גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"לא הבנתי כלום. תתחילו מההתחלה": עצות הניהול של מנכ"לית פייסבוק ישראל עדי סופר תאני

מה עושה מנכ"לית פייסבוק ישראל, עדי סופר תאני, כדי להיות אפקטיבית בניהול ● "50 המשפיעות של ליידי גלובס"

עדי סופר תאני / צילום: יונתן בלום
עדי סופר תאני / צילום: יונתן בלום

"יש נטייה לחשוב שאפקטיביות ניהולית קשורה לעולמות ניהול הזמן, ניהול פגישות, תהליכי עבודה, תהליכי קבלת החלטות. בשבילי הדבר המשמעותי ביותר שקשור באפקטיביות הוא הדרך הטובה ביותר להביא את הקול של כמה יותר אנשים מהצוות לתוך תהליך קבלת ההחלטות. זה מה שמגדיר עבורי את האפקטיביות".

בשיחה עם "ליידי גלובס" משתפת מנכ"לית פייסבוק ישראל, עדי סופר תאני, שורה של הרגלים יוצאי דופן שאפשרו לה להיות אפקטיבית בניהול, והביאו אותה לעמדה הנוכחית.

גיוס עובדים. "אחת המשימות הכי חשובות של כל מנהל היא להשפיע על הצוות - איך הוא נראה ברמת הטאלנטים שאנחנו מגייסים. אני משקיעה בזה הרבה זמן, יותר מהממוצע. עד היום כל מי שהצטרף לצוות פייסבוק ישראל עבר ראיון גם אצלי. אבל זה לא רק הזמן שלי, גם הסמנכ"לים וחלק גדול מהצוותים משקיעים הרבה מהזמן שלהם בתהליך הגיוס והבחירה של חברי הצוות החדשים. בתוך זה יש משהו מאוד מעניין שאני לוקחת מפייסבוק - היום עובדים הם אלה שמראיינים ובוחרים את הקולגות שלהם. זה לא אומר שהמנהל לא מעורב, ברור שהוא כן, אבל הקול של אנשי הצוות בבחירה של אנשי צוות חדשים הוא הדומיננטי והמשמעותי. זה מאפשר לי לקבל פרספקטיבה, וגם תובנה מאוד ברורה שלכל אחד מאיתנו יש זווית ראייה ספציפית, ובראיון של חצי שעה או שעה אנחנו לא בהכרח יכולים להצליח להבין מי האדם שעומד מולנו.

"העובדה שהרבה מאוד אנשים מעורבים בתהליך גיוס של מועמד חדש, סדר גודל של שמונה אנשי צוות, שהם ברובם קולגות, מייצרת לנו תמונה מלאה של כל אדם חדש שמצטרף. יש עוד יתרון בתהליך הזה, שלקח לי זמן להבין אותו: אחרי שבחרנו כולנו יחד, יש גם מחויבות של כולם להצלחה של האדם שנבחר. לייצר תרבות של שאלת שאלות קשות.

"זה ממש היומיום שלנו, ברמה כזאת שכשעשינו שינוי מבני, האנשים שאלו אם זה המבנה הנכון, למה צריך דרג ניהולי מעליהם ולמה אי אפשר לדווח ישירות אליי, והם שאלו את זה בחדר פתוח מול המנהלים שלהם.

"התרבות של שאלת שאלות קשות נובעת מהבנה עמוקה, שגייסנו אנשים מאוד חזקים ואנחנו רוצים לשמוע מה יש להם להגיד. אם יש סביבי אנשים חכמים ומוכשרים שהרבה פעמים מביאים ידע, ניסיון, ותפיסות עולם שאין לי, לא לתת להם להשמיע את הקול שלהם זה לחטוא לדבר עצמו.

"אגב, תרבות פתוחה זה משהו שכמעט כל מנכ"ל יעיד שהוא רוצה, אבל ההבדל בין ההצהרה לבין הפרקטיקה הוא מאוד גדול. כדי לסגנל לצוות שזו הציפייה שלי, לא מספיק להגיד את זה. אצלנו בישיבות צוות של כל העובדים בישראל, שמתקיימות אחת לחודש, יש משבצת שנקראת שאלות קשות, אם כי עדיין לא משתמשים בה מספיק.

"הפלטפורמה השנייה, שקצת יותר קלה לאנשים, היא בפגישות אחד על אחד אתי. שליש מהפגישה מוקדש לשאלה קשה, או לאתגר, מה לא עובד נכון, מה אני מפספסת. הייתה לי פגישה של אחד על אחד עם עובד חדש שנמצא בצוות רק כמה חודשים, והוא הגיע עם רשימת מכולת של דברים שהוא לא סגור עליהם אצלנו, וממש ישבתי שם והקשבתי בחיוך מאוד גדול. יצאתי מהפגישה, ותוך כמה ימים כינסתי את הסמנכ"לים, ואמרתי להם 'הנה - קיבלנו פידבק מדויק וחד'. ואגב, זו מבחינתי הוכחה שגייסנו נכון. יצא מזה אקשן אייטם שלם, שלוקח את כל ההערות שהוא נתן, והופך לפרויקט שאנחנו מובילים עכשיו".

"אם המנכ"ל הוא האדם הכי חכם בחדר, אז או שצריך לפטר את המנכ"ל או שצריך לפטר את החדר". עדי סופר תאני / צילום: יונתן בלום

הרגל שסיגלתי. "היום אני עושה את זה מאוד בטבעיות - להרים את היד באמצע פגישה ולהגיד לכולם: 'עצרו, לא הבנתי כלום. תתחילו מהתחלה'. ולעשות את זה עם ביטחון כדי שזה לא יערער את הארגון, אלא שיבינו שזה חלק מהדינמיקה. אם יש משהו שאתה לא יודע, אתה מבקש שיסבירו לך. זה סוג התובנות שלוקח זמן להפנים, כי בצעירותי כשניהלתי חברות הייתה לי תחושה שהציפייה מהמנכ"ל היא לדעת הכול. עם השנים אתה מבין שלא רק שזו ציפייה לא ריאלית, היא גם חוטאת למה זה להיות מנכ"ל טוב.

"אנחנו חיים בעידן שבו התפיסה הישנה שהמנכ"ל הוא הצ'יף, זה שאמור להיות עם הכי הרבה ניסיון והכי הרבה ידע, וכל התפקיד שלו זה להוריד החלטות לארגון כמה שיותר מהר ושזה יהיה מבוסס על כמה שיותר ידע ואינטואיציה שלו, היא מאוד לא נכונה.

"אם מסתכלים על חברות שמצליחות היום ושיצליחו בעתיד, רוב הסיכויים שניהול כזה לא יוביל את החברה לפוטנציאל שלה. היום הפירמידה באמת הפוכה, ובאמת מגייסים אנשים חזקים, אז האמירה הזו של 'אם אתה הבנאדם הכי חכם בחדר אז אתה לא בחדר הנכון', נכונה לגבי מנכ"לים לא פחות מאשר לכל אחד אחר. אם זה באמת ככה, אז או שצריך לפטר את המנכ"ל או שצריך לפטר את החדר".

אופן ספייס. "היום שלי מורכב הרבה פעמים מפגישות צמודות זו לזו, אז לא יוצא לי ליהנות מהאופן ספייס הרבה כמו שהייתי רוצה, ושם אלה הרגעים הכי מאושרים שיש לי ביום. בפייסבוק כולם יושבים באופן ספייס, גם מרק צוקרברג ושריל סנדברג. בשיחות הלא פורמליות האלה יש כל כך הרבה תובנות ורעיונות מעולים. לפעמים הרעיונות הכי טובים מגיעים בשיחות הלא פורמליות מחוץ לפגישות".

מהי היררכיה. "המוסכמה המקובלת היא שהיררכיה זה דבר רע. זה מתיישב יחד עם ניהול קשוח ולא דמוקרטי, וזה לא נכון. אנחנו קצת מבלבלים בין תרבות ארגונית שטוחה למבנה ארגוני שטוח. מבנה ארגוני שטוח זה דבר מזעזע, זה מאט ארגון בטירוף, כי כולם מדווחים לבן אדם אחד. אבל היררכיה היא לא בהכרח דבר רע.

"איך לייצר היררכיה, ומצד שני תרבות ארגונית שטוחה - זה הרגל שעם השנים ייצרתי. אם בארגונים של פעם, שקצת חוויתי אותם, כדי להגיע למנכ"ל היית צריך לקבל הזמנה ולהתלבש בבגדים הכי חגיגיים שלך, הדרך שבה אני עובדת היא כזו של חדר מדרגות פתוח לרווחה, שבו כולם מוזמנים כל הזמן לעלות ולרדת. בכל פעם שמישהו מגיע לקומה שלי, אני מנסה להראות לו את הפרספקטיבה מהקומה הזו. זה גם מאפשר לו להבין יותר טוב מה אנחנו עושים, וגם מאתגר אותי טוב יותר. הדבר הנוסף הוא שזה מאפשר לו להתחיל לקחת פרויקטים שבאופן טבעי לא יושבים בקומה שלו, וזה קורה כאן המון, לשחק תפקיד בעוד קומות.

"כשאת מגיעה עם רעיון מדהים, נכנסת לחדר ועם הרבה מאוד התלהבות זורקת אותו לחלל - יש בזה משהו שמאוד משתלט על תהליך רעיונאי. אחד הדברים שלמדתי זה להשתדל לסתום עד סוף הפגישה, וזה מביא כל כך הרבה יותר רעיונות לחלל. זו תובנה מאוד משמעותית".

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

עליות בבורסה המקומית; ת"א בנקים 5 מטפס ב-1.6%

ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 מוסיף לערכו 0.2% ● הדולר בשיא של חמישה חודשים מול השקל ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

הבכיר שחושף באופן נדיר את הסודות על איך משקיעים את הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

שלומית וייס / צילום: שלמה שהם

"חייבים להיות מהירים וגמישים יותר": העזיבה של הבכירה הישראלית והשינוי הארגוני באינטל

לפי מכתב שנשלח לעובדי החברה אמש נראה כי באינטל החליטו לאחד פעילויות בתחום הפיתוח ולהעביר את המשקל לפיתוח בתחום השרתים ובינה מלאכותית ● צעד זה הוביל בסופו של דבר להחלטתה של הישראלית הבכירה בחברה, שלומית וייס, לפרוש ממנה ● "עלינו להגביר את המהירות והגמישות בביצועים שלנו", נכתב במכתב

אווטאר של חברה וירטואלית ב־Replika / צילום: מתוך אתר החברה

לא רק ChatGPT: שישה כלי AI שכדאי להכיר

בשוק יש היום שורה של צ'אטבוטים ייעודיים למשימות נקודתיות ● אלה יכולים לסייע הן בחיים האישיים והן בחיים המקצועיים - מכתיבת קורות חיים, דרך חבר וירטואלי ועד שיווק

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

החליטו שלא להחליט: הסחבת שמעכבת הקמת תחנת כוח חדשה

ברוב של שמונה מול שישה החליטה היום הממשלה להחזיר את התוכניות לדיונים בות"ל בנוגע להקמת תחנת הכוח ריינדיר ● ההחלטה הזו מתווספת לסחבת תמוהה של רשות החשמל שבמשך שנה לא פרסמה אסדרה לשלוש תחנות כוח שהקמתן דווקא כן אושרה

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

בית הנבחרים בוושינגטון / צילום: ap, Jacquelyn Martin

"להשתמש בישראל כדי לדחוף את אוקראינה אל גרונו של העם האמריקאי"

זה מה שאומר ציר בית נבחרים הימני הקיצוני בארה"ב על תכסיס פרלמנטרי שנועד לאפשר סיוע צבאי לאוקראינה, לישראל ולטייוואן ● במקביל, הימין שוקל להדיח את יו"ר בית נבחרים על נכונותו להתפשר ● "הם רוצים שהעולם יעלה בלהבות", אומר ציר דמוקרטי

וול סטריט / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בוול סטריט; מחירי הנפט צללו בכ-3%

הנאסד"ק ירד ב-1.2% ● מדד הקאק עלה ב-0.6% ● ירידה במדד המחירים לצרכן בבריטניה, אך מעל הצפי ● יצרנית השבבים ההולנדית ASML יורדת ב-5% ●  ג'יי.פי. מורגן: "היסטורית, רכישת זהב לא מצדיקה את הסיכון" • מיקרוסופט תשקיע 1.5 מיליארד דולר בחברת ה-AI מאיחוד האמירויות • יו"ר הפד מודה: "אין התקדמות במאבק באינפלציה"

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה

קניות אונליין / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

ביידן בקריאה לקונגרס במאמר מיוחד: "לאשר בדחיפות את הסיוע הביטחוני לישראל ולאוקראינה"

הנשיא האמריקני הבהיר: "זה לא הזמן לנטוש את ידידותינו, לא מתקבל על הדעת שנעמוד מנגד" • על המתקפה האיראנית אמר ביידן: "איראן רוצה למחוק את המדינה היהודית היחידה מעל המפה" • עוד הזהיר הנשיא: "ארה"ב עלולה להיגרר למלחמה, אסור שנניח להגנה של ישראל להיחלש"

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר

בדיקת רשות ניירות ערך והשאלה: מה שמותר לנתן חץ ולדוד פורר, אסור לאחים אמיר?

האחים יוסי ושלומי אמיר משופרסל התקפלו השבוע בפני הרגולטור והחילו על עצמם "וולונטרית" את ההגבלות של בעלי שליטה ● אבל האחים אמיר הם לא היחידים שהתנהלו כמו בעלי שליטה ללא ההגבלות, אז מדוע דווקא הם תפסו את תשומת-הלב של רשות ניירות ערך?

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

ייפוי-כוח מתמשך. זה ההליך שיחליף אותו / אילוסטרציה: Shutterstock, REDPIXEL.PL

חקיקה חדשה: תומך החלטות לקשיש או בעל מוגבלות - במקום אפוטרופוס

השבוע נחקק המוסד של "תומך החלטות" ● מה זה אומר, מה ההבדל בין התומך לבין אפוטרופוס, ולמה בעצם צריך מינוי פורמלי מבית המשפט רק כדי לסייע לאדם קשיש או מוגבל?

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

חיקוי ירוד וזול: זהו הכטב"ם שאיראן שיגרה לעבר ישראל

שאהד 136 נחשב גם לחיקוי ירוד של המל"ט המתאבד הארופ, מתוצרת התעשייה האווירית, שלפי הערכות מחירו עומד על כ־700 אלף דולר ● לצורך ההשוואה, מחיר שאהד 136 מוערך בכ־30 אלף דולר בלבד