גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מי יתחזק את הרכבת הקלה? המסלול שמהנדסי חשמל בורחים ממנו

בשנים הקרובות ישראל תזדקק להרבה מהנדסי חשמל המתמחים במערכות הספק, כדי לקדם מעבר לכלי תחבורה חשמליים וייצור חשמל פרטי, אבל רק סטודנטים מעטים בוחרים במסלול הזה, ויש מחסור במרצים ● במשרדי הממשלה נערכים ליום בו המהנדסים, עולי בריה"מ לשעבר, יפרשו

סטודנטים מהמכללה האקדמית כנרת בסיור בתחנת הכוח אורות רבין / צילום: ראמי אבוריש
סטודנטים מהמכללה האקדמית כנרת בסיור בתחנת הכוח אורות רבין / צילום: ראמי אבוריש

תחום האנרגיה צפוי להיות אחד האתגרים המשמעותיים במשק בשנים הקרובות - ממעבר לתחבורה המבוססת על הנעה חשמלית ועד שימוש באנרגיות מתחדשות ומעבר לייצור חשמל פרטי. אלא שלמרות הביקוש הרב למומחים שאמורים לקדם משימות אלה, מהנדסי חשמל עם התמחות במערכות הספק או זרם חזק, הסטודנטים לא נוהרים למסלול הלימודים הזה.

הביקוש ללימודי הנדסת חשמל דווקא לא ירד, אפילו להפך - המסלולים האלה מלאים בכל האוניברסיטאות, אבל רוב הסטודנטים להנדסת חשמל בוחרים התמחות שתוביל אותם לשכר מפנק בהייטק, כמו אלקטרוניקה או תקשורת. המסלול הקלאסי של מערכות הספק מושך מעט מאוד מהסטודנטים, ובטכניון, שמתחזק פקולטה מפוארת להנדסת חשמל, הוא נסגר כבר ב-2002 בגלל הביקוש המועט והמחסור במרצים בתחום. 

עד השנים האחרונות מילאו את הוואקום שנוצר עולי בריה"מ לשעבר, שהגיעו בשנות ה-90 וסיפקו את כל צורכי המשק ואפילו הסכימו לעבוד במשכורות נמוכות. במידה מסוימת, הם קבעו את הסטנדרט בתחום.

על פי מחקר שערך מכון אהרן למדיניות כלכלית במרכז הבינתחומי, שכר מהנדסי החשמל בענף החשמל עמד ב-2015 על 13,851 שקל, לעומת שכר ממוצע של 12,976 ביתר ענפי המשק. השכר של מהנדסי חשמל בהייטק עמד על 18,925 שקל. שיעור ההשתלבות של מהנדסי חשמל בהייטק עמד על 63% לעומת 78% במסלול התמחות של מחשבים בתוך הנדסת חשמל. המחקר מסתמך על נתוני הלמ"ס ל-2015 ונוגע למהנדסי חשמל בני 35-30.

כמה מרוויחים מהנדסי חשמל

פרופ' אריה בראונשטיין, שהקים את מגמת הזרם החזק באוניברסיטת תל אביב ב-1971, מסביר איך הגענו למצב הזה. "אני הקמתי את התחום לפני כ-50 שנה והעמדתי אותו על הרגליים. היו לי הרבה מלחמות כדי להתקיים ולרוץ אחרי כספים ולריב עם הדקאן והרקטור. בשנות ה-90 הגיעה העלייה מבריה"מ לשעבר, שהביאה הרבה מאוד מהנדסי זרם חזק. מקום העבודה העיקרי עבורם היה חברת חשמל אבל גם חברות גדולות ועיריות. הם הסכימו לעבוד במשכורות לא הכי גבוהות. הסטודנטים הישראלים שראו את זה, ובמקביל ראו את התפתחות ההייטק שהציע משכורות נהדרות, זנחו את התחום. הייתי מסביר להם, שנכון, בהייטק אפשר להתחיל במשכורת של 25-20 אלף שקל בחודש, ובחברת החשמל ייתנו לך 7,000 שקל או 8,000 שקל, אבל בחברת חשמל אם אתה מחזיק ארבע-חמש שנים ומוכיח את עצמך, אתה יכול להגיע למשכורות גבוהות. אבל צריך רצון חזק".

לפי נתוני התאגדות מהנדסי החשמל, מדי שנה יש 8,000 בוגרי הנדסה, מהם כ-2,500 לומדים הנדסת חשמל ואלקטרוניקה. כשצריך לבחור כיוון לימודים, רק 300 בוחרים במערכות הספק מתח גבוה. מתוך 300 אלה כמחצית ניגשים למבחן לקבלת רישיון.

באוניברסיטת בן גוריון לומדים במסלול מערכות הספק 15 סטודנטים בשנתון, כ-8% מכלל הסטודנטים בביה"ס להנדסת חשמל ומחשבים. באוניברסיטת תל אביב, בוחרים במסלול זה כ-45 מהסטודנטים, וזה אחרי עלייה קלה בשנים האחרונות. הסטודנטים מחויבים לבחור שלושה מסלולים, כך שרק 10-20 מהם יבחרו בסופו של דבר לקבל רישיון גם בתחום מערכות הספק ולעבוד בתחום.

רוב הסטודנטים להנדסה

"אין מי שילמד את הסטודנטים"

לוואקום שהשאירו האוניברסיטאות נכנסו המכללות. כיום מציעות לימודים בתחום, מלבד אוניברסיטאות תל אביב, בן גוריון ואריאל, המכללות אורט בראודה, כנרת, אפקה, מכון לב, המכון הטכנולוגי חולון, וסמי שמעון באשדוד ובבאר שבע. אלא שבהתאגדות טוענים שתנאי הקבלה למכללות לא מספקים, חסר בהן סגל הוראה מתאים ויש בהם תנאים בעייתיים לקבלת רישיון. 

"ברוב המכללות הרמה המקצועית היא לא גבוהה", אומר אמיל קויפמן, נשיא התאגדות מהנדסי החשמל. "לא בגלל שהן לא רוצות, הן פשוט לא יכולות. אני אגלה לך סוד. כל מכללה מתקיימת מזה שהיא מקבלת מהמדינה עבור כל סטודנט להנדסה 40 אלף שקל. זה עסק. האם יש במכללות אנשים שעבדו, שיכולים להעביר לדור הצעיר את המקצוע לא רק את היסודות התיאורטיים? אין. יש פרופסור אחד בן 73 באוניברסיטת אריאל שיכול ללמד בתחום שלנו. יותר מזה אין אף פרופסור. בגלל הביקוש, המכללות פותחות תחום ואחר כך מנסות לגייס את המרצים המתאימים, אבל אין סגל. הם חייבים לקחת אנשים עם דוקטורט, אז לוקחים מרצים עם PHD מתחום אחר, לא בהנדסת חשמל. תארי לך שברפואה היו לוקחים אורתופד ללמד קרדיולוגיה? אם המדינה שמה על כל בוגר 200 אלף שקל, אז היא צריכה לקבל תמורה. אם היא לא מקבלת תמורה, היא צריכה לעצור את הכסף הזה.

אמיל קויפמן / צילום: התאגדות מהנדסי החשמל

"ואם אין סגל בשביל ללמד בצורה איכותית, אז למה צריכים לחלק את לימודי המקצוע ל-10-11 מכללות? בשווייץ ובאוסטריה יש בסך הכול שלוש-ארבע אוניברסיטאות שמלמדות את המקצוע". 

עמנואל מרינקו, הבעלים של יאני - משרד תכנון להנדסת חשמל שעם לקוחותיו נמנים תחנות כוח פרטיות, חברות של אנרגיה ירוקה, אינטל, חיפה כימיקלים, מפעלי טבע, הנמלים ומפעלי ים המלח, מסכים עם קויפמן. "אני זקוק להרבה אנשים בתחום הזרם החזק, וכשאני מראיין מועמדים לעבודה אני פוגש את בוגרי המכללות, והם לא עומדים בדרישות.

"לפעמים אנחנו לוקחים אנשים ברמה גבוהה שגמרו תחום אחר בהנדסת חשמל, למשל זרם חלש, אבל הם מאוד מוכשרים, ומלמדים אותם במשך שנה. אנשים שהגיעו למסקנה שהם לא רוצים הייטק. אנחנו מוצאים כאלה, אבל לא הרבה".

ואולם גם אנשי האוניברסיטאות מסכימים שהמחסור באנשי סגל הוא בעיה קשה. במכללות אומרים שאנשי הסגל שמלמדים אצלם הם למעשה אלה שמלמדים באוניברסיטאות או שעזבו אותן בגלל מחסור בתקנים.

לדברי ד"ר דוד ברלה, ראש בית הספר להנדסת חשמל וראש מסלול התמחות של מערכות הספק ואנרגיה במכללת אפקה, המכללות לאט לאט נכנסות גם למחקר מדעי ויישומי. "נכון שהרמה הייתה נמוכה בהתחלה אבל הרמה הולכת ועולה", הוא אומר ומוסיף כי במכללת אפקה מתקבלים מדי שנה כ-140 סטודנטים לתוכנית לתואר ראשון להנדסת חשמל. בשנים האחרונות, מדי שנה בוחרים כ-35 סטודנטים בהתמחות מערכות הספק ואנרגיה. "זו עלייה של יותר מ-400% לעומת התקופה שלפני כעשר שנים".

ד"ר יותם פלד, ראש המחלקה להנדסת חשמל ואלקטרוניקה במכללה האקדמית כנרת, אומר כי "הטענה שההכשרה במכללות פחות טובה אינה נכונה. מי שנותן לבסוף את הרישיון זה ועדה של משרד העבודה שעושה בדיקה חיצונית. חלק מהרגולציה הזו אולי גם אחראית לזה שיש מחסור במהנדסים בתחום".

ממל"ג נמסר: "מל"ג מאשרת פתיחת תוכניות לימודים לתואר ראשון בתחומי הלימוד השונים. ההחלטה באשר למסלול הלימודים הנלמד בתחום הלימוד היא באחריות המוסד".

מה יהיה על חשמול הרכבת

הנתונים על המחסור במהנדסי חשמל סותרים. בהתאגדות מהנדסי החשמל סבורים שמדובר בלא פחות מאסון לאומי ומדברים על מחסור של כ-4,000 מהנדסים עם רישיון: המשק הישראלי זקוק ל-6,500 מהנדסי חשמל אך בפועל ישנם כ-2,500 מהנדסים בעלי רישיון. מחצית מ-2,500 מהנדסי החשמל בעלי הרישיונות כבר חצו את גיל 60 וחלקם כבר לא בחיים. הגיל הממוצע הוא 55. בין המהנדסים עד גיל 40, רק 10% מקבלים רישיון.

בהתאגדות טוענים שאין מדובר בקול זעקה של מהנדסים המעוניינים לשמור על החונטה שלהם אלא בדאגה אמיתית לגורל המשק והתעשייה בישראל. לדברי קויפמן, נשיא ההתאגדות, "המשק המודרני זקוק לכוח אדם הנדסי ברמה גבוהה וצריך להכין אותו. הדרישה למהנדסי חשמל רק תלך ותגבר. העולם עובר לגז טבעי, תחבורה חשמלית ציבורית ופרטית, אנרגיה מתחדשת, הפרטת משק החשמל ומעבר לייצור חשמל פרטי. כל אלו מצריכים ניהול נכון של אנרגיה וכוח אדם איכותי. ועוד לא דיברנו על חשמול הרכבת: 420 ק"מ של רכבות מנהריה עד אילת אמורים לעבור חשמול עד 2021. ומה עם תחזוקה של קווי הרכבת הקלה? מי יתחזק את זה? מהנדס שיצא לפנסיה? נייבא מהנדסי חשמל מהודו או שחברות סיניות יתפעלו את המתקנים שלנו? פרויקטים גדולים של מיליארדי שקלים מדדים כיוון שיש חוסר במהנדסים ונאלצים לקחת במקומם טכנאים והנדסאים".

לפי סקר משרות פנויות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מתחילת השנה (ינואר-ספטמבר 2019), המציאות פחות מאיימת: חסרים בממוצע כ-495 מהנדסי חשמל במשק. במשרד העבודה טוענים שנכון לעכשיו הם אינם מזהים מחסור, בין היתר בזכות הרפורמה שעשו. לפי נתוני המשרד, הביקוש לקבלת רישיון הנדסת חשמל לא רשם ירידה של ממש ובהסמכת מהנדסי החשמל דווקא חלה עלייה.

מספר הבקשות לרישיון דווקא קפץ

המסלול לקבלת רישיון בתחום של מערכות הספק ארוך ומפרך יותר מזה של מסלולי הנדסת חשמל אחרים (למשל תקשורת או אלקטרוניקה). הוא כולל ארבע שנות לימודים של הנדסת חשמל, שאחריהן נרשם הבוגר בפנקס המהנדסים ומקבל רישיון של חשמלאי ראשי. לאחר שנתיים המוגדרות "התנסות", הוא נדרש לעמוד במבחן. עד 2018 היה זה מבחן בעל פה בפני ועדה מקצועית, אבל מאז הרפורמה של משרד העבודה, ניתן לבחור בין מבחן בעל פה למבחן בכתב.

מטרת הרפורמה הייתה להקל את הדרך לקבלת הרישיון וליצור רף מקצועי אחיד. "בתקופת ההתנסות אין דרישות מוגדרות ובבחינה בעל פה המועמדים לא ידעו מה מצופה מהם", אומרת מיכל אבגנים, ראש האגף לאסדרת עיסוקים במשרד העבודה והרווחה. "כיום, באתר האגף מפורסמות 644 שאלות רב-ברירה שמהן מורכבת הבחינה. הבחינה היא שקופה ויודעים מה ישאלו אותך, מה הרמה הנדרשת. יש יותר בקשות, ויותר מהנדסים בעלי רישיונות מוזרמים למשק".

מיכל אבגנים, משרד העבודה והרווחה/ צילום: ראמי אבוריש,

בשנים 2015 עד 2018 הוגשו בממוצע 230 בקשות לקבלת רישיון, ו-45% מהן אושרו. בשנת 2019 חל מפנה - מספר מבקשי הרישיון למערכות הספק קפץ ל-330 מבקשים. לדברי אבגנים, 73% מהבקשות אושרו בפברואר 2019, מועד המבחן הראשון, ובמועד השני אושרו 53% מהבקשות. "הקפיצה במספר הבקשות נבעה ממהפכה שביצענו בהליך שיטת הרישום", אומרת אבגנים.

בהתאגדות סבורים שיש לשנות את חוק החשמל, כך שתהיה התמחות מסודרת ומוגדרת. "היום זו התנסות ברמה חובבנית", אומר קויפמן. "דורשים שתביא נייר מחנות שעבדתי בה בתור חשמלאי. התמחות תכלול תוכנית לימודים פרקטית של ארבע שעות שבועיות ומבחנים".

לדברי אבגנים, בעקבות פנייה של ראשי המחלקות להנדסת חשמל באוניברסיטאות והתאגדות מהנדסי החשמל קיבל המשרד את ההצעה של האוניברסיטאות לכלול בתוכנית הלימודים את עניין פרויקט הגמר בתחום התכנון. בנוסף לכך הקים המשרד שולחן עגול עם נציגי האקדמיה כדי לבצע רוויזיה במקצועות החובה, כך שיתאימו לצורכי המשק והתעשייה. המשרד גם שוקל הצעה להכניס את ההתמחות לפני תום הלימודים.

בטווח הארוך מתכננים במשרד לבצע רפורמה בכל דרגי הרישוי בכל מדרגי המשק ולהכניס את ההתמחות בצורה של חקיקה. "אני מניחה שהרפורמה הזאת תעשה סדר, ועם כינונה של הממשלה החדשה נעמיק את התהליך", אומרת אבגנים.

הטכניון מחדש פעילות?

בינתיים, באוניברסיטאות מתחילים להבין שזניחת המסלול הקלאסי הייתה טעות. בטכניון אומרים כי "לאור התפתחויות חשובות בתחום הנדסת מערכות ההספק, כגון פיתוח ושילוב מקורות אנרגיה מתחדשים ורשת החשמל החכמה, ראו לנכון בפקולטה להנדסת חשמל בטכניון לחדש את פעילות המחקר וההוראה בתחום. לסגל הפקולטה הצטרף לפני כמה שנים חבר סגל מצטיין בתחום מערכות הספק ואלקטרוניקת הספק, ובפקולטה מציעים כמה מקצועות התמחות בנושא לתלמידי תואר ראשון, וכן מכשירים סטודנטים לתואר שני ולתואר שלישי בנושא".

לדברי פרופ' יוסף בן עזרא דקאן הפקולטה להנדסה ב-HIT מכון טכנולוגי חולון ומומחים נוספים זיהו כבר לפי כעשור את המגמה הבעייתית של מחסור חמור הצפוי במהנדסי חשמל המתמחים במערכות ההספק. מספר הסטודנטים ירד בצורה דרמטית ונדרש שינוי מהותי של תוכנית הלימודים שנחשבה ללא רלוונטית ולא עכשווית בעיני הסטודנטים. בפקולטה להנדסה החל תהליך של הרחבת תכנים, שינוי תשתיות מחקר והוראה וגיוס חברי סגל מומחים מהתעשייה והאקדמיה. בסגל שולבו מרצים מומחים בתחום מערכות הספק, תקשורת , בקרה, אנרגיה ירוקה , אלקטרוניקה תעשייתית ועוד. כמו כן הסטודנטים בהתמחות החלו ללמוד מספר מקצועות רב תחומיים כמו אמינות, תכנון ותפעול אופטימלי של מערכות הספק, נושאים בתחום טכנולוגית שמש, תחבורה חשמלית ועוד. השינוי ההוליסטי שטיפל בכל הרבדים נתן נשימה שנייה להתמחות וההוכחה היא שמידי שנה כ-50 בוגרים בתואר ראשון ושני, במסלול "מערכות הספק ואנרגיות חלופיות" ברמה אקדמית ומעשית גבוהה, משתלבים בהצלחה רבה בשוק העבודה.

לדברי פרופ' דוד מנדלוביץ' מבית הספר להנדסת חשמל באוניברסיטת תל אביב, רבים מהסטודנטים אינם מודעים לכך שגם בתחום החשמל הקלאסי יש חדשנות רבה. "אפשר לעבוד בחברה כמו solaredge, שמתמחה במערכות הספק בטכנולוגיה הכי גבוהה; לעבוד בחברת חשמל, שיש בה הרבה חדשנות, או להיות מהנדסי רישוי. אנחנו מנסים להסביר לסטודנטים שאלה נושאים חשובים וקריטיים לפיתוח של ישראל. קחי את נושא חשמול הרכבת: ישראל נמצא 100 שנה מאחור לעומת אירופה בתחום הזה ואנחנו צריכים בשנתיים-שלוש להדביק את הפער, ובשביל זה צריך אנשים טובים, אי -אפשר להסתפק באנשים בינוניים". 

"בגרמניה הטכנאים אחרים לאיכות המוצרים, לא המהנדסים" / עמירם ברקת

"בכל העולם מתפעלים מהאיכות של המכוניות הגרמניות", אומר היינריך ויינולד (Heinrich Weinold) מראשי התאגדות מהנדסי החשמל הגרמנית. "בכל העולם אומרים לי, 'איזה מהנדסים נפלאים יש לכם', אבל הם טועים. אלה לא המהנדסים אלא הטכנאים שלנו שאחראים לאיכות של המוצרים בגרמניה, הם סוד ההצלחה של התעשייה הגרמנית".

היינריך ויינהולד  / צילום: יניב כהן

ויינולד הגיע לישראל כדי להשתתף בכינוס השנתי של התאגדות מהנדסי החשמל הישראלית. במושב על עתיד מקצוע הנדסת החשמל, הוא דיבר על המודל הגרמני להכשרת מהנדסים וטכנאים בתעשייה. "המודל שלנו מבוסס על קונספציה דו-מסלולית", אומר ויינולד ל"גלובס", "יש מסלול של מהנדסים שמסיימים תואר ראשון ותואר שני באוניברסיטה ויש טכנאים שלא לומדים יום אחד באוניברסיטה, אבל יש להם המילה האחרונה בהרבה מאוד מובנים. המהנדסים אחראים על החשיבה, התכנון והרעיונות היצירתיים, אבל הטכנאים הם אלה שאחראים על היישום ורק להם מותר לשחרר את המוצר אחרי שווידאו שהוא עומד באיכות הנדרשת".

סוד האיכות של הטכנאים הגרמנים הוא בהכשרה המעשית הממושכת שהם מקבלים. מסלול ההכשרה מתחיל כבר בגיל 15. במקום לסיים את שלוש שנות הלימוד האחרונות שלהם בתיכון עיוני, הטכנאים הצעירים כבר נקלטים לסטאז' במפעל או בסדנת הייצור. אחרי שצברו שלוש שנות ניסיון מעשי, יקבלו מתמחים בתחום החשמל תעודת הסמכה של חשמלאי. לאחר שלוש שנות עבודה כחשמלאי, ניתן לגשת להתמחות (Meister) של שלוש שנים נוספות בטרם יזכו בתואר הנכסף של טכנאי ראשי או בכיר: Chief Electrical engineering Technician. המסלול המקביל של מהנדסים כרוך בהשלמת 12 שנות לימוד בבית ספר וחמש שנות לימוד באוניברסיטה, עם שתי תקופות התמחות קצרות של שלושה חודשים לפני הלימודים ואחריהם.

מספר מהנדסי החשמל בגרמניה מוערך בכ-800 אלף ומספר הטכנאים - כפול. גם בגרמניה נוצר בשנים האחרונות מחסור הולך וגדל במהנדסים. למרות גידול ניכר במספר המהנדסים המהגרים לגרמניה יזדקק המשק הגרמני בעשור הקרוב לעוד 100 אלף מהנדסי חשמל בשנים הקרובות, מעריך ווינולד. ועדיין, עם כל הצורך במהנדסים, ווינולד סבור כי ההשקעה בטכנאים חשובה יותר.

"הטכנאים הראשיים שלנו לא למדו יום אחד באוניברסיטה", אומר ויינולד, "אבל יש להם 9 שנות ניסיון מקצועי בעבודה. עבור מהנדס חשמל כמוני, שהגיע מהאוניברסיטה עם שני תארים ואפס ניסיון מעשי, טכנאי ראשי כזה הוא דמות שצריך להקשיב לה וללמוד ממנה, ולא להיפך".

הטכנאים הם עמוד השדרה של הפירמה?

"יותר מכך. הם המנהיגים. אתה לא יכול לקבל אישור לפעול כחברה בתחום הרכב, למשל, אם אין לך חשמלאי ראשי".

בישראל יש למסלול המקצועי בעיית תדמית קשה, כמסלול שאליו נפלטים מי שאינם מוכשרים מספיק למסלול העיוני.

"זה מאוד חבל. בגרמניה לא קל להתקבל למסלול המקצועי כי הוא מבטיח מסלול אטרקטיבי, שכר מכובד ומעמד בעבודה. צריך כל הזמן לזכור שבסוף-בסוף אלה הם האנשים שמזיזים את התעשייה ולא המהנדסים". 

תגובת HIT מכון טכנולוגי חולון: "בשנים האחרונות, עבר משק החשמל שינויים טכנולוגיים מהותיים בעקבות הכנסה מסיבית של אנרגיה ירוקה - שמש ורוח, הודות למחירם התחרותי מול תחנות הכח הקונבנציונאליות - גז ופחם. מקורות האנרגיה החלופיים הינם אקראיים וגורמים לתנודות הספק במערכת. תנודות אלו עלולות לגרום לפגיעה ביציבות תדר ומתח המערכת, דהיינו, לפגיעה באיכות החשמל. בשנים האחרונות, במקביל לפיתוח האנרגיה הירוקה הוחל בפיתוח טכנולוגיה של ממירים אשר יכולים להשתלב בנושא של ייצוב המתח והתדר.

בנוסף לשינויים אלו כל מערכת ההגנה וההפעלה של מערכת החשמל מבוססת על מחשבים ומערכות תקשורת, כך שטיפול במשק החשמל מחייב מומחיות רב תחומית המשלבת ידע במקצועות בתחום זרם חזק, תקשורת, אמינות ומחשבים. כמו כן, נדרשת מומחיות לפיתוח מודלים טכנו-כלכליים לביצוע סימולציות של משק חשמל מורכב זה, לצורך תכנונו באיכות ובעלויות סבירות.

פרופ' יוסף בן עזרא דקאן הפקולטה להנדסה ב-HIT מכון טכנולוגי חולון ומומחים נוספים זיהו כבר לפי כעשור את המגמה הבעייתית של מחסור חמור הצפוי במהנדסי חשמל המתמחים במערכות ההספק. מספר הסטודנטים ירד בצורה דרמטית ונדרש שינוי מהותי של תכנית הלימודים שנחשבה ללא רלוונטית ולא עכשווית בעיני הסטודנטים. בפקולטה להנדסה החל תהליך של הרחבת תכנים, שינוי תשתיות מחקר והוראה וגיוס חברי סגל מומחים מהתעשייה והאקדמיה. בסגל שולבו מרצים מומחים בתחום מערכות הספק, תקשורת , בקרה, אנרגיה ירוקה , אלקטרוניקה תעשייתית ועוד. כמו כן הסטודנטים בהתמחות החלו ללמוד מספר מקצועות רב תחומיים כמו אמינות , תכנון ותפעול אופטימלי של מערכות הספק, נושאים בתחום טכנולוגית שמש, תחבורה חשמלית ועוד. השינוי ההוליסטי שטיפל בכל הרבדים נתן נשימה שנייה להתמחות וההוכחה היא שמידי שנה כ-50 בוגרים בתואר ראשון ושני, במסלול 'מערכות הספק ואנרגיות חלופיות' ברמה אקדמית ומעשית גבוהה, משתלבים בהצלחה רבה בשוק העבודה".

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: Reuters, RONEN ZVULUN

לא רק בגלל איראן: S&P קנסו את ישראל גם על סימני השאלה בתקציב הביטחון

אם עד לפני התקיפה האיראנית על ישראל עוד הייתה תקווה מסוימת במדינה שהדירוג הגבוה יישמר, זו התמוססה בשבוע האחרון עם התרחבות מפת האיומים ● אלא שלא רק האיומים על ישראל נלקחו בחשבון בהורדת הדירוג ● מה נכתב בין השורות של הודעת S&P והאם ישראל עומדת בפני סכנה של הורדה נוספת?

מסורק תת קרקעי ועד רחפנים: הכירו את 10 הסטארט-אפים המבטיחים לשנת 2024

גלובס בוחר את הסטארט-אפים המבטיחים של ישראל השנה ה-18 ברציפות: חברות הייטק הצומחות והמסקרנות ביותר, אלה שמייצרות אימפקט על תעשיות וצרכנים רבים, ונמצאות על המסלול הבטוח להנפקה ● הרשימה מתבססת על בחירות של קרוב ל-70 קרנות השקעה מקומיות וזרות מובילות בהייטק הישראלי ● החשיפה המלאה

מודעה המציגה נשק איראני ברחוב בטהרן, השבוע / צילום: Reuters, Majid Asgaripour

בלינקן מבהיר: "ארה"ב לא הייתה מעורבת בתקיפה באיראן"

שרי החוץ של מדינות ה-G7: נמשיך לפעול למניעת הסלמה של הסכסוך בין ישראל לאיראן • הקרמלין: "קוראים לצדדים להפגין איפוק" • דיווח: ביידן שוקל לשלוח סיוע ביטחוני בסך מיליארד דולר לישראל • בפעילות סמוך לטול-כרם: ארבעה לוחמים נפצעו בינוני וקל • עדכונים בולטים 

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

שכונת בית וגן ירושלים / צילום: אוריה תדמור

לא תמיד ניתן להגיע לחלוקה שוויונית בפרויקט תמ"א 38

כל תכנון פרויקט מסוג תמ"א 38 כולל אילוצים תכנוניים, אולם בפרויקטים מסוג חיזוק ועיבוי, האילוצים התכנוניים רבים, שכן הבינוי נעשה על גבי הבניין הקיים, על מגבלותיו ● כך דחתה ועדת הערר המחוזית בירושלים התנגדות של שני דיירים לתכנון של פרויקט

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

מגמה מעורבת בוול סטריט; בורסות אירופה נצבעו אדום

הדיווחים על תקיפה ישראלית באיראן שלחו את בורסות אסיה לירידות: הניקיי ננעל בירידה של כ-2.5% ושנזן ננעל בירידה של אחוז ● הזינוק במחירי הנפט התמתן ועבר לירידות ● ירידות בבורסות אירופה

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

שרון גל / צילום: סטודיו תומאס תומר שלום, ויקימדיה

האיום עשה את שלו? שרון גל יישאר בערוץ 14

לפני כשלושה שבועות הודיעה רשת 13 כי העיתונאי שרון גל חוזר לשורותיו, ובערוץ 14 מיהרו להוציא לגל מכתב התראה, מאחר שהוא חתום על חוזה עד סוף 2024 ● כעת נראה כי המהלך עשה את שלו, וגל יישאר בערוץ 14 ויגיש שם את רצועת 19:00

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

עגלת קפה הקבינה בכפר הס / צילום: שני בריל

ארבע הצעות לטיולי יום שרק המקומיים מכירים - ומשהו טעים ליד: מדור מיוחד לפסח

תצפית מרהיבה אל המדבר בשקיעה, פארק שמרגיש כמו ההיי ליין בניו יורק, האחות הקטנה של מקדש הבשרים משוק הכרמל וקרם לימון ומסקרפונה לקינוח ● יצאנו לארבעה מקומות שונים בארץ כדי לשמוע מהתושבים מהי פינת החמד שרק הם מכירים ומה יש לאכול שם, שגם כשר לפסח

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

לראשונה בהיסטוריה: הממשלה אישרה קיצוץ בתקציב בניגוד לעמדת שר האוצר

הקיצוץ בתקציב, בהיקף של כ-225 מיליון שקל, אושר לדרישתו של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ובתום מאבקים בשבועות האחרונים מול שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ● הקיצוץ נועד למימון הקמת מתקני כליאה לאכלוס העצורים הביטחוניים הרבים שנעצרו מאז תחילת המלחמה

משרדי חברת השבבים TSMC, בטייוואן / צילום: ap, Chiang Ying-ying

התחזית האופטימית של ענקית השבבים מטייוואן: ההכנסות יזנקו פי 2

יצרנית השבבים TSMC הציגה דוחות רבעוניים חזקים ועקפה את תחזיות האנליסטים בשורת ההכנסות והרווח ● המומנטום החיובי צפוי להימשך כשעל פי ההערכות החברה צפוי להכפיל את הכנסותיה