות ההגנה של נתניהו ינסה לשכנע בשימוע כי התזה של יחסי ה"תן וקח" בין נתניהו לאלוביץ', שנבנתה בכתב החשדות, לא תוכל "להחזיק מים" בבית המשפט.

הסנגורים טוענים בנוסף כי נתניהו עצמו לא היה מעורב באופן אישי במערכת הלחצים על אלוביץ' ובכירי אתר וואלה. הם מעלים טענות בסגנון אכיפה בררנית נגד נתניהו בתיק הזה. לשיטתם, כפי שרמז עו"ד כספי בבואו לשימוע היום, ההתייחסות אל מתן סיקור אוהד (או "מוטה") בתקשורת כאל "מתת" היא תקדימית ולא ננקטה נגד אישי ציבור אחרים שקיימו מערכות יחסים קרובות עם התקשורת (טענה דומה תועלה ביחס לחשד בתיק 2000).

סנגורי נתניהו מתייחסים בשימוע גם לאופן הלקוי, לטענתם, שבו נערכה חקירת תיק 4000. לשיטתם, המשטרה, רשות ניירות ערך והפרקליטות לא ניסו להגיע לחקר האמת בתיק הזה, אלא סימנו את השורה התחתונה, שלפיה נתניהו לקח שוחד ופעל לטובת בזק, ואז ניהלו את החקירה לאורה. בין היתר טוען נתניהו כי הופעלו לחצים כבדים ובלתי לגיטימיים על דוברו לשעבר, ניר חפץ, כדי שיעיד נגדו, וכן על אלוביץ' ועל עדים נוספים שנחקרו, בהם אנשי משרד התקשורת.

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר הגשת כתב אישום בכפוף לשימוע, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושאול ואיריס אלוביץ' הם בגדר חשודים, מכחישים את המיוחס להם, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.