גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"אילן (ישועה) היה מדבר הרבה על הגברת. שכל הסיפור מגיע מהאזור שלה": תמלילי ינון מגל בתיק 4000 נחשפים

"גלובס" חושף את תמלילי עדותו במשטרה של עורך וואלה לשעבר ינון מגל בתיק 4000 • מגל אישר כי הופעלו עליו לחצים מבלפור, אך טען כי לחצים דומים הופעלו ע"י מושאי סיקור נוספים • "נלחמתי מאוד, לא חשבתי שמשרד המנכ"ל צריך להתערב בעבודת העריכה"

אילן ישועה וינון מגל / צילומים: תמר מצפי ויונתן בלום
אילן ישועה וינון מגל / צילומים: תמר מצפי ויונתן בלום

בקרוב צפוי היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט, להודיע האם הוא מגיש כתב אישום נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. כידוע, נתניהו חשוד בקבלת שוחד משאול אלוביץ', בכך שפעל לקדם צעדים רגולטוריים שהטיבו עם קבוצת בזק שהייתה בבעלות אלוביץ', ובתמורה דאג אלוביץ' לסיקור מוטה ואוהד לטובת נתניהו בני משפחתו באתר החדשות וואלה שנשלט על-ידי אלוביץ'.

מי שהיה עורך האתר בחלק מהתקופה הרלוונטית הוא ינון מגל. כיום מגל הוא מגיש ברדיו 103FM ובערוץ 20. מגל הגיע לחדר החקירות בפברואר 2018 כדי למסור עדות בפרשת 4000.

מגל היה אומנם אחד מהעיתונאים ששיתפו פעולה עם התחקיר של גידי ווייץ בעיתון "הארץ", שחשף חלק מההתנהלות באתר וואלה, ואולם מתמלילי החקירה שהגיעו לידי "גלובס" עולה כי עם חקירת המשטרה, מגל שש הרבה פחות לשתף פעולה. "יש לך חשדות? תשאל את החשדות שלך, אני לא רוצה להאכיל אתכם בכפית", אמר מגל.

"לגיטימי שמתקשרים ומבקשים לשנות"

לאורך עדותו טען מגל כי אומנם היו לחצים מכיוון בלפור בעניין הסיקור באתר, אך לטענתו הלחץ במהותו לא שונה מלחץ שהגיע ממושאי סיקור אחרים.

כאשר החוקר, מיקו גינודי, שאל את מגל אם התערבו בעבודתך כעורך, מגל השיב: "תשמע, בתור עורך יש הרבה מאוד לחצים".

חוקר: "האם במהלך עבודתך כעורך הרגשת שמישהו מנסה להתערב או להשפיע על עבודתך כעורך?"
מגל: "תראה, יש כל הזמן לחצים".

חוקריו של מגל ניסו להוציא ממנו אמירות בעניין נתניהו, אך מגל שוב ושוב הבהיר כי כך מתנהלת התקשורת באופן כללי.

החוקרים ביקשו ממנו להתמקד אך ורק בעניין נתניהו.

מגל אמר: "זה היה נכון, הלחצים לא רק לראש הממשלה. אז יש לחצים כל הזמן. כל אחד שמתפרסם עליו משהו, מרים טלפון".

חוקר: "עזוב, אנחנו עוד פעם נזרקים אחורה".

אירוע זה חזר על עצמו.

חוקר: "ממי קיבלת את הבקשות?"

מגל: "רק מאילן (ישועה. מנכ"ל האתר). יכול להיות שבהתחלה היו ניסיונות כאלה של כל מיני אנשים לדבר איתי, אני תמיד הייתי מעיף את כולם, ואז אנשים היו מדברים עם אילן. ומאילן זה היה מגיע אליי".

חוקר: "מי האנשים?"

מגל: "ברק, פואד, כולם".

חוקר: "בסדר, יאללה, הבנתי".

החוקרים ביקשו להוכיח את הקשר הפסול משיחת טלפון מניר חפץ שקיבל מגל. חפץ ניסה להכניס אייטם אוהד על שרה נתניהו, למרות שלא היה קשר חברי בין חפץ למגל. אולם לטענת מגל, ההתנהלות של חפץ בשליחות שרה נתניהו הייתה נורמלית.

חוקר: "הוא מרגיש מספיק בטוח לבוא ולהגיד לחבר שלו, 'תשמע אחי, תן לי כתבה אוהדת'".

מגל: "הכי לגיטימי שאנשים כל הזמן מתקשרים ומבקשים לשנות כל מיני כאלה. רק שאני מקבל החלטות לפי שיקול-הדעת שלי... אני רוצה שיהיה ברור, הרבה אנשים שהם לא חברים שלי מרגישים בנוח ומתקשרים אליי לבקש ממני כתבות אוהדות ולהוציא כתבות וכל מיני דברים. זה הכי לגיטימי בעולם. כולל עיתונאים... אתה חושב שעיתונאים לא מתקשרים ללחוץ?".

מגל הוסיף כי "כולם בפוזיציות. כל הזמן לחצים, וכל הזמן טלפונים, וכל הזה, כולם רוצים להכניס ידיעות ולהוריד ידיעות ומשתגעים מתקשרים לאילן וזה כל מיני סיפורים... זה העולם". 

מגל חזר וטען כי הלחצים עליו בעניין נתניהו הגיעו דרך ישועה. "היו גם בעניין של ראש הממשלה. אני הבנתי מאילן שיש עליו לחצים... הוא היה הרבה מדבר על הגברת (שרה נתניהו, א"ג), על הגברת. שכל הסיפור בכלל מגיע מהאזור של הגברת. ככה הוא היה מדבר".

חוקר: "הוא אומר לך מי מפעיל עליו את הלחץ? מאיפה הוא מגיע?"

מגל: "הוא לא אמר לי, תמיד, הוא לא אמר לי".

חוקר: "אמרת, 'אני משער ניר חפץ', אמרת ‘הגברת'".

מגל: "כי הוא היה אומר, 'היא משוגעת, היא זה, היא לא נורמלית', הוא היה מדבר עליה. הוא היה מדבר עליה הרבה, הוא היה רומז עליה".

מגל סיפר עוד כי אומנם היו לחצים גם בעניין הסיקור של בנימין נתניהו, "אבל תמיד הדיבור היה עליה, כאילו שזה לא היה הוא, זה מה שאני קיבלתי מזה, אף פעם הוא לא אמר לי מי מדבר איתו, אפילו ששאלתי".

חוקר: "ולמה אמרת איריס אלוביץ' למשל?"

מגל: "לא אמרתי איריס אלוביץ', אפילו לא ידעתי איך קוראים לה... הוא לא אמר לי איריס אלוביץ', אני הבנתי שיש שם כאילו איזה קטע של מעקפים... כאילו שזה האישה, שכאילו הוא מדבר על הגברת... שרה". 

מגל סיפר לחוקריו כי הוא עצמו סירב להיכנע ללחצים. "אני, כל פעם שהיו התערבויות - לא משנה אם זה היה ביבי, שרה, פואד, ברק או לא משנה מי - אני תמיד הייתי נלחם. גם כשזה היה נגד האידאולוגיה שלי. אני תמיד הייתי נלחם... לא רוצה שום הנחיות מלמעלה".

הבין מראש שהתמלילים ייצאו לתקשורת

לטענת מגל, הוא מעולם לא קיבל פניות ישירות מראש הממשלה בעניין הסיקור באתר וואלה. "אני רוצה להדגיש שבכל אותה תקופה וגם אחריה, אף אחד מסביבת ראש הממשלה לא דיבר איתי... אין לי שום קשר איתם, שום דבר". 

לטענת מגל, הלחצים בעיקרם הגיעו מכוונה של שרה נתניהו. "אילן (ישועה) היה מדבר על האזור של הגברת, אז יכול להיות שזה ניר חפץ, יכול להיות שזו הגברת.... מהאזור שלה לדעתי יותר מאשר האזור של ביבי. זאת הייתה התחושה שלי. כל מיני אייטמים עליה אידיוטיים כאלה".

עדותו של מגל מעניינת גם לאור העובדה שהוא מודע לכך שתמליל דבריו יגיע לא רק לפרקליטות אלא גם לתקשורת, ולכן הוא שוקל מילים במהלכה. כך לדוגמה, הוא מבקש לתקן ולמחוק את המילה "אידיוטיים" מהתמליל - ללא הצלחה יש לומר. "אל תגיד 'אידיוטיים', סליחה, למחוק את המילה 'אידיוטיים', אחרי זה הכול יוצא, ואז, כאילו, היא תיעלב".

לדבריו, שרה נתניהו רצתה שייכנסו כל מיני אייטמים לא מעניינים עליה, וגם שירדו כתבות לא מחמיאות, כמו הכתבה הביקורתית על השמלה שלה.

חוקר: "שיתפת עם זה פעולה?"

מגל: "מה זה שיתפתי פעולה? יש לי בוס. מה, אני משחק משחקים? אני לא יכול". 

חוקר: "לא, אתה אמרת לי 'תראה, אני מנסה להילחם'. אני מנסה להבין מה אומרת המלחמה".

מגל הוסיף: "אני נלחמתי מאוד, נלחמתי מאוד, כי באופן עקרוני לא חשבתי שמשרד המנכ"ל צריך להתערב בעבודת העריכה. אני חושב שעשיתי את העבודה שלי מספיק טוב ובהגינות. אבל בשורה התחתונה לא אני קובע את המילה האחרונה".

לדבריו, אילן ישועה היה מתקשר אליו ומחלק פקודות להכניס כתבות או להסיר אותן. כשהיה מתווכח עם ישועה, הוא היה מקבל תשובה "ככה צריך, ככה זה". מגל תיאר את המאבק שלו בפקודות של ישועה. "כל פעם היו ויכוחים ועניינים... מתעצבן, צעקות, צרחות".

חוקר: "אתה?"

מגל: "כן. לא רק בקשר לביבי, שרה או וואטאבר, באופן כללי אני אומר. זו פרקטיקה שאני תמיד התנגדתי לה".

קטע תמוה שעולה מן החקירה הוא שהחוקר מחליט לעצור לאחר שעה וחצי את העדות, והיא מתחדשת רק שעה ו-40 דקות לאחר מכן. בתמלול החקירה אין רמז לכל הדברים שנאמרו בתווך.

חוקר: "בוא נרד. אנחנו לא סיימנו, אני רק רוצה, לפני שאנחנו..."

מגל: "נרד לאן?"

חוקר: "משתחררים... למטה".

מגל: "אה, זהו? סיימנו?"

חוקר: "לא, אני אומר, לא סיימנו".

מגל: "אה, אנחנו הולכים החוצה... לשדה? הולכים לירות בי?"

לאחר ההפסקה בת 100 הדקות הלא מתועדות, חוזר החוקר ושואל שאלה קצרה נוספת לפני סיום החקירה: "מה טיב היחסים בינך לבין ראש הממשלה?"

מגל: "אה?" 

חוקר: "מה טיב היחסים בינך לבין ראש הממשלה?"

מגל: "אין לי שום קשר איתו". 

חוקר: "לא ישיר, לא עקיף , לא כלום?"

מגל: "כלום". 

חוקר: "בעל-פה אמרת לי שאתה מאוהדיו".

מגל: "כן, אני אוהב אותו". 

חוקר: "זהו?"

מגל: "כן".

מהתמליל עולה כי למעשה אין מדובר באמת בהפסקה של העדות, אלא חוקריו של מגל המשיכו לשאול אותו שאלות "בעל-פה" מחוץ לחדר החקירות, שאין כל תיעוד אודותיהן. ל"גלובס" נודע כי מגל הופגש במכוון במהלך זמן זה עם גיבור הפרשה, אילן ישועה, בפגישת מסדרון. גם תרגיל חקירה זה לא תועד וכלל לא הובא לידיעת הסנגורים, שקוראים על כך לראשונה כאן.

*** חזקת החפות: יודגש כי גם לאחר המלצת המשטרה/הגשת כתב אישום, בנימין נתניהו ושאול אלוביץ' הם בגדר חשודים, לא הורשעו בביצוע עבירה, ועומדת להם חזקת החפות. 

עוד כתבות

5 דברים לדעת לפני פתיחת המסחר / עיבוד: טלי בוגדנובסקי

חמישה דברים שכדאי לדעת לקראת פתיחת המסחר בבורסה

יום המסחר בתל אביב צפוי להיפתח במגמה מעורבת ● מטבעות הקריפטו איבדו גובה אחרי שרשמו שיאים ● הורדת דירוג לאג"ח של אלקטרה פאוור ● לאומי: תפוקת הנפט היומית תצמח ל-13.6 מיליון חביות ● בנק אוף אמריקה: ייתכן והשוק מתחיל לפקפק בכך שהפד יבצע הפחתות ריבית של 75 נקודות בסיס בשנת 2024 ● גלובס עושה סדר לקראת פתיחת המסחר בבורסה 

רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית, הפניקס בית השקעות / צילום: טומי הרפז

הכלכלנית הבכירה שלא חוששת להשקיע "גם במקומות אקזוטיים כמו הודו ויפן"

רינת אשכנזי מהפניקס בית השקעות טוענת שהמניות בת"א דווקא הציגו תשואה סבירה בשנה האחרונה, וכי ההשוואה למדדי וול סטריט עושה להן עוול ● היא סבורה שסוכנויות הדירוג יופתעו לטובה מהכלכלה המקומית, ממליצה לפזר את ההשקעות ומאמינה בבנקים, חברות ביטוח ורשתות מזון

המדינה שמצטרפת לציר הרשע של חמאס, רוסיה ואיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסיבה לכך שאיחוד האמירויות מובילה השקעת ענק במצרים, דרום אפריקה משקיעה מיליוני דולרים ביצירת קשר עם חמאס ומסתבכת בארה"ב, והאלימות לא עוזרת לקרב את הפלסטינים למדינה ● כותרות העיתונים בעולם 

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שבה כל עובד עשירי היה במילואים: הסיפורים מאחורי הדוחות בת"א

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: התחזית האופטימית של מנכ"ל תדיראן להמשך וחברת ה-IT אברא טוענת - 10% מהעובדים היו במילואים, וההכנסות נפגעו ● מדור חדש

טים קוק וסונדר פיצ'אי / צילום: Associated Press

"בלוקבסטר דיל": הדיווח שמקפיץ את מניית גוגל ב-5% במסחר המוקדם

מערכת ה-AI של גוגל עשויה להגיע למכשירי אפל כבר השנה, אם שיתוף הפעולה המתקיים בין החברות יושלם ● הדיווח על שיחות שיתוף הפעולה נחשף בבלומברג ומקפיץ את מניית אלפאבית בכ-5% במסחר המוקדם

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה שמשגעת את העולם עומדת לקנות אותם בעסקת ענק: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● "לעובדים היה קשה לתפקד דווקא כשהבינה המלאכותית 'התפוצצה'"

צילומים: AP - Ng Han Guan, Jeff Dean, Alexander Zemlianichenko, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

קלקולים כלכליים: הסיכונים המרכזיים שמאיימים על הפריחה בשוקי המניות

דווקא כשמדדי מניות בעולם נמצאים בשיאי כל הזמנים, חשוב להתייחס לסיכונים שעלולים להעיב על השווקים ● המיידיים הם התחדשות האינפלציה במדינות רבות או לחלופין האטה כלכלית, ומתיחויות גיאופוליטיות שיסלימו למלחמות ● כתבה שנייה מתוך שתיים

אירוע GTC 2024 של אנבידיה / צילום: באדיבות אנבידיה

בוול סטריט עוקבים מקרוב אחר הבשורות מהאירוע השנתי של אנבידיה

ענקית השבבים מקיימת בסן חוזה את הכנס הפיזי הראשון שלה מאז הקורונה ● ההכרזות של החברה באירוע עשויות לסמן את הכיוון הבא של הבינה המלאכותית

תל אביב. החלטת ביהמ''ש הפחיתה משמעותית ואף ביטלה תשלום היטלי השבחה ברבעים 3 ו-4 / צילום: שלומי יוסף

עיריית תל אביב או בעלי הדירות: מי ינצח במאבק ששווה מיליארדים

לאחר שביהמ"ש ביטל היטלי השבחה לרובעים 3 ו-4 בת"א בהיקף של מיליארד שקל לפחות, עיריית ת"א מנסה להילחם על גביית הכספים והגישה בקשת ערעור לעליון ● לטענת העירייה, כיום ישנם 1,900 הליכי ערר על גביית היטלי ההשבחה ברובעים אלה

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה חיובית בת"א; תמר פטרוליום זינקה ב-18%, נכסים ובנין ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% ● הפסקת הפעילות של אסדת תמר למשך 37 ימים פגעה ברווחי ישראמקו ● ווישור תמזג את ווישור ביטוח לתוך איילון ● בלידר שוקי הון צופים אינפלציה ברמה של 3.2% ומעדיפים אפיקים צמודים בשוק המקומי ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

מרואן עיסא. האם חוסל? / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

מספר 3 בחמאס ואחד מאדריכלי ה-7 באוקטובר: מי היה מרוואן עיסא?

תקיפה נרחבת בנוסיראת בשבוע שעבר נועדה לחסל את מרוואן עיסא, סגן מפקד גדודי עז א־דין אל־קסאם וכעת בחמאס בודקים האם הוא אכן חוסל ● זהו ניסיון החיסול השני שלו של עיסא, שהתחנך מגיל צעיר במוסדות שמזוהים עם האחים המוסלמים

ולדימיר פוטין בנאום לאחר הבחירות ברוסיה. נבחר ל-6 שנים נוספות / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

פוטין נבחר לנשיא בפעם החמישית. מה צפוי עכשיו לרוסיה?

בעוד שהניצחון של ולדימיר פוטין בבחירות לנשיאות רוסיה לא מפתיע, היקף הניצחון שלו - עם כ-88% מהקולות - עלול לתת לגיטימציה למורשת ולמלחמה התוקפנית שלו ● הקדנציה החמישית בתפקיד תתמקד ככל הנראה במלחמה באוקראינה - ובלוודא שהרוסים ימשיכו לתמוך בה

יניב פרטוש (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

יניב פרטוש מונה למנכ"ל משותף בסוכנות הדיגיטל ארלו של ראובני־פרידן

פרטוש יכהן בתפקיד במקביל לניב חורש, מבעלי הקבוצה, שביצע את התפקיד עד כה לבדו ● במקביל למהלך בוצעה שורה של מינויים נוספים בסוכנות

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

זו מנהלת השקעות החדשה של אלטשולר שחם. האם השינוי בדרך?

בית ההשקעות הגדול בישראל, אלטשולר שחם, הודיע לאחרונה כי לאה פרמינגר תחליף את דני ירדני בתפקיד סמנכ"לית ההשקעות ● יש המעריכים כי הרקע של פרמינגר בתחום האלטרנטיבי עשויה ללמד על שינוי במדיניות ההשקעה באלטשולר שחם

יוסי כהן / צילום: שלומי יוסף

חדשות טובות ליוסי כהן: כמה ירוויח ראש המוסד לשעבר מהגיוס בדוראל

חברת האנרגיה המתחדשת דיווחה כי גוף השקעות אמריקאי צפוי להשקיע 400 מיליון דולר בפעילות האמריקאית של דוראל ● ראש המוסד לשעבר משמש כדירקטור בחברה הבת של דוראל, ומחזיק באופציות ל-3% ממניותיה – הטבה בשווי של עשרות מיליוני שקלים

וול סטריט / צילום: Unsplash, lo lo

נעילה ירוקה בוול סטריט; מחירי הנפט קפצו ב-2%

הנאסד"ק עלה ב-0.8% ● מדד שנגחאי עלה ב-1% ● מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל ● מחר תתפרסם ביפן החלטת הריבית, ובגולדמן זאקס צופים שזו תעלה בפעם הראשונה מזה 17 שנה ● היום נפתחת ועידת ה-GTC השנתית של אנבידיה ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

לימסול, קפריסין. מקלט המס הכי נגיש לישראלים / צילום: Shutterstock

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים ביעד ההשקעה הפופולרי

רשות המסים פתחה במבצע לאיתור נכסים, הכנסות וחברות של ישראלים בקפריסין, שהפכה ליעד השקעה פופולרי הודות למדיניות מס אטרקטיבית ● גורם ברשות: "חברות רבות רשומות בקפריסין כשהשליטה והניהול מתבצעים מהארץ" ● עסקי הנדל"ן להשקעה בסכנה למיסוי של עד 50%

תחנת הכוח של OPC בחדרה / צילום: באדיבות החברה

למרות התנגדות שרי הממשלה: הוות"ל אישרה שתי תחנות כוח במרכז

הוועדה אישרה את הקמתה של תחנת הכוח ריינדיר במועצה האזורית דרום השרון וכן את הרחבתה של תחנת הכוח OPC חדרה ● הממשלה לא אישרה את שתי התוכניות הללו במאי האחרון, ואם חבריה יתנגדו שוב, הצעד יסתום עליהן את הגולל

אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי

מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל

חברת הטכנולוגיה לרכב מובילאיי סוגרת את יחידת ה-After Market ומפטרת כ-3.5% ממצבת העובדים בחברה ● אמנון שעשוע, מנכ"ל החברה: "המשך פעילות היחידה כבר אינו כדאי"

הצבת מיגוניות בתחנות הסעה ביישובי קו העימות על ידי הקרן לידידות / צילום: רענן כהן, הקרן לידידות

בעקבות ההסלמה בצפון, הקרן לידידות תציב 123 מיגוניות באזור

המיגוניות יוצבו בתחנות הסעה שטרם מוגנו ב־42 יישובים, בהם נהריה, מעלה יוסף ומעלות תרשיחא ● עלות הפרויקט עומדת על 6.7 מיליון שקל, והוא נעשה לבקשת ראשי הרשויות באזור ● ישראל מתגייסת