גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

רואים רחוק, רואים שקוף: גשרי הזכוכית הם להיט תיירותי

גשרי הזכוכית בטבע מאפשרים אינטימיות מיוחדת עם הנוף ומהווים גם מבחן אומץ ולהיט תיירותי ● סין היא הבירה העולמית, עם לא פחות מ-2,300 גשרים, מדרכות ומגלשות זכוכית, אלא שלאחרונה התגלו בכמה מהם בעיות בטיחות

שמורת ג'אנג ג'יה ג'יה / צילום: Gettyimages ישראל
שמורת ג'אנג ג'יה ג'יה / צילום: Gettyimages ישראל

במשך אלפי שנים עסקו הסינים באילוף הטבע. הם העריצו את הטבע הפראי, אבל גם הטביעו בו את חותמם בצורת שירה שנכתבה על צוקים נישאים. הם בנו מקדשים על ראשי הרים, גזמו ועיצבו את צורת העצים וחצבו מדרגות בהרים. בתקופתנו, מאפשרת הטכנולוגיה המודרנית דרכים חדשות להטביע חותם על הטבע, ובמקביל גם להתקרב אליו ולהגיע לאינטימיות עם הנוף בצורה שלא התאפשרה בעבר. אחד האמצעים הללו הוא גשרי הזכוכית הנמתחים בין צוקים ומעל קניונים - אחד הטרנדים החמים ביותר בסין בשנים האחרונות. "הליכת שמיים", מכנים את הצעדה עליהם.

את גשר הזכוכית הראשון בסין תכנן האדריכל הישראלי חיים דותן, יחד עם היזם והמהנדס הסיני צ'נג ג'ידונג, והוא התפרסם ברחבי סין ובעולם כולו. דותן הסביר שניסה לעצב את הגשר כך שישתלב בנוף, ועם זאת יהפוך לנקודת מוקד שתדגיש את הנוף. הגשר מחבר בין שני צוקי קניון במחוז חונאן Hunan, סמוך לשמורת הטבע המפורסמת של ג'אנג ג'יה ג'יה (Zhāngjiājiè).

ג'אנג ג'יה ג'יה ידועה בפארק הלאומי וולינגיואן (Wǔlíngyuán) שבתחומה, והיא הוכשרה ונפתחה לתיירות רק ב-2016. לשמורה הזו מגיעים על מנת ליהנות מהנוף המיוחד - מראה מפעים של יותר מ-3,000 צוקים דקיקים של אבן גיר, קוורץ ואבן חול שמזדקרים לשמיים. זוהי תופעת טבע ייחודית בעולם כולו. 3,100 עמודי אבן חול יש בשמורה, כאלף מתוכם בגובה של יותר מ-120 מטרים. הגבוה ביותר, המכונה Jinbian, מתנשא לגובה של כ-350 מטר. עמוד אחר, הנקרא "המכחול הקיסרי", מגיע לגובה של כ-100 מטר ועוביו רק כ-3-2 מטרים, יחס מפתיע של גובה לעומת רוחב. גובה מגדלי האבן ודקיקותם מוסבר בתכולת הקוורץ שבהם, שמקנה לסלעים דרגת קשיות גבוהה במיוחד.

שמורת הטבע ג'אנג ג'יה ג'יה. הרי טיאן מן, השביל בעל 99 הפיתולים. /  צילום:   Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

הבמאי ג'יימס קאמרון, שביים בין היתר את הסרטים "טיטניק" ו"אווטאר", בחר בשמורה כהשראה לנופים המיוחדים בסרט "אווטאר", שעלילתו מתרחשת בכוכב אחר. מאז, משמשת עובדה זו לקידום השמורה. למען האמת, השמורה לא זקוקה לקידום כלשהו. כמות התיירים שמגיעים למקום מרקיעה שחקים ויש לווסת את הגעתם בהתאמה לקיבולת האתר והגשר.

שמורת ג'אנג ג'יה ג'יה הבמאי ג'יימס קאמרון בחר בה כהשראה לנופים המיוחדים בסרט "אווטאר" /  צילום: , Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

פילוסופיה באבן וזכוכית

לא רחוק משם נמצאת שמורה מפורסמת נוספת, הר טיאן מן (Tian Men), שגם היא פופולרית מאוד, גם בקרב התיירות הפנים-סינית. בטיאן מן יש גשר טבעי שנחשב לשער לשמיים, והמקום מארח כל שנה אירועי דאייה וצניחה. ההר מפורסם גם בדרך 99 הפיתולים המובילים אליו. גשר הזכוכית מצוי מעל הקניון הגדול של ג'אנג ג'יה ג'יה, כשעה נסיעה משמורת וו לינג יואן שהיא מרכז שמורת ג'אנג ג'יה ג'יה, ובה ניתן למצוא את אותם צוקים מיתמרים.

בראיון שנתן חיים דותן לעיתון "הארץ" לקראת פתיחת הגשר בשנת 2016 סיפר שהוא ציטט בפני המהנדס והיזם הסיני את הפילוסוף הסיני לאו דזה, שאמר: "צורה היא סמויה מן העין". כוונתו הייתה שעל מנת להשתלב בנוף, יש לבנות גשר שקוף שלא יפגע בנוף, ויחד עם זאת הגשר ידגיש את הנוף, שכן עמידה על מרכז הגשר מאפשרת מבט ייחודי אל הקניון הגדול.

חיים דותן מוכר כמי שתכנן את המכללה האקדמית להנדסה סמי שמעון בבאר שבע, ואת היכל התרבות באשדוד. לקראת תערוכת האקספו שנערכה בשנחאי בשנת 2010, עיצב דותן את הביתן הישראלי מאבן ומזכוכית, במטרה לשקף את פילוסופיית היין והיאנג הסיניים יחד עם השאיפה לחיבור בין שני העמים העתיקים.

הפארק הלאומי וולינגיואן. /  צילום: דינה היימן

לאדריכל דותן יש גם היסטוריה אישית שקושרת אותו לשנחאי. אמו, נצחיה סיידוף, נולדה בשנחאי, שאליה נמלטה משפחתה מבוכרה ב-1917, עם המהפכה הקומוניסטית. היום הוא מרצה באוניברסיטאות רבות בסין ומחלק את זמנו בין ישראל לסין. לצד אינספור פרסים שבהם זכה דותן, הוא גם זכה בשנת 2019 בפרס גינס על תכנון גשר הזכוכית. הפרס ניתן במסגרת הקטגוריה מדע וטכנולוגיה, בשל היותו גשר הולכי הרגל הגבוה ביותר (853 רגל, שהם כמעט 260 מטר) מעל פני הקרקע. גשר הזכוכית הפך לאטרקציה עולמית ולסמל הממחיש את היכולת הטכנולוגית המיושמת היום בסין.

אין ספק שהגשר הוא מבצע אדריכלי ייחודי. אורכו 430 מטר, רוחבו 6 מטרים והוא עשוי מסגרת פלדה ובה כ-120 פנלים של זכוכית תלת-שכבתית. נדרשו בעבורו תקני בטיחות רבים ומחמירים, שיוכיחו את עמידותו גם בתנאים קיצוניים כמו רעידות אדמה, סערות ורוח בעוצמה גדולה. את כל אלו עבר הגשר בקלות. אלא שבעיה התגלתה כאשר כמות המבקרים שביקשו לעלות על הגשר הייתה פי 10 מהקיבולת המותרת ביום, 8,000 מבקרים, ובכל זמן נתון אסורה שהייה של יותר מ-800 איש על הגשר בו זמנית.

עד 800 איש על הגשר בו זמנית / צילום: דינה היימן, גלובס

הנהלת המקום סגרה את האתר להתארגנות מחודשת והדבר רק יצר ביקוש גואה. גם התמונות של תיירים משתטחים מרוב פחד על רצפת הזכוכית השקופה, קפואים מחרדה וממאנים לזוז, לא הניאה מבקרים מלהגיע. להיפך. נדמה שהתמונות הללו רק הוסיפו לכוח המשיכה של האתר, שהפך לא רק לתצפית של נוף מרהיב אלא גם לסוג של מבחן אומץ.

כמדריכת טיולים בסין שביקרה באתר לא מעט, אני יכולה להרגיע: לעיתים קרובות הגשר מכוסה בערפל, מה שמעמעם את אפקט הפחד, כיון שלא רואים את קרקעית הקניון, שמגיעה עד לעומק של 300 מטר מתחת לגשר. גם ביום בהיר הגשר לא מפחיד כל-כך. אפשר להיצמד אל צדי הגשר המגודרים, שם הפנלים אטומים ואין תחושה של הליכה בין שמיים לארץ.

הפארק הלאומי וולינגיואן. יותר מ־3,000 צוקי אבן דקיקים שמזדקרים לשמיים. /  צילום:   Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

רוב התיירים עסוקים בבימוי פוזות על הפנלים השקופים כדי להתהדר בהם ברשתות החברתיות, והאווירה על הגשר קלילה ולאו דווקא אפופת חרדה. מותר גם לציין שהפנלים מזכוכית כבר לא כל-כך שקופים. אף שהמבקרים נדרשים לשים על נעליהם כיסויי בד כדי למנוע שריטות, הזכוכית לא מאפשרת באמת מבט אל קרקעית הקניון, כיוון שהיא כבר אינה צלולה כל-כך כמו בהתחלה. בנוסף, אף שבכל זמן נתון אסור להעלות על הגשר יותר מ-8,000 מבקרים ביום (ו-800 לכל היותר בכל רגע נתון), בכל זאת מתלווה לחוויה תחושת צפיפות, ובמקום להיות עסוקים בפחד גבהים, עסוקים בהימנעות מהתנגשות בתיירים אחרים.

גבוה יותר, מפחיד יותר

בעבור מי שמבחן הפחד של צעידה על גשר הזכוכית לא מעלה את מפלס האדרנלין בגופו במידה מספקת, בונים במקום כעת מתקן לקפיצת בנג'י, שטוענים שתהיה הגבוהה בעולם: 285 מטר. מסלולי הטיול באזור הקניון היו סגורים זמן-מה לבדיקות בטיחות, לאחר שבתאונת התמוטטות של הצוקים נהרגו מטיילים לפני כשנתיים.

לפי כתבה של הבי.בי.סי מ-30 באוקטובר השנה, יש בסין היום 2,300 גשרי זכוכית וכמות בלתי ידועה של מדרכות זכוכית שקופות. בניגוד לגשר עם רצפת זכוכית, המדרכות המרוצפות בזכוכית צמודות לצוק.הגשר שנבנה בחונאן בג'אנג ג'יה ג'יה, היה בזמן חניכתו ב-2016 הגשר בעל רצפת הזכוכית הארוך והגבוה ביותר בעולם. הוא זה שהביא לפרץ הטירוף לשקוף. מאז, נבנה במחוז חביי Hebei, דרומית-מערבית לבייג'ינג, Hongyagu Scenic Area באזור הנוף של חונג ייגו Hongyagu גשר עם רצפת הזכוכית שהוא היום הארוך והגבוה ביותר בעולם, אורכו 488 מטר, רוחבו 2 מטרים ומשקלו 70 טונה. הוא מרוצף ב-1,077 פאנלים מזכוכית, וכדי להגביר את הריגוש, בנוי כך שהוא גם מתנדנד קצת במרכזו.

הגשר החדש/  צילום:   Shutterstock | א.ס.א.פ קריאייטיב

אבל לא הכול ורוד בממלכה השקופה. בשנים האחרונות התרחשו כמה אסונות, ואחרי ששני מבקרים נפצעו אחרי שהחליקו במגלשה עם רצפת זכוכית רטובה מגשם, סגרו הרשויות את כל הגשרים לצורך בדיקה נוספת של בטיחותם. התוצאות העלו שהיה מה לבדוק: אחת ממדרכות השמיים נסדקה, ובמדרכת שמיים אחרת שבעיר ג'אנג ג'יה ג'יה, תייר נפגע מסלעים שנפלו מן הצוק שמעליו.

לא מעט סינים (וזרים) תוהים בעבור מה צריך כה הרבה גשרי זכוכית. הגשרים לא מובילים לשום מקום, הם האטרקציה עצמה. לשם מה, שואלים אחרים, זקוקים אנשים למבחני האומץ, לחוויית הפחד והאימה? על איזה צורך הם עונים? ומדוע חוויית הפחד מוסיפה להנאת החופשה? האם הרכבלים המסיעים אל ההרים הסובבים לא מפחידים מספיק? הפופולריות של האטרקציות האלה מעידה שהתשובה לשאלות הללו כנראה שלילית. ככל שמעלים את רף הריגוש, מתעורר הרצון למתוח את הגבולות עוד ועוד, והיכולות הטכניות המתפתחות במהירות מאפשרות לממש עוד ועוד פנטזיות - של מתכנני נוף, מהנדסים ומטיילים כאחד. 

מידע מעשי

טיסות: אפשר לטוס לג'אנג ג'יה ג'יה או לצ'אנג שה, בירת המחוז, מרחק חמש שעות נסיעה מהשמורה, אבל עד השנה הבאה ייתכן שכבר תוביל למקום רכבת מהירה.
תכנון הטיול: ניתן לשלב את הביקור עם כל מסלול בסין שמגיע למרכז סין ודרומה. בין מחוז גואייג'ו לסצ'ואן, בין גואייג'ו לעיר שיאן או דרומה לגווילין. למטיילים בשמורות שבסביבה מומלץ להקדיש לפחות שלוש שעות לביקור בגשר. הנסיעה משמורת גוולינג יואן אורכת קרוב לשעה, הביקור בגשר עצמו (אם לא יורדים למסלולי הליכה בקניון) אורך כשעה, וכך גם הנסיעה בחזרה לשמורה. בוו לינג יואן אפשר לבלות שלושה ימי טיול ויותר. בטיול מאורגן בדרך כלל מבלים יום או יום וחצי, ובטיאן מן מבלים יום.
עוד בסביבה: האטרקציות הנלוות בתנופת פיתוח. מלבד הגשר יש אפשרויות למסלולי הליכה, שיט, טיפוס, רכבלים, המעלית השקופה הגבוהה בעולם, מדרכות שקופות, מערות, מפלים וכמובן נופים שאין כמותם בעולם. רק באזור ג'אנג ג'יה ג'יה לבדו אפשר לבלות בקלות חמישה ימי טיול.

עוד גשרי זכוכית בעולם / זהרה רון

לאור הפופולריות של גשרים שקופים ולהיטותו של ציבור המטיילים אחרי אטרקציות אקסטרימיות, בשנים האחרונות צצים עוד ועוד גשרים ונקודות תצפית שעשויים מזכוכית (אחדים רק באופן חלקי)ומוגדרים כ"טיילת שמיים" (Skywalk):

ג'ספר, קנדה (Glacier Skywalk, Jasper Canada) - מסלול מעגלי בעל רצפת זכוכית בהרי הרוקי הקנדיים, בגובה של 270 מטר. נבנה ב-2014 ומספק נופים עוצרי נשימה של שדה הקרח שמסביב.

גרנד קניון, אריזונה, ארצות הברית - גשר זכוכית בצורת פרסה המשקיף אל תהומות הגרנד קניון מגובה של 290 מטר. הוקם ב-2007. הקרבה ללאס וגאס (כשעתיים נהיגה) מוסיפה לפופולריות שלו.

גשר האמיצים, שמורת Shiniuzhai, סין - חלק מפארק גיאולוגי באותו שם. אורכו 300 מטר וגובהו 180 מטר מעל פני הקרקע. במקור היה זה גשר עץ, הפאנלים מזכוכית נוספו רק ב-2014. עוד באתר: הרכבל הכי תלול בסין והאומגה הארוכה ביותר באסיה, למקרה שבא לכם לרחף באומגה מעל לתהום.

קרחון דכטשטיין (Dachstein Glacier), אוסטריה - גשר תלוי בגובה 2,700 מטרים קרוב לפסגת הר דכשטיין, בין הפסגות היפות באלפים. נפתח ב-2013. האטרקציה לאמיצים היא פלטפורמת תצפית עם רצפת זכוכית על גשר תלוי בין שמיים וארץ.

מחט הצהריים (Aiguille du Midi), צרפת - הר ברכס מון בלאן שבאלפים הצרפתיים, דרומית לשאמוני. אם צופים לכיוונו מהכנסייה בצהרי היום, השמש נמצאת בדיוק מעליו, ומכאן שמו. בפסגה, בגובה של 3,842 מטר יש תצפית פנורמית. ב-2013 נבנה במקום תא זכוכית שנקרא "צעד אל הריק", שמשקיף אל הנוף ורצפת הזכוכית נותנת תחושה של ריחוף. אטרקציה נוספת שנפתחה ב-2016 היא "הצינור", שביל בתוך צינור שמקיף את הפסגה. זו הנקודה שמאפשרת את הקרבה המקסימלית למון בלאן בלי טיפוס הרים.

עוד כתבות

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

מגמה מעורבת בתל אביב; חברה לישראל קופצת ב-3%

מדד ת"א 35 עולה ב-0.6% ות"א 90 נסחר סביב רמות הבסיס ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

הדולר היה השנה מקלט בטוח ופתאום איבד גובה / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio

שני המטבעות האלו נחשבים למקלט בטוח, אז למה אחד צונח והשני ממריא?

הין היפני בשפל של 34 שנים והדולר מתחזק מול כל המטבעות ● קובי לוי ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי: "הין במגמת פיחות חדה, במקביל להחלטת הבנק המרכזי להעלות את הריבית לטריטוריה חיובית, הדולר התחזק על רקע נתוני מאקרו טובים"

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; הניקיי צלל בכ-1.5%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

ראש הממשלה בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

הבית הלבן בהודעה רשמית אחרי קרב הגרסאות: נתניהו אישר שתצא משלחת לוושינגטון

דובר צה"ל: ""במסגרת האימונים יתורגלו תקיפות מאסיביות וארוכות טווח" • גבר בן 38 נהרג מפגיעת רקטה במפעל בקריית שמונה, כמה נוספים נפצעו קל • נתניהו לסנטור ריק סקוט: "החלטת ארה"ב עודדה את חמאס. שלא יסמכו על הלחץ הזה - זה לא יעבוד"  • עדכונים שוטפים

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות

הקבוצה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 12.3 מיליארד שקל, צמיחה של 2.8% אבל הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-60% ● החברה הבת איתקה צפויה להתמזג עם חברת נפט הפועלת בים הצפוני ● התגמולים לשלושת בכירי קבוצת דלק הסתכמו ב-2023 בעלות מצרפית של כמעט 50 מיליון שקל

עובדי חברת הביומד גמידה סל / צילום: איל יצהר

חברת הביומד גמידה סל תהפוך לפרטית ותפטר 25% מהעובדים

קרן הייברידג' משתלטת על גמידה סל באמצעות המרת אג"ח ותהפוך אותה לחברה פרטית ● מנכ"ל החברה אבי ג'נקינס: "החיפוש שלנו אחר חלופה אסטרטגית לא הניב תוצאות" ● המניה צונחת ביותר מ-80%

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים שהטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה