לקראת הסדר בפרשת משככי הכאבים בארה"ב? דיווח: טבע וחברות נוספות מציעות פיצויים בכ-50 מיליארד דולר

לפי הדיווח, חמש חברות שעסקו בייצור ובהפצה של משככי הכאבים מציעות לשלם פיצויים בסכום של כ-22 מיליארד דולר במזומן ועוד כ-28 מיליארד דולר בתרופות ובשירותים

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף
קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

טבע  וארבע חברות תרופות נוספות מציעות הסדר פשרה שיכלול פיצוי אדיר בהיקף של עד כ-50 מיליארד דולר לאנשים ולגופים שונים שנפגעו במשך השנים משיווק אגרסיבי של משככי כאבים (אופיואידים), שהובילו למגפת ההתמכרות ולמוות של משתמשים רבים בארה"ב. 

על פי הדיווח בסוכנות "רויטרס", שמתבסס על שני מקורות "המקורבים לנושא", חמש החברות שעסקו בייצור והפצה של משככי הכאבים, ובהן כאמור טבע, מציעות לשלם במסגרת ההסדר שיפטור אותן מתביעות, פיצויים בסכום כולל של כ-22 מיליארד דולר במזומן ועוד כ-28 מיליארד דולר בתרופות ושירותים.

החברות המעורבות בפרשייה עומדות מול כ-2,600 תביעות שהוגשו על-ידי מדינות, קהילות וערים בארה"ב, המבקשות פיצויים עבור הנזקים והעלויות שנגרמו להן במהלך השנים כתוצאה מהשימוש במשככי הכאבים. לפי הדיווח, שלוש חברות הפצת התרופות McKesson Corp ,AmerisourceBergen Corp וקרדינל הלת' (Cardinal Health) מציעות לשלם בסה"כ כ-18 מיליארד דולר במזומן במשך 18 שנים ואילו חברת ייצור התרופות ג'ונסון אנד ג'ונסון מציעה לשלם כ-4 מיליארד דולר במזומן.

טבע, לפי דיווח בבלומברג אתמול, הציעה פשרה שבמסגרתה תעביר תרופות גנריות בשווי של למעלה מ-15 מיליארד דולר, כולל תרופות שנועדו לטפל בשימוש יתר באופיואידים, במשך 10 שנים. בנוסף, נמסר היום ברויטרס, על בסיס אותם שני מקורות, כי החברה מציעה לספק שירותי הפצה בשווי מוערך של כ-13 מיליארד דולר. מטבע נמסר כי "החברה לא מגיבה לשמועות".

ההליכים המשפטיים בנוגע לאופיואידים מהווים עננה שמרחפת מעל מניית טבע ושל החברות הנוספות המעורבות בפרשה, בעיקר בחודשים האחרונים, ובפרט לקראת משפט שצפוי להיפתח בקליבלנד, אוהיו, ביום שני הקרוב. החברות המעורבות בפרשה מנסות להגיע לפשרה עוד לפני פתיחת המשפט. בתגובה לדיווחים השונים מסרו אתמול עורכי הדין המייצגים את המדינות והקהילות בארה"ב המעורבות בתביעה כי הם "לא מדויקים"."אנו ממתינים לטיוטה הסופית של מסמך הפשרה ואז נוכל לעבור עליה ביחד עם 2,600 הגופים המעורבים בתביעה כדי שנוכל לקבוע מה הדרך הטובה ביותר עבורנו להמשיך קדימה", מסרו עורכי הדין.

הדאגה הגדולה - היקף הסכומים

החשש הגדול הוא היקף הסכומים שטבע תיאלץ לשלם על מנת לשים מאחוריה את ההליכים המשפטיים הללו, כשהיא מתמודדת גם עם מינוף פיננסי גבוה. כבר ברבעון השני של 2019, טבע הכירה בהפרשה של 646 מיליון דולר בגין הליכים משפטיים, הפרשה שכוללת הערכות לגבי הוצאות עתידיות בהליכי האופיואידים.

לפי הדיווח אתמול בבלומברג, הצעתה של טבע לפשרה שבה יועברו תרופות, ולא סכומי כסף, נראית כאינדיקציה לכך שהחברה עלולה להגיע לפשיטת רגל במידה וההצעה תידחה - כך לפי פרופ' אליזבת ברץ', משפטנית מאוניברסיטת ג'ורג'יה. "אני מניחה שתרופות בחינם עדיפות על לא כלום", אמרה ברץ' לבלומברג. "השאלה האמיתית היא האם המדינות המקומיות מעוניינות להרחיק את החברה מפשיטת רגל על ידי קבלת ההצעה הזאת".

בעוד שמספר חברות כבר הגיעו לפשרות או נמצאות בדרך לפשרה, טבע טענה בעבר שלא תחתום על הסכמי פשרה, משום שאין לה כסף לכך. זאת על רקע היקף החוב העצום של טבע, שבסוף הרבעון השני עמד על 28.7 מיליארד דולר, כאשר במקביל, התזרים של טבע מתכווץ בשל ירידת התרומה של התרופה המקורית קופקסון.

מניית טבע נסחרה היום בירידה של יותר מ-3% בת"א, לאחר קפיצה של 9.3% אתמול. בשנה האחרונה צנחה המניה בכ-68%, ושווייה של החברה הצטמק לכ-27 מיליארד שקל.

לקראת פתיחת ההליך המשפטי ביום ב' באוהיו, פורסמו לפני כשלושה חודשים נתונים פדרליים של הרשות לאכיפת חוקי הסמים (DEA), אשר הצביעו על גידול של 50% בשיווק משככי הכאבים הללו בין השנים 2006 ל-2012, ועל כך שהשימוש בהם הוביל ליותר מ-100 אלף מקרי מוות בארה"ב באותה תקופה.

נתונים נוספים הצביעו על כך שיותר מ-400 אלף אנשים מתו בארה"ב בשנים 1999-2017 כתוצאה מהשימוש במשככי הכאבים. חלקה של טבע בשוק משככי הכאבים ב-2012-2006 היה 0.9%, אולם חלקה של אקטביס, שנרכשה על-ידי טבע (בשנת 2016) היה 34.5%.

האנליסט סטיבן טפר מבית ההשקעות אי.בי.אי ציין אתמול בתגובה לדיווח בבלומברג, כי "על פניו הסכום שטבע אמורה לשלם נשמע מופרך, אך מדובר בפועל על סכום של מיליארדים בודדים בלבד". הוא מסביר כי התשלום יינתן, כאמור, בצורה של תרופות גנריות בחינם שעלותן על פי מחיר המחירון הוא כ-15 מיליארד דולר. לעומת זאת, ההוצאה לטבע היא על בסיס עלות המכר שהיא נמוכה באופן דרמטי.

"להערכתנו, העלות בפועל לטבע תסתכם בסכום הרבה יותר צנוע, שצפוי להיות בטווח שבין 2 ל-4 מיליארד דולר. יתרה מזאת, ההוצאה תיפרס על פני 10 שנים ובעלויות המימון הנוכחיות של החברה מדובר בהטבה משמעותית", כתב טפר. "בשורה התחתונה, בהנחה שזה הסכם הפשרה שמתגבש, מדובר בבשורה מאוד חיובית שמסירה את העננה הכבדה מסביב לחברה, עם נזק בערך נוכחי של פחות מ-2 מיליארד דולר", טען טפר אתמול.