גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הלואו קוסט חינכו את כל העולם לעבוד אחרת: האם בקרוב נשלם אפילו על שימוש בשירותים בטיסה?

בענף התעופה המגמה ברורה - הרווחיות מכרטיסי הטיסה נשחקת, וחברות התעופה מחפשות עוגני רווח משלימים ● והן אכן מצליחות: בהשפעת חברות הלואו קוסט, כמעט שום דבר כבר לא חינם ● "על כוס מים חברות כבר גובות כסף וגם על אוזניות למערכות הבידור"

טיסת לואו קוסט / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
טיסת לואו קוסט / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

2.8 מיליארד דולר - זה הסכום שחברות התעופה בארה"ב לבדה גרפו לקופתן ממכירת דמי כבודה (מזוודה) במחצית הראשונה של 2019. מה שפעם היה כלול במחיר כרטיס הטיסה, וכעת הורגלנו לכך שלא. ב-2018 הכניסו החברות האמריקאיות 4.9 מיליארד דולר מדמי השירות עבור מזוודות. השנה הסכום צפוי להיות אף יותר גבוה ולשקף את מגמת העלייה של הסגמנט בשנים האחרונות.

ולא רק מזוודות - בדוחות האחרונים של חברת הלואו קוסט ריאנאייר, היא פרסמה כי הכנסותיה מהשירותים הנוספים, כלומר דמי הושבה או כבודה, זינקו ב-28% להיקף של 1.65 מיליארד אירו.

בענף התעופה המגמה ברורה - הרווחיות מכרטיסי הטיסה שמחירם הולך ויורד נשחקת, וחברות התעופה מחפשות אחר עוגני רווח משלימים. אומנם בינתיים הרעיון שהעלתה ריאנאייר בשעתו, לגבות כסף על השימוש בשירותים בטיסה, לא ימומש כנראה, אבל בתעופה כמו בתעופה, השמיים הם הגבול. אותה מגמה מחלחלת גם על הקרקע - סוכני נסיעות מחפשים אפיקי הכנסות שהם הרבה מעבר לטיסה.

"אם פעם מכרנו טיסה וחבילת נופש, ובזה נגמר העניין, חברות הלואו קוסט חינכו את כל העולם לעבוד אחרת", אומר מנכ"ל גוליבר, זיו רוזן. "התחרות בין חברות התעופה היא על המחיר הזול של הטיסה, אבל מנגד המחיר לשירותים שמסביב, כמו תוספת מזוודה או הושבה - עולים. המתקדמים יותר גם יודעים לגבות כסף כדי שהמזוודה שתצא ראשונה במסוע. על כוס מים חברות כבר גובות כסף וגם על אוזניות למערכות הבידור", אומר רוזן ומפנה את תשומת-הלב לנקודה חשובה לצרכנים: "עולם השוואות מחירי הטיסה מתייתר. המחירים שמוצגים לא רלוונטיים ברוב המקרים לעומת מה שמשלמים בסוף. אנחנו רואים טיסה ב-50 דולר, אבל המזוודה תעלה יותר, ועם כל השירותים האחרים, המחיר שמשולם בפועל יקר יותר". 

זיו רוזן/ צילום: סיוון פרג'

הטרנספורמציה הזו, מספר רוזן, הובילה את גוליבר להתאים את המודל העסקי שלה. "לא אנחנו ולא חברות התעופה מרוויחים ממי שקונה רק טיסה. טיסה הפכה להיות מוצר שהוא 'לוס לידר' (Loss leader - מוצר שנמכר במחיר הפסד כדי למשוך צרכנים לבית עסק), כמו חלב ולחם בסופרמרקט. אם בעבר את רוב המשאבים השקענו באיך הכי טוב למכור את הטיסה, היום משקיעים בפיתוח מוצר שיאפשר לנו למכור הכי טוב את המוצרים הנלווים לטיסה".

מה בתפריט? רוזן מפרט לדוגמה ביטוח למזוודה המקנה פיצוי של 1,000 דולר במקרה של אובדן מזוודה בתמורה ל-6 דולר לנוסע. 12% מהמזמינים רוכשים את הפוליסה הזו. 22% רוכשים פוליסת ביטוח ביטול נסיעה המעניק פיצוי במקרה של ביטול נסיעה. את הפוליסה הזו רוכשות בעיקר משפחות בעלות של 6% ממחיר החופשה. 10% מהמזמינים טיסה רוכשים גם שירות של העברות לשדה התעופה וממנו. מוצר אחר מציע כניסה לטרקלין עסקים במקרה של עיכוב טיסה ב-4 שעות ויותר - הוא עולה 8 דולר ולפי רוזן זוכה לפופולריות נמוכה יחסית. לא במקרה סוכני הנסיעות נלחמים נגד ההחלטה להוציא מידיהם את האפשרות למכור פוליסות ביטוח לנוסעים - סאגה שתסתיים בתקווה בכנסת הבאה עם הצעת חוק שממתינה לדיון בנושא.

"קשה מאוד לגבות כסף עבור שירות"

"גם מבחינת הצרכן יש שינוי. אם פעם הוא ביקש 'תן מידע על הטיסה ונגמור עניין', היום הוא משתף פעולה ומספק פרטים על מה שהוא צריך. התפתחה תעשייה שלמה של מוצרים משלימים. לנוסע אלה שירותים שנותנים ערך, ולנו כחברה עסקית הם מהווים מקור הכנסה", אומר רוזן. "אנחנו מנסים לפתח את הנוסחה על מכירה מיטבית שתגדיל את קניית הטיסה למוצרים נוספים, מבלי להתיש את הלקוח או להבריח אותו ולהפסיד את כל המכירה. זו תורה שלמה שתאפשר לנו ללמוד את הרגלי לקוח כדי להציע לו 2-3 מוצרים שמותאמים לו".

נציין כי לא רק המחיר הנשחק של הטיסות הוביל למגמה, אלא גם שינוי המדיניות של חברות התעופה, שבזו אחר זו מחקו את העמלות ששילמו לסוכנים על מכירות של כרטיסי טיסה. גם אל על נפרדה ממודל העמלות הקלאסי ועברה למודל שבנוי על כמות. בין החברות הבודדות שעדיין מתגמלות את הסוכנים בעמלות נמנות אירופלוט הרוסית או טורקיש איירליינס.

בין מוצרי הליבה שהסוכנים עדיין מרוויחים עליהם מונה רוזן מכירה של השכרת רכב ובית מלון. "אלה מוצרים שיש להם ערך. הסוכן צריך להבין מי הלקוח ולהתאים לו מלון שרלוונטי לו או רכב שעונה על צרכיו. אומנם פה יש רווחיות, אבל התחרות היא גדולה, מול אתרים כמו בוקינג ובכלל".

האם בעקבות מחיקת העמלות של חברות התעופה אתה סבור שצרכנים יהיו מוכנים לשלם בנפרד על שירות?

"קשה מאוד לגבות כסף עבור שירות", אומר רוזן. "הצרכן מוכן לשלם ולקבל שירותים או מוצרים נוספים. בגוליבר הצלחנו להעביר 90% מהמכירות לאונליין. שמנו תג מחיר גבוה לדמי השירות בהזמנה טלפונים, 35 דולר יותר מהמחיר האינטרנטי, וזה הסית את המכירות לאונליין".

"שם המשחק היום הוא למכור חוויה ולא חבילה"

"בזירה העסקית של עולם התעופה החשיבה היא אחרת", מסבירה מנכ"לית תלמה נסיעות, אייה מגן. "התיירות העסקית, בשונה מתיירות הפנאי, מחייבת אותנו להיות יצירתיים בערך המוסף שמוצע ללקוח. המוצרים המשלימים כוללים למשל אירוח, הסעות, ארגון כנסים וכל הנישות שהיו קיימות אבל לא התעמקו בהן כי היה מספיק רווחי למכור טיסה.

"כיום הלקוח העסקי מחפש פתרון שברובו מושתת על טכנולוגיה. המשימה שלנו היא לצקת תוכן עשיר ואטרקטיבי בתהליך שהוא כולו דיגיטלי. זו טכנולוגיה שלנוסעים אין בעיה לשלם עליה, וככל שאתה מצליח להביא טכנולוגיה יותר חכמה, נעזרת בינה מלאכותית שתסייע בהתאמה אישית - יכולת התחרותיות שלך עולה. לדוגמה, למצוא מלון לא רק לפי תקציב אלא לפי מיקום נוח ליד מקום הפגישה או בגישה נוחה לשדה התעופה".

איה מגן/ צילום: סיוון פרג'

המטרה היא לנהל את הזמן בצורה יעילה, ועל כך הלקוח העסקי משלם. בעולם של הנוסעים הפרטיים ההתנהלות כיום שונה. אלה, מדגישה מגן, רוצים לשלם כמה שפחות על הטיסה, כשהמחיר הפך לרכיב העיקרי בשיקולי הקנייה.

"החיפוש אחר המחיר האטרקטיבי הוביל למעבר חד לזירות הדיגיטליות", אומרת מגן ומפרטת. "האתר אליס (Alice), שנמנה עם קבוצת תלמה, חווה היטב את המגמה הזו".

עם זאת, היא מדגישה כי מוצרים נלווים לטיסה עדיין לא נמצאים על המדף הווירטואלי של החברה. "באליס מתמקדים בטיסות מתוך החלטה עסקית, ואנחנו בודקים את המשמעות של הוספת שירותים נוספים. יש לנו דאטה עצום שיאפשר להציע שירותים נלווים שיפעלו דרך תקשורת יזומה עם הלקוח בכפוף למה שמאפשר החוק. ממידע על מזג-אוויר ושערי מט"ח ועד להמלצה על מסעדה או הצגה, לא כמוצר מדף אלא כמוצר מותאם אישית".

האם על שירות אישי מאחוריו עומד אדם בשר ודם, גם מוכנים לשלם?

"עם כל הטכנולוגיה", אומרת מגן, "עדיין השירות בדמות אנוש הוא חסר תחליף. כל עוד נצליח להמחיש את היתרונות של השירות, יהיו מי שמוכנים לשלם על זה. גם בקרב נוסעים שטסים המון, יש ניואנסים שבהם אין תחליף לאיש מקצוע שידע להפיק את המיטב מהנסיעה, בין אם זה טיול או נסיעה עסקית ובין אם זה לטפל בתקלה שיכולה להתרחש 'רק פעם ב-'. לשירות האנושי אין תחליף, ויש קהל גדול שמבין את זה ומוכן לשלם גם על זה". 

עוד כתבות

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה"ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עמי את הכאב האיום של המלחמה"

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלה נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

ירידות קלות בוול סטריט; טסלה מזנקת בכ-11%

הנאסד"ק יורד ב-0.1% ● מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

מסילת 431. 6 ק''מ של גשרים / צילום: ענת דניאלי לב

30 ק"מ ב-4 מיליארד שקל: זה יהיה אחד הפרויקטים התקדימיים בישראל

מסילת הרכבת 431, שאמורה לחבר את ערי השפלה ומישור החוף הדרומי עם מודיעין וירושלים, הולכת ונבנית בימים אלה מעל המכוניות הנוסעות בכביש ● האתגרים הטכנולוגיים והמחסור בפועלים מחייבים פתרונות יצירתיים

ישראל אלמסי, יו''ר ומנכ''ל ארגון ידידים / צילום: יונתן בלום

עם 800 מתנדבים בדרכים, הוא דרוך לעזור לכם במקרה של פנצ'ר

כשישראל אלמסי קיבל לידיו את עמותת ידידים, שמספקת עזרה וחילוץ בכביש, במוקד ישב אדם אחד ● כיום היא ערוכה לטפל ב-800 פניות במקביל, ובמלחמה גם הפכה לכוח מסייע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

עליות קלות בנעילת הבורסה; נובה טיפסה ב-4%, נייס ב-3%

ההתפתחות הבטחונית בצפון העיבה על הבורסה ● השקל נסחר בתנודתיות מול הדולר ● אלארום זינקה ב-20% ● מאסיבית, יצרנית מדפסות התלת מימד צנחה ב-13% ● דלק חתמה על העסקה לכניסתה של ענקית האנרגיה ENI לאיתקה ● בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העילית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

מפגינים בארה''ב בעקבות החקיקה נגד טיקטוק / צילום: Reuters, Lenin Nolly

ארה"ב נוקטת בצעד דרמטי נגד טיקטוק. אלו המשמעויות

ארה"ב מציבה אולטימטום לאפליקציה החברתית הסינית: להימכר לקונים שיזכו לאישורה או להפסיק לפעול במדינה ● האם מדינות נוספות יצטרפו לאמריקה וכיצד תושפע הפעילות בישראל

רונן דר (מימין) ועמרי גלר, מייסדי Run:AI / צילום: Run:AI

עכשיו זה רשמי: אנבידיה קונה את החברה הישראלית הזו בסכום עתק

אנבידיה הודיעה על רכישת חברת הסטארט-אפ ראן איי.איי (Run:AI), בסכום המוערך בכ-680 מיליון דולר, ואף עשוי להגיע ליותר מכך ● החברה פיתחה מערכת הפעלה למעבדים גרפיים, המשפרת את יעילות פעילותם

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

אילון מאסק, יו''ר טסלה / צילום: Shutterstock

התוצאות בשפל אבל הבטחה אחת של מאסק מלהיבה את המשקיעים

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה את אחד הדוחות הרבעוניים השליליים ביותר שלה בשנים האחרונות, אבל המניה זינקה במסחר המאוחר ב־13% ● הסיבה: ההודעה על ייצור דגם חדש ומוזל החל מ־2025, הרבה יותר מהר מהצפוי ● אבל ייתכן שהפעילות המבטיחה תתגלה כהפסדית בטווח הקצר