גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אקזיט המכוניות המשומשות: סוארי רוכש 51% מאוטודיל תמורת 100 מיליון שקל

צמד המייסדים, מאיר אוחיון ותומר דותן, ימשיכו לנהל את רשת הטרייד-אין גם לאחר מכירת החזקותיהם לידי אלייד, חברת ההשקעות שמוביל יצחק סוארי

יצחק סוארי, יו"ר אלייד צילום: תמר מצפי
יצחק סוארי, יו"ר אלייד צילום: תמר מצפי

אקזיט מרשים בתחום המכוניות המשומשות. צמד מייסדי רשת אוטודיל, מאיר אוחיון ותומר דותן, סיכמו על מכירת מניותיהם (51%) לידי חברת ההשקעות אלייד תמורת 100 מיליון שקל - כך נודע ל"גלובס". העסקה משקפת שווי של כ-200 מיליון שקל לרשת הטרייד-אין והסחר במכוניות משומשות, שהוקמה בשנת 1997.  

ביוני 2005 רכשה אלייד, החברה האם של יבואנית הרכב צ'מפיון מוטורס, 49% ממניות אוטודיל מידי השניים,  ולאחר השלמת העסקה הנוכחית היא תחזיק בבעלות המלאה ברשת. אוחיון ודותן (שניהם בני 47) ימשיכו לשמש כמנכ"לים משותפים באוטודיל גם לאחר המכירה, וזאת לצד עסקיהם הנוספים - יבוא רכבי  היוקרה של אסטון מרטין לישראל וכן נדל"ן המוחזק במשותף עם אלייד.

אוטודיל, הנמנית עם החברות הגדולות בתחומה, פועלת באמצעות שתי חטיבות מכירה עיקריות: חטיבת טרייד-אין וחטיבת המכירה הפרטית. החברה מכרה בשנה האחרונה כ-10,000 כלי רכב, ומחזור ההכנסות השנתי שלה עמד על כמיליארד שקל. באוטודיל מועסקים כ-80 עובדים והיא פועלת מארבעה סניפים ברחבי הארץ. מטה החברה ממוקם בבני ברק במתחם הנמצא בבעלותה, אשר משתרע על פני 18 דונם וכולל אולם תצוגה, משרדי מכירות, מחלקות רכש, ומשרדי הנהלה. מלבדו יש לרשת סניפים בחיפה, ירושלים וראשון לציון.

אוטודיל משמשת כנציגת הטרייד-אין הרשמית והבלעדית של החברה האחות צ'מפיון מוטורס, יבואנית מותגי אאודי, פולקסווגן, סיאט וסקודה בישראל, ושל קבוצת סמל"ת, יבואנית מותגי פיאט, אלפא רומיאו ולנצ'יה. בפלח מותגי היוקרה, אוטודיל הינה ספקית שירותי הטרייד-אין של אסטון מרטין ואאודי. 

פעילה שנים רבות בנדל"ן

קבוצת אלייד, בראשות היו"ר פרופ' יצחק סוארי, היא חברת החזקות הפועלת שנים רבות בענפי הנדל"ן, האלקטרוניקה, התשתיות והרכב. בין החזקותיה נמנות מלבד צ'מפיון מוטורס ואוטודיל, גם החברות UPS, ניופאן, מיניליין ועוד.

שווי נכסיה של אלייד מוערך במיליארדי שקלים כשבין היתר בידיה נכסי נדל"ן נחשקים, ביניהם שותפות באדמות במתחם "חוף התכלת" - 480 דונם בין דרום הרצליה לצפון תל-אביב. בחודשים האחרונים החלה אלייד בצעדים לכניסה לתחום התשתיות, עם השתתפותה במכרזי קווים של הרכבת הקלה, רכישת מתקן התפלה באשדוד ועוד. נוסף על כך, היא הפכה לבעלת עניין (5%) בחברת כרטיסי האשראי MAX (לשעבר לאומי קארד).

בשל התרחבות עסקיה, סוארי החליט לפני כשש שנים לעזוב את הפעילות במשרד הייעוץ הכלכלי והערכות השווי שלו, ולהתרכז בעסקיה של אלייד. סוארי מוכר כאחד היועצים המשפיעים ביותר במשק, ומקושר לדמויות בכירות ביותר בשוקי ההון והעסקים.

לפני כשנה נפרדה אלייד מעיקר החזקותיה ומגרעין השליטה של קבוצת הנדל"ן והתשתיות אשטרום, כשמכרה 14.5% מהון החברה תמורת כ-200 מיליון שקל לידי שותפיה בקבוצה, משפחות המייסדים. מניות אלייד באשטרום היו בין החזקותיה הוותיקות של אלייד, שלשותפות בה היא נכנסה בשנת 1965. מאז מכירת ההחזקות ועד כה, מניית אשטרום זינקה בכ-150%. 

"החצר האחורית" של יבואני הרכב בישראל | דובי בן גדליהו

כל מי שניסה אי פעם למכור מכונית משומשת בישראל יודע שמדובר בתהליך טראומטי: המתנה של שבועות עד חודשים ללקוח, הדיפת אינספור טרדנים וציידי מציאות ממולחים והשלמה עם העובדה שכל קשר בין מחיר המחירון הרשמי למחיר השוק בפועל הוא מקרי לחלוטין.

לפיכך, למרות שהסחר הממוסד ברכב משומש נחשב בתור "החצר האחורית" של יבואני ה רכב בישראל, הוא מעניק להם שירות חיוני. בלעדיו רבות מעסקאות הרכישה של כלי חדשים, שמתבצעות באולמות התצוגה הנוצצים של היבואנים, לא היו מתבצעות והדבר נכון שבעתיים כאשר מדובר ברכבי יוקרה, שהביקוש להם בשוק הרכב המשומש הוא דליל ודורש מומחיות וקשרים מיוחדים.

אבל טרייד-אין הוא רק שירות אחד בחבילה. בשנים האחרונות הפכו "קבלני הטרייד-אין" גם למסלקה של מלאים עודפים של כלי רכב חדשים, שהיבואנים לא הצליחו להיפטר מהם בזמן ואף לא לגלגל אותם לערוץ "האפס קילומטרים" של חברות הליסינג. כלי הרכב "היתומים" הללו נמכרים לעיתים קרובות במחירי הפסד, שהיבואנים לא היו רוצים לפרסם. עם הזמן הפכו קבלני טרייד-אין דוגמת אוטודיל גם ל-One Stop Shop, שמציע חבילה שלמה של שירותי מימון וביטוח לרכב משומש, השבחה של כלי רכב, עסקאות טרייד-אין סיבוביות ואפילו ליסינג מימוני.

מדובר כאמור בשירות חיוני ומשלים אבל יש לו בעיה אחת: הניסיון הנצבר מלמד, שקשה מאוד לייצר בו רווחים כעסק עצמאי. לפיכך בשנים האחרונות ראינו יותר ויותר גופי סחר ברכב משומש שנרכשים, מתמזגים ונטמעים בחברת האם של יבואני הרכב, או אף מוקמים מבראשית כשלוחה עסקית של היבואנים. למיזוג עסקי כזה יש יתרונות. הוא מאפשר, למשל, ליבואן להסתכל על כל שרשרת הערך של כלי הרכב ולמצע את הרווחיות בכלי רכב חדשים, כך שתפצה על ההפסד הפוטנציאלי של המשומשות. הוא מאפשר גם ליבואנים להשתמש במערך השירות והחלפים שברשותם כדי להעניק שירותי השבחה ואחריות לכלי רכב משומשים וכאמור משמש גם כמסלקה.

תיאורטית, גוף טרייד-אין סמי-עצמאי, שבשליטה עסקית של יבואן רכב, יכול לשמש בעתיד כפלטפורמה ליבוא עקיף וזעיר של רכב חדש ומשומש. כלומר יבוא כלי מ"סטוקים" מזדמנים בעולם ולא ישירות דרך היצרנים. האפשרות לעשות זאת נפתחה בעקבות "חוק שירותי הרכב" של יבואני הרכב ועד כה נוצלה, בצורה די מאסיבית, בעיקר על ידי סוחרי רכב עצמאיים.

הנה דוגמה קונקרטית: בשנתיים הקרובות צפויה ישראל לעמוד בפני "בצורת" של אספקת כלי רכב חשמליים והיברידיים מיצרני הרכב בשל שינויי הרגולציה והפליטה באירופה, שגורמים ליצרנים לתעדף שווקים זרים על חשבון ישראל. גוף סמי-עצמאי דוגמת אוטודיל יכול להפוך למקור חיוני של מלאים מבוקשים גם ללא סיוע ישיר של היבואן. אבל כל זה נמצא בינתיים בתיאוריה. בפועל מדובר בעיקר ב"צווארון הכחול" של שוק הרכב.

עוד כתבות

ראש הממשלה בנימין נתניהו וקנצלר גרמניה, אולף שולץ, בפגישתם היום / צילום: קובי גדעון-לע''מ

קנצלר גרמניה שינה את הטון. האם ישראל תאבד את הידידה החשובה באירופה?

קנצלר גרמניה אולף שולץ התייצב בביקור רשמי לצד ישראל, אך שינה את הטונים מבעבר ● הוא הטיל ספק בתועלת הפעולה הצבאית ברפיח בשל ריבוי הרוגים פלסטינים, והזהיר מפני אסון הומניטרי ברצועה ● במקביל, מדינות באיחוד מקדמות החלטות אנטי-ישראליות

מרוואן עיסא / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

ארה"ב מאשרת: רמטכ"ל חמאס מרוואן עיסא חוסל

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב מאשר: מרוואן עיסא חוסל בתקיפת צה"ל ברצועה  ● אזעקות בגליל העליון, צה"ל תקף מטרות של חיזבאללה בלבנון • מטרה אווירית חשודה חצתה לשטח ישראל ממרחב ים סוף - ונפלה בשטח פתוח, צפונית לאילת • הותר לפרסום: סמ"ר מתן וינוגרדוב נפל בקרב בצפון הרצועה ● עדכונים שוטפים

ולדימיר פוטין בנאום לאחר הבחירות ברוסיה. נבחר ל-6 שנים נוספות / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

פוטין נבחר לנשיא בפעם החמישית. מה צפוי עכשיו לרוסיה?

בעוד שהניצחון של ולדימיר פוטין בבחירות לנשיאות רוסיה לא מפתיע, היקף הניצחון שלו - עם כ-88% מהקולות - עלול לתת לגיטימציה למורשת ולמלחמה התוקפנית שלו ● הקדנציה החמישית בתפקיד תתמקד ככל הנראה במלחמה באוקראינה - ובלוודא שהרוסים ימשיכו לתמוך בה

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת באירופה; יוניליוור מפרידה את יחידת הגלידה

הניקיי עלה ב-0.7% ● לראשונה מזה 17 שנה, הבנק המרכזי ביפן העלה את הריבית במדינה ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות ● בנק אוף אמריקה: ייתכן שהשוק מתחיל לפקפק בכך שהפד יבצע הפחתות ריבית של 75 נקודות בסיס בשנת 2024

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שבה כל עובד עשירי היה במילואים: הסיפורים מאחורי הדוחות בת"א

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: התחזית האופטימית של מנכ"ל תדיראן להמשך וחברת ה-IT אברא טוענת - 10% מהעובדים היו במילואים, וההכנסות נפגעו ● מדור חדש

סניף של סופר פארם / צילום: בר - אל

מכה לסופר פארם: בוועדת הכלכלה מקדמים חקיקה שתחליש את כוחה

לפי הצעת החוק שמקדמת ועדת הכלכלה, בכל קניון חדש שייפתח בחמש השנים הבאות - חנות הפארם הראשונה בו לא תהיה של סופר פארם ● נכון ל-2021, נתח השוק הכספי של הרשת היווה כ-85% עם כ-7.5 מיליארד שקל הכנסות

גל רכישות בסייבר הישראלי / אילוסטרציה: Shutterstock

הפרדוקס בענף הסייבר: איך קורה שחברה נמכרת בשווי של פי 100 מההכנסות שלה?

בחצי השנה האחרונה נרכשו שמונה סטארט־אפים ישראלים בתחום הסייבר - כולם בשווי שגבוה פי עשרות ביחס להכנסות שלהם ● הסיבה מאחורי האקזיטים הנדיבים: הענקיות הזרות בונות על המוצרים של החברות הצעירות, כהבטחה להגדלת המכירות ● האם זו רק ההתחלה?

מימין: אלי פסח, ד''ר להבית אקרמן וטוני כהן / צילום: אוראל עזרא

רשת מכבי אסתטיקה משנה מודל פעילות ומקימה רשת שותפים בפריסה ארצית

במסגרת המהלך תעניק הרשת שירותים אסתטיים באמצעות מרכזים רפואיים, מרפאות וקליניקות פרטיות, במקביל למודל הקודם במסגרתו השירותים הוענקו בחמשת המרכזים הרפואיים של הקופה

האוניברסיטה העברית בירושלים / צילום: Shutterstock

האוניברסיטה העברית: הפרופסורית מכחישת הטבח לא תשוב ללמד אם לא תחזור בה

דיקן ביה"ס לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית הודיע כי פרופ' נדירה שלהוב־קיבורקיאן, שהכחישה את אירועי ה־7 באוקטובר, תפסיק ללמד בו לצמיתות אם לא תחזור בה מדבריה ● בהודעה נכתב: "חופש הביטוי איננו מקנה זכות להיות מעורב בהוראה ובחינוך של מקצוע שלערכיו אדם מתכחש"

המדינה שמצטרפת לציר הרשע של חמאס, רוסיה ואיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסיבה לכך שאיחוד האמירויות מובילה השקעת ענק במצרים, דרום אפריקה משקיעה מיליוני דולרים ביצירת קשר עם חמאס ומסתבכת בארה"ב, והאלימות לא עוזרת לקרב את הפלסטינים למדינה ● כותרות העיתונים בעולם 

עמית הלוי, הליכוד / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם חוק הגיוס של יאיר לפיד לא עמד במבחן בג"ץ?

ח"כ עמית הלוי טען כי גם חוק הגיוס של יאיר לפיד לא עבר את מבחן בג"ץ, אבל הוא לא קיבל הזדמנות ● המשרוקית של גלובס

הציבור מעדיף נזילות על ריבית / צילום: Shutterstock

הציבור מעדיף נזילות על ריבית: המלחמה עצרה את העברת הכספים לפיקדונות

הרבעון האחרון של 2023, בו פרצה המלחמה, סימן שינוי מגמה ביתרת העו"ש של הישראלים: מצניחה חדה מתמשכת, היא זינקה ב־43 מיליארד שקל ● בין הסיבות: העדפה לכסף נזיל בסביבת אי־ודאות, קיטון בהוצאות וגיוס מילואים מסיבי ● וגם: מה עשתה המלחמה למינוס שלנו?

אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי

מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל

חברת הטכנולוגיה לרכב מובילאיי סוגרת את יחידת ה-After Market ומפטרת כ-3.5% ממצבת העובדים בחברה ● אמנון שעשוע, מנכ"ל החברה: "המשך פעילות היחידה כבר אינו כדאי"

צילומים: AP - Ng Han Guan, Jeff Dean, Alexander Zemlianichenko, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

קלקולים כלכליים: הסיכונים המרכזיים שמאיימים על הפריחה בשוקי המניות

דווקא כשמדדי מניות בעולם נמצאים בשיאי כל הזמנים, חשוב להתייחס לסיכונים שעלולים להעיב על השווקים ● הסיכונים המיידיים הם התחדשות האינפלציה במדינות רבות או לחלופין האטה כלכלית, ומתיחויות גאו-פוליטיות שיסלימו למלחמות ● כתבה שנייה מתוך שתיים

הצבת מיגוניות בתחנות הסעה ביישובי קו העימות על ידי הקרן לידידות / צילום: רענן כהן, הקרן לידידות

בעקבות ההסלמה בצפון, הקרן לידידות תציב 123 מיגוניות באזור

המיגוניות יוצבו בתחנות הסעה שטרם מוגנו ב־42 יישובים, בהם נהריה, מעלה יוסף ומעלות תרשיחא ● עלות הפרויקט עומדת על 6.7 מיליון שקל, והוא נעשה לבקשת ראשי הרשויות באזור ● ישראל מתגייסת

אילוסטרציה: shutterstock

כבר שלושה עשורים מפנטזים על התרופה הזו, עכשיו היא אושרה

בסוף השבוע האחרון אושרה לשיווק בארה"ב תרופה של חברת מדריגל לכבד שומני, שוק שבמשך שלושה עשורים נחשב בעל פוטנציאל אדיר ומושא הפנטזיה של חברות תרופות ● האם התרופות נגד השמנה הרסו את החלום, ואיך ינסו התרופות הבאות בצנרת לפצח את השוק

שיאן השכר בתקשורת נמצא במגזין אוטו / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

2.7 מיליון שקל בשנה: זה כנראה איש התקשורת הכי עשיר בישראל

טל חמו, מנכ"ל מגזין הרכב "אוטו", מחזיק ב-20% ממניות מהמגזין שבשליטת מימון ישיר ● עפ"י תנאי העסקתו הוא זכאי, בין היתר, למענק חתימה של מיליון שקל ולמענק התמדה בסכום כפול ● המגזין הרוויח אשתקד 2.4 מיליון שקל

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

עליות קלות בתל אביב; חילן מזנקת בכ-8%, מנועי בית שמש ב-11%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.5%, ות"א 90 מוסיף לערכו 0.3% ● עונת הדוחות בתל אביב תופסת תאוצה: לאומי וחילן פרסמו דוחות כספיים ● מטבעות הקריפטו איבדו גובה אחרי שרשמו שיאים ● הורדת דירוג לאג"ח של אלקטרה פאוור ● לאומי: תפוקת הנפט היומית תצמח ל-13.6 מיליון חביות ● בנק אוף אמריקה: ייתכן שהשוק מתחיל לפקפק בכך שהפד יבצע הפחתות ריבית של 75 נקודות בסיס בשנת 2024

דיווחים על הפצצות בסוריה / צילום: נלקח מרשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לזכויות יוצרים

בפעם השנייה תוך יומיים – דיווחים על תקיפה בדמשק: היעד שהופצץ – מחסן אמל"ח איראני שיועד לחיזבאללה

בתקיפה שהתבצעה לפני יומיים הושמד מחסן אמל"ח איראני באחת התקיפות הגדולות ביותר שאירעו בתקופה האחרונה, כך לפי דיווחים  ● גורם ישראלי בכיר: "נציגי חמאס בקטר לא יקבלו את ההחלטות. מי שיקבל את ההחלטות יהיה סינוואר" • משרד החוץ האמריקאי ביקש מישראל מידע בעקבות דיווחים על מעצר כתב אל-ג'זירה בפשיטה על בית החולים • צה"ל תקף מחבלים ועמדות של חיזבאללה בלבנון, בנוסף למקורות הירי שביצעו שיגורים לעבר ישראל • עדכונים בולטים 

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה שמשגעת את העולם עומדת לקנות אותם בעסקת ענק: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● "לעובדים היה קשה לתפקד דווקא כשהבינה המלאכותית התפוצצה"