"בלוטרייך מנסה למנוע הפסד מאובדן פרמיית השליטה": ביהמ"ש הסיר צו מניעה לרכישת מניות מישורים על ידי אלכס שניידר ושולם לפידות

לפני כחודש סיכם שניידר, יחד עם לפידות, על רכישת חלקה של קבוצת הביטוח והפיננסים הראל במישורים, שהיוותה "לשון מאזניים" בינו לבין שותפו לשליטה גיל בלוטרייך, תמורת כ-26 מיליון שקל • מניית מישורים הגיבה לעדכון בעליות של כ-2%, במחזור מסחר לא גדול, והשלימה קפיצה של כ-50% מתחילת השנה

אלכס שניידר, גיל בלוטרייך / צילום: אבי מועלם, איל יצהר
אלכס שניידר, גיל בלוטרייך / צילום: אבי מועלם, איל יצהר

במסגרת הסכסוך הנמשך בין צמד בעלי השליטה בחברת הנדל"ן מישורים , המייסד גיל בלוטרייך ושותפו אלכס שניידר, דחה מוקדם יותר השבוע בית המשפט המחוזי בתל אביב את בקשתו של בלוטרייך למתן צו מניעה זמני שיאסור על שניידר "לפעול באופן הנוגד להסכם השליטה בחברה". מישורים ציינה בדיווח לבורסה כי "אין ביכולתה של החברה להעריך את השפעת החלטת ביהמ"ש על השליטה בחברה".

ההחלטה נוגעת לעסקה מהעת האחרונה בה רכש שניידר יחד עם שולם לפידות (עד לאחרונה מנכ"ל אי.די.בי של אדוארדו אלשטיין) נתח של כ-8% ממניות מישורים מידי קבוצת הביטוח הראל - רכישה שעשויה לסלול עבורו את הדרך להשתלטות על החברה. יחד עם זאת, דיון נוסף לגבי הסכסוך צפוי להתקיים בהמשך החודש, בעקבות תביעה שהגיש בלוטרייך נגד שניידר, כך שלא מן הנמנע כי עוד יחולו התפתחויות ביחסי הכוחות בין השניים.

מניית מישורים הגיבה לעדכון בעליות של כ-2%, במחזור מסחר לא גדול, והשלימה קפיצה של כ-50% מתחילת השנה. מאז נודע לראשונה על הסכסוך בין בלוטרייך לבין שניידר, בנובמבר 2018, מתאפיינת מניית החברה בתנודתיות גבוהה יחסית. בסך הכול בתקופה זו השלימה המניה טיפוס של קרוב ל-40% והיא משקפת למישורים שווי נוכחי של כ-260 מיליון שקל. מישורים פועלת בתחום הנדל"ן בישראל ובארה"ב, וכן היא פועלת בתחום המלונאות בקנדה ובארה"ב באמצעות החברה הבת סקייליין.

בהחלטתו, שניתנה לפני יום הכיפורים, ציין השופט חאלד כבוב, בין היתר, כי בלוטרייך "מנסה למנוע הפסד כספי כתוצאה מאובדן פרמיית השליטה מצידו. אינני סבור כי בנסיבות המקרה דנן היעתרות לבקשה למתן הסעד הזמני, אשר ימנע מהמשיב (שניידר א' ל') לעשות שימוש במניות שרכש מהראל ולפעול לפי הסכם השליטה החדש עם לפידות, הינה הכרחית ומוצדקת לצורך מתן הסעד המבוקש".

עוד הוסיף כבוב, כי ככל שבלוטרייך "יוכיח תביעתו והצדדים יהיו מצויים בהליך לרכישת מניות זה של השני, הרי שכלל השיקולים יילקחו בחשבון בקביעת המחיר - לרבות פרמיית השליטה שהייתה מיוחסת למבקש (בלוטרייך א' ל'). על פניו, די בטעם זה, על מנת להורות על דחיית הבקשה לסעד זמני". את שניידר מייצגים עו"ד דורי קלגסבלד ועו״ד אמיר שרגא, ואת בלוטרייך עוה"ד גיא גיסין ויואל פרייליך.

חלקו של שניידר גדל ל-42%

החלטתו של כבוב ניתנה לאחר שלפני כחודש סיכם כאמור שניידר, יחד עם שולם לפידות, על רכישת חלקה של קבוצת הביטוח והפיננסים הראל במישורים, שהיוותה מעין "לשון מאזניים" בין שניידר ובלוטרייך, תמורת כ-26 מיליון שקל. במסגרת העסקה רכש לפידות כ-3% מההון תמורת כ-10 מיליון שקל, ואת היתרה רכש שניידר, במה שהגדיל את חלקו במישורים לכ-42% (ולכ-45% יחד עם שותפו החדש לפידות) זאת לעומת כ-38% שהחזיק שניידר טרם העסקה - שיעור דומה להחזקותיו של בלוטרייך.

בעקבות העסקה, בלוטרייך פנה לביהמ"ש בבקשה למתן צו מניעה זמני שיאסור על שניידר "לנקוט כל פעולה או עסקה אשר מנוגדת להוראות הסכם השליטה המשותפת שבין הצדדים... ואשר קובע כי אין לפעול בניגוד להוראות הסכם השליטה המשותפת". בעקבות הפנייה, הוציא ביהמ"ש "צו מניעה זמני מוגבל" לעסקה של שניידר.

במהלך החודשים האחרונים נעשו כמה ניסיונות לפתרון הסכסוך בין השניים, בין היתר באמצעות מתן אופציה לשניידר לרכוש את חלקו של בלוטרייך בחברה בפרמיה משמעותית על מחיר השוק. לאחר שהאופציה לא מומשה, פנה בלוטרייך בדרישה למנות בורר מוסכם שיקבע מנגנון היפרדות מוסכם בין השניים, דרישה שנדחתה על ידי שניידר.