גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רכשתם כרטיס לקלאסיקו? כנראה שהפסדתם אלפי אירו

בעקבות המהומות בספרד בוטל המשחק הנחשק בין ברצלונה לריאל מדריד שאמור היה להתקיים ביום שבת ● כ-2,000 ישראלים ועוד 20 אלף תיירים מרחבי העולם ייאלצו לחשוב כיצד למזער את ההפסדים של עלות כרטיס הכניסה למשחק, הטיסות והמלונות - שעלולים להגיע לסך של למעלה מ-2,000 אירו

המהומות בברצלונה, ספרד / צילום: REUTERS, Albert Gea
המהומות בברצלונה, ספרד / צילום: REUTERS, Albert Gea

כ-2,000 ישראלים שרכשו חבילות או כרטיסים לקלאסיקו התבשרו על ביטול משחק הכדורגל הנחשק לאור המהומות המתרחשות בספרד. המשחק אמור היה להתקיים ביום שבת הקרוב (26 באוקטובר).

חלקם יצטרכו לשאת בדמי ביטול מלאים בטווח שנע בין 1,000 אירו (ישיבה באצטדיון בנפרד) עד 2,300 אירו לחבילה (מקומות ישיבה מועדפים ומלונות בדרגת אירוח טובה יותר). מקצתם יבחרו לממש את המלון ואת הטיסה ולנסוע לברצלונה כדי למזער את ההפסדים, ואחרים ישלמו דמי ביטול מופחתים כשהם יוכלו לשריין לעצמם חבילה למועד החדש שייקבע למשחק.

חוסר הוודאות נמשך גם היום, היות שהתאריך החדש שנקבע על-ידי הקבוצות ואושר על-ידי ההתאחדות הספרדית לכדורגל הוא 18 בדצמבר, והוא עדיין לא אושר סופית. הסיבה לכך היא התנגדות של מנהלת הליגה הספרדית מטעמים של שידור המשחק וזכויות השידור, כשלטענתה התאריך החדש (שנקבע ליום רביעי) אינו אטרקטיבי בהיבט של מכירת זכויות השידור, ובכוונתה לערער עליו. חוסר הבהירות הזה לא פועל לטובת הצרכנים.

משיחה עם כמה סוכני נסיעות ישראלים המתמחים באירועים בחו"ל עולה כי אין פתרון אחיד. חלקם אמרו כי כל מקרה מטופל לגופו, והוא תלוי בעיקר בשיתוף הפעולה של הסוכנים מול המלונות ומול חברות התעופה. ביטול אירוע מנסיבות של הפגנות או מהומות מוגדר משפטית כ"כוח עליון", ולכן מבחינת בתי המלון או חברות התעופה, ביטול האירוח ששוריין מראש אינו באחריותם או באשמתם, ולכן הם לא בהכרח יסכימו להשתתף בעלויות של ביטולים או זיכויים לצרכנים.

יצוין כי לא מדובר בנוסעים ישראלים בלבד. משחקי הקלאסיקו, או ככלל משחקים של ברצלונה, הפכו להיות אטרקציה תיירותית, ולא רק בטיולי בר-מצווה או בקרב הנוסעים הישראלים. רבים התאכזבו גם ביפן או במדינות הסקנדינביות. לפי הערכות, מדובר ב-20 אלף תיירים מכל העולם שתכננו להגיע למשחק שאמור היה להתקיים באצטדיון של ברצלונה, הקאמפ נואו.

כאמור, אין פתרון אחיד לכלל הצרכנים שרכשו כרטיסים למשחק. בחברות טיקטינגו וספורטס איוונטס, למשל, מסבירים כי כל מקרה נבדק לגופו, היות שהחבילות משתנות כשהן כוללות כרטיסי טיסה בחברות שונות, בבתי מלון שונים וב"קלאס" (מחלקה פנימית) שונה בכרטיס הטיסה.

באיסתא ספורט מציעים ללקוחות מנגנון פיצוי קבוע: לפי מנכ"ל החברה עדו ווג, המחיר הממוצע ששילמו לקוחות החברה על חבילה הוא 1,200 אירו. לקוחות יספגו קנס של 400 אירו על ביטול החבילה, כאשר למי שירכוש חבילה במועד החדש של המשחק, הקנס יופחת ל-200 אירו. במצב הנוכחי ככל הנראה מדובר בפתרון שהוא ה"רע במיעוטו".

במצב דומה נמצאים גם לקוחות שרכשו מראש פוליסת ביטוח ביטול נסיעה "מכל סיבה". מדובר בפוליסה יקרה יחסית שעולה 6%-8% ממחיר החבילה, אלא שבמקרה של ביטול, המבוטחים מקבלים חזרה 80% מהמחיר ששילמו, בדומה לפיצוי שמציעה איסתא. נציין כי ביטוח ביטול נסיעה "רגיל" אינו מכסה ביטול מהסיבה הזו.

לפי ווג, איסתא סופגת מחצית מעלויות מימון ביטול הנסיעות. "אנחנו בסיטואציה שבה יש ספקים בקצה, חברות תעופה כמו וולינג נורוויג'ן ואייר אירופה, שמבחינתן טסות כרגיל ולא מאפשרות לבטל; וגם בתי המלון בגישה דומה. קיבלנו החלטה שבה נכניס יד לכיס ונספוג חצי מעלויות הביטול".

התחשיב שמספק ווג לפי מחיר ממוצע של 1,200 אירו לחבילה הוא זה: 400 אירו הוא מחיר הכרטיס למשחק - את הסכום הזה הלקוח מקבל במלואו. "מהיתרה של ה-800 אירו אנחנו סופגים חצי. ממה שנשאר ללקוח, 400 אירו, נחזיר 200 למי שייסע למשחק הבא", אומר ווג. המשמעות הזו, אגב, היא רכישה מחדש של חבילה.

לפי ווג, אך מעטים מאלה שרכשו חבילות למשחק מעדיפים לטוס לברצלונה למרות ביטולו. תמונת מצב דומה מציג המנכ"ל והבעלים של חברת "טיק טיק", גבריאל מזרחי, שאומר כי רוב הרוכשים מעדיפים להזיז את טיסתם לפי מועד המשחק החדש. מזרחי מציג תמונה מורכבת יותר, היות שהחבילות ששווקו היו שונות, "בגלל הסמיכות למשחק דמי הביטול הם 100%. אבל אנחנו פונים לכל מלון ולכל חברת תעופה ומבקשים להתחשב. 80% מהמלונות מסכימים לזכות את הלקוחות באופן חלקי.

"למשל, הרגע הודענו ללקוחה ששילמה 1,300 אירו על חבילה, שהיא תזוכה על 66% ממחיר המלון, שיגבה ממנה רק את עלות הלילה הראשון. מדובר בעבודה בפינצטה, וכל חבילה נבדקת בנפרד מול המלון ומול חברת התעופה. מה שאנחנו מאפשרים הוא לעשות שינוי שם בכרטיס הטיסה בלי עלות, וככה מי שרוצה יוכל למכור את הכרטיס שלו הלאה ולפחות לצמצם את עלות החלפת השם (שעשויה להגיע ל-100 דולר)". מחירי החבילות נעו לדבריו בין 1,000 אירו ל-2,300 אירו.

"היו לנו כבר מקרים של ביטולי משחקים", נזכר ספי דונר, מנכ"ל ובעלים של חברת ספורטס איוונטס המשווקת כרטיסים למשחקי ספורט במדינות שונות בעולם. "מרצח של שוטר באיטליה, עבור בנפילת גג במגרש במדריד או בערפל ששיתק את כל אירופה. דחיות של משחקים התרחשו גם בלונדון לפני 4 שנים. המטרה היא תמיד למצוא את הדרך למזער את הנזקים ללקוחות. חלקם עכשיו למשל בחרו לטוס ולצפות במשחק אחר (רומא נגד מילאן) או לקחת טיסה למדריד ולראות שם את אתלתיקו מדריד.

"במקרה שלנו מכרנו כ-200 כרטיסים למשחק ורק כמה עשרות של חבילות ל-3-4 לילות. מי שמבקש לבטל חבילה - אנחנו מנסים ללכת לקראתם בהתאם לבתי המלון וחברות התעופה. גם מבחינת ספקי הכרטיסים למשחק, לא טריוויאלי לבטל כרטיס, משום שמבחינתם יש כרטיס, והוא יהיה בתוקף במועד הבא שייקבע למשחק".

"יותר מ-50% מעדיפים לבטל כעת", אומר דונר ומציין כי רבים מהם מתכוונים לנסוע למשחק במועד החדש. דמי הביטול במקרה כזה משתנים לפי החבילה. לדבריו, "נבחן כל פרט, היות שאנחנו בונים חבילות שתפורות לפי דרישה של כל לקוח. זה תלוי ברמת הכרטיס ובמחיר שתעלה החבילה החדשה. יכול להיות שטיסות בדצמבר יעלו פחות, כמו גם הלינה. אצלנו הרוב רכשו רק את הכרטיס למשחק, ולכן מי שירצה לבטל - אני יודע שאוכל למכור מחדש את הכרטיס".

מתוך אלפי הצרכנים שרכשו כרטיסים למשחק, רבים לא קנו חבילות אלא רכשו באופן עצמאי חדר במלון וטיסה. כאן תלויים תנאי הרכישה שהם בחרו לכל אחד מרכיבי החבילה: אם הם בחרו במחיר הזול ביותר לכרטיס הטיסה או למלון שלא מאפשר ביטול, הם נקלעו למצב מביך למדי, כאשר מי שרכש כרטיס טיסה שכולל אפשרות לביטול (ושילם על כך הרבה יותר) או מלון בתנאי ביטול ב-24 שעות לפני המועד - "ייתקע" רק עם הכרטיס למשחק שעליו שילם, מסביר מזרחי, ויקבל החזר - אבל חלקי.

לדברי מזרחי, "הכרטיס הכי זול למשחק נמכר ב-450-500 אירו. לקוחות יוכלו להשתמש בכרטיס במשחק הבא, למכור אותו הלאה או לקבל זיכוי בגובה 300 אירו - כ-66% מהסכום ששילמו".

עוד כתבות

ולדימיר פוטין בנאום לאחר הבחירות ברוסיה. נבחר ל-6 שנים נוספות / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

פוטין נבחר לנשיא בפעם החמישית. מה צפוי עכשיו לרוסיה?

בעוד שהניצחון של ולדימיר פוטין בבחירות לנשיאות רוסיה לא מפתיע, היקף הניצחון שלו - עם כ-88% מהקולות - עלול לתת לגיטימציה למורשת ולמלחמה התוקפנית שלו ● הקדנציה החמישית בתפקיד תתמקד ככל הנראה במלחמה באוקראינה - ובלוודא שהרוסים ימשיכו לתמוך בה

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת באירופה; יוניליוור מפרידה את יחידת הגלידה

הניקיי עלה ב-0.7% ● לראשונה מזה 17 שנה, הבנק המרכזי ביפן העלה את הריבית במדינה ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות ● בנק אוף אמריקה: ייתכן שהשוק מתחיל לפקפק בכך שהפד יבצע הפחתות ריבית של 75 נקודות בסיס בשנת 2024

עו”ד יעקב אטרקצ’י, בעל השליטה ומנכ''ל אאורה / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

יעקב אטרקצ'י מפנק את המשקיעים בתשואה ומסדר משכורת נאה לבנו

מניית חברת הבנייה אאורה זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה ● כעת היא מפרסמת דוחות חזקים ולצידם מבקשת לאשר את תנאי העסקת בנו של הבעלים כמנהל חטיבת הנכסים המניבים עבור יותר מחצי מיליון שקל בשנה

בנק לאומי / צילום: איל יצהר

דוחות לאומי: רווח של 7 מיליארד שקל למרות הפחתה גדולה בארה"ב

בנק לאומי רשם בשנת 2023 רווח של 7 מיליארד שקל, ירידה של 9% לעומת 2022 בשל ההפחתה שביצע ברבעון הראשון של השנה • יחלק דיבידנד של 365 מיליון שקל, המהווים 20% מרווחי הרבעון, בהתאם להנחיות בנק ישראל

המדינה שמצטרפת לציר הרשע של חמאס, רוסיה ואיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסיבה לכך שאיחוד האמירויות מובילה השקעת ענק במצרים, דרום אפריקה משקיעה מיליוני דולרים ביצירת קשר עם חמאס ומסתבכת בארה"ב, והאלימות לא עוזרת לקרב את הפלסטינים למדינה ● כותרות העיתונים בעולם 

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה חיובית בת"א; תמר פטרוליום זינקה ב-18%, נכסים ובניין ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% ● הפסקת הפעילות של אסדת תמר למשך 37 ימים פגעה ברווחי ישראמקו ● ווישור תמזג את ווישור ביטוח לתוך איילון ● בלידר שוקי הון צופים אינפלציה ברמה של 3.2% ומעדיפים אפיקים צמודים בשוק המקומי ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

לימסול, קפריסין. מקלט המס הכי נגיש לישראלים / צילום: Shutterstock

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים ביעד ההשקעה הפופולרי

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים, הכנסות וחברות של ישראלים בקפריסין, שהפכה ליעד השקעה פופולרי הודות למדיניות מס אטרקטיבית ● גורם ברשות: "חברות רבות רשומות בקפריסין כשהשליטה והניהול מתבצעים מהארץ" ● עסקי הנדל"ן להשקעה בסכנה למיסוי של עד 50%

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מחירי הנפט קפצו ב-2%

הנאסד"ק עלה ב-0.8% ● מדד שנגחאי עלה ב-1% ● מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל ● מחר תתפרסם ביפן החלטת הריבית, ובגולדמן זאקס צופים שזו תעלה בפעם הראשונה מזה 17 שנה ● היום נפתחת ועידת ה-GTC השנתית של אנבידיה ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

גל רכישות בסייבר הישראלי / אילוסטרציה: Shutterstock

הפרדוקס בענף הסייבר: איך קורה שחברה נמכרת בשווי של פי 100 מההכנסות שלה?

בחצי השנה האחרונה נרכשו שמונה סטארט־אפים ישראלים בתחום הסייבר - כולם בשווי שגבוה פי עשרות ביחס להכנסות שלהם ● הסיבה מאחורי האקזיטים הנדיבים: הענקיות הזרות בונות על המוצרים של החברות הצעירות, כהבטחה להגדלת המכירות ● האם זו רק ההתחלה?

רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית, הפניקס בית השקעות / צילום: טומי הרפז

הכלכלנית הבכירה שלא חוששת להשקיע "גם במקומות אקזוטיים כמו הודו ויפן"

רינת אשכנזי מהפניקס בית השקעות טוענת כי המניות בת"א דווקא הציגו תשואה סבירה בשנה האחרונה, וכי ההשוואה למדדי וול סטריט עושה להן עוול ● היא סבורה כי סוכנויות הדירוג יופתעו לטובה מהכלכלה המקומית, ממליצה לפזר את ההשקעות ומאמינה בבנקים, בחברות ביטוח וברשתות מזון

מימין: אלי פסח, ד''ר להבית אקרמן וטוני כהן / צילום: אוראל עזרא

רשת מכבי אסתטיקה משנה מודל פעילות ומקימה רשת שותפים בפריסה ארצית

במסגרת המהלך תעניק הרשת שירותים אסתטיים באמצעות מרכזים רפואיים, מרפאות וקליניקות פרטיות, במקביל למודל הקודם במסגרתו השירותים הוענקו בחמשת המרכזים הרפואיים של הקופה

פרופ' אמנון שעשוע / צילום: Nasdaq, Inc

מרכב עד בנקאות: פיטורים של מאות עובדים בעסקים של אמנון שעשוע

בתוך חודשיים הבנק הדיגיטלי וואן זירו, חברת מכשירי העזר אורקם וכעת גם מובילאיי הודיעו על מהלכי התייעלות שבמסגרתם יפוטרו בסה"כ מעל 200 עובדים ● שעשוע בתגובה לפיטורים במובילאיי: "זו הייתה החלטה קשה" ● מקורבים לחברה טוענים כי אין קשר בין שלושת המקרים

אילוסטרציה: shutterstock

כבר שלושה עשורים מפנטזים על התרופה הזו, עכשיו היא אושרה

בסוף השבוע האחרון אושרה לשיווק בארה"ב תרופה של חברת מדריגל לכבד שומני, שוק שבמשך שלושה עשורים נחשב בעל פוטנציאל אדיר ומושא הפנטזיה של חברות תרופות ● האם התרופות נגד השמנה הרסו את החלום, ואיך ינסו התרופות הבאות בצנרת לפצח את השוק

הצבת מיגוניות בתחנות הסעה ביישובי קו העימות על ידי הקרן לידידות / צילום: רענן כהן, הקרן לידידות

בעקבות ההסלמה בצפון, הקרן לידידות תציב 123 מיגוניות באזור

המיגוניות יוצבו בתחנות הסעה שטרם מוגנו ב־42 יישובים, בהם נהריה, מעלה יוסף ומעלות תרשיחא ● עלות הפרויקט עומדת על 6.7 מיליון שקל, והוא נעשה לבקשת ראשי הרשויות באזור ● ישראל מתגייסת

העסקאות ממשיכות ליפול / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: ניומד, ענבל מרמרי, איל יצהר, אלבטרוס, shutterstock,

עסקאות במיליארדים? לאן נעלמה ההבטחה הגדולה של הקשרים עם האמירויות

חברת הנפט של אבו דאבי תכננה לרכוש 50% מניו־מד יחד עם BP, אך הקפיאה את המו"מ בגלל המלחמה ● זו אינה הפעם הראשונה שהשקעה אמירתית לא מבשילה ● מאז הסכמי אברהם, הציפיות לגל עסקאות פגשו רגולציה ושיקולים ביטחוניים ● מנגד, התיירות פורחת והנוכחות האמירתית בקרנות ההון סיכון בעלייה

חנות משקפיים. ענף האופטיקה מתאושש / צילום: תמר מצפי

לראשונה מתחילת המלחמה: מחזורי הקניות בכל הענפים הבולטים במגמת עלייה

גלובס מציג מדד הבוחן את היקף הקניות בכרטיסי אשראי בישראל ● מנתוני הפניקס גמא עולה כי שורת קמפיינים בענף האופטיקה הובילו ל"חזרה לשגרת קניות כמעט מלאה"

הציבור מעדיף נזילות על ריבית / צילום: Shutterstock

הציבור מעדיף נזילות על ריבית: המלחמה עצרה את העברת הכספים לפיקדונות

הרבעון האחרון של 2023, בו פרצה המלחמה, סימן שינוי מגמה ביתרת העו"ש של הישראלים: מצניחה חדה מתמשכת, היא זינקה ב־43 מיליארד שקל ● בין הסיבות: העדפה לכסף נזיל בסביבת אי־ודאות, קיטון בהוצאות וגיוס מילואים מסיבי ● וגם: מה עשתה המלחמה למינוס שלנו?

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

עליות קלות בתל אביב; חילן מזנקת בכ-8%, מנועי בית שמש ב-11%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.5%, ות"א 90 מוסיף לערכו 0.3% ● עונת הדוחות בתל אביב תופסת תאוצה: לאומי וחילן פרסמו דוחות כספיים ● מטבעות הקריפטו איבדו גובה אחרי שרשמו שיאים ● הורדת דירוג לאג"ח של אלקטרה פאוור ● לאומי: תפוקת הנפט היומית תצמח ל-13.6 מיליון חביות ● בנק אוף אמריקה: ייתכן שהשוק מתחיל לפקפק בכך שהפד יבצע הפחתות ריבית של 75 נקודות בסיס בשנת 2024

צילום מסך מהקמפיין / צילום: HIT מכון טכנולוגי

קמפיין הרדיו הדיגיטלי הראשון בארץ שיצרה בינה מלאכותית עלה לאוויר

המכון הטכנולוגי חולון עלה בספוטיפיי עם עשרות תשדירים במגוון סגנונות שנוצרו רק ע"י כלי AI - מהכתיבה, דרך ההלחנה ועד ההפקה והביצוע ● האם מדובר בתחליף למוזיקאים ולמפיקים?

טים קוק וסונדר פיצ'אי / צילום: Associated Press

"בלוקבסטר דיל": הדיווח שמקפיץ את מניית גוגל ב-5% במסחר המוקדם

מערכת ה-AI של גוגל עשויה להגיע למכשירי אפל כבר השנה, אם שיתוף הפעולה המתקיים בין החברות יושלם ● הדיווח על שיחות שיתוף הפעולה נחשף בבלומברג ומקפיץ את מניית אלפאבית בכ-5% במסחר המוקדם