גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שמש והטבות מס: כך מנסה יוון למשוך מיליונרים מרחבי העולם

מי שיעתיק את עסקיו ליוון, ישקיע כחצי מיליון אירו ויגור בה יותר מחצי שנה ישלם רק 100 אלף אירו על כל הכנסותיו ● התוכנית נועדה להזרים הון זר למדינה, שעדיין נאבקת בקשיים כלכליים

אתונה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
אתונה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

הממשלה היוונית חשפה תוכנית חדשה להזרמת הון למדינה - משיכת פנסיונרים מרחבי אירופה ומיליונרים מרחבי העולם על ידי שורת חוקי מס חדשים שיהפכו את המגורים ביוון למשתלמים. הממשלה השמרנית-ליברלית החדשה, שעלתה לשלטון לפני ארבעה חודשים, מקדמת בפרלמנט בימים אלה רפורמה כוללת במסים, חלק מקמפיין הבחירות המוצלח שלה, שכוללת הורדת מסים לעסקים ולתושבים, אך גם שורה של צעדים מפתיעים שנועדו לפתות עשירים מרחבי העולם להעתיק את מגוריהם - ולהעביר את כספם - ליוון.

יוון נחלצת באטיות מהמשבר הכלכלי שפרץ ב-2009, שבמהלכו המדינה כמעט פשטה רגל ובסופו של דבר נזקקה להלוואות חילוץ של עשרות מיליארדי אירו מגופים בינלאומיים, לקיצוצים שהביאו לירידה ממשית ברמת החיים במדינה ולהעלאת מסים. גם בימים אלה היא משתרכת מאחורי שותפותיה למשבר - פורטוגל וספרד, בין השאר, שהתאוששו בצורה מרשימה יותר. יחס החוב-תוצר של הממשלה היוונית הוא עדיין הגבוה ביותר בגוש, האבטלה היא הגבוהה ביותר באיחוד האירופי, והצמיחה החזויה השנה תעמוד על 1.8% צנועים.

חוסר שביעות הרצון מהמצב הכלכלי ומהאופן שבו מפלגת השמאל הפופוליסטית "סיריזה" הנהיגה את המדינה בשנים האחרונות, הוביל ביולי האחרון לחילופי שלטון בבחירות שהוקדמו, ולתמיכה גוברת במפלגת "דמוקרטיה חדשה" השמרנית-ליברלית העומדת כעת בראשות הממשלה. המפלגה הבטיחה רפורמה כלכלית הכוללת קיצוצי מסים והקלה על מעמד הביניים הנאבק.

בואו לגור, תקבלו פטור ממס

בצעד נוסף, בניסיון להביא הון זר חדש למדינה, מכוונת כעת הממשלה למשיכת שתי אוכלוסיות יעד: פנסיונרים אירופיים ומיליונרים מרחבי העולם. לפי התוכנית החדשה, כל פנסיונר מהאיחוד האירופי שיעבור ליוון יקבל פטור מלא ממס הכנסה לעשר השנים הקרובות. פטור זה יהיה תקף גם על הכנסה שאינה הפנסיה שלו. כך למשל, פנסיונר גרמני הסוחר בבורסה אחרי פרישתו יוכל לגור ביוון השמשית במשך חצי שנה, ולא ישלם כלל מס על הכנסותיו הפוטנציאליות מהמסחר או על הפנסיה שהוא מקבל מממשלת גרמניה.

לגבי מיליונרים, מיליארדרים או סתם בעלי אמצעים שמעוניינים להגר למדינה, מי שיעבור ליוון וישקיע כחצי מיליון אירו במדינה בשלוש השנים הקרובות (באמצעות רכישת בית או השקעה בחברה) ישלם מס הכנסה מקסימלי של 100 אלף אירו בשנה, לא משנה כמה היו הכנסותיו הגלובליות. מי שישקיע יותר, ישלם פחות מס: מי שישקיע במדינה 1.5 מיליון אירו ישלם רק 50 אלף אירו על הכנסתו הגלובלית, ומי שישקיע 3 מיליון - ישלם רק 25 אלף אירו.

ההשקעה הזרה ביוון קרסה אחרי המשבר הכלכלי של 2009, והיא עומדת כיום על כ-11% מהתמ"ג, לעומת שיעור כפול מזה לפני המשבר.

הרעיון שלפיו יוון, שנשלטה עד לא מכבר על ידי מפלגת שמאל-פופוליסטית ושידעה חילופי שלטון מרובים בעשור האחרון על רקע המשבר הכלכלי, יכולה לשמש מקלט בטוח למיליונרים, עשוי להישמע מופרך למשקיעים בינלאומיים. זו הסיבה שהממשלה הנוכחית מציעה לכלול ברפורמה סעיף בחוק שמבטיח את יישומה ל-15 השנה הבאות, לא משנה איזו ממשלה תשלוט ביוון. סעיף זה נועד להרגיע את החששות של המיליונרים, שאמורים כעת לקנות בתי יוקרה באיי יוון ובאתונה מפני "סיבוב" נוסף של הגלגל בבחירות הבאות.

התנאים היחידים שמציבה הממשלה למהגרים הפוטנציאליים הם להעביר את עסקיהם ליוון, ולהפוך את המדינה למרכז חייהם. לפי חוקי המס המקומיים, המשמעות היא שהייה ביוון יותר מ-183 ימים בשנה.

ראש הממשלה היווני, קיריאקוס מיצוטאקיס, לא רק גיבש את התוכנית אלא גם שיווק אותה במהלך ביקור בן ארבעה ימים בסין בשבוע שעבר. אתמול הגיע נשיא סין, לי ג'ינפינג, לביקור גומלין בן שלושה ימים ביוון.

ויזת זהב לרוכשי נדל"ן

כמו פורטוגל וקפריסין, גם יוון מציעה "ויזת זהב" - תושבות קבע לכל מי שרוכש נדל"ן במדינה בשווי 250 אלף אירו. תושבות זו מאפשרת תנועה חופשית בכל גוש שנגן, שיוון חברה בו, וכן קבלת דרכון יווני אחרי מספר שנים. יוון חילקה כ-15 אלף ויזות כאלה מאז השקת התוכנית לפני חמש שנים. לפי הנתונים הרשמיים, יותר משני שלישים מהן חולקו לאזרחי סין.

תזמון השקת התוכנית גם מביא בחשבון את החשש של מיליארדרים בלונדון מפני הבחירות הקרובות בממלכה ומפני הסיכוי (הנראה קלוש בשלב הזה), שמפלגת הלייבור תנצח בבחירות. ה"גרדיאן" דיווח בשבוע שעבר כי התושבים הזרים העשירים בממלכה - רוסים, תושבי מדינות המפרץ, סינים ובני לאומים שונים - כבר הכינו תוכניות מגירה להעברת ההון שלהם "בתוך דקות" מחוץ לבריטניה אם הלייבור ינצחו בבחירות ב-12 בדצמבר. בלונדון יש גם ריכוז יוצא דופן של מיליארדרים יוונים, שהממשלה מנסה "למשוך" חזרה למולדתם.

ביקורו של נשיא סין ביוון נעשה גם על רקע החלק המרכזי של יוון בתוכנית "חגורה אחת, דרך אחת", המכונה "דרך המשי של המאה ה-21", ליצירת מערכת עולמית של סחר ושינוע סחורות בציר מזרח-מערב. החברה הסינית COSCO היא כיום הבעלים של אחד הנמלים הגדולים באירופה, פיראוס, וחברות סיניות, רבות מהן ממשלתיות, השקיעו 7.5 מיליארד אירו במדינה בארבע השנים האחרונות.

ממשלת יוון צפויה להגיש את ההצעה להקלת המסים על תושבים זרים שיהגרו למדינה לפרלמנט בהמשך החודש. ההצעה היא חלק מרפורמת מס כוללת שנועדה להתניע מחדש את הכלכלה היוונית באמצעות הגברת הצריכה הפנימית והזרמת הון מבחוץ. במסגרתה, מס החברות במדינה יירד באופן גורף מ-28% ל-24%, וגם יופחת או יבוטל כליל המס על הדיבידנדים. כלי התקשורת במדינה חישבו כי חברה יוונית שהרוויחה כ-100 אלף אירו צפויה לשלם בשנה הבאה - אחרי כניסת הרפורמה לתוקף - 21.5 אלף אירו בלבד, לעומת 30 אלף אירו השנה. הממשלה אף הודיעה כי היא שוקלת הורדה נוספת של מס החברות ל-20%. 

עוד כתבות

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

''התייצבות ושיפור, גם אם צנוע, ברוב הפרמטרים הפיננסיים של ההייטק הישראלי'' / אילוסטרציה: Shutterstock

אחרי שנה קשה, הרבעון הראשון של 2024 מראה מגמה חיובית בתעשיית הטק הישראלית

על פי נתונים חדשים מדוח ההייטק "Tech Review", ברבעון הראשון של 2024 חברות הסטארט-אפ הישראליות גייסו כ-1.6 מיליארד דולר ● מדובר בעלייה של כ-10% ביחס לרבעון הקודם וירידה של 10% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד ● 38% מסך הסכום הכולל גוייס בחברות הסייבר

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

ניסאן X-TRAIL / צילום: יח''צ

המכונית של ניסן שמוכיחה: שוק הבנזין עדיין חי ובועט

ניסאן X-TRAIL, הטורבו-בנזין החדשה של ניסאן, מוכיחה שגרסאות הבנזין לא אמרו את המילה האחרונה: היא זריזה, נוחה ומרווחת

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

בורסת טוקיו / צילום: Associated Press, Eugene Hoshiko

עליות קלות באסיה. מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8%

היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות באירופה ובוול סטריט ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה ● מחיר הביטקוין עומד על 70.5 אלף דולר למטבע

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים