גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

אקזיט המכוניות המשומשות: סוארי רוכש 51% מאוטודיל תמורת 100 מיליון שקל

צמד המייסדים, מאיר אוחיון ותומר דותן, ימשיכו לנהל את רשת הטרייד-אין גם לאחר מכירת החזקותיהם לידי אלייד, חברת ההשקעות שמוביל יצחק סוארי

יצחק סוארי, יו"ר אלייד צילום: תמר מצפי
יצחק סוארי, יו"ר אלייד צילום: תמר מצפי

אקזיט מרשים בתחום המכוניות המשומשות. צמד מייסדי רשת אוטודיל, מאיר אוחיון ותומר דותן, סיכמו על מכירת מניותיהם (51%) לידי חברת ההשקעות אלייד תמורת 100 מיליון שקל - כך נודע ל"גלובס". העסקה משקפת שווי של כ-200 מיליון שקל לרשת הטרייד-אין והסחר במכוניות משומשות, שהוקמה בשנת 1997.  

ביוני 2005 רכשה אלייד, החברה האם של יבואנית הרכב צ'מפיון מוטורס, 49% ממניות אוטודיל מידי השניים,  ולאחר השלמת העסקה הנוכחית היא תחזיק בבעלות המלאה ברשת. אוחיון ודותן (שניהם בני 47) ימשיכו לשמש כמנכ"לים משותפים באוטודיל גם לאחר המכירה, וזאת לצד עסקיהם הנוספים - יבוא רכבי  היוקרה של אסטון מרטין לישראל וכן נדל"ן המוחזק במשותף עם אלייד.

אוטודיל, הנמנית עם החברות הגדולות בתחומה, פועלת באמצעות שתי חטיבות מכירה עיקריות: חטיבת טרייד-אין וחטיבת המכירה הפרטית. החברה מכרה בשנה האחרונה כ-10,000 כלי רכב, ומחזור ההכנסות השנתי שלה עמד על כמיליארד שקל. באוטודיל מועסקים כ-80 עובדים והיא פועלת מארבעה סניפים ברחבי הארץ. מטה החברה ממוקם בבני ברק במתחם הנמצא בבעלותה, אשר משתרע על פני 18 דונם וכולל אולם תצוגה, משרדי מכירות, מחלקות רכש, ומשרדי הנהלה. מלבדו יש לרשת סניפים בחיפה, ירושלים וראשון לציון.

אוטודיל משמשת כנציגת הטרייד-אין הרשמית והבלעדית של החברה האחות צ'מפיון מוטורס, יבואנית מותגי אאודי, פולקסווגן, סיאט וסקודה בישראל, ושל קבוצת סמל"ת, יבואנית מותגי פיאט, אלפא רומיאו ולנצ'יה. בפלח מותגי היוקרה, אוטודיל הינה ספקית שירותי הטרייד-אין של אסטון מרטין ואאודי. 

פעילה שנים רבות בנדל"ן

קבוצת אלייד, בראשות היו"ר פרופ' יצחק סוארי, היא חברת החזקות הפועלת שנים רבות בענפי הנדל"ן, האלקטרוניקה, התשתיות והרכב. בין החזקותיה נמנות מלבד צ'מפיון מוטורס ואוטודיל, גם החברות UPS, ניופאן, מיניליין ועוד.

שווי נכסיה של אלייד מוערך במיליארדי שקלים כשבין היתר בידיה נכסי נדל"ן נחשקים, ביניהם שותפות באדמות במתחם "חוף התכלת" - 480 דונם בין דרום הרצליה לצפון תל-אביב. בחודשים האחרונים החלה אלייד בצעדים לכניסה לתחום התשתיות, עם השתתפותה במכרזי קווים של הרכבת הקלה, רכישת מתקן התפלה באשדוד ועוד. נוסף על כך, היא הפכה לבעלת עניין (5%) בחברת כרטיסי האשראי MAX (לשעבר לאומי קארד).

בשל התרחבות עסקיה, סוארי החליט לפני כשש שנים לעזוב את הפעילות במשרד הייעוץ הכלכלי והערכות השווי שלו, ולהתרכז בעסקיה של אלייד. סוארי מוכר כאחד היועצים המשפיעים ביותר במשק, ומקושר לדמויות בכירות ביותר בשוקי ההון והעסקים.

לפני כשנה נפרדה אלייד מעיקר החזקותיה ומגרעין השליטה של קבוצת הנדל"ן והתשתיות אשטרום, כשמכרה 14.5% מהון החברה תמורת כ-200 מיליון שקל לידי שותפיה בקבוצה, משפחות המייסדים. מניות אלייד באשטרום היו בין החזקותיה הוותיקות של אלייד, שלשותפות בה היא נכנסה בשנת 1965. מאז מכירת ההחזקות ועד כה, מניית אשטרום זינקה בכ-150%. 

"החצר האחורית" של יבואני הרכב בישראל | דובי בן גדליהו

כל מי שניסה אי פעם למכור מכונית משומשת בישראל יודע שמדובר בתהליך טראומטי: המתנה של שבועות עד חודשים ללקוח, הדיפת אינספור טרדנים וציידי מציאות ממולחים והשלמה עם העובדה שכל קשר בין מחיר המחירון הרשמי למחיר השוק בפועל הוא מקרי לחלוטין.

לפיכך, למרות שהסחר הממוסד ברכב משומש נחשב בתור "החצר האחורית" של יבואני ה רכב בישראל, הוא מעניק להם שירות חיוני. בלעדיו רבות מעסקאות הרכישה של כלי חדשים, שמתבצעות באולמות התצוגה הנוצצים של היבואנים, לא היו מתבצעות והדבר נכון שבעתיים כאשר מדובר ברכבי יוקרה, שהביקוש להם בשוק הרכב המשומש הוא דליל ודורש מומחיות וקשרים מיוחדים.

אבל טרייד-אין הוא רק שירות אחד בחבילה. בשנים האחרונות הפכו "קבלני הטרייד-אין" גם למסלקה של מלאים עודפים של כלי רכב חדשים, שהיבואנים לא הצליחו להיפטר מהם בזמן ואף לא לגלגל אותם לערוץ "האפס קילומטרים" של חברות הליסינג. כלי הרכב "היתומים" הללו נמכרים לעיתים קרובות במחירי הפסד, שהיבואנים לא היו רוצים לפרסם. עם הזמן הפכו קבלני טרייד-אין דוגמת אוטודיל גם ל-One Stop Shop, שמציע חבילה שלמה של שירותי מימון וביטוח לרכב משומש, השבחה של כלי רכב, עסקאות טרייד-אין סיבוביות ואפילו ליסינג מימוני.

מדובר כאמור בשירות חיוני ומשלים אבל יש לו בעיה אחת: הניסיון הנצבר מלמד, שקשה מאוד לייצר בו רווחים כעסק עצמאי. לפיכך בשנים האחרונות ראינו יותר ויותר גופי סחר ברכב משומש שנרכשים, מתמזגים ונטמעים בחברת האם של יבואני הרכב, או אף מוקמים מבראשית כשלוחה עסקית של היבואנים. למיזוג עסקי כזה יש יתרונות. הוא מאפשר, למשל, ליבואן להסתכל על כל שרשרת הערך של כלי הרכב ולמצע את הרווחיות בכלי רכב חדשים, כך שתפצה על ההפסד הפוטנציאלי של המשומשות. הוא מאפשר גם ליבואנים להשתמש במערך השירות והחלפים שברשותם כדי להעניק שירותי השבחה ואחריות לכלי רכב משומשים וכאמור משמש גם כמסלקה.

תיאורטית, גוף טרייד-אין סמי-עצמאי, שבשליטה עסקית של יבואן רכב, יכול לשמש בעתיד כפלטפורמה ליבוא עקיף וזעיר של רכב חדש ומשומש. כלומר יבוא כלי מ"סטוקים" מזדמנים בעולם ולא ישירות דרך היצרנים. האפשרות לעשות זאת נפתחה בעקבות "חוק שירותי הרכב" של יבואני הרכב ועד כה נוצלה, בצורה די מאסיבית, בעיקר על ידי סוחרי רכב עצמאיים.

הנה דוגמה קונקרטית: בשנתיים הקרובות צפויה ישראל לעמוד בפני "בצורת" של אספקת כלי רכב חשמליים והיברידיים מיצרני הרכב בשל שינויי הרגולציה והפליטה באירופה, שגורמים ליצרנים לתעדף שווקים זרים על חשבון ישראל. גוף סמי-עצמאי דוגמת אוטודיל יכול להפוך למקור חיוני של מלאים מבוקשים גם ללא סיוע ישיר של היבואן. אבל כל זה נמצא בינתיים בתיאוריה. בפועל מדובר בעיקר ב"צווארון הכחול" של שוק הרכב.

עוד כתבות

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"