גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תיירות ומשבר האקלים: גם בארץ יש צימרים אקולוגיים

כשאומרים "צימר אקולוגי", למה בדיוק הכוונה? שלוש דוגמאות מקומיות לתיירות שמתחשבת בסביבה

אסתטיקה מדברית בקיבוץ לוטן / יותם יעקבסון
אסתטיקה מדברית בקיבוץ לוטן / יותם יעקבסון

לא רק בחו"ל, גם בארץ נפתחים בשנים האחרונות יותר ויותר מקומות אירוח ירוקים. המינוח "חדרי אירוח אקולוגיים" מצלצל נפלא, אבל מה זה אומר, בעצם? מה הופך צימר לאקולוגי? - שימוש בחומרים ממוחזרים או טבעיים מתכלים? מערכות מים אפורים? שימוש באנרגיה ירוקה? תנאים ספרטניים? להלן כמה דוגמאות מסוגים שונים.

הנקודה ה-12: מתחם בוטיק

נדמה כי אתר שמתאים ללא מעט מהפרמטרים האקולוגיים הוא מתחם הבוטיק "הנקודה ה-12" במושב שדה צבי (www.the12point.net). בדף האינטרנט של האתר נכתב: "כאשר עלו לילה אחד לקרקע באוקטובר 1946, 11 הנקודות בנגב, שכחו כולם שהייתה עוד נקודה אחת. הנקודה ה-12. היא יצאה מדפי ההיסטוריה ונשכחה מלב. הנקודה ה-12 נותרה מחוץ לזמן, בשולי הזרם, וכך קרה שהפכה להיות מקום מפלט לכל אלו המבקשים לעצור לרגע ולצאת מסחרורו של שעון הזמן".

אכן, הנקודה ה-12 היא מקום מופלא. כמוס, רך ועוטף, ובו בזמן גלוי, חשוף ונוגע. בגן המסתורי שבו נטועות יחידות האירוח נחבאות יצירות אמנות רבות מעשי ידי הבעלים. הצימרים מבודדים, עשויים בטוב טעם וארוחות הבוקר נפלאות.

מושב פארן: בנייה בעץ ובבוץ

יחידות אירוח העשויות בבנייה טבעית תמצאו גם במושב פארן, אצל רותמ'ס (www.rotems.co.il). רותם, הבעלים, מתמחה בבנייה בעץ ובבוץ וכיום מקים בהזמנה מבנים אקולוגיים ברחבי המדינה.
בחצר המשק שלו ושל זוגתו, אף היא שמה רותם, נמצא גסט האוס קטן, סמוך למטע תמרים אורגני.
בשלב זה מורכבת יחידת האירוח משתי יחידות דיור הנושקות זו לזו. הן נבנו במו ידיהם של בעלי הבית ועשויות בטוב טעם ובנוחות.

בכל אחת מהיחידות ישנו חלון קטן מוגף בתריסי עץ. כשפותחים אותם לא רואים את הנוף אלא את הקש, שממנו מורכב חלקו הפנימי של הקיר - הצצה אל נבכי הבנייה המיוחדת. קשה להאמין שגם הרצפה החלקה, יפת הגוונים והטקסטורה, כולה עבודת יד מבוץ מעורב באפר מדורות. כל אחת מהיחידות, הגדולות והרחבות מהמקובל בענף חדרי האירוח, מאובזרת היטב.

יש גם מטבחון ומזרנים שהופכים את המקום מתאים ללינה משפחתית למעוניינים בכך. שתי היחידות נפתחות אל דק גדול, מוצל ומגונן שלמרגלותיו בריכת דגי זהב טובלת בירק. צליל פכפוך המים התמידי סוריאליסטי למדי. בסמוך לגסט האוס ישנה בריכת שכשוך קטנה וצלולה, תענוג גדול בחום של המדבר.

הנקודה ה־12 / יותם יעקבסון

היישוב צוקים: ימי מדבר

קצת צפונה מפארן שוכן היישוב הקהילתי צוקים. סמוך אליו הולך ומוקם על-ידי בני היישוב מתחם תיירותי ברוח מדברית ואקולוגית. מתחם התיירות הראשון שהוקם כאן הוא "ימי מדבר" (www.desert-days.co.il), פרי חזונם ועמלם של יאיר ורינת בשן. שניהם גדלו רחוק מהמדבר, בתל אביב ובחיפה. רינת למדה עיצוב גרפי ויאיר מנהל עסקים. הם חוו חוסר סיפוק מסוים וביקשו דרך לשלב את חייהם בקרבה לאדמה ובעבודת כפיים.

בתחילה הקימו משק חקלאי עצמאי בכרכור, אך חיפשו מקום שבו הטבע ינכיח את עצמו ביתר עוצמה. בשנת 2005 עברו לצוקים והגשימו את החזון שבו הם משלבים בין כפר אירוח לאקולוגיה ולחוויית מדבר. אין מכוניות במתחם וכשמגיעים חונים מחוצה לו. רכב חשמלי שקט הוא שמוביל את האורחים וציודם פנימה.

מכיוון שמיכון כבד מעולם לא הועלה על השטח אדמת המדבר נותרה כמעט בלתי פגועה. בקתות האירוח, שרובן מרוחקות זו מזו, משתלבות בגוני האדמה שממנה הן בנויות ומאפשרות פרטיות מוחלטת. הבקתות יכולות לאכלס עד שש נפשות. הן נבנו מלבני אדמה, קש וטיח, שמבודדות באופן מרשים מפני חום היום ומפני צינת הלילה.

בכל אחת מהן יש פינת שינה, פינת ישיבה עם קמין עצים, פינת קפה או מטבחון, מקלחת מים חמים (החימום בגז) וחצר פרטית מוצלת עם ערסל ומעגל מדורה (ארגז אחד של עצי בעירה כלול במחיר). השירותים אקולוגיים - במקום להדיח את האסלה במים, מרוקנים אל תוך בור קערת נסורת עץ.

בלב המתחם נמצא ה"חאן" - מבנה מקורה, פתוח חלקית מצדדיו שנבנה ברוב טעם. שם יש מקררים ואביזרי מטבח, כמו גם פינות ישיבה נוחות, המופרדות זו מזו במחיצות בוץ אלגנטיות. מי שרוצה, יכול לבשל כאן ארוחות. סמוך לחאן יש בריכה, שהיא למעשה שלוש בריכות עגולות וצוננות המדמות גבים בנחל, כשהמים זורמים מהעליונה לתחתונה.
לינה צנועה מאוד, בזיקה אקולוגית ועם שפע אטרקציות לילדים, תמצאו גם בקיבוץ לוטן, שם יש כפר אקולוגי שלם ( http://kibbutzlotan.com ,08-6356935, 1-800-2000-75).

עוד כתבות

שלט אנטי־ישראלי המציג טילים איראניים, טהרן / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

רבים מהטילים ששוגרו מאיראן לישראל נפלו בדרך. וזו הסיבה

לפי "וול סטריט ג'ורנל", כמחצית משיגורי הטילים הבליסטיים האיראניים נכשלו או התרסקו עוד לפני הגיעם ליעד, מה שקרה גם לחלק מהכטב"מים ● רותם מי־טל, מנכ"ל חברת אסגארד, המפתחת טכנולוגיה צבאית לתעשיות הביטחוניות, מסביר בשיחה עם גלובס למה זה קרה

יירוטי כיפת ברזל מעל שמי אשקלון, ערב מתקפת הכטב''מים מאיראן / צילום: Reuters, Amir Cohen

ישראל החליטה: תקיפה ברורה ונחרצת נגד איראן; נשלמה היערכות חיל האוויר

דיווח: סעודיה ואיחוד האמירויות חלקו מידע מסווג עם ארה"ב כדי לסכל את המתקפה האיראנית ● קבינט המלחמה התכנס ב-14:00 לדיון נוסף על תגובת ישראל מול איראן ● נשיא צרפת מקרון הודיע כי ישוחח היום עם נתניהו; שר החוץ הבריטי: "שוקלים להטיל סנקציות נוספות על איראן" שר החוץ של ארה"ב אנתוני בלינקן שוחח עם שרי החוץ של ערב הסעודית, ירדן ומצרים עדכונים שוטפים

גיל שויד / צילום: גלובס

גיל שויד על הפרישה מתפקיד מנכ"ל צ'ק פוינט: "לא מתחרט על כלום, רוצה לבנות את המוצר הבא"

"אני גאה שצ'ק פוינט תמיד הייתה יציבה, לא הייתה שנה אחת שלא הרווחנו", כך אומר גיל שויד, מנכ"ל חברת הסייבר צ'ק פוינט ב-31 השנים האחרונות, בשיחה עם עורך ההייטק של גלובס, אסף גלעד, בכנס TECH IL של גלובס ● על השפעות המלחמה אומר שויד כי "הנזק המקומי הוא לא הבעיה, אלא הנזק שייגרם לטווח רחוק"

דני בן עטר, מנכ''ל משותף אינטל ישראל, אורי פרנק, סגן נשיא להנדסה, Google Cloud, עמית קריג, מנהל מרכז הפיתוח של אנבידיה בשיחה עם אסף גלעד / צילום: תמר מצפי

העתיד, השכר והאם מדובר בבועה? מנהלי חברות השבבים הגדולות מדברים על התחום הלוהט

דני בן עטר מאינטל ישראל, אורי פרנק מגוגל קלאוד ועמית קריג מאנבידיה, שוחחו בכנס TECH IL של גלובס על תפקידה של ישראל במפת תעשיית השבבים העולמית ובתחום ה-AI ● איך הם מתווכים את המלחמה להנהלות הגלובליות, איך מטפחים טאלנטים מקומיים ואיך מצמצמים את הדומיננטיות של המזרח הרחוק, כדי להימנע ממשבר כמו זה שפרץ בקורונה?

לאן תגיע הריבית / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה צפוי היום במדד המחירים לצרכן בישראל?

העונתיות במספר סעיפים מושכת את מדד המחירים לצרכן כלפי מעלה, והקונצנזוס הוא לקצב אינפלציה שנתי של 2.6% ● עם זאת, הסיכונים הגאו-פוליטיים, העלייה העולמית במחירי הנפט והפיחות בשקל עלולים להחמיר את המצב אף יותר

חן חיים, סמנכ''לית התפעול של חברת הרחפנים XTEND ליאור סגל, מנכ''ל חברת גילוי הרחפנים, העין השלישית, חגי בלשאי, מנכ''ל חברת הרובוטיקה הצבאית רובוטיכאן בשיחה עם אסף גלעד / צילום: כדיה לוי

מנכ"ל חברת הרובוטיקה הצבאית: "רחפנים הם לא העתיד רק של מלחמות. הם יזלגו גם לחיים"

חן חיים, סמנכ"לית התפעול של XTEND, ליאור סגל, מנכ"ל עין שלישית, וחגי בלשאי, מנכ"ל חברת רובוטיכאן, השתתפו בפאנל בכנס TECH IL של גלובס ● הם שוחחו עם אסך גלעד על הלקחים מהמלחמה, ולאן מתקדמת טכנולוגיית הרחפנים

מסמך סודי חושף: תפקידה של איראן בתדלוק ההפגנות נגד ישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: האופוזיציה האיראנית חשפה מסמך לפיו איראן עומדת מאחורי הפגנות אנטי-ישראליות ברחבי העולם, ביקרות על התפקוד של גנץ, גלנט ונתניהו והצעד הבא שארה"ב צריכה לעשות אחרי המתקפה האיראנית ● כותרות העיתונים בעולם 

ערן רביד, CIO, מקורות / צילום: כדיה לוי

ערן רביד, CIO במקורות: "המשכנו לספק מים גם למוצבים בצפון שנפגעו קשות בלחימה"

בחברת המים הלאומית מקורות מספקים מים, גם בשעות משבר ● ערן רביד CIO במקורות, הוצנח לתפקיד יממה אחרי פרוץ המלחמה ● במהלך כנס TECH IL של גלובס הוא הציג את דרכי ההיערכות הטכנולוגית של החברה לזמני משבר

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון / צילום: יונתן בלום (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

כלכלנים מעריכים: איך תשפיע העלייה באינפלציה על הריבית?

האינפלציה הפתיע את התחזיות המוקדמות כשעלתה לשיעור של 2.7% במרץ ● הכלכלנים הבכירים מנתחים את הנתונים ומסבירים את ההשפעה הצפויה על מתווה הריבית של בנק ישראל ● חן הרצוג, כלכלן ראשי ב-BDO: "חלק משמעותי מעליית המדד נובע מהתאמה חד-פעמית של המס על סיגריות וטבק"

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

איזי ג'ט בהודעה דרמטית: מבטלת את הטיסות לישראל עד סוף אוקטובר

אתמול הודיעה איזי ג'ט על השהיה זמנית של הפעילות לתל אביב וממנה עד 21 באפריל, אולם כבר אמש באתר החברה לא היה ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר. כעת הגיע האישור הרשמי ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

אנדרו אביר, המשנה לנגיד בנק ישראל, בכנס TECH IL / צילום: כדיה לוי

המשנה לנגיד בנק ישראל: "לשקל הדיגיטלי תהיה השפעה על התחרות בבנקים"

אנדרו אביר אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כי בשבועות הקרובים בנק ישראל יוציא לדרך פרויקט טכנולוגי משמעותי, כחלק מתהליך בחינת ההיתכנות להנפקת מטבע דיגיטלי ● לפי התוכנית של בנק ישראל, "השקל הדיגיטלי יהיה פלטפורמה לחדשנות"

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים: "במבט לאחור עשינו דברים מסוכנים מאוד ברמה האישית"

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

החשש מעימות חזיתי בין ישראל לאיראן הפיל את וול סטריט

הנאסד"ק ירד בכ-1.8% ● הניקיי ירד ב-1.2% ● מאסק: "עשינו בדיקה מעמיקה והחלטנו, בהחלטה קשה, לפטר יותר מ-10%" ● BDO: "המתיחות מול איראן ובמיצרי הורמוז צפויה להשפיע על שוק הנפט העולמי" • בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

בחינות הסמכה / צילום: אלון רון

תוצאות בחינת ההסמכה בראיית חשבון: הסטודנטים של מכללת ספיר בראש

מדובר בבחינת ההסמכה הראשונה שהתקיימה מאז פרוץ המלחמה ● הסטודנטים מהאוניברסיטה העברית נמצאים בתחתית הטבלה ● שיעור המעבר הכללי של כלל הנבחנים בבחינה עומד על 68%

צילומים: מארק ישראל סאלם (ג'רוזלם פוסט), (AP (Jacquelyn Martin, רויטרס, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

אפילו סעודיה עזרה: כך פעלה הברית שסייעה לישראל מול איראן

מזה כמה עשורים, ארה"ב מובילה מאמץ לטובת הידוק הקשרים הצבאיים בין ישראל ליריבותיה הערביות הוותיקות, כדי להתמודד עם האיום המשותף מצד איראן ● המאמץ הזה לא נבדק בקרב, עד שטהרן שיגרה את מטח הטילים והמזל"טים נגד ישראל ● כך הוא נראה מאחורי הקלעים

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל / צילום: כדיה לוי

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל: "המלחמה הציבה את ההייטק הישראלי בפני דברים שלא ראו קודם"

רז בכר, מנהל מיקרוסופט פור סטארט-אפ ישראל, אמר בכנס TECH IL של גלובס כי כלי הבינה המלאכותית מנוצלים היטב על ידי יזמים ישראלים ● בהתייחסו למלחמה בישראל סיפר: "במהלך המלחמה ציפינו לראות האטה, אבל נהפוך הוא - ראינו עלייה בקצב הבקשות לתכנית"

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

נמל אשדוד / צילום: Shutterstock

ועדת האיתור הכריעה: זה המנכ"ל המיועד של נמל אשדוד

ניסן לוי, המכהן כסמנכ"ל ההון האנושי בבנק מזרחי טפחות, צפוי לקבל את תפקיד מנכ"ל נמל אשדוד ● ההמלצה של ועדת האיתור תעלה לאישור דירקטוריון הנמל בהמשך השבוע, ולאחר אישור הדירקטוריון המינוי טעון את אישור ועדת המינויים ברשות החברות

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?