גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מוטרדים מגובה חשבון החשמל? ב-2020 התעריף עשוי לרדת ב-3%-5%

הסיבה העיקרית לירידת התעריפים: הוזלה חדה במחירי הדלקים והתחזקות השקל וגם הכנסות חד-פעמיות מזכיות משפטיות של חח"י ומכירת תחנת כוח שהייתה ברשותה ● החדשות הרעות: נשלם יותר על אנרגיות מתחדשות ● האם הצרכנים ייהנו מהירידה בתשומות של הסקטור היצרני?

תחנת אורות רבין בחדרה / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל
תחנת אורות רבין בחדרה / צילום: יוסי וייס, חברת החשמל

הצרכן הישראלי ייהנה מירידה משמעותית בתעריף החשמל לשנת 2020. מהערכות של גורמי מקצוע עולה כי תעריפי החשמל בשנה הבאה יהיו נמוכים בכ-5% לעומת התעריפים הנוכחיים - וזאת בהנחה שלא יחולו שינויים דרמטיים עד מועד קביעת התעריף בסוף נובמבר. מצד שני, קיימות גם הערכות הצופות ירידה חדה יותר של עד 9%.

רשות החשמל, הגורם הממשלתי האחראי על תעריפי החשמל, אמורה לפרסם בסוף נובמבר או בתחילת דצמבר 2019 את תעריפי החשמל לסוגי הצרכנים השונים של חברת החשמל ל-2020 (צרכנים ביתיים, צרכנים תעשייתיים וכו'). התעריף ייקבע ברשות רק בתום הליך של שימוע ציבורי ויפורסם ככל הנראה בסוף החודש הבא.

בשנה שעברה למשל, פרסמה רשות החשמל בתחילת דצמבר שהתעריף לצרכן הביתי צפוי לעלות ב-7%-8% - הכעס הציבורי על ההתייקרות החדה הצפויה גרם לשר האוצר, משה כחלון, לנקוט שורת צעדים כדי לצמצם אותה. בין היתר, בוטלה הכוונה להעלות את המס על הפחם. בסיכום כל הצעדים הופחתה ההתייקרות לצרכנים הביתיים (חד-פאזי) ל-2.9%.

תעריף החשמל יורד

המחירים יורדים והשקל מתחזק

השנה לא צפויה להיות לכחלון סיבה להתאמץ. מחירי הדלקים, הגורם העיקרי שדחף את תעריפי החשמל למעלה ב-2019, ירדו השנה משמעותית ולוחצים את תעריף החשמל חזק למטה.

תעריף החשמל לקראת ירידה

תעריף החשמל אמור להחזיר לחברת החשמל את ההוצאות שהיא אמורה להוציא במהלך השנה לצורך ייצור החשמל, הולכתו ברשת החשמל הארצית, חלוקתו לשכונות ואספקתו לבתי הצרכנים. מדובר בהוצאה שנתית העומדת נכון להיום על כ-25 מיליארד שקל. הרכיב העיקרי בסל ההוצאות של חברת החשמל היא עלות הדלק, שמשמש את חברת החשמל להפעלת תחנות הכוח המייצרות חשמל. מדובר בעיקר בפחם ובגז טבעי, וכמויות קטנות של סולר ומזוט.

חברת החשמל משלמת על הדלקים האלה בדולרים, כך שהתחזקות השקל מול הדולר השנה צפויה לחסוך לה בשנה הקרובה כמה עשרות מיליוני שקלים.

אבל, השינוי היותר דרמטי נוגע למחירי הדלקים עצמם: מחירי הפחם שרוכשת חברת החשמל צללו השנה ב-40%. מחיר הגז הטבעי צפוי לרדת כתוצאה מהמכרז שפרסמה חברת החשמל לרכישת גז טבעי - מכרז שבו זכה מאגר לוויתן במחיר של 4.8 דולר ליחידת חום. השנה שילמה חברת החשמל 6.3 דולר על הגז שהיא רוכשת. לפי נתונים שפורסמו בסוף אוקטובר מתחילת השנה ירדו עלויות הדלקים שרוכשת חברת החשמל ב-7.45%. בעלויות אחרות של תפעול מערכת החשמל - לא חל שינוי.

אירועים נוספים, חד-פעמיים, אמורים להתווסף לירידה הדרמטית במחירי הדלקים וללחוץ למטה את התעריפים. האירוע הבולט של השנה היה תוצאות המכרז למכירת תחנת הכוח של חברת החשמל באלון תבור - שהניב לחברת החשמל 1.9 מיליארד שקל. מדובר במיליארד שקל יותר מהשווי של התחנה בספרים. בעת המכירה, הצהיר יו"ר חברת החשמל יפתח רון טל, שההפרש יוחזר לצרכני החשמל, אם כי ההחלטה הסופית היא בידי הרשות.

שני אירועים נוספים אמורים להניב מאות מיליוני שקלים שמיועדים לחזור לצרכני החשמל. הראשון הוא פיצוי כספי ענקי, שחברת החשמל קיבלה במסגרת הסדר ה-GIS בהיקף 465 מיליון שקל. מדובר בהסדר שהתקבל לאחר שקרטל של חברות בינלאומיות שמכרו רכיבים לחברת החשמל במחיר מפוקע.

האירוע השני הוא ההסדר השנוי במחלוקת עם חברות הגז המצריות - שבמסגרתו אמורות חברות הגז המצריות לשלם לחברת החשמל כ-60 מיליון דולר לאחר שהסיכום יאושר סופית. מדובר בפיצוי לחברת החשמל על הפיצוץ בצינור הגז וביטול ההסכם לאספקת גז.

מחיר החשמל בישראל לעומת אירופה

האנרגיה המתחדשת יקרה לצרכנים

לצד גורמים שלוחצים את התעריף למטה ישנם גם רכיבים שהתייקרו משמעותית. הבולט ביותר הוא הסבסוד ליצרני אנרגיה מתחדשת: חברת החשמל מחויבת לרכוש מבעלי מערכות סולארית וטורבינות רוח את כל החשמל המופק מהן, לפי תעריפים קבועים מראש ל-20 שנה.

הסבסוד של יצרני האנרגיה המתחדשת הופך לנטל שהולך וגדל ככל ששיעור ייצור החשמל הסולארי עולה, אם כי המגמה הזו תיעצר בעוד כמה שנים בגלל שמתנים סולאריים, שמתחברים היום כבר אינם זקוקים לסבסוד.

בכל אופן, בתקופה האחרונה חלה האצה בקצב חיבור המערכות לרשת ותעריף החשמל צפוי לעלות כתוצאה מכך בשיעור שיקזז באופן חלקי את ההוזלות ברכיבים האחרים. סעיף נוסף שבו הוצאות חברת החשמל גדלו הוא רכישות החשמל מיצרני חשמל פרטיים - אלה גדלו השנה בין היתר כתוצאה מכניסתם של יצרנים אחרים.

האם ההוזלה תגיע לצרכנים?

המרוויחים העיקריים מירידת מחירי החשמל צפויים להיות, כמובן, הצרכנים. כל אחוז ירידה בתעריף החשמל מביא לחיסכון של 35 שקל לפני מע"מ לחשבון החשמל השנתי, שמשלם משק בית ממוצע, שצורך 7,500 קוט"ש.

אבל, לא רק הצרכן הביתי יחסוך כסף בעקבות הוזלת תעריף החשמל - הרווח העיקרי הוא בסקטור היצרני - בכל העסקים שהחשמל הוא תשומת ייצור שלהם: מפעלים, בתי מלון, קניונים. הוזלת תעריפי החשמל תגדיל את שורת הרווח שלהם או שתתגלגל לצרכנים באמצעות הורדת יוקר המחיה. כיצד יתחלק החיסכון - זו כבר שאלה של תחרותיות. בענפים שהתחרות בהם נמוכה, היצרנים ישמרו אצלם את החיסכון, בעוד שבמגזרים היותר תחרותיים יתגלגל החיסכון לכיסיהם של הצרכנים.

על-פי מודי שפריר, אסטרטג ראשי בבנק מזרחי טפחות, ירידת מחירי החשמל של 3%-5% בחודש ינואר (בהנחה ותתממש) תוריד ישירות את מדד ינואר ב-0.07%-0.11%, זאת בנוסף להשפעות העקיפות של הירידה על שאר הרכיבים במדד המחירים לצרכן.

תעריף החשמל הוא רכיב מרכזי במשק ולשינויים בו יש השפעות מקרו-כלכליות. אחד התחומים הקריטיים שבהם הוזלת התעריף צפויה להשפיע היא מדיניות הריבית של בנק ישראל. הוועדה המוניטרית של הבנק מתלבטת מאד בשאלה אם להוריד את הריבית בחזרה לרמת השפל ההיסטורית של 0.1%. השיקול המכריע מבחינת הוועדה יהיה קצב האינפלציה - ככל שהאינפלציה תמשיך לרדת ולהתרחק מיעד המחירים הקבוע בחוק בנק ישראל כך גדלה ההיתכנות להורדת ריבית.

על-פי שפריר, "ירידת מחירי החשמל לכשעצמה לא תשפיע יתר על המידה על הריבית, אך זו תתווסף להערכתנו כי סביבת האינפלציה תיוותר מתונה מאוד גם בשנה הבאה (במיוחד בנטרול העלאות המסים הצפויות) - הערכה התומכת מצידה בהורדת ריבית בנק ישראל לכ-0.1%".

נציין בהקשר לכך כי שוק הריביות בישראל כבר מתמחר סבירות של 100% לכך שריבית בנק ישראל תרד ל-0.10% בשנה הקרובה. 

פגיעה ירוקה: הוזלת החשמל מרחיקה תהליכים של התייעלות האנרגטית

ירידת מחירי החשמל היא בשורה לצרכנים ולמגזר העסקי, אך תשמח הרבה פחות את מי שמנסים לקדם בישראל התייעלות אנרגטית ומעבר לייצור חשמל ממקורות אנרגיה מתחדשת. התייעלות אנרגטית, המביאה לחיסכון בחשבון חשמל, הופכת לפחות כדאית ככל שמחיר החשמל נמוך יותר.

תומכי "החשמל הירוק" לא יאהבו לשמוע שירידת המחירים הנוכחית נגרמה במידה רבה הודות לשימוש הנרחב שחברת החשמל עושה בפחם. המחיר הזול של הפחם יקשה על הארגונים הסביבתיים במאבקם לשכנע את הממשלה להחליט על הפסקה מוחלטת של ייצור הפחם עד 2030.

לדברי איתן פרנס, מנכ"ל איגוד חברות אנרגיה ירוקה לישראל, שורש הבעיה טמון בכך שתעריף החשמל לא מגלם את הנזק הסביבתי שגורם הפחם (ובמידה פחותה יותר גם הגז הטבעי). "חסכון בחשמל וגם ייצור עצמי של חשמל סולארי היו יכולים להיות הרבה יותר כדאיים בעולם של תעריפי חשמל אמיתיים, כאלו שמזהים ומחשבנים את הזיהום ואת פליטות גזי החממה", אומר פרנס, "תעריפי החשמל בישראל לא מזהים את העלויות החיצוניות של הייצור בשריפת דלקים. גם שרשות החשמל מקבלת החלטות בנושא תעריפים אלה לא עוברות בחינה סביבתית. התוצאה היא פגיעה מתמשכת בתחום החשמל הירוק. משקי החשמל המפותחים נמצאים במגמה הפוכה מישראל, חשמל מזהם שמעצים את משבר האקלים הופך להיות יקר ומפנה מקום לחשמל ירוק וזול". 

בדרך לעוד הכנסות? תחנת הכוח ברמת חובב עשויה להימכר במיליארד דולר

מכירת תחנת הכוח רמת חובב, שתתבצע במהלך השנה הקרובה, אמורה להכניס עוד כמיליארד דולר לקופתה של חברת החשמל. שמונה קבוצות ישראליות ובינלאומיות אמורות להתמודד במכרז, שנחשב לגדול ביותר שפורסם בישראל מאז הפרטת בתי הזיקוק.

הליך המיון המוקדם למכרז ריכז עניין מיוחד בקרב חברות סיניות, לאחר שבמכרז הקודם זכתה קבוצה בה שותפה צ'יינה הרבור (PMEC) יחד עם מבטח שמיר ורפק. זכייתם של הסינים התאפשרה לאחר שמשרד הביטחון אישר את הצעתה, בעקבות בירור משפטי, שהעלה שלחברה הסינית לא הייתה שליטה בקבוצה המתמודדת. תחנת הכוח רמת חובב כפולה בגודלה מתחנת הכוח באלון תבור, שנמכרה תמורת 1.9 מיליארד שקל. מצד שני, המכרז של רמת חובב אינו כולל "סוכריות", כמו אפשרות להקמת תחנות כוח נוספות בשטח המתחם.

בין הקבוצות שניגשו להליך המיון המוקדם נמצאות ככל הנראה קבוצת האצ'יסון הסינית ו-Opc של עידן עופר, שהגיעה למקום השני בהתמודדות על תחנת הכוח באלון תבור. גם הזוכות במכרז באלון תבור, רפק ו-pmec ניגשו להליך המיון המוקדם. קבוצות נוספות שניגשו הן שיכון ובינוי עם אדלטק (השותפה בתחנת הכוח הפרטית הראשונה בישראל דוראד ובתחנות כוח נוספות), קרן נוי עם סימנס, אגודת משקי הקיבוצים (המחזיקה 40.67% מתחנת הכוח הפרטית דליה אנרגיה) ואלייד, חברת invenergy מארה"ב, וקבוצה שבה שותפות רבוע כחול עם אלומיי ו-Zhejiang energy הסינית. 

עוד כתבות

הפגנת חרדים נגד גיוס בני ישיבות,ירושלים / צילום: Reuters, Ammar Awad

מהתקציבים שייעצרו ועד לדיוני החירום באוצר: כל מה שכדאי לדעת על הצו הדרמטי בנוגע לחוק הגיוס

בהתאם לצו הביניים שהוציא בג"ץ, תקצוב הישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים ייעצר כבר בשבוע הבא ● בשלב זה, התמיכה בכ-44 אלף תלמידי ישיבות צפויה להיעצר ● באגף החשב הכללי במשרד האוצר, שאמונים על ביצוע התשלומים מתקציב המדינה, מבהירים כי בכוונתם ליישם את הצו במועד ● איך זה יעבוד? גלובס עושה סדר

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

צילומים: נועם מושקוביץ-דוברות הכנסת, אייל רדושיצקי, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כועסים על היציאה לפגרה, אבל הבעיה עמוקה מזה

הבנקים כביכול תחת אש, אבל לא צפויים לספוג ריקושטים כבדים ● פגרת הכנסת מעוררת ביקורת, אבל לא היא הבעיה ● והטעם לפגם בפרס על צילום העיתונות ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט