מי אני?

"ניר שוחט, 38, נשוי ואב לשלושה. בעלי מסעדת סושימוטו בשדרות".

מה אני עושה?

"יש לי מסעדה אסייתית, שעושה גם משלוחים. לצד זה אני מוביל את מחאת המסעדנים בדרום שקוראת לממשלה לסייע לנו".

איך הגעתי לתחום הזה?

"לפני כמעט עשר שנים למדתי לתואר ראשון לטלוויזיה בספיר, אבל ידעתי שאני לא רוצה לעסוק בזה. ביומולדת 60 של אבא שלי, גל אשתי ואני הכנו סושי וכולם ממש התלהבו. היא הציעה שנהפוך את הכישרון לעסק - והחלטנו לפתוח מסעדת סושי מהבית. בשלב הראשון זה היה רק משלוחים הביתה, ולכן קראנו לעסק 'סושימוטו'. עם השנים המקום גדל והצוות גדל, והפכנו למסעדה בשדרות".

כמה עובדים יש לי?

"אנחנו מעסיקים קרוב ל-50 עובדים".

מה הקשיים שאני מתמודד איתם?

"יש את הקשיים הרגילים של הענף - המדיח התקלקל, העובד לא הגיע, התשלומים הכבדים לחברות וארגונים כמו תן ביס, ביקום, אקו"ם ומי לא. אבל אין לי טענות כלפי זה. הבעיה הרצינית היא שאנחנו מתמודדים עם טרור מעזה. אני ובעל המסעדה שלידי נלחמנו על זה גם בכנסת, אך אנחנו עומדים מול שוקת שבורה.

"האוצר ורשות המסים לא מאשרים לנו את הסיוע שהבטיח לנו שר האוצר כחלון בגובה 5 מיליון שקלים. צריך להבין שמסעדה היא עסק שמתבסס על שגרה. אם למשל אני יודע שבאים אלי ביום ממוצע 200-300 איש, אני נערך בהתאם. ואז מגיע יום לחימה כזה. אני לא יודע מה לעשות עם כל ההכנות, וכנראה שכל הסחורה תיזרק לפח. אנחנו בקריסה תזרימית כל הזמן. להיות סגור יום, יומיים, שלושה זו מכה קשה.

"הפוליטיקאים מסכימים שצריך לסייע לנו, אבל הפקידים לא נרתמים כי הם 'לא רואים מובהקות בפגיעה שלנו'. ראש קרן הפיצויים טען ש-23% מהמסעדות אפילו מראות על גידול. זו גישה נוראית. אם 2-3 מסעדות נסגרות אז ברור שהמסעדות האחרות יגדלו.

"השנה וחצי האחרונה היו הקשות ביותר מכל העשור שאני עוסק בזה. לפחות במלחמות מכירים בזנק ומפצים אותנו בחלק מהנזק. זה שהשליח לא מוכן לסכן את עצמו והלקוחות לא ניגשים אליו כי הם יושבים בממ"דים, זה לא מעניין אף אחד. הנזק הישיר שלנו מוערך בעשרות אלפי שקלים. תחשוב על זה שמזמינים את כל המשפחה לארוחת חג ועשר דקות לפני הארוחה כולם מבטלים. מה עושים עם כל ההכנות?

"בדיוק סיפרתי לאשתי שאני מקווה שיהיה לנו חודש טוב - ואז מגיע יום לחימה כזה. גם ביום כזה כשפיקוד העורף מורה לסגור את העסק אני לא זכאי לפיצוי".

לעוד מידע בנושא האזינו לפודקאסט גלובסטוק. אורח: ח"כ לשעבר רועי פולקמן

איזה מחזור אני מגלגל בשנה?

"כמה מיליוני שקלים. הבעיה היא שככל שאתה גדול יותר - כך העימות הזה פוגע בך יותר".

מה הבעיה שהכי מטרידה אותי כבעל עסק קטן?

"יש תחושה שהמדינה הונתה אותנו. כשפתחתי את העסק לפני עשור היו הוראות פיצוי אחרות. ב-2011/12 שינו את התקנות, והשאירו אותנו פה לבד. לא נותנים לי את הביטוח המינימלי שאני אוכל להתמודד עם הקשיים. בענף שלנו מסמנים אותך כשצ'ק חוזר ואתה נכנס לבעיה - וזה מדרון תלול".

אם הייתי צריך לבחור דבר אחד שהממשלה תטפל בו?

"אני קודם כל אזרח לפני שאני עצמאי, והייתי רוצה שקודם כל תתכנס ממשלה וישחררו את הפקק התקציבי שנוצר בגלל ממשלת המעבר. הייתי רוצה לראות מדיניות ברורה לפתרון הסכסוך מול עזה". 

עצמאים? "גלובס" רוצה לשמוע מכם מה מטריד אתכם. צרו קשר במייל ATZMAIM@globes.co.il