רשת לנדוור נפטרת מקשיות הפלסטיק החד-פעמי ומחליפה אותן בקשיות נייר - כך נודע ל"גלובס".

רשת בתי הקפה, שמונה 77 סניפים בפרישה ארצית, מוותרת על קשיות הפלסטיק שלה ותשלים בתקופה הקרובה מהלך שכולל העברה של כל הרשת לקשיות מקרטון. ככל הידוע, מדובר על רשת המסעדות הראשונה בישראל שמבצעת מהלך כזה בפריסה ארצית.

לצד המהלך הוציאה הרשת הנחיה לזכיינים שלה להגיש שתייה קלה ומיצים ללא קשיות בכלל, ובמקרה שלקוח יבקש קשית, הוא יקבל קשית מתכלה, כשרק משקאות סמיכים יותר כמו מילקשייק יוגשו מראש עם קשית.

הקשיות המתכלות, צריך לומר, יקרות בהרבה מקשיות הפלסטיק שנמצאות היום כמעט בכל מסעדה או בית קפה בישראל. "העלות ליחידה של קשית מתכלה יקרה פי חמישה מקשית פלסטיק", אומרת ל"גלובס" הילה אושינסקי, מנהלת השיווק של רשת לנדוור שבבעלות ניר כספי, אורן מאור ועופר קורן. אלא שלדבריה, המטרה של הרשת היא לא רק "להחליף קשית אחת בקשית אחרת", כי אם "לצמצם את השימוש של קשיות בכל הרשת".

"אנחנו מאמינים, וזה מוכח ממהלכים שנעשו בחו"ל, שהרבה פעמים כשהשתייה מוגשת ללא קשית, הלקוח גם לא מבקש", אומרת אושינסקי. לדבריה, "לא יכולנו ביום אחד להפסיק להגיש הכול עם קשיות, אבל המטרה שלנו היא לגמרי להפחית את השימוש של קשים ברשת, ואם מסתכלים על כך מהעיניים של זכיין, אנחנו לא רוצים שהוא יוציא יותר כסף - אנחנו רוצים שהוא יוציא פחות כסף, כי זה גם ידרבן אותו להגיש פחות קשיות".

עד כה 75% מסניפי רשת לנדוור עברו לקשיות המתכלות, ובכפוף לסיום מלאים קיימים בתוך כחודשיים, הרשת כולה צפויה לעבור לקשיות הקרטון. קשיות נחשבות לפריט שהכי "קל" לרשתות ולצרכנים להחליף אותו ולוותר עליו, אך הדרך עדיין ארוכה.

במקביל לוויתור על קשיות הפלסטיק, מבצעת לנדוור מהלך נוסף: החל מחודש דצמבר כלי הפלסטיק בהם נארז מזון שנרכש בטייק אוויי בסניפי הרשת, יוחלפו בכלי קרטון. עם זאת, לדברי הרשת, במכסי הפלסטיק שמגנים על האוכל טרם נמצא פתרון יעיל. 

בנוגע לכוסות לשתייה חמה אומרת אושינסקי: "הכוסות הן אתגר גדול, ואנחנו עוקבים גם בעולם אחרי גופים כמו סטארבקס שמנסים למצוא פתרון לנושא הכוסות, שהן אחד המוצרים הכי נצרכים. היום עדיין אין כוס שנמכרת במחיר סביר ונותנת מענה אקולוגי טוב, אבל אנחנו בהחלט מחפשים לכך פתרון".

וכיצד התקבלה הבשורה הזו בקרב הזכיינים, שנדרשים לשלם יותר עבור הקשיות המתכלות? "בסופו של דבר אף בעל עסק לא שש לשלם יותר על שום דבר", משיבה אושינסקי. "זה לא היה נתון למשא-ומתן, הודענו את זה וסגרנו את האפשרות להזמין אספקה של קשיות פלסטיק, ופתחנו במקומה את האפשרות להזמנה של קשיות המתכלות לצד הסברה למה חשוב לעשות את זה".

עוד היא מציינת כי "רובם הגדול של הזכיינים מקבל את זה. יכול להיות שלא כולם מתלהבים ברגעים הראשונים, אבל הם גם מבינים שזה מייצר שיחה חיובית ומתחילים לקבל פידבקים חיוביים מהלקוחות".

לדבריה, "ריאלית זה די ברור שבמוקדם או במאוחר הדבר הזה יגיע ברגולציה ובחקיקה, בהמשך זה כבר לא יהיה נתון לבחירה. מי שמבין את זה, מבין שעדיף להיות חלוץ ולעשות את הדברים מתוך רצון אמיתי, ולא לחכות שיגיעו לך מעל הראש. אלה מהלכים שלא מסתכלים עליהם רק מהחור של הגרוש ורק מההיבט העסקי - בדומה לכך שהרשת זיהתה את הצורך במנות טבעוניות בתקופה שבה זה לא היה נפוץ בכל מקום כמו היום, וזה לא היה מאוד כלכלי להביא חומרי גלם מיוחדים לכמות יחסית קטנה של מכר, אבל זה כן אפשר ללקוחות לקבל מענה לצרכים שלהם גם אם זו רשת, וליהנות מהנגישות של פריסה ארצית".

כאמור, לנדוור היא רשת בתי הקפה הראשונה שמבצעת כזה מהלך בפריסה ארצית, אך בוודאי לא האחרונה. כפי שדיווחנו אתמול (ג'), על רקע הפרסום ב"גלובס" עמותת "מסעדנים חזקים ביחד" יצאה בקריאה לענף להפחית שימוש של קשיות פלסטיק, ואל הקריאה הזו נענו בתי עסק פרטיים רבים שכבר החלו לפעול דרך יוזמות מקומיות.  רשת ג'פניקה הודיעה כי תימנע מהגשת משקאות עם קשית ללקוחות שלא יבקשו זאת באופן מיוחד, וגם בארומה ישראל (רשת נפרדת מארומה תל-אביב) מחפשים חלופות לפלסטיק: ברשת העבירו את הכוסות של משקאות קרים לישיבה במקום לכוסות רב-פעמיות, ומציעים הנחה של שקל למי שיבוא עם כוס רב-פעמית מהבית על המשקאות קפוצ'ינו, אמריקנו ותה.

בשנה החולפת, על רקע התגברות המודעות למשבר האקלים, מדינות ברחבי העולם החלו לאסור שימוש בפלסטיק חד-פעמי מסוגים שונים. כך למשל בסיאטל אסור לחלוטין להגיש ולמכור קשיות פלסטיק, וקליפורניה אסרה לאחרונה על בתי עסק להגיש קשיות פלסטיק ללא בקשה הלקוח. במקביל, גם רשתות מזון מהיר דוגמת סטארבקס ומקדונלד'ס נכנעו ללחץ הציבורי, והן מבצעות מהלכים להפסקת השימוש בקשיות פלסטיק.