גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

האם ההתנחלויות הן השטח הכבוש היחיד שהאירופים דורשים לסמן את תוצרתו?

איילת שקד טענה כי סימון מוצרים משטח כבוש חשוב לאירופים רק כשמדובר בישראל ● בדקנו אם זה נכון ● המשרוקית של גלובס

איילת שקד / צילום: כדיה לוי, גלובס
איילת שקד / צילום: כדיה לוי, גלובס

ב-12 בנובמבר 2019 פסק בית הדין הגבוה לצדק של האיחוד האירופי כי כל המוצרים המיוצאים לאיחוד האירופי מיישובים ישראליים בגדה המערבית חייבים לשאת סימון ברור כי מקורם בהתנחלויות. ח"כ איילת שקד מהימין החדש תקפה את הפסיקה בפוסטים ברשתות החברתיות. בטוויטר כתבה שקד: "כמה צביעות. קביעה כזו קיימת אך ורק כנגד מדינת ישראל . ניחוח אנטישמי נובע ממנה. אין הנחיית סימון דומה על אזורי סכסוך אחרים כמו חצי האי קרים, טיבט, קפריסין, מערב סהרה - והרשימה עוד ארוכה. אין צדק בבית הדין הגבוה לצדק של האיחוד הארופאי".

חוק סימון המוצרים האירופי אינו מחייב לסמן את מקור המוצר, אך הוא קובע שאם צוין המקור - הוא לא יטעה את הצרכנים. ב-2015 הוציא הפרלמנט האירופי הנחיה לא-מחייבת לסמן מוצרים שיובאו מישראל ויוצרו בהתנחלויות ביהודה ושומרון כמוצרי ההתנחלויות, ולא כמוצרים ישראליים. ההחלטה לא מנעה את עצם הייצוא של תוצרת ההתנחלויות לאיחוד האירופי בתנאים המועדפים שבהסכמי הסחר בין ישראל לאיחוד. ההנחיה אומצה בצרפת, ובתגובה הגיש יקב פסגות, שנמצא דרום-מזרחית לרמאללה, עתירה נגדה לבית משפט במדינה. בית המשפט הצרפתי קיבל את עמדת יקב פסגות שמותר לו לסמן את מוצריו כמוצרים ישראליים, אבל דחה את יישום ההחלטה עד לקבלת הכרעה של בית הדין הגבוה לצדק של האיחוד האירופי.

בית המשפט הגבוה לצדק קבע בפסק דינו שציון "ישראל" כארץ המקור עלול להטעות את מי שמעוניינים לרכוש מוצרים מישראל אך לא מהשטחים. השופטים התחייחסו לעובדה שהשטחים נמצאים בסכסוך, ושההתנחלויות הן ביטוי של "כוח כובש על פי הגדרות החוק ההומניטרי הבינלאומי". בפסק הדין מודגש שבית המשפט אינו מוסמך לקבוע את עמדת האיחוד האירופי לסכסוך הישראלי-פלסטיני.

לפי כתבת "גלובס" טל שניידר, החשש העיקרי שעוררה הפסיקה בישראל היה "שרשתות מזון, סופרמרקטים ובתי כלבו יתקשו לטפל באבחנות של מיקום המוצרים, ואם יקבלו תלונות צרכנים או ארגוני BDS הם פשוט יעדיפו להסיר מוצרים מן המדפים. כך, על אף שהתיוג יועד למוצרי מיהודה ושומרון בלבד, תהיה לכך השלכה רחבה על כלל המוצרים המיוצרים בישראל".

מרוקו ומערב הסהרה: בג"ץ התערב

ישראל אינה המדינה היחידה שהאיחוד האירופי הטיל מגבלות על יבוא וסימון מוצרים משטחי מריבה שבשליטתה. המקרה הדומה ביותר הוא ככל הנראה מרוקו, השולטת בסהרה המערבית - חבל ארץ נרחב לחופה המערבי של אפריקה. אזור זה נמצא נמצא בשליטת ספרד משלהי המאה התשע-עשרה עד אמצע שנות ה-70 של המאה העשרים. אחרי שספרד נסוגה ממנו הכריזו הן מרוקו והן מאוריטניה על ריבונותן באזור, ומרוקו אף סיפחה אותו. כעבור כמה שנים ויתרה מאוריטניה על דרישותיה, וארגון שייצג את האוכלוסיה הסהראווית המקומית תבע להקים בו מדינה עצמאית. כיום השטח נמצא בשליטתה המנהלית של מרוקו, אבל שום מדינה בעולם לא הכירה בריבונות המרוקאית באזור, והוא מופיע ברשימת האו"ם של אזורים חסרי ריבונות עצמית.

לפני כמה שנים חתם האיחוד האירופי עם מרוקו על הסכם סחר דומה מאוד לזה שחתם עם ישראל. ההסכם לא התייחס למעמדה של סהרה המערבית, ומוצרים שיובאו מהחבל סומנו כתוצרת מרוקאית. הארגון המייצג של הסהראווים עתר לבית המשפט של האיחוד האירופי בדרישה לבטל את ההסכם, וזה קיבל את העתירה. עם זאת, מועצת הסחר האירופית ערערה לבית הדין הגבוה לצדק, ובדצמבר 2015 פסק בית הדין שמאחר שסהרה המערבית אינה חלק ממרוקו, לארגון הסהראווי אין כלל זכות עמידה בבית הדין. בתוך כך נקבע שסחורה מסהרה המערבית אינה זכאית להנחות ולפטורים ממכס שמקבלת סחורה ממרוקו.

בתחילת 2019 אישר הפרלמנט האירופי הסכם סחר חדש עם מרוקו בתחומי הדיג. בהסכם צוין שהוא תקף לאזור סהרה המערבית, אבל בהחלטה עליו נאמר שאין בו כדי לשנות את עמדת האיחוד האירופי לריבונות מרוקו באזור, וכי שאר המוצרים המיובאים מסהרה המערבית לא יזכו להטבות סחר. כמו כן צוין שההסכם בענף הדיג יספק פרנסה לאוכלוסייה המקומית של סהרה המערבית.

רוסיה וקרים: כאילו אין סיפוח

אשר לשליטה הרוסית בחצי האי קרים, עמדת האיחוד האירופי הרבה יותר חד-משמעית. קרים היה שטח אוקראיני עד שפלשה אליו רוסיה פלשה ב-2014 ובהמשך סיפחה אותו. האיחוד האירופי רואה בסיפוח הפרה של החוק הבינלאומי ומסרב להכיר בריבונותה הרוסית בקרים. האיחוד האירופי הוא שותף הסחר הגדול ביותר של אוקראינה, וחתום איתה על הסכם סחר ענף. מאז סיפוח חצי האי לרוסיה אוסר האיחוד האירופי אוסר על ייבוא כל סוגי הסחורות והשירותים מקרים, אלא אם הם מסומנים כתוצרת אוקראינה. האיחוד גם אוסר על השקעות בעסקים ובנדל"ן ואף על עגינה של כלי שיט אירופיים בנמלי קרים.

טורקיה וקפריסין: איפה ואיפה

המקרה של צפון קפריסין, הנתון לשליטה טורקית זה כמה עשורים, שונה מאלו של סהרה המערבית וקרים. במקרה זה, דווקא הרפובליקה של קפריסין, שממנה נכבשה צפון קפריסין, נהנית מתנאי סחר טובים עם האיחוד האירופי משום שהיא חברה מלאה בו ובשוק האירופי המשותף.

טורקיה פלשה לחבלים הצפוניים של קפריסין, שבהם יש רוב ממוצא טורקי, בשנות ה-70 של המאה העשרים. לאחר מכן היא פעלה לכינון שלטון מקומי וליישוב אזרחים טורקים בשטח הכבוש. שום מדינה בעולם לא הכירה בממשל הטורקי-קפריסאי העצמאי, והאיחוד האירופי מוסיף לראות בכל חלקי קפריסין ללא הבחנה חלק מהרפובליקה של קפריסין. כתוצאה מכך אפשר לייבא למדינות האיחוד מוצרים מצפון קפריסין בלי לשלם עליהם מכס.

מאחר שהגבול בין החלק היווני לטורקי סגור ושמור, ואין מעבר חופשי של סחורות דרכו, מפעיל האיחוד האירופי תכניות מיוחדות להרחבת מעבר הסחורות בין חלקי האי וייצואן מהחלק הטורקי לרחבי אירופה. המשטר הטורקי-קפריסאי אינו מעורב בתוכניות האלה.

הסכמי הסחר בין טורקיה עצמה ובין האיחוד האירופי מצומצמים למדי. שני הגופים חברים באיחוד המכס, שבתחומיו נהוגים תעריפי מכס נמוכים על מוצרי תעשייה, אך אין להם הסכמי סחר בתחומים אחרים כמו חקלאות. מטעמים פוליטיים וכלכליים, טורקיה גם לא צפויה להצטרף לאיחוד האירופי בעתיד הקרוב, אף שהיא מועמדת לחברות מאז 1999. לכן מוצרים שיסומנו כתוצרת טורקית או טורקית-קפריסאית ממילא לא יהיו זכאים לפטור ממכס באיחוד האירופי.

סין וטיבט: האיחוד עוצם עיניים

טיבט נמצאת בשליטתה הכפויה של סין מאז שנות ה-50, למרות תביעות לאוטונומיה מצד הטיבטים. בניגוד לשלושת המקרים הקודמים, האיחוד האירופי לא ערער רשמית על הריבונות הסינית בטיבט, ולכן מדיניות הסחר של האיחוד עם סין אינה מבדילה בין סין גופא ובין טיבט. לפיכך מוצרים סיניים המיוצאים לאיחוד האירופי מסומנים כתוצרת סינית ולא כתוצרת טיבט.

לסיכום, האיחוד האירופי משתמש לא-פעם בהסכמי סחר כדי לקדם את מדיניות החוץ שלו, ובין השאר מבטא באמצעותם את השקפותיו על המעמד הפוליטי של אזורי סכסוך. בשלושה מקרים שהזכירה שקד - השליטה הרוסית בחצי האי קרים, השליטה הטורקית בצפון קפריסין והשליטת המרוקאית בסהרה המערבית - האיחוד אינו רואה בחבל המריבה חלק מהמדינה הכובשת, ולכן אוסר לסמן את המוצרים המיובאים ממנו כתוצרתה. במקרה של הכיבוש הסיני בטיבט, האיחוד אינו מערער רשמית על הריבונות הסינית בחבל, ולכן מוצרים שיובאו ממנו מסומנים כאילו יוצרו בסין. לכן דבריה של שקד לא נכונים ברובם.

■ בשורה התחתונה: דברי שקד לא נכונים ברובם. בכמה אזורי סכסוך, ובהם קרים, מערב סהרה וצפון קפריסין, האיחוד האירופי אוסר לסמן את המוצרים המיובאים כתוצרת המדינה הכובשת.

● תחקיר: ארן רונדל

 

עוד כתבות

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו?

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

הבורסה בפרנקפורט, השבוע / צילום: Reuters

עליות באירופה; מגמה דומה בחוזים העתידיים בארה"ב

הדאקס מוסיף לערכו 0.3% ● הניקיי עלה ב-0.3% ● החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים במגמה חיובית ● בגוגל פיטרו כ-30 עובדים שמחאו נגד מתן שירותים של החברה לישראל ● בבלקרוק אופטימיים לגבי עונת הדוחות בארה"ב ומעריכים צמיחה ברווחיות גם מחוץ לסקטור הטכנולוגיה

כבר לפני חודשיים: איראן תירגלה שיגור טילים בליסטיים נגד בסיס פלמחים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: התרגיל הצבאי של איראן שהתקיים כבר לפני חודשיים, איראן מצליחה לשבור את האמברגו על הנפט וגוגל פיטרה עובדים שמחו נגד ישראל במשרדים בניו יורק ● כותרות העיתונים בעולם 

רונית אשל, לירון ישראלי ושי כהן, בשיחה עם גלית חתן, גלובס / צילום: כדיה לוי

המומחים שקוראים: יש להגדיר יעדי ייצור בחקלאות כדי להפחית את התלות ביבוא

במסגרת כנס ביטחון המזון של גלובס ותנובה, התקיים פאנל מומחים בנושא פתרונות הביטחון התזונתי הלאומי ● "אנחנו חייבים גם לתמוך בייצור מקומי בצורה הרבה יותר משמעותית, לרבות תמיכה ישירה בחקלאים ובתעשיינים", קרא שי כהן, מנהל החדשנות של תנובה

המדינה מאפשרת יבוא הולך וגובר של חומרי מחצבה ממחצבות פלסטיניות / צילום: Shutterstock

"סכנה של ממש": מה נחשף בתביעה של מפעילת מחצבה ישראלית?

תביעה של מפעילת מחצבה באזור בית שאן חשפה כי היקף חומרי המחצבה שנכנסו לישראל דרך מעבר ג'למה שבצפון זינק בשנתיים האחרונות ● על פי ההערכות, 15% מכלל החצץ המשמש בישראל מגיע מהרשות - שיעור שצפוי עוד לגדול

שכונת קריית משה ברחובות / צילום: איל יצהר

פינוי בינוי ברחובות: 65 מ"ר תוספת לכל דירה ומענק כספי של 100 אלף שקל

במרינה בהרצליה ייבנה מלון יוקרה שיכלול 365 חדרים שבו שותף גם הכוכב ההוליוודי לאונרדו דיקפריו ● במסגרת פרויקט פינוי-בינוי בשכונת קריית משה ברחובות, יהרסו 40 דירות ישנות ובמקומן ייבנו 224 דירות חדשות ● שכונה חדשה בבאר שבע תכלול 840 יחידות דיור שיוקמו ב-11 מבני מגורים ● חדשות הנדל"ן

שירי הייסר ואסף גריס, מנכ''לים משותפים בראובני-פרידן

תקציב הפרסום של ישראכרט, בהיקף 25 מיליון שקל, עובר לראובני-פרידן

ב-12 השנים האחרונות טופל תקציב ישראכרט בקבוצת פובליסיס ● זהו התקציב הראשון בעידן המנכ"לים החדשים בראובני-פרידן, שירי הייסר ואסף גריס

ריצ'רד פרנסיס, מנכ''ל טבע / צילום: יח''צ

כמעט 100 מיליון שקל בשנה: זה שיאן השכר החדש בבורסת ת"א

עלות שכרו של מנכ"ל טבע ריצ'רד פרנסיס בשנת 2023 עמדה על כ-26 מיליון דולר, רוב הסכום ניתן כתגמול הוני ● פרנסיס עקף בכך את ברק עילם, מנכ"ל נייס והפך לשיאן השכר בבורסה המקומית ● בשנה שעברה הביעו בעלי המניות של טבע מחאה על התגמולים הגבוהים לעומת ביצועי המניה באותה עת ● בתוך כך, טבע קיבלה אישור FDA לתרופת ביוסימילר

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

מטוס אל על / צילום: דני שדה

פעם בחצי שנה זה קורה: איך יראה היום שאחרי עדכון מדדי הבורסה?

השבוע תפרסם הבורסה את עדכוני המדדים שלה ולפי הערכות יצטרפו למדד 125 היוקרתי אל על ואלקטריון ● בפעם הקודמת ששתיהן נכנסו למדד אחרי זינוק חד במניות שלהן, הן צנחו בחדות ● "כך זה עובד בכל העולם", מסבירים בבורסה. אבל ספק אם ההיסטוריה תחזור על עצמה

יירוטים באשקלון מהתקיפה האיראנית / צילום: Reuters, Amir Cohen

המתקפה האיראנית ייקרה את עלויות גיוס החוב של ישראל

בתחילת החודש עמדה התשואה על אג"ח ממשלתי של ישראל לתקופה של עשר שנים על 140 נקודות אחוז מעל התשואה של אג"ח אמריקאי מקביל ● בעקבות ההתלקחות, זינקה התשואה על אגרות החוב של ישראל לפער של כ-180 נקודות בסיס מעל ארה"ב ● בהמשך השבוע נרגעה מעט ה"הסלמה" בתשואות האג"ח הישראלי

איך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

סודות מתוך ועדת ההשקעות: כך המוסדיים מחליטים איפה תשב הפנסיה שלכם

הצצה אל מאחורי הקלעים של דיוני ועדת ההשקעות של גוף מוסדי: היכן להגדיל סיכון, כמה פיצוי נדרש עבורו, עד כמה משפיעים השווקים העולמיים על החוסך הישראלי, ואילו אתגרים ייחודיים עומדים בפני מנהלי קופות הגמל וקרנות הפנסיה וההשתלמות המקומיים

מסילות רכבת בחדרה, באזור מתחם 27 / צילום: תמר מצפי

המאבק שתוקע הכפלת מסילת הרכבת ופיתוח קרקע ביותר ממיליארד שקל

הוועדה לתשתיות לאומיות רוצה להפקיע כ-400 דונם במערב חדרה ● בעלי הקרקעות עתרו לבג"ץ והזהירו: ההפקעה, הפיצויים וביטול אזור התעסוקה יגרמו נזק של יותר ממיליארד שקל

אנשי הפדרציה ואנשי המרכז הרפואי לגליל (במרכז איציק שמולי)

הפדרציה היהודית של ניו יורק תורמת כ־40 מיליון שקל ליישובי הצפון

מאז תחילת המלחמה תמכה הפדרציה ביישובי קו העימות ביותר מ-300 מיליון שקל ● המנכ"ל בישראל, איציק שמולי: "יש תחושה שהצפון נשכח מאחור, והסיוע נועד להדגיש את מחויבותנו" ● ישראל מתגייסת

יאיר נחמד, מנכ''ל נאייקס ויו''ר הדירקטוריון / צילום: דוד זיסר

"עשיתי דברים מסוכנים": המנכ"ל שמכר מניות בעשרות מיליוני שקלים

יאיר נחמד הקים את חברת הפינטק נאייקס עם שני שותפים, הנפיק אותה בת"א לפי שווי של כמעט מיליארד דולר ובהמשך הוביל אותה לנאסד"ק ● הגיוס בנאסד"ק בוצע אחרי שהמניה עלתה בעשרות אחוזים מתחילת 2024 ● "לא רציתי למכור", טוען נחמד, "אני מאמין בחברה ולא רוצה למכור מניות. יכולנו גם לא להנפיק, אבל היו לנו סיבות"

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

מדפי חלב בסופרמרקט / צילום: גלובס

האם ישראל תחזור לייבא חלב? תלוי את מי שואלים ומתי

העלייה הצפויה במחירי החלב הניגר מעלה את השאלה האם המנגנון שקובע מכסים ומחירים מפוקחים לא מיותר ● כיצד ייראה השוק אם התחרות תיפתח, ואיך כדאי לפתור מחסור בפעם הבאה?

הפגנה של פרו-פלסטינים נגד גוגל, 2022 / צילום: ap, Eric Risberg

הפגנות ומעצרים: פרויקט נימבוס הישראלי מעורר סערה בארה"ב

מספר עובדי גוגל פתחו בשביתת מחאה נגד העבודה של החברה עם ממשלת ישראל במסגרת פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי לענן ● באתר Wired דווח כי עשרות עובדים התבצרו במשרדי החברה בניו יורק ובקליפורניה, ואחרי מספר שעות, האבטחה של גוגל האשימה אותם ב"הסגת גבול"

חנן מור / צילום: אייל טואג

חנן מור מכר מניות ב-2 מיליון שקל, המניה נפלה ב-37%

המשקיעים של חברת הנדל"ן שנמצאת בהסדר חוב הרימו גבה כשראו את בעל השליטה לשעבר מוכר מניות, בהיקף של 78% ממחזור המסחר ביומיים, מה שהפיל את המניה ● ניתן להניח שמור היה מוכר עוד לולא עו"ד גינדס שביקש שיעצור

כפר ערב אל-עראמשה / צילום: איל יצהר

הותר לפרסום: 6 לוחמים נפצעו קשה בגליל, 8 נוספים במצב בינוני וקל

אדם נפצע אנוש, שניים נפצעו קשה, ארבעה במצב בינוני והשאר קל בפגיעה ישירה בערב אל-עראמשה ● דיווח: בארה"ב מעריכים שישראל תבצע תקיפה מצומצמת בשטח איראן • איראן: "כל תקיפה של ישראל בשטחנו תיענה בתגובה חזקה ונחרצת" • בגליל המערבי: נפילות בשטחים פתוחים אחרי כ-5 שיגורים מלבנון, לא ידוע על נזק או על נפגעים • הפעילות במרכז הרצועה: כוחות הנח"ל חיסלו מחבל באמצעות רחפן • עדכונים שוטפים