גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ריצ'ארד ברנסון נחת בישראל: "אנחנו לא אוהבים לטוס עם מושבים ריקים. נגיע לרמה של מחיר שתאפשר לנו את זה"

ברנסון, מייסד חברת וירג'ין אטלנטיק, הגיע לארץ חודש אחרי שחברת התעופה הבריטית השיקה את קו ת"א-לונדון

ריצ'רד ברנסון נוחת בישראל / צילום: איל יצהר, גלובס
ריצ'רד ברנסון נוחת בישראל / צילום: איל יצהר, גלובס

סר ריצ'ארד ברנסון, מייסד חברת וירג'ין אטלנטיק, נראה מחויך ושמח במסיבת העיתונאים שכינס בנתב"ג לאחר שנחת בישראל היום (ד') בשעות אחר-הצהריים. הוא התייחס לברקזיט שמסעיר את האי הבריטי: "טעות איומה. הונו את הציבור. זה מהלך שיפגע בהרבה מועסקים ובכיס של הציבור. אני מקווה שהממשלה תתעשת"; למצב הגיאופוליטי במזרח התיכון: "אני מקווה שיהיו כאן מנהיגים אמיצים שידעו להגיע להסכם ולפתרון הסכסוך"; וגם למי שעבורו הוא המנטור והמודל: נלסון מנדלה.

לפני עשור הקים ברנסון יחד עם מנדלה קרן שמטרתה להילחם בסמים ובעוני. את החלום האמיתי של האיש שרשם לזכותו לא מעט חוויות ברחבי העולם, הוא הגדיר בנוסח מתמודדת בתחרות מיס עולם: "אני חולם שיהיה שלום, שאנשים יוכלו לחיות ביחד זה לצד זה עם תקווה ועם רצון לעשות טוב אחד לשני". ונאמר אמן.

בשעה 16:30 נחת מטוס חברת וירג'ין בנתב"ג. על סיפונו היו גם מנכ"ל וירג'ין אטלנטיק שי וייס, יחד עם כ-30 עיתונאים מבריטניה שמשרד התיירות יארח במשך שלושה ימים בישראל. כשנפתחה דלת המטוס, יצאו דיילות לבושות אדום מנופפות בדגלי ישראל, אליהן הצטרפו אנשי צוות נוספים שהניפו דגלי ענק של בריטניה וישראל. ברנסון יצא מהמטוס עם ידיו מונפות לשמיים ופיזר חיוכים לעשרות הצלמים שהגיעו לשדה. בשלב הבא, כמנהג עולה חדש, כרע ברך והשתטח על אדמת ארץ הקודש. בכל זאת מדובר באיש שיודע הומור מהו.

ריצ'רד ברנסון בישראל / צילום: איל יצהר, גלובס

את החברה הקים ברנסון לפני 35 שנים, אחרי שרכש מטוס בואינג 747 משומש. החברה, שקרויה על שם איי הבתולה, החלה את דרכה כסוג של בדיחה. "טסתי מסן תומאס אחרי שלא פגשתי את זוגתי 3 שבועות. לא הצלחתי למצוא טיסות, ובבדיחה לקחתי פתק והפכתי אותו לכרטיס טיסה עם החברה שבדיתי ממוחי באותו הרגע 'וירג'ין איירליינס'".

הבדיחה הפכה למציאות, אחרי שברנסון, שבאמתחתו הייתה רשת תקליטים וחברת הקלטות ידועה, הריץ את הרעיון צעד קדימה. "אמרו לי שאני חייב להחליף את השם של החברה. כל הסובבים אותי, כולל הבנקאי שלי, אמרו שנפלנו על הראש. ב'פייננשל טיימס' עשו סקר, וממצאיו הראו שרק 7% מוכנים לטוס עם חברה שזה שמה. אמרנו: זה בדיוק מה שאנחנו צריכים. התמודדנו עם מטוס אחד מול חברות כמו בריטיש איירווייז או פאן אם, שלכל אחת היה צי של 300 מטוסים".

את חוסר האהדה שחש ברנסון לבריטיש איירווייז, הוא לא מסתיר. "הם ניסו באמצעות טריקים מלוכלכים לבלום אותנו. אבל זכינו בתביעה נגדם, ולעובדים אמרנו שהם קיבלו בונוס מבריטיש. אגב, זה לא היה רק בונוס אחד".

שי וייס, מנכ"ל וירג'ין איירליינס, המיוצגת בישראל על-ידי ממן אוויאיישן, הגדיר את השוק בישראל כ"שוק חשוב לאור הגידול בתיירות והיכולת להציע טיסות קונקשן לניו יורק".

וייס התייחס לתחרות בסביבה שבה פועלת וירג'ין ואמר. "אנחנו פועלים בישראל מאז ה-25 בספטמבר, והטסנו 14 אלף נוסעים הלוך ושוב. זה הרבה מעבר לציפיות שלנו. הסוד של וירג'ין הוא האנשים. זו נקודת החוזק שלנו. אנחנו לא מתביישים להגיד שהמטרה שלנו היא להיות חברת התעופה האהובה בעולם. יש חברות שלא יכולות לצאת בציפייה כזו, ויש כאלה שיכולות אבל לא בטוח שישיגו אותה. אצלנו זו מטרה מוצהרת. הצוות שלנו יעניק לכל נוסע חוויה.

"ישראלים אוהבים ערך, ואנחנו גאים לספק להם מוצר מעולה. את מחלקת התיירים הטובה בקו, את האוכל ואת הבידור. עד שנת 2024 נחזיק בצי מטוסים צעיר ויעיל בגיל ממוצע של 5.3 שנים. זו גם האמירה הסביבתית שלנו. זו לא חוצפה ישראלית - זה פשוט מי שאנחנו".

לשאלת "גלובס" האם המטרה של וירג'ין היא בעיקר להתחרות על הקו לניו יורק, הפופולרי ביותר לנוסע הישראלי, השיב וייס כי "וירג'ין אוהבת להפר את הסטטוס-קוו בכל שוק. כל חברה שטסה בקו ללונדון ולניו יורק צריכה לחשוב עלינו. התחרות מעודדת אותנו להיות טובים יותר, וגם את המתחרים, כך שבטוח שהנוסעים הם שמרוויחים מזה".

לשאלה בנוגע למחיר של וירג'ין, שאינו תחרותי ככל שמדובר בטיסות ללונדון, אמר וייס: "המחיר נמדד מול הערך. נושא התמחור הוא דינמי ומסובך, והוא משתנה כל יום". וברנסון הוסיף הערה מעניינת: "אנחנו לא אוהבים לטוס עם מושבים ריקים. נגיע לרמה של מחיר שתאפשר לנו את זה".

התחרות - בעיקר מול בריטיש איירווייז

ברנסון הגיע לישראל כחודש אחרי שחברת התעופה הבריטית השיקה את קו תל-אביב-לונדון. וירג'ין דומה יחסית בגודלה ובהיקפה לאל על: מספר הנוסעים שהיא מטיסה עומד על 5.5 מיליון, כשצי המטוסים שלה מונה 46 מטוסים. החברה מפעילה טיסות ל-30 יעדים.

נקודת החוזק של וירג'ין, שבה היא גם תרצה להתמקד בשוק הישראלי, היא טיסות ההמשך מלונדון לצפון אמריקה, גם באמצעות שיתוף-פעולה עם חברת התעופה דלתא איירליינס. הסלוטים (שעות ההמראה) שקיבלה וירג'ין בטיסות מנתב"ג מותאמים לטיסות המשך, כשהטיסות ימריאו בשעה 7:15 בבוקר. הטיסות פועלות על בסיס יומי.

התחרות של וירג'ין היא בעיקר מול בריטיש איירווייז, שגם היא שמה לעצמה למטרה להתמקד בטיסות קונקשן מלונדון לצפון אמריקה; ומול אל על, המפעילה טיסות סדירות ללונדון, אחד הקווים החזקים שלה.

וירג'ין הכריזה לאחרונה על תוכנית מעניינת הכוללת תוספת של 84 יעדים למפת יעדיה. תוכנית זו תתאפשר אחרי שייפתח מסלול שלישי בשדה התעופה הית'רו בלונדון, אחד מנמלי התעופה העמוסים ביותר בעולם. הקמת המסלול צפויה להסתיים ב-2026. וירג'ין שמה לעצמה מטרה לנגוס בפעילות של המתחרה הגדולה בריטיש איירווייז. וירג'ין אטלנטיק נמצאת בבעלות קבוצת וירג'ין (51%) ודלתא איירליינס (49%).

הונו של ברנסון בן ה-69 הוערך על-ידי המגזין "פורבס" ב-2018 ב-4.9 מיליארד דולר. ברנסון הקים בשנות ה-70 את רשת התקליטים ואולפו ההקלטות וירג'ין. ב-1984 הקים את חברת התעופה בריטיש אטלנטיק איירוויז שהפעילה טיסות מלונדון לניוארק, חברה שלימים הפכה ל"וירג'ין אטלנטיק". סכסוכים שהיו לאורך השנים בין ברנסון לבריטיש איירוווייז כללו גם פיצוי של חצי מיליון ליש"ט ששילמה בריטיש לברנסון במסגרת תביעת דיבה. וירג'ין מחזיקה גם בחברת רכבות ואף בחברת וירג'ין אמריקה ו-וירג'ין קלגטיק שמתעדת לעסוק בתיירות חלל.

ברנסון עצמו הופיע בסרטים ובסדרות טלוויזיה והתפרסם גם בזכות מסעות חוצי עולם, כולל בכדור פורח. אחת הסצנות המפורסמות שתקשרה את "שיגעונותיו" של ברנסון הייתה לפני חמש שנים, כשהוא שימש כ"דיילת" (כולל תחפושת מלאה) בטיסה של אייר אסיה אחרי שהפסיד בהתערבות. ב-1999 קיבל ברנסון את תואר האבירות מהמלכה אליזבת השנייה.

עוד כתבות

לשכת התעסוקה במדריד / צילום: רויטרס

שוק העבודה באירופה פורח, אז למה כל כך הרבה עובדים כועסים?

שיעור האבטלה באירופה נמצא ברמת שפל של דור, אלא שרבות מהמשרות האלה הן חלקיות או זמניות, ואינן כוללות את ההטבות שעובדים אירופים התרגלו לקבל

בנק לימאט בציריך / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

לראשונה בעקבות התקנות החדשות: רשות המסים עצרה 3 ישראלים שלא דיווחו כראוי על חשבונות בחו"ל

השלושה נעצרו במסגרת שתי חקירות שונות, לאחר ששמם נכלל ברשימה של בעלי חשבונות בנק בחו"ל שהתקבלה עפ"י חילופי מידע בין מדינות ורשויות מס באירופה ● מדובר במעצרים הראשונים של ישראלים בעקבות תקנות ה-CRS

סין / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

החזית הפנימית של סין באסיה: מלחמת הסחר היא לא רק מול ארה"ב

תשומת הלב במלחמת הסחר ממוקדת בארה"ב ובסין, אולם מלבדן יש שחקנים חשובים אחרים, שהתגובה שלהם תעצב את קווי האספקה של הכלכלה הגלובלית

רוני חזקיהו החשב הכללי במשרד האוצר / צילום: משרד האוצר

"דרישת החשב הכללי לעצור הוצאות כבר עכשיו - בחוסר סמכות"

היועצת המשפטית של ועדת הכספים, עו"ד שגית אפיק, קובעת כי לחשב הכללי באוצר, רוני חזקיהו, לא הייתה סמכות למנוע ממשרדי הממשלה כבר עכשיו להתחייב על הוצאת כספים ב-2020

מרכז החדשנות מבפנים / צילום: כדיה לוי

שיבא משיק מרכז חדשנות דיגיטלית: "נקדם כל פתרון ראוי לבעיות כמו תורים וטעויות"

בית החולים שיבא פתח את מרכז ARC כחלק מרשת בינלאומית שהוא מקים מסביב לעולם ● לסטארט-אפים הוא מציע מימון, מקום לעבוד בו ואפשרות לנסות מוצרים חדשים ● סמנכ"ל רפואה וחדשנות איל צימליכמן: "שותפות היא מילת המפתח. לא כל אחד שומר רק על האינטרסים שלו"

מימין ניר קלר ואייל ליפשיץ יזמי BlueVine  / צילום: בלו ויין

חברת הפינטק הישראלית BlueVine גייסה 102 מיליון דולר

את הסבב הובילה קרן הצמיחה הישראלית ION Crossover Partners, משקיעה חדשה בחברה ● צוות BlueVine מתוכנן לגדול ל-400 עובדים לפחות עד סוף 2020 בעקבות הגיוס

הנשיא מעניק את המנדט להרכבת הממשלה לבני גנץ / צילום: חיים צח, לע"מ

מתקרבים לפקיעת המנדט: גנץ ונתניהו ייפגשו הערב ב-22:00

מחר בחצות יפקע המנדט של גנץ להרכבת הממשלה ● "גלובס" עוקב אחרי המאמצים האחרונים להרכבת הממשלה, לפני שהמנדט חוזר לנשיא

איתן יוחננוף, מנכ"ל החברה / צילום: תמר מצפי

בלי אונליין ומותג פרטי: רשת המזון של משפחת יוחננוף הצטרפה לבורסה בסטייל עם ביקושים של 1.5 מיליארד שקל

(עדכון) - יוחננוף גייסה 462 מיליון שקל ותחל להיסחר בשווי של 2.3 מיליארד שקל - הרשת השלישית בגודלה בבורסה ● לאחר שנים של צמיחה בפעילותן: שווי השוק המצרפי של שש הרשתות הציבוריות מגיע לכ-13 מיליארד שקל, כמעט מחצית ממנו מיוחסת לשופרסל

הלואו קוסט/ צילום:Shutterstock א.ס.א.פ קריאייטיב

הלואו קוסט חינכו את כל העולם לעבוד אחרת: האם בקרוב נשלם אפילו על שימוש בשירותים בטיסה?

בענף התעופה המגמה ברורה - הרווחיות מכרטיסי הטיסה נשחקת, וחברות התעופה מחפשות עוגני רווח משלימים ● והן אכן מצליחות: בהשפעת חברות הלואו קוסט, כמעט שום דבר כבר לא חינם ● "על כוס מים חברות כבר גובות כסף וגם על אוזניות למערכות הבידור"

גבול ישראל-סוריה ברמת הגולן / צילום: איל יצהר

האיראנים אחראים לירי מסוריה אבל נזהרים שלא להיגרר למהלך רחב

ארבע הרקטות שנורו הבוקר משטח סוריה אל צפון רמת הגולן הן לפי הערכות גורמי הביטחון, ירי של אחת מהמיליציות שמחזיקה איראן בסוריה ● על מה הגיבו האיראנים?

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

המסחר בת"א ננעל בעליות: גזית גלוב קפצה לאחר העלאת תחזיות

מדד ת"א 35 עלה ב-0.4%, מדד ת"א 125 הוסיף 0.5% ומדד ת"א 90 טיפס ב-0.9% ● עונת הדוחות נמשכת: ערך פיננסים עלתה על רקע הנפקה באפסייד, ויקטורי התחזקה וחילן נחלשה ● מלם תים דיווחה על עלייה של 19% בהכנסות הרבעון ל-522 מיליון שקל

 סוחרים בבורסתNYSE/  צילום: רויטרס  .rendan McDermid

מגמה מעורבת בוול סטריט; ירידות חדות במגזר הקמעוני

קוהל'ס והום דיפו צוללות לאחר תוצאות מאכזבות והנמכת תחזיות, וגוררות גם את מייסיס ● נשיא הבנק הפדרלי של ניו יורק: "ברור שהכלכלה האמריקאית ניצבת בפני אתגרים גלובליים, הצמיחה מתחילה להאט" ● עיני המשקיעים נשואות לחדשות נוספות לגבי שיחות הסחר ● מספר היתרי הבנייה בארה"ב זינק לשיא של 12 שנה, עלייה במספר התחלות הבנייה למגורים ● נעילה מעורבת באירופה: פוטסי עלה ב-0.1%, הדאקס נותר כמעט ללא שינוי, הקאק ירד ב-0.4% ומדד סטוקס 600 הכלל אירופי עלה ב-0.2% ● מדד הניקיי היפני איבד 0.5%, והבורסה בהונג קונג קפצה ב-1.5%

אילן ישועה וניר חפץ / צילום: איל יצהר, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

ההצעה המדהימה של מנכ"ל וואלה לניר חפץ: "שים אצלי 700 אלף שקל - ותקבל עד חצי המלכות"

בתמלילי שיחות וואטסאפ שנחשפות כאן לראשונה, אילן ישועה מציע לעד המדינה, שבאותו זמן עבד כראש מטה ההסברה של הליכוד, את העסקה הבאה: הליכוד יוציא את כספי מימון המפלגות שלו על פרסום בוואלה - ובתמורה כל האתר יגויס לטובת הליכוד, "בטירוף"

מבט אווירי על מתחם הבורסה ברמת גן / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

בדרך למנהטן: תוכנית הענק שמבקשת לשלש את מתחם הבורסה ברמת גן

תוכנית ענק שנבחנת בוועדה המחוזית מבקשת לשלש את מתחם הבורסה • החיבור התחבורתי אומנם מצוין, אבל הרחובות הצרים אינם מעודדים הליכה ומעלים סימני שאלה בנוגע לאטרקטיביות של האזור

רועי רימשון/ תמונה פרטית

הצצה לחייו של עסק קטן: "על כל שקל שאני מרוויח, המדינה לוקחת בין 50 ל-60 אגורות"

רועי רימשון מהישוב לוטם, מקיים הרצאות על שיריה של נעמי שמר וחוקר עצמאי בנושא ● "המסים שאני נדרש לשלם למדינה בלתי הגיוניים וההוצאות מטורפות" ● עצמאים? "גלובס" רוצה לשמוע מכם מה מטריד אתכם. צרו קשר במייל ATZMAIM@globes.co.il 

יעקב לוקסי לוקסנבורג / צילום: גיזי

סאני תמשיך לשווק בישראל את מכשירי סמסונג עד תום 2024; מציגה ירידה חדה ברווח

ההסכם עם החברה הקוריאנית, שעל הארכתו דיווחה סאני היום, אמור היה להסתיים בסוף 2020 ● כחלק מהארכת ההסכם נקבע כי אם סמסונג תחליט לשווק מחשבים ניידים בישראל, תינתן לסאני זכות סירוב ראשונה להפצתם בישראל

נורד סטרים 2. צינור הגז של פוטין / צילום: רויטרס

"צינור הגז של פוטין" כמעט הושלם, אבל ממשיך ללבות את היצרים בתוך האיחוד האירופי

הפרויקט השנוי במחלוקת גרר לאחרונה סנקציות, קנסות ועימות פומבי בין פולין לצרפת ● האם האמריקאים יהיו אלה שיטרפדו אותו?

יובל שטייניץ, ניידת הבחירות של גלובס / צילום: כדיה לוי

הפתרון לעתיד משק החשמל נמצא במצבר של המכונית שלכם

שר האנרגיה שטייניץ הכריז על יעד בצריכת חשמל סולארי: 30% מכלל החשמל ב–2030, לעומת 6.5% כיום • אלא שחשמל סולארי אינו מספק מענה לדרישה הגבוהה בשעות הערב ושימוש בו מצריך גיבוי של אספקה מתחנות כוח מזהמות • הפתרון המתגבש: "שאיבת" החשמל ממצברים של מכוניות חשמליות ● כתבה שנייה בסדרה

ישראל גרטי, שלמה אליהו וניר גלעד  / צילום: יוד צילומים אילת

כיפת ברזל באילת: מי הגנו על כבוד "שומרי הסף של המבוטחים"

וגם: הנהלת פנאקסיה ישראל פתחה את המסחר בבורסה לני"ע

 

מכשיר אנדרואיד ישן / שאטרסטוק

חברה ישראלית חשפה פרצה באנדרואיד שאפשרה לצלם תמונות ללא רשות ולגשת למיקום המכשיר

חברת Checkmarx חשפה פרצת אבטחה בסמארטפונים עם מערכת ההפעלה אנדרואיד של גוגל ● הפרצה נוגעת לאפליקציית המצלמה, וניצול שלה יאפשר להאקרים לגשת אליה ללא הרשאה דרך אפליקציה זדונית ולצלם תמונות וסרטונים ללא ידיעת המשתמשים