הותר לפרסום: זו החשודה בפרשת מידע הפנים בסודהסטרים

איילה שרח כהן, סטודנטית בת 30 המקורבת למנכ"ל סודהסטרים לשעבר דניאל בירנבאום, חשודה כי השתמשה במידע פנים שהעביר לה והרוויחה מאות אלפי שקלים • בנוסף היא חשודה בשיבוש מהלכי משפט, בכך שמחקה התכתבויות מהטלפון שלה לאחר שנודע לה על החקירה

איילה שרח כהן / צילום: שלומי יוסף, גלובס
איילה שרח כהן / צילום: שלומי יוסף, גלובס

איילה שרח כהן (30), סטודנטית לתואר שני שעבדה בעבר בחברת סודהסטרים ומקורבת לדניאל בירנבאום, יו"ר החברה ומי ששימש כמנכ"ל החברה עד לאחרונה, היא החשודה בקבלת מידע פנים מבירנבאום סביב האקזיט הגדול של החברה ומכירתה לחברת פפסיקו תמורת 3.2 מיליארד שקל - כך התיר הבוקר (ה') לפרסום בית המשפט המחוזי בתל-אביב.

בשבוע שעבר נחקרו בירבנאום וכהן על-ידי חוקרי מחלקת החקירות ומודיעין ברשות ניירות ערך בחשד לביצוע עבירות של שימוש במידע פנים, מרמה והפרת אמונים. כהן אף חשודה בעבירת שיבוש מהלכי משפט, בכך שמחקה מהטלפון הנייד שלה התכתבויות עם בירנבאום.

על-פי החשד, בירנבאום, בעודו מכהן כמנכ"ל סודהסטרים, מסר מידע פנים לכהן בשלוש הזדמנויות שונות, וזו השתמשה באופן אסור במידע פנים זה ורכשה מניות של החברה לפני העלייה הצפויה בשערן, באופן שהניב לה רווח של 185 אלף שקל.

שני המקרים הראשונים לגביהם עלה החשד, מתייחסים לדיווח מהותי וחיובי של החברה מ-1 באוגוסט 2018, שהתייחס לתוצאותיה הכספיות החיוביות לרבעון השני לשנת 2018; ולדיווח מיידי מהותי וחיובי של החברה מיום 20 באוגוסט 2018, ביחס למידע אודות רכישת החברה על-ידי פפסיקו. בעקבות שני הדיווחים עלה שער מניית החברה בשיעור חד, תוך שכהן גורפת לכיסה את הרווחים שנבעו מכך.

המקרה הנוסף שהעלה חשד דומה של שימוש במידע פנים, נגע לפעילות קודמת של כהן במניות סודהסטרים, טרם דיווח חיובי של החברה מיום 15 בפברואר 2017, אודות תוצאות דוח תקופתי ושנתי של החברה לשנת 2016, בעקבותיו עלה שער המניה בשיעור חד. על-פי החשד, בעקבות פעילות אסורה זו גרפה המקורבת רווחים כספיים אסורים בחשבונה בסך כולל של כ-28 אלף שקל.

בתום חקירתה של כהן בשבוע שעבר נאסר שמה לפרסום, והיא שוחררה בתנאים מגבילים. שופטת בית משפט השלום בתל-אביב, קרן גיל, אסרה על כהן ליצור קשר עם בירנבאום למשך 90 יום, אסרה עליה לצאת מהארץ למשך חצי שנה ואף הורתה לה להפקיד ערבות של 450 אלף שקל. עוד בשבוע שעבר, הוקפאו 600 אלף שקל מחשבונה. בנוסף אסרה השופטת גיל את פרסום שמה של כהן למשך 10 ימים.

עו"ד אייל לביא, בא-כוחה של כהן, הגיש ערעור על סכום הערבות הגבוה לטענתו, והיום התקיים הדיון בערעור. לטענת לביא, "כהן שיתפה פעולה בחקירה. הקפיאו בחשבון שלה סך של 600 אלף שקל, כשמדובר בהיקף עבירות של 185 אלף שקל - לכל היותר. הקנס המקסימלי שקבע המחוקק לעניין זה הוא לא יותר מ-200 אלף שקל. איך יכול להיות שאחרי כל זה מבקשים עוד 500 אלף שקל ערבות כדי לשחרר אותה? איפה המידתיות שהמחוקק קבע? אם יש יכולת כלכלית, אז אין מחסומים?". 

בתגובה לכך, טענה עו"ד הדס נאמן מרשות ניירות ערך בדיון כי "החשדות שכהן חשודה בהם הם חשדות חמורים: היא חשודה בשימוש אסור בניירות ערך בהיקף של 300 אלף שקל, שהניבו לה רווח של 185 אלף שקל."

עוד ציינה עו"ד נאמן ביחס לעבירת השיבוש בה חשודה כהן: "יש לנו חשדות קונקרטיים וממשיים למעשי שיבוש חקירה שנעשו ממש בימים האחרונים. מדובר בחשד שאפילו גרם לנו לשקול בכובד-ראש לבקש מעצר-בית, אבל בסוף ויתרנו, מה שמצריך לשיטתנו ערבות גבוהה ומשמעותית שתרתיע את כהן". 

עו"ד אבי ארוניס מרשות ניירות ערך התייחס גם הוא לחשדות וציין: "הייתה התפתחות נוספת בחקירה. עוצמת הראיות התחזקה משמעותית מאז השבוע שעבר". 

שופט בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ציון קאפח, החליט להפחית במעט את סכום הערבות ולהעמידו על 350 אלף שקל. כהן ובא כוחה ביקשו גם להאריך את צו איסור הפרסום על שמה של כהן ל-30 ימים נוספים. נציגי רשות ניירות ערך, כמו גם עו"ד פז מוזר ממשרד ליבליך-מוזר שהופיע בדיון מטעם "כלכליסט", התנגדו להותרת הצו על כנו. בהמלצת קאפח, כהן ובאי-כוחה הסכימו למשוך את הבקשה, ושמה כאמור הותר היום לפרסום.

עוד בשבוע שעבר, גם דניאל בירנבאום שוחרר למעצר-בית בתנאים מגבילים. גם עליו נאסרה יציאה מהארץ, והוא נאלץ להפקיד ערבות בסך של 1.2 מיליון שקל כדי להבטיח את תנאי שחרורו. בדיון שנערך היום בעניינה של כהן נכח גם עורך דינו של בירבנאום, עמית בכר. 

*** חזקת החפות: דניאל בירנבאום ואיילה שרח כהן הם בגדר חשודים בלבד במעשים האמורים. מדובר בשלב מקדמי בהליך הפלילי, בירנבאום וכהן לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות.