גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

התביעות נגד ג'ונסון אנד ג'ונסון נערמות, והיא לא מצליחה לנצח

חברת הענק ניצבת בפני יותר מ-100 אלף תביעות שקשורות לבטיחות מוצריה ולטקטיקות השיווק שלה ● החברה אימצה אסטרטגיה אגרסיבית של מאבק בתביעות רבות בבתי המשפט, אך היא מפסידה – והרבה

מנכ"ל ג'ונסון אנד ג'ונסון אלכס גורסקי (במרכז) בחגיגות 75 שנה לרישום החברה בוול סטריט / צילום: Brendan McDermid, רויטרס
מנכ"ל ג'ונסון אנד ג'ונסון אלכס גורסקי (במרכז) בחגיגות 75 שנה לרישום החברה בוול סטריט / צילום: Brendan McDermid, רויטרס

ג'ונסון אנד ג'ונסון, חברת מוצרי הבריאות שניצבת בפני יותר מ-100 אלף תביעות בנושאי בטיחות מוצריה וטקטיקות השיווק שלה, אימצה אסטרטגיה אגרסיבית של מאבק בתביעות רבות בבתי המשפט. והיא מפסידה - הרבה.

מושבעים ושופטים הורו לחברה הענקית לשלם מיליארדי דולרים בכמה משפטים מהעת האחרונה, בתביעות שטענו כי אבקת החלב לתינוקות הידועה שלה וכמה תרופות ומכשירים רפואיים פוגעים במשתמשים; וגם בנושא פרקטיקות השיווק של משככי כאבים, שליבו את מגפת ההתמכרות לאופיואידים בארה"ב.

בשבוע שעבר הורו מושבעים בפילדלפיה לג'ונסון אנד ג'ונסון לשלם 8 מיליארד דולר בפיצויי עונשין לאדם שטען כי השימוש שלו בתרופת ריפסרדל האנטי-פסיכוטית של החברה כשהיה ילד גרם לגדילה לא טבעית של שדיו. החברה טענה כי היא חשפה כיאות את הסיכונים של התרופה לצד התועלת שלה, והיא מתכננת לערער על גזר הדין.

באוגוסט הורה שופט באוקלהומה לג'ונסון אנד ג'ונסון לשלם 572 מיליון דולר למדינת אוקלהומה בגלל תרומת החברה למשבר ההתמכרות למשככי הכאבים, וגם כאן החברה מערערת על הפסיקה. בשנה שעברה החליטו מושבעים בסיינט לואיס כי ג'ונסון אנד ג'ונסון תשלם 4.7 מיליארד דולר ל-22 נשים ובני משפחתן, שטענו כי אבקת החלב לתינוקות של החברה גרמה לסרטן שחלות. ג'ונסון אנד ג'ונסון טוענת כי אבקת החלב בטוחה לשימוש ואינה גורמת סרטן.

החברה מניו ברנזויק בניו ג'רזי ניצבה בפני תביעות של לפחות 103.3 אלף בני אדם או ישויות בבתי משפט בארה"ב במחצית 2019, לעומת 8,580 תביעות בלבד באוקטובר 2011, לפי בדיקת "וול סטריט ג'ורנל".

ג'ונסון אנד ג'ונסון חשפה את מספר התביעות נגדה בנושא בטיחות מוצריה בדיווחיה לרשות ניירות ערך. מספר התובעים (או תובעות) של החברה בנושא אבקת החלב לתינוקות עלה בסוף יוני ל-15,500 מ-1,400 בתחילת 2016. מספר תביעות בשל השימוש במוצרי לתמיכה ברצפת האגן לנשים אומנם ירד משיא של 55 אלף ב-2017, אך הוא עדיין גבוה - 24.8 אלף.

ג'ונסון אנד ג'ונסון נלחמת נגד התביעות הרבות במקום להסדיר אותן במהירות, לפי עורכי דין משני הצדדים. "הרפלקס הטבעי שלהם הוא להילחם ולעכב, לגרור את זה ככל שהם יכולים", אמר אנדי ברצ'פילד, פרקליט במשרד ביזלי אלן במונטגומרי, אלבמה, שתבע את ג'ונסון אנד ג'ונסון בנושא אבקת החלב לתינוקות ועוד מוצרים.

הפיצויים שנפסקו נגד החברה בעניין ריספרדל (אבקת החלב לתינוקות) ובעוד כמה תביעות צפויים להיות מופחתים על-ידי שופטים, ואולי אפילו להתבטל כליל בערעורים. אבל התבוסות המשפטיות של ג'ונסון אנד ג'ונסון מאותתות שהחברה תצטרך כנראה לשלם סכומים גבוהים כדי להסדיר תביעות נגדה. ההתדיינות בנושא משככי הכאבים לבדה עלולה לעלות לחברה 5-10 מיליארד דולר בהסדרים השונים, להערכת אנליסטים בבנק וולס פארגו.

הקו הכללי של ג'ונסון אנד ג'ונסון הוא שהמדע תומך במוצריה, ותיבת התביעות שהצטברה נגדה משקפת רק את האגרסיביות של פרקליטי התובעים, שיודעים שיש לה כיסים עמוקים. עורכי הדין החיצונים של החברה אומרים כי האינטרס שלה מכתיב להרתיע תביעות נוספות שאין להן בסיס בעתיד על-ידי הימנעות מהסדרים מוקדמים מדי של תביעות בהווה.

"ג'ונסון אנד ג'ונסון מטפלת בגל התביעות הזה במטרה לנהל אותו באופן כללי, ולא ליצור תמריצים כוזבים לעורכי דין להגיש עוד יותר טענות שהן שוליות במקרה הטוב", אמר ג'ון בייזנר, שותף במשרד סקאדן, ארפס, סלייט, מיגר ופלום, שמגן על החברה בנושא אבקת החלב לתינוקות ומוצרים נוספים.

ג'ונסון אנד ג'ונסון אימצה אולי את הגישה של היצרנית היריבה Merck, שלקחה לבית המשפט כמה תביעות נגד משכך הכאבים שלה ויוקס, שגרם לכאורה להתקפי לב ושבץ מוחי, אמרה נורה פרימן אנגסטרום, פרופסור למשפטים בסטנפורד שמתמחה במקרי פציעות אישיות. Merck זכתה ביותר תביעות משהיא הפסידה, ובסופו של דבר הסכימה ב-2007 להסדיר כמעט את כל התביעות נגדה ב-4.85 מיליארד דולר, פחות מכפי שצפו אנליסטים. אבל ההבדל הגדול הוא שג'ונסון אנד ג'ונסון נאבקת בכמות גדולה בהרבה של תביעות, והן קשורות למוצרים רבים.

החששות מן הסיכונים המשפטיים של החברה מעיקים על המניה שלה, שירדה ב-12% מהשיא השנתי שלה בדצמבר. לשם השוואה, באותו פרק זמן (עד ה-14 באוקטובר), מדד 500 S&P עלה בכ-10%, ומדד מניות המגזר הרפואי ירד ב-3%. כמה אנליסטים אומרים כי ירידת מניית ג'ונסון אנד ג'ונסון  משקפת ציפייה של משקיעים שהחברה תצטרך אולי להוציא 20 מיליארד עד 50 מיליארד דולר כדי להסדיר את כל התביעות נגדה. בשנה שעברה רשמה החברה הכנסות בסך 81.6 מיליארד דולר.

באוגוסט שינה שירות דירוג האשראי מודי'ס את תחזיתו לאג"ח של ג'ונסון אנד ג'ונסון לשלילית מיציבה, בנימוק של אי-ודאות לגבי תוצאות ההתדיינות המשפטית של החברה.

פסקי הדין מעוררי תשומת-הלב פוגעים גם במוניטין האמין של החברה, שהצטבר במשך עשרות שנים של שיווק זהיר להורים והטיפול המפורסם שלה בפרשת הטילנול. ההפסדים האחרונים בבתי המשפט הורידו את ג'ונסון אנד ג'ונסון למקום ה-57 במדד המוניטין של 58 יצרניות תרופות שפותח על-ידי קבוצת Alva. המדד הזה מבוסס על אזכורים בחדשות, במדיה החברתית ובדוחות של אנליסטים. ב-2014 הייתה ג'ונסון אנד ג'ונסון בין עשר הראשונות במדד.

דובר של החברה מסר בתגובה כי המוניטין שלה נשאר חזק מפני שהיא פיתחה מוצרי צריכה וטיפולים באיכות גבוהה לסרטן ולאיידס. לדבריו, הניצחונות של החברה בבתי המשפט ומחיקת ההפסדים שלה בערעורים אינם מושכים אותה תשומת-לב כמו הפסיקות הגדולות לרעתה.

הניצחונות הללו כוללים שתי תביעות נגד אבקת החלב לתינוקות מתחילת החודש, שבהן מושבעים בקליפורניה תמכו בעמדה של החברה, והיו עוד כמה הסדרים.

במרץ השנה, ג'ונסון אנד ג'ונסון והשותפה באייר הסכימו לשלם 775 מיליון דולר להסדר רוב הטענות שהתרופה לדילול דם Xarelto גורמת לדימומים קשים. שתי החברות זכו בכמה משפטי Xarelto ולא הודו באחריות משפטית בהסדרים. החודש הסכימה ג'ונסון אנד ג'ונסון לשלם 20.4 מיליון דולר להסדר תביעות משככי כאבים שהגישו שני מחוזות באוהיו, כדי להימנע ממשפט.

כמה עורכי דין אומרים כי ככל שההתדיינות המשפטית תתארך, לתובעים יהיה קל יותר לזכות בתביעות, מפני שיותר מסמכים יעמדו לרשום, ועורכי הדין שלהם יוכלו ללטש את האסטרטגיה שלהם בהתבסס על משפטים מוקדמים.

אבל לג'ונסון אנד ג'ונסון יש סיבה לעכב הסדר כולל של תביעות אבקת חלב לתינוקות. היא ביקשה משופט פדרלי בניו ג'רזי, שמפקח על ההליכים לפני משפט של רוב התביעות הללו, למחוק עדויות של עדים מומחים שטענו כי האבקה גורמת לסרטן. פרקליטי התובעים טוענים כי העדות הזו צריכה להישאר בתיקים. אם השופט יצדד בעמדה של ג'ונסון אנד ג'ונסון, הדבר עשוי למחוק למעשה את רוב התביעות בנושא אבקת החלב לתינוקות. ההחלטה צפויה בחודשים הקרובים.

עוד כתבות

עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: יח''צ, איל יצהר, יונתן בלום

האחים יוסי ושלומי אמיר לא רק השתלטו על שופרסל, הם שמו סוף לשלטון המנהלים

לאחר שנדמה היה כי מודל החברה ללא גרעין שליטה תופס לו אחיזה בשוק ההון המקומי, הגלגל מתהפך: האחים אמיר רכשו פחות מרבע ממניות שופרסל, והפכו לבעלי השליטה בה בפועל ● בינתיים המשקיעים מרוצים מהמודל החדש, שעשוי להתפשט גם לפז ולישראכרט ● רשות ני"ע עדיין בוחנים את ההשלכות, ובשוק יש מי שמבקש להרגיע: "מדובר בבעלי שליטה 'על תנאי' שירוויחו רק אם המניה תזנק"

מטוסי F-35 / צילום: Associated Press, Tsafrir Abayov

למרות הפסיקה: הממשלה ההולנדית בוחנת דרכים להעביר חלקי F-35 לישראל

בניסיון לעקוף את החלטת בית המשפט, שאין לספק חלקי F-35 לישראל, משרד הביטחון ההולנדי בודק אפשרות להעביר את החלקים לאיטליה או לארה"ב ● במקביל, ניצחון העתירה בבית בבית המשפט בהאג הובילה לשורת דרישות דומות בצרפת, בדנמרק, בבריטניה ובספרד

תחנת המטרו המתוכננת בראשון לציון / הדמיה: אדר' טל אייל ושרון שפירא

יזמים: המיסוי הכבד לאורך תוואי המטרו מעכב תכנון ובנייה

אמנם התכנון של המטרו מתקדם, אולם יזמים מזהירים שהיטל ההשבחה הגבוה שנקבע לפרויקטים בשטחים שמסביב לתחנות מהווה חסם לפעילות עסקית ● לדבריהם, ניתוח של גיאוקרטוגרפיה מלמד שהתוצאות כבר נראות בשטח

סיכום שווקים שבועי / צילומים: שאטרסטוק, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

מה עובר על הטרנד הכי חם בוול סטריט - ועוד 4 כתבות על המצב בשווקים

הביטקוין שובר שיא אחר שיא - כך תיחשפו למטבע שזינק ב-250% בתוך שנה ● אנליסטים מזהירים מפני סיומו של רצף העליות בשוק השבבים - אך לא רק בו ● וגם: מנהל הגידור שמבקש להכות את ה-S&P 500 וממליץ על השקעה במדדים

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: ap, Vincent Thian

למייסד אנבידיה יש כלל אחד כדי להצליח. וזה לא מה שאתם חושבים

מייסד ומנכ"ל אנבידיה, ג'נסן האונג, הוא אחד האנשים העשירים בעולם ועומד בראש אחת החברות המצליחות ביותר ● למרות זאת, הוא חושב באופן קבוע על הכישלון האפשרי של החברה שהניבה לו הון ● אלה העצות שנתן בשבוע שעבר כמתכון להצלחה לסטודנטים באוניברסיטת סטנפורד

מסך מחשב של לנובו / צילום: יח''צ

נוחות, גודל ותקציב: למה חשוב לשים לב כשקונים מסך מחשב חדש

ככל שהשימוש במחשב אינטנסיבי יותר, מומלץ לבחור מסך מחשב איכותי עם רזולוציה גבוהה ● מדוע חשוב קצב ריענון המסך, מהי הבהירות הרצויה, ומה עדיף - מסך קעור או שטוח?

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם פרופ' אילן אלון / צילום: יח''צ

המומחה שבטוח: זה הרגע שבו סין תפלוש לטיוואן

שיחה עם פרופ' אילן אלון, מומחה לכלכלה בינלאומית וכלכלת סין ● על האינטרסים הכלכליים של סין, היחס לישראל, הפיקוח על המדיה והיום שבו תיפתח מלחמת העולם השלישית ● האזינו

קדימה צורן / צילום: יח''צ

כמה יעלה בית חדש בקדימה צורן?

26 מגרשים לצמודי קרקע נמכרו בקדימה צורן במכרז ב־2.8-3 מיליון שקל ● על רוב המגרשים הוגשו יותר מ־70 הצעות מחיר, אך אף אחת מההצעות לא התקרבה למחירי השומה ● השמאי ליאור יוסף בדש: עולם הבנייה העצמית מכניס את רוכשי הקרקעות לנעלי היזמים, ולכן צריך לחשב בעלויות הכוללות שלהם גם רווח יזמי

כלי רכב. החברות מכרו פוליסות ביטוח חובה כפולות / צילום: Shutterstock, alexfan32

חברות הביטוח ישלמו פיצוי של 20 מיליון שקל למבוטחים: זו הסיבה

רשות שוק ההון חשפה כי חברות ביטוח חייבו מבוטחים בתשלום על שתי פוליסות על רכב אחד ● הסכומים שיושבו למבוטחים נוגעים לשנים 2015-2019 בלבד, ולכן אם הבדיקה תורחב, הסכומים עשויים לעלות ● החברות נדרשו לבדיקה עצמאית לאיתור מקרי כפל גם בגין תקופות נוספות

יקי נוימן, מנכ''ל קבוצת דוראל / צילום: מיכה לובטון

חדשות טובות ליוסי כהן: דוראל מגייסת 400 מיליון דולר לפעילותה בארה"ב

ראש המוסד לשעבר משמש כדירקטור בחברה הבת של דוראל, ומחזיק באופציות ל-3% ממניותיה – הטבה בשווי של עשרות מיליוני שקלים

כפיר תשבי ורענן רז / צילומים: בן חכים, רועי שור

היזמים שהגיעו לסייבר ללא רקע ועומדים מאחורי אקזיט של 350 מיליון דולר

שנתיים בלבד לאחר הקמתה, אוואלור נרכשה על ידי ענקית הסייבר זיסקיילר בעבור 350 מיליון דולר ● בראיון ראשון לאחר ההכרזה, המייסדים רענן רז וכפיר תשבי מספרים על תחילת הדרך: "צחקו שלא נדע איך לאיית סייבר באנגלית", ועונים על השאלה האם יש בועה בענף

נעמה לזימי, העבודה / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

תקציב המדינה המתוקן אושר, אבל מה יישאר ממנו בסוף השנה?

הדיונים על התיקון לתקציב 2024 גררו ביקורת על חוסר בפירוט על ההוצאות השונות ● בפועל, הקצאות הכספים לא תמיד נאמנות למה שאושר בכנסת ● הנה ארבע דרכים של משרד האוצר ללכת מאחורי המחוקקים שמצביעים על התקציב

בניין מגורים בקרית שמונה / צילום: אייל מרגולין

שמאים לא יעריכו נכסים בצפון ובדרום במלוא שווי השוק

שמאי המקרקעין סבורים כי חוסר הוודאות בדרום ובעיקר בצפון הארץ, מחייבים אותם להוריד משווי הנכסים בעת עריכת שומות ● הדברים עלולים לפגוע ברוכשי נכסים ובלוקחי הלוואות באזורים אלה

יו''ר טקטונה, יריב גילת / צילום: יח''צ

ותודה לביטקוין: המניה בבורסת תל אביב שזינקה ב-271% בתוך שבוע

שווי השוק הנוכחי של החברה עומד על 150 מיליון שקל, עלייה של יותר מ-100 מיליון שקל בתוך שבוע ● בשבוע שעבר פרסמה את התוצאות הכספיות לסיכום שנת 2023, שמהן עלה כי עברה לרווח של 700 אלף דולר בסיכום אותה שנה

הבית הלבן מואר בכחול לבן לאור הזדהות עם ישראל. הקשר ייפגע? / צילום: Associated Press, Kiichiro Sato

כשהציבור מושקע במאות מיליארדי דולרים: ברוגז פיננסי עם ארה"ב יעלה לנו ביוקר

הפנסיות שלנו מושקעות בנאסד"ק וב–S&P500, החברות הישראליות מנפיקות במקביל גם בוול סטריט, וההייטק חי על השקעות מארה"ב ● הקשרים הפיננסיים בין ישראל לארה"ב נראים הדוקים, אבל פגיעה יזומה בהם מצד הממשל בוושינגטון תייצר פה כמעט בוודאות משבר פיננסי ● יחסים במשבר, פרויקט מיוחד

לימסול, קפריסין. מקלט המס הכי נגיש לישראלים / צילום: Shutterstock

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים ביעד ההשקעה הפופולרי

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים, הכנסות וחברות של ישראלים בקפריסין, שהפכה ליעד השקעה פופולרי הודות למדיניות מס אטרקטיבית ● גורם ברשות: "חברות רבות רשומות בקפריסין כשהשליטה והניהול מתבצעים מהארץ" ● עסקי הנדל"ן להשקעה בסכנה למיסוי של עד 50%

מחירי הדירות חזרו לעלות / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

העליות במחירי הדירות: שוק היד שנייה מככב, במיוחד באזורים האלה

מדד מחירי הדירות חזר לעלות, אך אין זה מעיד על אופטימיות בשוק ● עליית המחירים לא מסמלת פריחה ולא אופטימיות: העליות נרשמו בעיקר בדירות יד שנייה, ואלה המספרים שכדאי להכיר

טוקיו, יפן. השינוי קרוב? / צילום: טלי בוגדנובסקי

המדינה האחרונה בעולם ששמרה על ריבית שלילית מחשבת מסלול מחדש

אפילו משבר האינפלציה העולמי ב־2022 לא הביא את יפן לחרוג ממדיניות הריבית השלילית ● השבוע צפויה הודעת ריבית דרמטית והערכות הן כי השינוי קרוב ● בין הסיבות: עליות שכר חדות

היקף הדיבידנדים שחולקו אשתקד ברחבי העולם הגיע לשיא של 1.66 טריליון דולר / אילוסטרציה: Shutterstock

רווח כפול: מי החברות הנדיבות בעולם כלפי בעלי המניות. ואיפה הישראליות?

היקף הדיבידנדים שחולקו אשתקד ברחבי העולם הגיע לשיא של 1.66 טריליון דולר, המיוחס בין היתר לזינוק ברווחי הבנקים ● גם ענקיות טכנולוגיה החלו לאחרונה לשתף את בעלי המניות ברווחיהן ● מי דווקא צמצמו חלוקה, ומה מצבם של המשקיעים בבורסת ת"א

צילומים: AP (Carlos Osorio, J. Scott Applewhite, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

ב-50 שנות קריירה רכש לעצמו ביידן שם על עודף גילוי לב ועל מזג חם

אנחנו נזכרים במעמד מכונן אחד של ג'ו ביידן, לפני 38 שנה, כאשר התנגש בפומבי עם מזכיר המדינה דאז ● הנושא: משטר האפרטהייד ה"מבחיל" בדרום אפריקה ● הצופים נדהמו כשהכריז: "אני מתבייש בארצנו, המציגה מדיניות חסרת בסיס מוסרי" ● יחסים במשבר, פרויקט מיוחד