גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יותר מ-200 רקטות לאורך היום; פיקוד העורף: ניתן לקיים לימודים בגוש דן ובשפלה

מטחים כבדים נורו מעזה במהלך היום, בעקבות חיסול בכיר הג'יהאד האסלאמי ● צה"ל תקף ברצועה ● שליח האו"ם יגיע מחר לאזור ● לא יתקיימו מחר לימודים ביישובים שנמצאים במרחק של עד 40 ק"מ מרצועת עזה

צה"ל הפציץ בשכונת שג'אעיה בעזה את ביתו של בכיר בג'יהאד האסלאמי / צילום: REUTERS/Mohammed Salem
צה"ל הפציץ בשכונת שג'אעיה בעזה את ביתו של בכיר בג'יהאד האסלאמי / צילום: REUTERS/Mohammed Salem

23:05

פיקוד העורף פרסם הנחיות עדכניות התקפות משעה זו עד מחר בשעה 20:00. על פי ההנחיות, באזורים דן, ירקון והשפלה ניתן לערוך התכנסויות של עד 300 איש בשטח פתוח, וללא מגבלות על התכנסות בשטחים סגורים. כמו כן, ניתן לקיים לימודים ואין מגבלות על מקוומת עבודה.

ממשרד החינוך נמסר כי "בהתאם להנחיות פיקוד העורף מהערב הלימודים בגוש דן, תל אביב וירקון יתקיימו כסדרם. עם זאת, הלימודים במקומות אלה לא יתקיימו במבנים יבילים. לא יתקיימו לימודים בטווח של 0-40 ק"מ".

22:45

בשעה זו ישנם מטחים כבדים לעבר יישובי עוטף עזה. 

מטעם מנהל בתי המשפט נמסר כי "מחר בבתי המשפט ובבית הדין האזורי לעבודה במחוז דרום (למעט בתי המשפט באילת ודימונה) ישמעו סעדים דחופים ותיקי מעצרים בלבד. לא יתקימו דיונים אחרים שאינם סעדים דחופים ומעצרים גם במידה והצדדים התייצבו בבית המשפט. בבתי המשפט במחוזות ת"א, מרכז ובית הדין האזורי בת"א הדיונים יתקיימו כסדרם בהינתן כי קיים ממ"ד ובהתאם להנחיות פיקוד העורף. ככל שיהיו בקשות פרטניות לדחיית דיון יישקלו מכלול הנסיבות".

22:30

דובר צה"ל מסר כי בשעה זו תוקף צה"ל מספר יעדי טרור של ארגון הטרור הג'יאדי האסלאמי ברצועת עזה.

22:15

ראש הממשלה נתניהו נפגש הערב עם יו"ר ועדת החוץ והביטחון, רא"ל (מיל') ח"כ גבי אשכנזי לשיחת עדכון על המצב הביטחוני. פגישתם התקיימה בקריה בנוכחות המזכיר הצבאי תא"ל אבי בלוט.

21:55

כלי טייס של חיל האוויר חיסל הערב חוליית שיגור של הג'יהאד האיסלמי בבית להיה שבצפון הרצועה. שלושת המחבלים נפגעו זמן קצר לאחר ששיגרו רקטות לעבר ישובי הדרום וכולם נהרגו. בסך הכל נהרגו היום תשעה מחבלים של הג'יהאד האיסלמי ובראשם טהאא אל עטא מבכירי המפקדים הצבאיים של הארגון שחיסולו פתח את סבב האלימות הנוכחי. ההרוגה העשירית היא אשתו של אל עטא. 

בינתיים נמשכים מאמצי התיווך ולצד המשלחת המצרית שמנסה להביא להפסקת הירי, יגיע מחר גם שליח האו"ם ניקולאי מלדנוב לאיזור. הג'יהאד האיסלמי הודיע כי לא יעתר לשום פניה של מתווכים, ועד כה סירבו ראשיו להידברות.

21:30

אלה הערים והמועצות, שנכון לשעה זו, לא יתקיימו בהן לימודים מחר:

באר שבע, שדרות, אשדוד, אשקלון, רהט, חורה, קריית מלאכי, יבנה, גן יבנה, גדרה, נס ציונה, ראש העין, ראשון לציון, רמת גן, בני ברק, בת ים, גבעתיים, רחובות, תל אביב, מודיעין-מכבים-רעות והמועצות האזוריות חוף אשקלון, שדות נגב, שער הנגב, נחל שורק, אשכול, מרחבים ובאר טוביה. כמו כן לא יתקיימו לימודים במכללת ספיר ובכפר הירוק. 

כמו כן, הוכרז על ביטול הלימודים במכללת אפקה בתל אביב, במכללת קיי בבאר שבע ובמכללת חמדת הדרום שבשדות נגב. בקמפוס המרכזי של אוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע לא יתקיימו לימודים, בעוד בשדה בוקר ובאילת הלימודים יתקיימו כרגיל, נמסר מהמוסד האקדמי. אוניברסיטת בר-אילן הודיעה אף היא על ביטול הלימודים בקמפוס ברמת גן, אך עובדי האונברסיטה הונחו להגיע , והאוניברסיטה ביקשה מהסטודנטים והעובדים לעקוב אחר העדכונים בשעות הבוקר.

20:10

מרכבת ישראל נמסר כי: "בהנחיית גורמי הבטחון, הופסקה באופן זמני תנועת הרכבות בקטע שבין אשקלון לבאר שבע, ותחנות שדרות, נתיבות ואופקים סגורות לשירות. רכבות בקו הנגב המערבי (רעננה-באר שבע), מתחילות ומסיימות את נסיעתן מצפון בתחנת אשקלון. נוסעים מ/אל באר שבע יעשו שימוש בקו המזרחי, העובר דרך תחנות לוד, להבים רהט וקריית גת. רכבות הלילה בין תחנות בקו הנגב המערבי (תל אביב הגנה - אשקלון - באר שבע) לא תפעלנה. הרכבות האחרונות בקו זה: מתל אביב הגנה לאשקלון בשעה 00:05. מאשקלון לתל אביב הגנה בשעה 00:00".

19:55

לאחר הערכת מצב: הלימודים שדרות, באר שבע, באשדוד, באשקלון וביבנה לא יתקיימו מחר.

גם בראשון לציון לא יתקיימו מחר לימודים. ראש עיריית ראשון לציון רז קינסטליך מסר לתושבי העיר כי "בהמשך לשיחתי עם מפקד מחוז מרכז בפיקוד העורף, אל"מ איתי לוי, הונחתי שלא לקיים את הלימודים מחר.ראשון לציון ממוקמת בטווח ה-80 קילומטר שבהם הוחלט על ידי פיקוד העורף שלא לקיים לימודים. אנו כמובן נצמדים להנחיות אלו ומקווים ללילה שקט".

19:15

דובר צה"ל הודיע כי משעות הבוקר זוהו כ-190 שיגורים משטח רצועת עזה לשטח ישראל. לוחמי כיפת ברזל יירטו עשרות שיגורים, ואחוזי היירוט עומדים על יותר מ-90%. מחצים מכלל השיגורים נפלו בשטחים פתוחים. 

19:05

עיריית אשקלון עדכנה הערב כי "בתום הערכת מצב שנערכה לפני זמן קצר בחמ"ל העירוני ובשיתוף פיקוד העורף, הנחה ראש העיר, תומר גלאם, על המשך תוקפן של הנחיות ההתנהגות לציבור. כמו כן, נכון לשעה זו, לא יתקיימו לימודים בעיר מחר, רביעי, 13.11.19. על כל שינוי בהנחיות, נעדכן". 

ממועצה אזורית נחל שורק נמסר: "בהערכת מצב שהסתיימה אחר הצהריים במועצה התקבל עדכון כי על פי הוראת פיקוד העורף גם מחר יום רביעי 13.11 לא יתקיימו לימודים בכל מוסדות החינוך בנחל שורק. מרכז יום לקשיש יפעל כרגיל. מת''ת לא תתקיים פעילות. פעילות הפגה חלופית - תתקיים בתוך היישובים מחר בהפעלת המתנ''ס, הודעה מפורטת תימסר בהמשך הערב. חוגים - הודעות פרטניות לגבי קיומם של חוגים מחר יישלחו להורים. תזכורת לגבי ההתראות והתגוננות. כל ישוב קיבל "פוליגון" (הודעת אזעקה) משלו. זמני התראה:  נצר חזני ויסודות- דקה וחצי, יתר יישובי המועצה - דקה".

גם במכללת ספיר לא יתקיימו מחר לימודים. 

18:25

שגריר ארה"ב בישראל דיוויד פרידמן צייץ הודעת תמיכה בישראל. בהודעה נאמר כי ארגון הטרור הג'יהאד האיסלמי הנתמך על ידי איראן שוב יורה מאות רקות על ישראלמץוך מטרה חפגוע באזרחיה. ארהב עומדת לצידה של ישראל בת בריתנו בשעה קשה זו ותומכים בזכותה להגן על עצמה ולמנוע את ירי הרקטות.

בתוך כך, דובר צה"ל הודיע כי לפני זמן קצר כלי טיס של צה"ל תקף שני פעילים של הג'יהאד האסלאמי בצפון רצועת עזה, בעת שעסקו בהכנה לשיגור רקטות. עוד מסרו כי בצה"ל זוהתה פגיעה. 

18:00

בעקבות המצב הביטחוני נחסמו לתנועה כמה כבישים בדרום הארץ: כביש 4 נחסם מצומת זיקים ליד מרדכי, כביש 25 צומת נתיבות למערב, כביש 34 מיד מרדכי לשדרות בשני הכיוונים וכביש 232 צומת גבים למערב. 

17:15

לפי דיווחים ברצועת עזה, דוברי מה שמכונה החמ"ל המשותף מאיימים כי התגובה החזקה ביותר לחיסול אל-עיטא עדיין בדרך, והצפי הוא שתגיע בשעות הלילה. לפי הדיווחים אנשי חמאס השותפים לחמ"ל ניהלו את הישיבות עם הארגונים האחרים והביאו להסכמה כי לכל פלג ינתן חופש להגיב בעצמו בתוך המסגרת של החמ"ל המשותף. המשמעות היא כי לג'יהאד האיסלמי ולארגונים אחרים, ינתן חופש פעולה לפחות לשעות הקרובות ומנגד חמאס לא כבל את עצמו לתגובה כלשהי.

המשמעות המעשית, הג'יהאד ינסה לירות מטחים כבדים וצפופים לעבר מטרות איכותיות, קרי הערים הגדולות, ולהשיג תמונת נקמה. חמאס אם לא יפגע מתגובת צה"ל ישתתף אולי סמלית בתגובה ואולי בכלל לא, כדי לא להיגרר. מקור ברצועת עזה מסר ל"גלובס" כי הוכרז מצב חירום, התנועה ברחובות דלילה ובבתי החולים ושירותי החירום גיוס מלא. בד בבד, מצרים העבירה לראשי חמאס אזהרה מישראל כי אם ימשך הירי, גם הארגון השולט ברצועה יפגע בהיותו האחראי על המתרחש בעזה.

משעות הבוקר שוגרו כ-170 רקטות מרצועת עזה לשטח ישראל. מערכת כיפת ברזל יירתה כ-60 מהרקטות. 

בתוך כך, כחול לבן ביקשה מהכנסת לדחות את הדיון שיזמה במליאה בסוגיית האלימות. "נוכח המצב הביטחוני יידחה דיון 40 החתימות בנושא 'האלימות הגואה בחברה הישראלית', שהיה קבוע למחר. הדיון ייקבע למועד אחר", מסרו מהסיעה.

16:10

שר הביטחון, נפתלי בנט, קיבל את המלצת הדרגים המקצועיים והכריז על מצב מיוחד בעורף ביישובים הנמצאים בטווח שבין 0-80 ק"מ מרצועת עזה.

ההכרזה תקפה ל-48 שעות, אלא אם בוטלה לפני כן ע"י הממשלה או ע"י שר הביטחון. השר יכול להאריך את תוקפה של ההכרזה באישור הממשלה ע"י משאל טלפוני בין השרים. שר הביטחון העביר הודעה בנושא למזכיר הממשלה וכן ליו"ר ועדת חוץ וביטחון. משמעות ההחלטה, הישובים הללו יקבלו פיצוי על היעדרות מעבודה ונזקים כלכליים כמעט בדומה למצב מלחמה.

15:55

בעקבות מתקפת הרקטות מעזה, שגריר ישראל לאו"ם, דני דנון, פנה למועצת הבטחון בדרישה לגנות את הירי מהרצועה לעבר ישראל. לדבריו, "תשעה מיליון אזרחים עומדים בפני התקפת טרור בלתי נסבלת מצד ארגוני טרור. אנו מצפים לגינוי ברור וחד משמעי של הצד האחראי לכך ולא להודעה שקוראת לשני הצדדים לנהוג באיפוק. הגיע הזמן שהקהילה הבינלאומית תבין ששתיקתה היא פרס לטרור".

דנון הוסיף כי "ישראל לא מעוניינת בהסלמה אך תוביל בנחישות ובעוצמה את המערכה נגד הטרור".

15:30

ח"כ בני גנץ נפגש כעת עם ראש הממשלה בנימין נתניהו לעדכון ביטחוני. בפגישה משתתף המזכיר הצבאי תא"ל אבי בלוט.

14:50

ראש הלשכה המדינית של חמאס אסמעאיל הנייה פירסם הודעה לעיתונות, שבה אמר כי "הכיבוש רואה במדיניות ההתנקשויות חלק מן האידיאולוגיה הביטחונית שלו, אבל היא לא הצליחה ולא תצלח בשיכנוע או שינוי אידיאולוגיית הלוחמה של פלגי ההתנגדות". לדבריו, "התוקפנות הזו תדחוף את עמנו לעוד דבקות בעקרונות הלאומיים שלו ובמלוא זכויותיו, ותחזק את האופציות האסטרטגיות שלו". בהודעה אין איום ישיר על תגובה צבאית של חמאס, ומי שמוציא אותה הוא ראש הלשכה המדינית ולא יחיא סינואר מנהיג חמאס ברצועה הנחשב מיליטנטי יותר.

14:45

פגיעה ישירה בבית במועצה האזורית אשכול. נזק קל נגרם למבנה, אין נפגעים בגוף.

14:20

משרד הבריאות הפלסטיני מדווח כי בתקיפת צה"ל מלפני שעה בצפון הרצועה נהרג אדם אחד ושלושה נפצעו. לפי גורם צבאי מדובר בחוליה שעסקה בשיגור רקטות. בסך הכל נהרגו מהלילה ארבעה פלסטיני, אל-עטא ואשתו, וכן שני מחבלים.

14:00

שרי הממשלה קיבלו זימון לישיבה מיוחדת. הישיבה תיערך מחר בבוקר ומטרתה לעדכנם על פעולות צה"ל ברצועת עזה.

חאזם קאסם דובר חמאס אמר מוקדם יותר היום (ג') כי "ההתנגדות מפעילה את מלוא אחריותה ויכולותיה כדי למלא חובתה, להגן על העם מפני המשך התוקפנות של הכיבוש כלפי עמנו". בנוסף לכך, הוא הוסיף כי "זה עוד אחד מסבבי הסכסוך הנמשך בין עמנו וההתנגדות לבין הכיבוש הפושע".

12:15

צה"ל הפציץ בשכונת שג'אעיה בעזה את ביתו של בכיר בג'יהאד האסלאמי - כך נמסר הלילה מדובר צה"ל. הבכיר, בהאא' אבו אל-עטא, תואר בהודעה כבכיר מפקדי הארגון. על פי דיווחים ברצועה, שני בני אדם נהרגו בפעולה.

לפני שעה קלה בוצעה תקיפה נוספת של צה"ל ברצועה. לפי משרד הבריאות בעזה, מחבל של הג'יהאד האיסלאמי נהרג בתקיפת אופנוע, מחבל נוסף נפצע קשה, ובמקום מספר פצועים קל.

לפי דיווחים פלסטינים, הג'יהאד האיסלאמי דחה פנייה ישראלית דרך מצריים להפסיק את האש מיידית, והודיע כי ימשיך בירי הרקטות וכי הוא נערך למלחמה. התקיפות האוויריות של צה"ל נמשכות בעקבות הודעת הג'יהאד, והירי המתמשך אל ישראל.

הלימודים בוטלו, מקומות העבודה שאינם חיוניים בגוש דן - יישארו סגורים

לאחר החיסול נשמעו התרעות ברחבי מאזור עוטף עזה, לרבות באשדוד ואשקלון, ועד לאזור המרכז - ראשון לציון, חולון וגדרה.

הלימודים בוטלו בכל יישובי הדרום ובערים בגוש דן. אחת הרקטות נפלה בבית בשדרות. פיקוד העורף הודיע כי כל מקומות העבודה שאינם חיוניים בגוש דן - יישארו סגורים. מד"א הודיעו כי העלו כוננות לדרגה הגבוהה ביותר גם בגוש דן.

בתי המשפט שנכללים בהנחיית פיקוד העורף יפעלו במתכונת של שמיעת סעדים דחופים בלבד. מדובר במחוז דרום, מחוז ת"א ומחוז מרכז, למעט נתניה וכפר סבא, בהם יישמעו דיונים כרגיל.

הבורסה עדכנה כי תפעל היום כרגיל.

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף כמיל אבו רוקון, הודיע על סגירת המעברים ארז וכרם שלום, וכן על צמצום מרחב הדיג ברצועת עזה לשישה מיילים ימיים החל מהבוקר ועד להודעה חדשה.

"התגובה שלנו תזעזע את הישות הציונית"

בג'יהאד האסלאמי איימו בעקבות החיסול כי "התגובה שלנו תזעזע את הישות הציונית". בהודעה רשמית, בארגון אישרו כי בהאא' אבו אל-עטא ואשתו חוסלו על ידי צה"ל, והכריזו על כוננות שיא. "לתגובה על הפשע הזה לא יהיו גבולות והיא תהיה בהיקף הפשע שביצע האויב הפושע. הכיבוש יישא באחריות לתוצאות התקיפה הזו", אמרו בג'יהאד האסלאמי.

הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס בשעה 9:00 בקריה, ובשעה 10:30 תימסר הצהרה לתקשורת מאת ראש הממשלה והרמטכ"ל. מצה"ל נמסר כי הפעולה אושרה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ונעשתה בשיתוף פעולה עם שב"כ. למעשה, הפעולה הובלה מחמ"ל המבצעים המיוחדים של ש"בכ במרכז הארץ. על פי ההודעה, לאחר החיסול צה"ל תגבר כוחות ונערך לתגובת נגד.

בהודעה נטען כי "אבו אל-עטא חולל הלכה למעשה את רוב פעילות הגא"פ ברצועת עזה, והיווה 'פצצה מתקתקת'. אבו אל-עטא הוביל ועסק באופן ישיר בפיגועים ובניסיונות לפגע באזרחי ישראל ובחיילי צה"ל במתווים שונים ובהם ירי רקטי, ירי צליפה, שיגור רחפנים ועוד".

עוד נטען כי הוא אחראי בין היתר לירי על פסטיבל שדרות באוגוסט האחרון ולירי לעבר העיר בתחילת החודש, וכי קידם פיגועים בימים האחרונים, שיועדו ל"מימוש מיידי", לרבות "אימון חוליות לפיגועי חדירה וצליפה, שיגור רחפנים, והיערכות לירי רקטי לטווחים שונים".

דובר צה"ל, תא"ל הדי זילברמן, אמר בשיחה עם כתבים צבאיים כי השפעתו של המפקד שחוסל "הייתה על כל הרצועה ולא רק בחלק הצפוני", עליו הופקד. "אנחנו לא רוצים להרחיב את הצד הכירורגי". לדבריו, הפעולה אושרה בקבינט לפני כשבוע.

"במהלך החודשים האחרונים ניסינו בכל דרך, ואני מדגיש במהלך החודשים האחרונים, להניא את בהא להפסיק את הפעילות נגד ישראל. אני לא אגיד איך עשנו את זה. בלית ברירה עשינו את זה מאופציית התקיפה באוויר. הרמטכ"ל יזם ודחף לאופציית הפעולה. הייתה לנו כאן הזדמנות וניצלנו אותה. מימשנו הזדמנות להגיע לתקיפה כירורגית שממצה הרג שלו עם מינימום אזרחים נפגעים. אנחנו לא הקרסנו את הבית כולו אלא רק את החדר בו שהה. אנחנו לא חוזרים למדיניות הסיכולים הממוקדים. צה"ל לא חוזר לה. זה אירוע נקודתי".

זילברמן הוסיף כי בצה"ל "צופים שתהיה תגובה רקטית של הגא"פ. אנחנו מבינים שבהא היה גורם בלתי מרוסן, ברוב הפעמים פעל על דעתו שלו בניגוד לאינטרסים האזוריים. צה"ל לא מעוניין בהסלמה רחבה. אנחנו ערוכים להמשיך ולפעול. במגוון דרכים ומגוון אפשרויות".

"אנחנו נערכים למספר ימי קרב. מעטפת ההגנה האווירית מתוגברת מאוד, כולל מרחבים במרכז הארץ. אנחנו ערוכים לכל תרחיש. נעשה הכל לבדל את האירוע הזה צריך להגיד שאנחנו נערכנו באופן שקט כדי להיות ערוכים לאירוע הזה". דובר צה"ל אישר שלג'יהאד האסלאמי יש יכולת להגיע באמצעות רקטות לתל אביב. כרגע אוגדת עזה מתוגברת בכוחות להגנה בהיקף של גדוד.

"הלילה סוכל המפקד הבכיר של הג'יהאד האיסלמי בעזה בהאא' אבו אל-עטא, שהיה אחראי לפיגועים רבים ולירי רקטות נגד מדינת ישראל בחודשים האחרונים והתכוון להוציא פיגועים מיידיים", נמסר מלשכת נתניהו. "פעולת צה"ל הומלצה על ידי הרמטכ"ל וראש השב"כ ואושרה על ידי ראש הממשלה ושר הביטחון, לאחר הצגה ואישור הקבינט".

בעקבות החיסול הוכרזה כוננות ביישובי האזור, והלימודים באזור עוטף עזה בוטלו. במועצה האזורית אשכול הונחו התושבים לא לצאת לפעילות חקלאית בשטחים הסמוכים לגדר. באשקלון הכריזו על פתיחת המקלטים וגם בשדרות ביקשו להישאר בקרבת המרחבים המוגנים.

במקביל, צה"ל הכריז על חסימת צירים סמוכים לגבול הרצועה, לרבות כביש מס' 4 מצומת זיקים ועד צומת נתיב העשרה, כביש מס' 34 מצומת יד מרדכי ועד כביש הגישה לקיבוץ ארז וכביש מס' 232 - מצומת מפלסים ועד לצומת כפר עזה. בנוסף תיחסם הכניסה לגבעת "קובי" בשדרות, אנדרטת "החץ השחור", גבעת הפעמונים ע"ש אסף סיבוני, גבעת נזמית, וגבעת "הפרש הבודד" וכן לחוף זיקים. תנועת הרכבות בין תחנות אשקלון לשדרות הופסקה אף היא. בצה"ל קראו לנהגים באזור שלא לעצור בשולי הכביש במהלך הנסיעות.

עוד כתבות

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

יציבות בוול סטריט; רדיט יורדת ב-10%, רשת הרהיטים RH מזנקת ב-18%

בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "כנראה שעליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד ומנכ"ל בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה השנתית בארה"ב עמדה ברבעון האחרון על 3.4%, יותר מהצפוי ● האסטרטג של ג'יי.פי מורגן מזהיר: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר בחברת ה-AI אנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבימ"ש השלום צו חיפוש במשרד של שני עורכי דין ● השניים טענו כי המסמכים נתפסו ע"י צו של בימ"ש השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את ערעורם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

עדי, עפרה ועירית שטראוס / צילום: אוסף פרטי

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה, עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות שטראוס ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו השלושה 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות