גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדיניות הריבית ממשיכה לתדלק את השווקים

המשקיעים בארץ מצפים כי בנק ישראל יילך בעקבות הפד ויוריד את הריבית, ובהתאם נרשמות עליות נאות באפיק האג"ח ובמדדי המניות בישראל

אמיר ירון/ צילום: איל יצהר
אמיר ירון/ צילום: איל יצהר

ספטמבר היה חודש חיובי נוסף עבור תיקי ההשקעות, כאשר כל מדדי התיקים וכל הרכבי ההשקעות השונים, עלו החודש. מדד תיק האג"ח עלה ב-0.50% ומדד תיק המניות עלה ב-1.71%. מדד תיק ה-20:80 עלה ב-0.75% ומדד התיק המכיל מעט יותר מניות, תיק ה-30:70, עלה ב-0.86%.

מתחילת השנה נרשמה עלייה חזקה ואף חריגה במדדי התיקים. נתחיל במדד תיק האג"ח, שעלה בתשעת החודשים הראשונים ב-6.89%, בעוד מדד תיק המניות עלה ב-9.99%. מדד תיק ה-20:80 עלה מתחילת 2019 ב-7.73% ומדד תיק ה-30:70 עלה ב-7.87%. למעשה, מתחילת השנה לא נרשם ולו חודש אחד של ירידה במדדי תיק האג"ח, כלומר זהו חודש תשיעי של עליות ברציפות. מדדי המניות הראו יותר תנודתיות, כך שמדדי תיק ה-20:80 רשמו השנה רק חודש שלילי אחד, חודש מאי. לנתונים אלו אין אולי משמעות גדולה, אבל הם מלמדים על שנה טובה באופן חריג עד כה בתיקי ההשקעות של הציבור.

מדדי אג'יו ביצועי תיקי ההשקעות ב?12 החודשים האחרונים

מדדי אג'יו מבוססים על נתונים מבתי השקעות שונים רבים ומגוונים, בהם פסגות, אלטשולר שחם, פעילים, מגדל שוקי הון, אקסלנס, אי.בי.אי, מיטב דש, הראל, תפנית דיסקונט, UNIQUE, הלמן אלדובי, אלומות ואנליסט. המדדים מתקבלים מהגופים המנהלים מעל 80% מתיקי ההשקעות של הציבור, פרטיים, קיבוצים, מוסדות וארגונים. המדדים הנבנים מנתונים אלו עוקבים אחר "תיק ההשקעות המצרפי" של הציבור והתשואות המחושבות מהוות מדדי השוואה לביצועי תיקים בעלי פרופיל דומה.

הורדות ריבית וביקורת בצידן

המדדים עלו בספטמבר למרות חששות ממיתון בעולם. השווקים חוששים מהאטה מחזורית בכלכלת ארה"ב ואכן הכלכלה שם צומחת בקצב איטי יותר. לעומתה, אירופה נמצאת על סף מיתון עם האטה משמעותית בפעילות היצרנית, בעיקר בגרמניה שנחשבת כמנוע התעשייתי של האיחוד כולו. כתוצאה, הריבית באירופה ירדה בספטמבר ב-0.1% והפכה להיות שלילית יותר, 0.5%-. המשמעות היא שהמפקידים במטבע האירו משלמים קנס על החזקת כספים בפיקדונות, כמו גם בחשבון העו"ש שלהם. הדבר נכון גם ביתרות המופקדות במטבע האירו מחוץ לאירופה, למשל בבנק בישראל.

החלטת הריבית של אירופה זכתה לביקורת לא מבוטלת מצד גורמים כלכליים ופיננסיים ביבשת ומחוצה לה, בכך שהמדיניות החריגה מסבכת את האיחוד ומעמיקה את הקושי בניהול מדיניות מוניטרית נאותה וברת קיימא. הנגידה הנכנסת של האיחוד, קריסטין לה-גארד, תצטרך להתמודד עם הביקורת ועם ניהול המדיניות.

מספר ימים לאחר החלטת הנגידות באירופה, גם יו"ר הפד ג'רום פאוול הוריד את הריבית, ב-0.25% וזאת כמצופה על-ידי השווקים. באשר לארה"ב קיימת ועומדת שאלה גדולה לא פחות באשר לנחיצות הפחתת הריבית והאם היא מועילה או שתגרום נזק בעתיד הנראה לעין. מחד, הכלכלה לא במיתון, האינפלציה קרובה ליעד של 2%, שוק הדיור יציב, שיעור האבטלה עדיין בשפל והצמיחה, כאמור, נאותה. מאידך, הריבית על מטבעות המייצגים מעל 25% מהתוצר העולמי מצויה בטריטוריה שלילית והדולר החזק מקשה על הנשיא דונלד טראמפ בניהול המערכה הכלכלית שלו בתחום הסחר. כל אלה מביאים ללחץ על הפד להוריד את הריבית. הלחץ הזה הביא להיפוך מדיניות הריבית השנה.

הורדת הריבית לא הספיקה לטראמפ, שציפה להפחתה של 0.5%. האכזבה הילדותית שלו הביאה אותו לא רק לביקורת אלא להתקפה חסרת תקדים על הנגיד. כעת ברור שטראמפ לא יכול לפטר את פאוול. אם יכול היה, הוא כבר היה מפטר אותו מזמן, כנראה באמצעות ציוץ בטוויטר. נזכיר כי במדינה האחרונה בה היתה התערבות כה בוטה של הנשיא בעבודת הבנק המרכזי, טורקיה, המטבע קרס ואיתו הכלכלה ויכולת החזר החוב המדינתי.

אירופה וארה"ב לא היו היחידות שבהן הריבית ירדה לאחרונה. לא, אין הכוונה לישראל ולנגיד, פרופ' אמיר ירון, שהסתפק באיתות שהריבית לא תעלה. מדובר באוסטרליה, ניו-זילנד והודו הפועלות באותו כיוון של הרחבה מוניטרית לעידוד הצמיחה והחלשת המטבע.

שוקי האג"ח פורחים

כתוצאה מגל הפחתות הריבית נרשמה עלייה חודשית נוספת במדדי האג"ח, שמראים שנה עוצמתית במיוחד. העלייה היתה גורפת עם הטיה חיובית יותר לאפיק הצמוד, הן הממשלתיות והן הקונצרניות. האג"ח הקונצרניות נהנו גם מהעדנה בשוק המניות וגם ממנוף רווחי ההון ועלו בשיעור של 0.79% ו-0.76% בצמודות ובשקליות, בהתאמה. באפיק הממשלתי התמתנו רווחי ההון, אך העליות עדיין היו נאות והגיעו ל-0.66% בצמודות ו-0.37% בשקליות הארוכות, בעוד האג"ח לטווחים הקצרים עלו בשיעור מתון יותר.

חלק מהעליות באפיק האג"ח ניתן אולי להסביר בהכרזה לאחרונה שהאג"ח של מדינת ישראל תיכנסנה למדד האג"ח העולמיות של פוטסי. אמנם ההכרזה היתה צפויה, אך זהו הסבר לא מספק לעליות באג"ח ונראה שהן משקפות התחזקות בציפיה של המשקיעים המקומיים שהריבית בישראל תצטרך לרדת. בנק ישראל רואה שהשקל ממשיך להתחזק מול הדולר ומול שאר המטבעות בעולם, בזמן שהם דווקא נחלשים אל מול הדולר. גם הורדות הריבית בעולם אינה נעלמת מעיני קובעי המדיניות בישראל ולכן השוק מטפח ציפיות ואולי תקוות להפחתת הריבית בישראל. הדבר ממשיך לתדלק את שוקי האג"ח ואת תיקי ההשקעות.

מדדי אג'יו לתיקים המנוהלים חודש חיובי נוסף תומך בביצועים המרשימים ב-2019

הציפייה להפחתת הריבית תמכה גם במדדי המניות, שעלו על-פי הרכבם במדד בכ-3.5% במרכיב של מניות בישראל וכ-0.24% בלבד במרכיב של מניות בחו"ל. העלייה הזניחה במרכיב המניות בחו"ל נוצרה עקב התחזקות השקל, ששחקה את העליות במניות בחו"ל והשילה מהם כ-1.6%. במילים אחרות, אילולא השחיקה, מרכיב זה במדדי תיק המניות היה עשוי לתרום שיעור גבוה יותר שהיה מביא את מדדי התיק לעלות בקרוב ל-2.5% בספטמבר וזאת במקום 1.71%, אך למרות זאת, התיקים עלו כאמור בשיעורים נאים והוסיפו תשואה לשנה מרשימה בתיקי ההשקעות.

12 חודשים אחרונים

השמחה וההתלהבות מהתשואה ב-2019 חייבת להיכנס לפרספקטיבה ברורה יותר. חתך הזמן של 31 לדצמבר הוא שרירותי כמו כל חתך זמן אחר, אז נציע חתך זמן שרירותי נוסף, 12 החדשים האחרונים, השנה האחרונה. בחתך זמן זה התמונה נראית אחרת עבור מדדי תיק המניות, למרות העלייה בשיעור של כ-10% ב- 2019. בחתך 12 החדשים האחרונים, מדדי תיק המניות ירדו בשיעור של כ-1.71%, בעוד מדדי תיק האג"ח דווקא עלו וזאת בשיעור נאה מאוד של 4.81%. עלייה זו כוללת בתוכה רווחי הון גדולים באג"ח בכלל ובארוכות בפרט וכן ירידה במרווחי הסיכון באג"ח הקונצרניות, לאחר שאלו עלו בתיקון של סוף 2018.

כך, התיקון של סוף 2018 נשכח ואולי אף תרם משהו לרווחי 2019 במדדי תיקי האג"ח, אך הוא לא הצליח להימחק, לאושש ולהביא ליצירת ערך במדדי תיק המניות בשנה הנוכחית. מדדי התיק המאוזן יותר, למשל תיק ה-30:70, עלו בשיעור המתקרב ל-3% ב-12 החודשים הללו וזהו שיעור שאמנם אינו מספק אולם הוא בכל זאת מעט יותר מתקבל על הדעת, לאור סביבת הריביות הנמוכה.

חשוב לזכור כי הדולר גרע מתיקי המניות כ-3% בשנה האחרונה, ואם נחזיר אותו לתשואה, נהיה בטריטוריה חיובית אך נמוכה. המצב הבלתי נוח של תשואה לא גבוהה בתיקי המניות הופך להיות מדאיג כך שהיה והשוק יחזור לירידות או שיבצע תיקון חד כלפי מטה בדומה ל-2018, גם אם הוא יתרחש במהירות והשוק יחזור לעלות, הוא ימשיך את רמת התשואות הנמוכה בתיקי המניות, לאורך זמן.

ניתן לגזור מכך שתי מסקנות. הראשונה קשורה לשני הנושאים המדוברים ביותר בניהול תיקי ההשקעות, בדבר פיזור. הטיעון הראשון הוא שנדרש פיזור רחב כדי לאפשר לתיק ליהנות משני העולמות ואילו הטיעון השני הוא שנדרשת דינמיות מסוימת כדי להתגבר על תנודות חדות. נכון, לא ניתן לתזמן את השוק, אך נראה שאין ברירה.

המסקנה השנייה נוגעת לעולם שמחוץ לשוק ההון, ההשקעות האלטרנטיביות. אנו נושאים דגל זה כבר שנים ארוכות ומאמינים שיש מקום לגיוון התיק וייצובו באמצעות השקעות בקרנות שפועלות באופן פרטי ומחוץ לשוק ההון. בכך ניתן להוסיף לתשואה ולהוריד את התנודתיות, מה שיוביל אותנו לתיקים יעילים יותר ולאפשרות להתגבר או לספוג פחות את מהמורות הדרך הקיימות בשוקי ההון הסחירים מעת לעת. 

הכותב הוא מנכ"ל אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות, המייעצת לחברות, מוסדות וקיבוצים בניהול השקעות ונכסים פיננסיים ומלווה משפחות (פמילי אופיס). אין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק

עוד כתבות

תל אביב. החלטת ביהמ''ש הפחיתה משמעותית ואף ביטלה תשלום היטלי השבחה ברבעים 3 ו-4 / צילום: שלומי יוסף

עיריית תל אביב או בעלי הדירות: מי ינצח במאבק ששווה מיליארדים

לאחר שביהמ"ש ביטל היטלי השבחה לרובעים 3 ו-4 בת"א בהיקף של מיליארד שקל לפחות, עיריית ת"א מנסה להילחם על גביית הכספים והגישה בקשת ערעור לעליון ● לטענת העירייה, כיום ישנם 1,900 הליכי ערר על גביית היטלי ההשבחה ברובעים אלה

בקנדה תיכננו מהלך דרמטי נגד ישראל. איך זה הסתיים?

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארה"ב מרחיבה את הנוכחות שלה במזרח התיכון, קנדה לא מכירה במדינה פלסטינית אבל עוצרת יצוא נשק לישראל, וסיקור משני צדי הגבול הצפוני ● כותרות העיתונים בעולם 

עמית הלוי, הליכוד / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם חוק הגיוס של יאיר לפיד לא עמד במבחן בג"ץ?

ח"כ עמית הלוי טען כי גם חוק הגיוס של יאיר לפיד לא עבר את מבחן בג"ץ, אבל הוא לא קיבל הזדמנות ● המשרוקית של גלובס

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שבה כל עובד עשירי היה במילואים: הסיפורים מאחורי הדוחות בת"א

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: התחזית האופטימית של מנכ"ל תדיראן להמשך וחברת ה-IT אברא טוענת - 10% מהעובדים היו במילואים, וההכנסות נפגעו ● מדור חדש

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת

באופן חריג: שר האוצר נעדר מהאירוע השנתי של אגף התקציבים

כמה מבוגרי אגף התקציבים שהשתתפו באירוע תכננו לנקוט צעדי מחאה כלפי סמוטריץ' במקרה שהיה מגיע ● ותיקי האגף ציינו כי זוהי הפעם הראשונה שזכורה להם ששר האוצר נפקד מההתכנסות החגיגית ● הכנס התקיים ימים אחדים אחרי שאושר תקציב המדינה המעודכן לשנת 2024, אבל התקציב החדש בקושי הוזכר

דיון בוועדת הפנים של הכנסת בעניין תוואי המטרו, ביוני שנה שעברה / צילום: נועם מושקוביץ', דוברות הכנסת

חוק המטרו חזר לשולחן הדיונים, עם מאבקים על היטלי השבחה ודיור בר השגה

אחרי הפסקה של עשרה חודשים כמעט, התחדשו הדיונים בתיקון החוק בוועדת הפנים והגנת הסביבה ● בישיבה צפויות לעלות כמה סוגיות מורכבות וטעונות, אשר להן השפעה רבה - הן על כיסם של היזמים והן על קופת המדינה ● גלובס עושה סדר לקראת סדרת הדיונים בנושא

מימין: אלי פסח, ד''ר להבית אקרמן וטוני כהן / צילום: אוראל עזרא

רשת מכבי אסתטיקה משנה מודל פעילות ומקימה רשת שותפים בפריסה ארצית

במסגרת המהלך תעניק הרשת שירותים אסתטיים באמצעות מרכזים רפואיים, מרפאות וקליניקות פרטיות, במקביל למודל הקודם במסגרתו השירותים הוענקו בחמשת המרכזים הרפואיים של הקופה

מאיר בן שבת, ראש המל''ל לשעבר / צילום: מאיר אליפור

הבכיר שמסביר - כך ארה"ב מונעת מישראל להשיג את מטרות המלחמה

מאיר בן שבת, ראש המטה לביטחון לאומי לשעבר, משוכנע שהממשל האמריקאי לא מצליח להפנים את המשמעות הקיומית של מיטוט חמאס ● בשיחה עם גלובס הוא מדבר על חשיבות כניסת צה"ל לרפיח ועל החזרת ההרתעה הצבאית למרות "המשקולות שביידן מציב על רגלי ישראל"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

בזכות שיגעון ה-AI: מייסד החברה האלמונית לבדיקת שבבים שהפך למיליארדר

מניית לינו, חברה לא־מוכרת לבדיקת שבבים בדרום קוריאה, זינקה במעל 70% בתוך חודשים ספורים והפכה את מייסדה, לי צ'ה־יוּּן, למיליארדר - כך פורסם ב"פורבס" ● בין לקוחות החברה ניתן למצוא ענקיות שבבים כמו אנבידיה וסמסונג אלקטרוניקס, ומשקיעים צופים שהיא תמשיך לצמוח על רקע טרנד הבינה המלאכותית

סניף של סופר פארם / צילום: בר - אל

מכה לסופר פארם: בוועדת הכלכלה מקדמים חקיקה שתחליש את כוחה

לפי הצעת החוק שמקדמת ועדת הכלכלה, בכל קניון חדש שייפתח בחמש השנים הבאות - חנות הפארם הראשונה בו לא תהיה של סופר פארם ● נכון ל-2021, נתח השוק הכספי של הרשת היווה כ-85% עם כ-7.5 מיליארד שקל הכנסות

צילומים: AP - Ng Han Guan, Jeff Dean, Alexander Zemlianichenko, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

קלקולים כלכליים: הסיכונים המרכזיים שמאיימים על הפריחה בשוקי המניות

דווקא כשמדדי מניות בעולם נמצאים בשיאי כל הזמנים, חשוב להתייחס לסיכונים שעלולים להעיב על השווקים ● הסיכונים המיידיים הם התחדשות האינפלציה במדינות רבות או לחלופין האטה כלכלית, ומתיחויות גאו-פוליטיות שיסלימו למלחמות ● כתבה שנייה מתוך שתיים

מרואן עיסא. האם חוסל? / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

מספר 3 בחמאס ואחד מאדריכלי ה-7 באוקטובר: מי היה מרוואן עיסא?

תקיפה נרחבת בנוסיראת בשבוע שעבר נועדה לחסל את מרוואן עיסא, סגן מפקד גדודי עז א־דין אל־קסאם וכעת בחמאס בודקים האם הוא אכן חוסל ● זהו ניסיון החיסול השני שלו של עיסא, שהתחנך מגיל צעיר במוסדות שמזוהים עם האחים המוסלמים

רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית, הפניקס בית השקעות / צילום: טומי הרפז

"השווקים בפרשת דרכים": העדפות ההשקעה של הכלכלנית הבכירה

רינת אשכנזי מהפניקס בית השקעות טוענת כי המניות בת"א דווקא הציגו תשואה סבירה בשנה האחרונה, וכי ההשוואה למדדי וול סטריט עושה להן עוול ● היא סבורה כי סוכנויות הדירוג יופתעו לטובה מהכלכלה המקומית, ממליצה לפזר את ההשקעות ומאמינה בבנקים, בחברות ביטוח וברשתות מזון

באר שבע. דירות בפחות ממיליון שקל / צילום: Shutterstock

"יודעים מה הם רוצים": זו העיר עם הכי הרבה רוכשי דירות צעירים

מבצעי שיווק אגרסיביים ומימון מההורים דוחפים יותר ויותר צעירים מתחת לגיל 35 לרכוש דירות, גם להשקעה - כך לפי נתוני חברת במבי המספקת שירותי תוכנה לחברות נדל"ן ● "יש הרבה פניות של צעירים. חלקם ישר אחרי הצבא"

הציבור מעדיף נזילות על ריבית / צילום: Shutterstock

הציבור מעדיף נזילות על ריבית: המלחמה עצרה את העברת הכספים לפיקדונות

הרבעון האחרון של 2023, בו פרצה המלחמה, סימן שינוי מגמה ביתרת העו"ש של הישראלים: מצניחה חדה מתמשכת, היא זינקה ב־43 מיליארד שקל ● בין הסיבות: העדפה לכסף נזיל בסביבת אי־ודאות, קיטון בהוצאות וגיוס מילואים מסיבי ● וגם: מה עשתה המלחמה למינוס שלנו?

צילום מסך מהקמפיין / צילום: HIT מכון טכנולוגי

קמפיין הרדיו הדיגיטלי הראשון בארץ שיצרה בינה מלאכותית עלה לאוויר

המכון הטכנולוגי חולון עלה בספוטיפיי עם עשרות תשדירים במגוון סגנונות שנוצרו רק ע"י כלי AI - מהכתיבה, דרך ההלחנה ועד ההפקה והביצוע ● האם מדובר בתחליף למוזיקאים ולמפיקים?

ערן וולף. פרש מתפקיד מנכ''ל מימון ישיר אחרי 18 שנה / צילום: גבע טלמור

בגלל הריבית והמלחמה: ההפרשות להפסדי אשראי של מימון ישיר הוכפלו

חברת המימון לרכב הגדולה בישראל הפרישה אשתקד כמעט רבע מיליארד שקל להפסדי אשראי, בעיקר בגלל השפעות הריבית הגבוהה ● ברבעון הרביעי גרמה המלחמה להחרפת קשיי הלווים והגבייה, והרווח כמעט נעלם

אילוסטרציה: shutterstock

כבר שלושה עשורים מפנטזים על התרופה הזו, עכשיו היא אושרה

בסוף השבוע האחרון אושרה לשיווק בארה"ב תרופה של חברת מדריגל לכבד שומני, שוק שבמשך שלושה עשורים נחשב בעל פוטנציאל אדיר ומושא הפנטזיה של חברות תרופות ● האם התרופות נגד השמנה הרסו את החלום, ואיך ינסו התרופות הבאות בצנרת לפצח את השוק

ג׳נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה / צילום: Reuters, Walid Berrazeg

האירוע שכל התעשייה חיכתה לו: אנבידיה מציגה את הדור הבא של הבינה המלאכותית

הכנס השנתי של החברה הלוהטת בעולם התקיים בסן חוזה וסיפק שורה של בשורות מרכזיות ● מהדור הבא של שבבי הבינה המלאכותית, דרך שיתוף-פעולה עם אפל ועד לחידושים בענף הרכב ● כל הפרטים מהאירוע השנתי של אנבידיה

צילומים: איל יצהר, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

בנק ישראל חושף: לקוחות איזה בנק הכי מרוצים ומה אכזב את הציבור?

סקר שביעות הרצון של בנק ישראל מגלה כי 20% מהציבור חושב שמגיע לו לקבל יותר על הפלוס בחשבון • העמלות הגבוהות הן עדיין הסיבה העיקרית לתפיסת חוסר ההוגנות • שני הבנקים הגדולים בתחתית בתשובה לשאלה האם תמליצו לחבר או משפחה על הבנק