גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ירידה חדה בפעילות או ריקון החברה ע"י עמוס לוזון – מה הוביל לקריסתה של דורי בנייה?

לטענת חברת הבנייה של עמוס לוזון בבקשת הקפאת ההליכים, היא נקלעה למצבה הקשה בשל ירידה חדה בפעילות ופגיעה קשה במוניטין ● ל-81 דיירי מגדלי ת"א יש הסבר אחר, ובמרכזו הטענה כי בשנים האחרונות הוביל לוזון מהלכים מתוחכמים ושיטתיים להברחת נכסים בעשרות מיליוני שקלים ● דורי בנייה: "טענות מופרכות"

עמוס לוזון / צילום: איל יצהר
עמוס לוזון / צילום: איל יצהר

האם קריסתה של חברת א.דורי בנייה היא "סופו של מהלך ציני ומתוחכם של איש העסקים עמוס לוזון לריקון החברה מכל נכסיה הטובים והותרתה עם הכנסים הבעיתיים"? כך טוענים 81 תובעים המנהלים בימים אלה הליך משפטי נגד דורי בנייה בנוגע לפיצוי על איחורים בבניית דירותיהם במגדלי תל-אביב, ושלהבטחת תביעתם גם מחזיקים בעיקולים על כספים של החברה.

לפני קצת יותר משבועיים הגישה חברת דורי בנייה, בבעלותו של עמוס לוזון, בקשה להקפאת הליכים. בבקשה, שרבים לא הופתעו ממנה, טענה דורי בנייה כי היא לא יכולה לעמוד בתשלום חובותיה המאמירים עד ל-800 מיליון שקל. החברה ביקשה מבית המשפט כי יתיר לה להקפיא את פעילותה כדי שתוכל ליישם "מתווה של 'סגירה שקטה'", וביקשה לאפשר לה להתמקד בניהול 100 ההליכים המשפטיים המתנהלים נגדה ובהקטנת החשיפה מכוחם, שהצמיחו לה חובות מותנים על-סך 640 מיליון שקל.

בבקשה ניסתה דורי להסביר לבית המשפט כיצד נקלעה למצבה העגום. לטענתה, כבר במועד רכישתה על-ידי עמוס לוזון ב-2016 היה מצבה רע. עוד נטען בבקשת ההקפאה כי היו אלה בעיקר אירועים משפטיים שהתגלו כהרסניים במיוחד לחברה, שהובילו לירידה החדה בפעילותה של החברה ולפגיעה קשה במוניטין שלה.

"החברה חווה על גבה באופן דרמטי את הפעלת הכוח העודף של מזמיני העבודות מחזיקי ערבויות בנקאיות", נכתב בבקשת ההקפאה. "היזמים מעכבים את התמורה לה החברה הקבלנית זכאית, מסרבים לשחרר או להקטין את הערבויות הבנקאיות המוחזקות בידיהם ומחזיקים כך את החברה הקבלנית כבולה לכל גחמה ולכל תיקון נדרש במשך שנים ארוכות, ובה-בעת נדרשת כל העת להמשיך ולהעניק שירותי בדק למזמיני העבודות ולדיירי הפרויקטים".

בין יתר האירועים שהובילו לטענת החברה לקריסתה, היא מנתה גם את רצף התביעות שהגישו 81 בעלי דירות במגדלי תל-אביב, אליהם נלוו לטענת החברה עיקולים זמניים בהיקף של 20 מיליון שקל. כעת הגיע תורם של נושים אלה להגיב לבקשת ההקפאה של החברה, וההסבר שלהם לקריסתה גורס אחרת לגמרי.

בתגובה לבקשת החברה להקפאת הליכים, טוענים בעלי הדירות באמצעות עורכי הדין יצחק יונגר וישי מאירסדורף ממשרד פרידמן יונגר ועו"ד איתמר כהן ממשרד עורכי דין איתמר כהן, כי לוזון "ביצע שורה של מעשים שעיקרם, מחד, ריכוז כל הנכסים בעלי השווי ומניבי ההכנסות בקבוצת לוזון - היא חברת-האם של דורי בנייה, ומאידך, הותרת החברה עם כל הצרות והנכסים הבעייתיים בחברה". 

לטענתם, בקשת הקפאת ההליכים שהגישה דורי בנייה היא ניסיון של לוזון "להשלים את המשימה באמצעות 'סגירה שקטה', ללא חקירות ובדיקות של התנהלותו וללא כאבי ראש. לכך אסור להסכים". 

עו"ד איתמר כהן / צילום: אופיר הראל

70 מיליון שקל מדורי בנייה לקבוצת לוזון

גולת הכותרת של "מעשי הברחת הנכסים וריקון החברה מנכסים ומכספים השייכים לה", טוענים הדיירים, אירעה לפני שנה בדיוק. לטענתם, עמוס לוזון וקבוצת לוזון "הבריחו מדורי בנייה כ-70 מיליון שקל שהתקבלו כתוצאה מתביעה שניהלו החברות במסגרת הליך בוררות, על אף שעיקרם המוחלט (93%) של כספים אלה שייכים לחברה, ועל אף אזהרות שהזהיר בית המשפט".

לשיטתם של הדיירים ממגדלי תל-אביב, ברור שזוהי הסיבה המרכזית שהובילה לקריסת החברה: "ככל שעשרות מיליוני שקלים אלה השייכים לחברה היו נותרים בקופתה, ספק רב אם הייתה החברה נקלעת למצבה היום ובכלל זאת נדרשת להליך של הקפאת הליכים".

70 מיליון השקלים אליהם מתייחסים הדיירים, הם הכספים שהתקבלו בתביעה משותפת שהגישו דורי בנייה וקבוצת לוזון נגד קבלן ההקמה של פרויקט תחנת הכוח בדוראד. במסגרת אותו הליך העיד יועצה המשפטי של החברה כי קבוצת לוזון זכאית רק ל-7% מהסכום שייפסק לטובתה, וכך גם נכתב בדוחות הכספיים של החברה. למרות זאת, באוקטובר 2018, כאשר הסתיימה הבוררות עם מקימת תחנת הכוח, הוגשה לבית המשפט בקשה לאשר את ההסדר הדיוני, במסגרתו התבקש אישור בית המשפט להעברת כל סכום הזכייה לקבוצת לוזון. הדיירים ניסו למנוע את מה שהם כינו אז ומכנים גם היום "הברחת הכספים", אלא שטענתם נדחתה, היות שאז דורי בנייה לא הייתה במצב של חדלות פירעון.

ולמרות זאת, כבר לפני שנה הזהירה השופטת אירס לושי-עבודי (שהיא גם השופטת שדנה בהליך חדלות הפירעון של דורי בנייה) כי החלטתה שלא למנוע את העברת הכספים לקבוצת לוזון נעשית מבלי שהיא מביעה כל עמדה ביחס לשאלה האם ההעברה נעשתה כדין או שלא. "חזקה על קבוצת לוזון ודורי בנייה כי ישקלו היטב את צעדיהן בהקשר זה, לבל יימצא בעתיד כי ההסדר הדיוני נעשה שלא כדין, על כל ההשלכות הנובעות מכך", הוסיפה השופטת בהחלטתה.

לאחר שהועברו חלק מכספי הזכייה בבוררות לקבוצת לוזון, פנה אליה עו"ד כהן, בא-כוחם של דיירי מגדלי תל-אביב בתביעה שהגישו נגד דורי בנייה, וטען בפניהם כי העברת הכספים לקבוצת לוזון מהווה הברחת נכסים "שמרוקנת את החברה כליל מנכסיה, תוך ביצוע העדפת נושים פסולה".

החברה דחתה את טענותיו וציינה כי היא "פועלת תחת ההנחה כי יהיה בידה לפרוע את ההתחייבויות. כל עוד זה המצב, הרי שאין עסקינן בהעדפת נושים, שחלה רק בנוגע לחברות חדלות פירעון, ואף לא לחברות בסביבת חדלות פירעון אך הן אינן כאלה".

כעת, לאור בקשת הקפאת ההליכים שהגישה החברה, טוענים דיירי מגדלי תל-אביב: "אשר יגורנו בא לנו. לאחר שעמוס לוזון, באמצעות קבוצת לוזון, השלים את ריקון פעילותה של החברה ואת ריקון נכסיה והשלים את הברחת כל כספי התביעה שהתקבלו בבוררות בסך של כ 70 מיליון שקל לחברת-האם (קבוצת לוזון), מבקשת לפתע החברה, בשיתוף חברת-האם, צו פתיחת הליכים וסעדים זמניים למיניהם, והכול במטרה להביא ל'סגירה שקטה' - 'סגירה' אשר בהתאם לתוכנית החברות תהווה השלמה של פעולות הברחת הנכסים והכספים, ללא חקירות, ללא בדיקות וללא כאב ראש. לכך אין לתת יד".

בדורי בנייה ובקבוצת לוזון דוחים כמובן את הטענות ומכנים אותן "טענות מופרכות". לטענתם, 93% מכספי זכיית בוררות דוראד, המהווים 100% ממה שמגיע לדורי בנייה, עברו בפועל לדורי בנייה. בנוסף לסכום זה, הם טוענים, העבירה קבוצת לוזון עוד למעלה מ-65 מיליון שקל לדורי בנייה.

בבקשה להקפאת הליכים שהגישה דורי בנייה, הצהיר יועצה המשפטי הפנימי כי לדורי בנייה "היה נכס לקבל בספרים בסך של 67 מיליון שקל" בגין תביעת הבוררות שניהלה בקשר לתחנת הכוח דוראד. עוד הצהיר יועצה המשפטי הפנימי של החברה כי חל עיכוב משמעותי בתשלום שהעביר קבלן תחנת הכוח, "שהוביל להעמקת המצוקה התזרימית של החברה".

עוד כתבות

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

המספרים מאחורי האופציות לעובדים בחברות ההייטק הישראליות נחשפים / צילום: Shutterstock, Lucky-photographer

נעילה חיובית בוול סטריט; טסלה איבדה כ-3%, אנבידיה עלתה בכ-4.3%

בורסות ארה"ב נצבעו ירוק ● מדד ההנג סנג זינק בכ-1.7% ● טסלה ירדה לאחר שפורסם כי הורידה את מחירי הרכבים החשמליים שלה ברחבי העולם; המניה ירדה מתחילת השנה בכ-40% ● ירידות במחירי הנפט והזהב ● האג"ח הממשלתיות בארה"ב נסחרו בעליות

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח, והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית, ומתחילת השנה מנייתה איבדה 10.7% ● למרות הכול, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה אפל צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

מגמה מעורבת בוול סטריט; טסלה מזנקת בכ-14%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

הפגנה מחוץ לאוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"אני זועם, זה לא ייאמן מה שקורה באוניברסיטת קולומביה"

כשהמחאות האנטי־ישראליות בקמפוסים בארה"ב רחוקות מלדעוך, חוקרים יהודים וישראלים מאוניברסיטאות העלית מאחדים כוחות כדי להגיב באופן יצירתי בכל הזירות - האקדמית, המשפטית והכלכלית ● "זו חזית כמו כל חזית במלחמה", הם אומרים בשיחות איתם

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס