גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הכין לימונדה: כך ניצל נתניהו את פירות הסיכול המוצלח בעזה

אף אחד לא חושד בדרג הצבאי כי פעל למען הצרכים הפוליטיים של ראש הממשלה בחיסול בכיר הג'יהאד האסלאמי ● אבל מהרגע שהמטוסים יצאו למשימת הסיכול וחזרו בשלום, הפך נתניהו כל היבט אפשרי של ההתרחשויות הביטחוניות לכלי לצרכיו הפוליטיים ● פרשנות

סגן הרמטכ"ל איל זמיר, ראש השב"כ נדב ארגמן, המזכיר הצבאי אבי בלוט, רה"מ בנימין נתניהו והרמטכ"ל אביב כוכבי בחדר המלחמה בבסיס מטכ”ל / צילום: קובי גדעון לע"מ
סגן הרמטכ"ל איל זמיר, ראש השב"כ נדב ארגמן, המזכיר הצבאי אבי בלוט, רה"מ בנימין נתניהו והרמטכ"ל אביב כוכבי בחדר המלחמה בבסיס מטכ”ל / צילום: קובי גדעון לע"מ

המבצע לחיסול בכיר הג'יהאד האיסלאמי בהאא אבו אל-עטא לא התחיל, ככל הנראה, במניעים פוליטיים אלא בצרכים ביטחוניים אמיתיים. אף אחד לא חושד בדרג הצבאי הישראלי שהוא מונע מטעמים טקטיים ומצרכיו המשפטיים והפוליטיים של ראש הממשלה ושר הביטחון נכון לאותו רגע, בנימין נתניהו.

אולם למן הרגע שמטוסי צה"ל המריאו לדרכם עם חימוש מונחה מדויק, אור ליום שלישי, הובילו את מהלך הסיכול וחזרו בשלום, הפך נתניהו כל היבט אפשרי של ההתרחשויות הביטחוניות לכלי לצרכיו הפוליטיים. הוא סחט את הלימון הזה, חבט בו וסחט אותו שוב.

ההצהרה הפומבית הראשונה אחרי החיסול כללה את הרמטכ"ל אביב כוכבי, ראש השב"כ נדב ארגמן והמזכיר הצבאי תא"ל אבי בלוט. גם התמונות הראשונות שתיעדו את הנ"ל בעת התקיפה, הציגה אותם מסיבים לשולחן, עם נתניהו, מקשיבים לו - הוא מדבר, מסביר.

נתניהו, כנתניהו, לא צירף לרגעי האירוע את שר הביטחון החדש שלו, ולבטח שלא כלל אותו בהצהרה הפומבית למצלמה. נתניהו אמנם בחר בו לשאת בתפקיד הרגיש ביותר במדינה, אבל לא בחר לתת לו חשיפה טלוויזיונית ומעמד ביטחוני לצדו. עד כאן, יש גבול.

באותם הרגעים בנט עוד לא נכנס רשמית לתוך התפקיד, כיוון שלא חלפו מלוא 48 השעות מהתפטרות נתניהו מתפקיד השר. רק עוד כמה שעות, ובנט יכול היה לדרוש להיות חלק מן הפוטו-אופ. אבל שר הביטחון היוצא לא מצא לנכון לחפוף את שר הביטחון הנכנס ולשתף אותו בתהליך. חלילה וחס שמישהו יחלוק עמו את ה"תהילה" המתלווה לתפקיד.
אחרי הכול נתניהו עצמו פיטר את בנט מתפקיד שר החינוך רק לפני חמישה חודשים, כיוון שלא רצה לאפשר לו לשבת בקבינט הביטחוני מדיני ובממשלה. זה היה אישי לגמרי, שהרי פוליטיקאי בכיר אחר, השר אורי אריאל, נפלט אחרי הכנסת ה-20 ואף על פי כן המשיך לשאת בתפקיד שר החקלאות במשך שבעה חודשים נוספים.

מי אמר "זה לא ג'וב לנפתלי בנט"?

היה זה גם נתניהו שלפני שנה השפיל ישירות את בנט בנוגע לשאיפותיו הביטחוניות. בנובמבר 2018, מיד אחרי התפטרות אביגדור ליברמן מתפקיד שר הביטחון, כאשר בנט הציג אולטימטום לנתניהו לדרישת התפקיד, צייץ נתניהו באמצעות החשבון הרשמי של תנועת הליכוד: "בנט פתח את הבוקר בהפגנה נגד הממשלה שבה הוא חבר, ולאחר מכן המשיך למופע אימים ילדותי בישיבת הממשלה, בניסיון נואש לקבל את תיק הביטחון. ביטחון ישראל הוא מעל הפוליטיקה ותיק הביטחון הוא לא סידור עבודה או ג'וב לנפתלי בנט".

ובכן, פחות מ-12 חודשים לאחר מכן, חמישה חודשים לאחר הפיטורים מן הקבינט, ולכל מה שנתניהו אומר אומר אפשר להתייחס כפוזיציה ופוליטיקה קטנה.

אין זה פלא, אם כן, שהציבור הישראלי מפקפק במניעים האמיתיים של יציאת נתניהו למבצע חיסול. נתניהו זכה בכך באמצעות מהלכיו ההפכפכים במשך כמה שנים. אנשים רבים בישראל לא מאמינים לו שביטחון המדינה לנגד עיניו אחרי שהם רואים אותו סוחר בתפקיד הרגיש הזה למען עוד מספר שבועות בלשכת ראש הממשלה.

לחוסר האמון לא הוסיפה התייצבותו בכנסת, בשיאן של 48 שעות ללא שינה (כפי שהעיד בנו, יאיר נתניהו, ברשתות החברתיות), כדי להשיג יעד של חיסול פוליטי. הוא עלה על דוכן הנואמים כדי להשתלח בחברי הכנסת הערבים, אחמד טיבי ואיימן עודה, וכדי לוודא שאופציית הממשלה הצרה תרד מן הפרק. האם נתניהו כה מתעב את חברי הכנסת הערבים? לא ולא, הוא הרי עושה איתם דילים פוליטיים כשזה נוח לו, והם מספרים על כך מפעם לפעם. האחרון שביניהם היה עבודה צמודה של שלוחי נתניהו עם יו"ר הרשימה האסלאמית, מנסור עבאס, אחד מבכירי הרשימה המשותפת.

אבל השבוע התאים לו לכסח אותם, אל מול המצלמות, וזאת כדי להוריד משולחן המו"מ הקואליציוני-הדמיוני את האפשרות שגנץ יישען על תמיכה מבחוץ של הרשימה המשותפת לצורך כינון ממשלה צרה. למען האמת, גם בכחול לבן לא רצו באופציה זו, אבל חשבו שזו טקטיקה טובה כדי להלחיץ את הליכוד להתקדם עם המו"מ.

נתניהו אמר לטיבי בכנסת: "אתה אמרת עליי, אתמול שמעתי הפגנה תומכת שלכם שבה חברת כנסת שלכם (עאידה תומא סלימאן - ט"ש) מבקשת בכל דרך להוקיע אותנו כפושעי מלחמה".

טיבי הגיב במליאה בצעקות: "אתה משקר במצח נחושה, אתה מסית, אתה שקרן, בגללך המשפחה שלי מקבלת איומים", והוצא מהמליאה לאחר שנקרא לסדר שלוש פעמים. בעקבות זאת יצאו כל חברי הכנסת של הרשימה המשותפת מהמליאה תוך שהם קוראים "מלחמת המשא ומתן, המבצע להצלת נתניהו".

מה הולך בקוקפיט של כחול לבן?

גורמים בכירים מאוד המקורבים לצמרת הליכוד מטפטפים מדי יום שהנה הרביעייה הבכירה של כחול לבן ניצבת בפני פירוד. התדרוכים הללו נעשים באמצעות משלוח הודעות ווטסאפ למספר רב של כתבים, אינם מיוחסים לנתניהו עצמו, אך הם מציפים את השטח התקשורתי. השכם והערב מועלים אייטמים באשר לאפשרות היפרדות בתוך כחול לבן.
מתעלה מעל עצמו מי שמתעלה ואף מסביר שמדובר בצבר מפלגות - תל"ם, חוסן, ויש עתיד - ולפיכך בדיוק כמו גוש 55, הן קבוצה שנצמדה לה יחדיו רק לכבוד מערכת הבחירות והנה אוטוטו היא מתפרקת.

בתיאור השוויוני בין גוש 55 לבין "גוש" כחול לבן - יש הטעיה ברורה. גוש 55 - המורכב מן הליכוד, ש"ס, יהדות התורה, והבית-יהודי-איחוד-לאומי-ימינה - לא התמודד בבחירות הקודמות יחדיו ואף לא יתמודד בבחירות הבאות כך.
מנגד, "כחול לבן", לפי דברים מפורשים שאומרים ל"גלובס" ראשי הרשימה, בשיחות פרטיות ואף בשיחות פומביות, לא שוקלים פיצול. ההפך הוא הנכון. על אף מהמורות שהם חוו בשנה האחרונה, קיבוץ האישים ורשימותיהם סיפק להם תוצאות נאות. בפעם הראשונה זה 11 שנה, מישהו הצליח לעבור את הליכוד.

בניגוד לספין נוסף המתרוצץ במסדרונות אולפני הטלוויזיה (מטעם בעלי אינטרסים אחרים) בכחול לבן גם לא שוקלים החלפת סדר הרשימה והצבת גבי אשכנזי בראש כדי לכאורה למשוך יותר קולות מן הימין הישראלי בסבב הבחירות הבא, אם יהיה.

ראשי המפלגה אומרים בכל הזדמנות שאין להם ריב פנימי עם יאיר לפיד וכי לפיד לא משמש בתפקיד האיש הרע בחבורה, הפוסל כל ישיבה עם נתניהו. מבחינתם, כל מה שאנחנו (הכתבים) שומעים הם ספינים והכול נובע מסיבה אחת: נתניהו אינו מוכן לשבת איתם בממשלה וחותר לבחירות.

הפגישה הבוקר בין הח"כ ליברמן לבין הח"כ גנץ לא הולידה כותרות גדולות. לשניים חשוב היה להראות כלפי חוץ שכחול לבן אינם שוללים ישיבה עם נתניהו, בתנאים מסוימים. "מנתניהו שמענו ‘לא חזק'", אמר ליברמן בנוגע להצעתו ששתי המפלגות יכריזו על מתווה הנשיא כמקובל. "מה שחסר לי זו הודעה חדה וברורה של כחול לבן שהם מקבלים את המתווה", הוא אמר.

ולמי שמחפש פרשנות, הנה היא: גנץ ושותפיו עשויים לקבל את אפשרות הישיבה המשותפת עם נתניהו בשלב התחלתי ובלבד שעקרונות יציאתו של נתניהו לנבצרות יוגדרו בצורה מפורטת וברורה, ויהיו קשורים לשלב בו היועץ המשפטי לממשלה מחליט על הגשת כתב אישום, דבר העשוי לקרות החל מהשבוע הבא. לשיטתו של גנץ ושל בכירים אחרים בכחול לבן, עדיף להם להעביר את המסר הזה כבר השבוע, כיוון שעליהם להציג בפני הציבור את נרטיב היציאה למערכת בחירות שלישית כשנתניהו הוא הצד הסרבן: נתניהו לא מוכן לצאת לנבצרות (למעט אולי בעת עלייתו על דוכן העדים, אם זה בכלל יקרה), נתניהו לא מוכן לפרק את גוש 55 ולנהל מו"מ ישיר עם כחול לבן. אלה הם הדברים שכחול לבן יציגו לציבור הישראלי אם חס וחלילה הכנסת ה-22 תפוזר ומערכת הבחירות האינסופית שכולנו חווים השנה - תמשיך להתנהל.

עוד כתבות

הדולר מתחזק בחדות מול השקל

השקל נחלש בחדות מול המטבעות הזרים. אלו הסיבות

השקל נחלש בחדות הן מול הדולר והן מול האירו ● הכלכלנים הבכירים מסבירים כי מעבר למתיחות הגיאופוליטית מול איראן ולצד ההסלמה בצפון, גם גורמים בינלאומיים תורמים להיחלשות המטבע המקומי

עו''ד דוד ליבאי / צילום: תמר מצפי

הלך לעולמו שר המשפטים לשעבר דוד ליבאי

ליבאי כיהן כשר המשפטים בכנסת ה-13 בממשלת רבין מטעם מפלגת העבודה ● בתפקידו כשר המשפטים דאג, בין השאר, לחקיקת רפורמה בדיני המעצרים והחיפושים ולחקיקתו של חוק הסנגוריה הציבורית ● היה שותף לחקיקת חוק יסוד: כבוד האדם וחירותו וחוק יסוד: חופש העיסוק

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי־ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן, וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת ת"א לבינלאומיות

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר, מתוכם 100 מיליון דולר יוקצו לשימור יזמים ועובדים ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

חברת הייעוץ מקינזי / צילום: Shutterstock, T. Schneider

בגלל פרשת האופיואידים: מקינזי תחת חקירה פלילית בארה"ב

משרד המשפטים בארה"ב חוקר את העצות שנתנה מקינזי ליצרניות אוקסיקונטין ומוצרי אופיואידים אחרים

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בת"א; מניית בית זיקוק אשדוד זינקה בכ-9%

מדד ת"א 35 ירד ב-0.7% ות"א 90 איבד מערכו 0.9% ● התנודתיות בשקל נמשכת ● בלידר שוקי הון מעדיפים את האפיקים הצמודים בטווח קצר-בינוני בשוק האג"ח בישראל ● מטא פרסמה את תוצאותיה הכספיות והמניה צללה במסחר המאוחר ● בבלומברד אודייר חיוביים לגבי המניות אמריקאיות, בדגש על אנרגיה ושירותים ● עונת הדוחות בוול סטריט תופסת תאוצה: הערב יפרסמו דוחות אלפאבית ומיקרוסופט

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

ריי דליו / צילום: Reuters, Thomas Mukoya

המשקיעים בקרן הגידור המפורסמת לא מרוצים ודורשים את הכסף

משקיעים בקרן של ריי דליו טוענים שהם מתוסכלים מהתשואות בשנים האחרונות ● רבים מהמשקיעים המוסדיים שהשקיעו סכומי כסף גדולים מושכים את כספם ● "יש לנו אכזבה לאורך תקופה ארוכה", מספרת אחת מהמשקיעות בקרן

נתב''ג. השהייה נוספת של הקווים לתל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

חברות התעופה שמאריכות את ביטולי הטיסות לישראל

רוב חברות התעופה חזרו לפעול בישראל לאחר שהפסיקו את הטיסות בעקבות המתקפה מאיראן, אך עדיין יש כאלה שמהססות ● שתי חברות תעופה האריכו היום את תוקף השהיית הטיסות לארץ

רחפן Autel EVO 2 Enterprise / צילום: Reuters, Steve Marcus

אלפי רחפנים מתוצרת סין בדרך לצה"ל. אלו החששות

אלפי רחפנים תוצרת DJI ואוטל הסיניות נרכשו כדי למלא את השורות בצבא, לאחר ערב רב של דגמים שהגיעו מתרומות ואנשי מילואים ● למרות האיסור בארה"ב ובעוד שצבאות מערביים חוששים מריגול סיני, בצה"ל מבהירים: "נעשו התאמות כדי לשמור על ביטחון המידע"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

נעילה מעורבת בוול סטריט; אנבידיה ירדה בכ-3%, טסלה זינקה ב-12%

הנאסד"ק עלה ב-0.2% ● אירופה ננעל בירידות קלות ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Roberto Júnior

מסחר מסביב לשעון? בוול סטריט שוקלים שינוי קיצוני

בורסת ניו יורק שלחה סקר לסוחרים בנושא מפתיע במיוחד ● על פי דיווח בפייננשל טיימס, הבורסה בדקה מה דעתם על מסחר מסביב לשעון - 24/7, או 24 שעות בשבוע המסחר ● ומי מציע את זה כבר היום?

"מדינה קטנה, הגנה אדירה": בעולם עדיין מתפעלים מישראל

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: נשיא סוריה בשאר אסד מנסה לשדר עסקים כרגיל, איראן ממשיכה לפתח את תוכנית הגרעין, בכירה בריטית קוראת לממלכה ללמוד מירושלים כיצד מפתחים מערך הגנה ראוי, ואונר"א שחלק מאנשיה התגלו כטרוריסטים באה בטענות לישראל ● כותרות העיתונים בעולם

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת צעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה - או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לארה"ב, וכיצד תושפע הפעילות בישראל?

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה הלוהטת בעולם רכשה אותם: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● אתמול החברה נרכשה רשמית ע"י אנבידיה בסכום המוערך בכ-720 מיליון דולר