גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המנדט חזר לנשיא; גנץ: "לא נאפשר לנתניהו להצית מלחמת אחים"

(עדכונים שוטפים) - גנץ: "בכוונתי לנהל מו"מ ענייני מהיר ותואם לתוצאות כדי לכונן ממשלה שתוציא את ישראל מן השיתוק שכפו עלינו בוני הבלוקים" ● נתניהו לגנץ: "מוכן עוד הערב, ללא תנאים מוקדמים, להיכנס למו"מ להקמת ממשלת אחדות" ● ליברמן: "כל מה שקורה מוביל לבחירות"

יו"ר כחול לבן, בני גנץ / צילום: אמיר מאירי, גלובס
יו"ר כחול לבן, בני גנץ / צילום: אמיר מאירי, גלובס

20/11/19

20:52

מחר, בשעה 13:15, יודיע הנשיא ריבלין ליו"ר הכנסת יולי אדלשטיין, לראשונה בתולדות המדינה, כי לא עלה בידו של אף מועמד להרכיב ממשלה.

בבית הנשיא הודיעו הלילה, כי לשון ההודעה שימסור הנשיא, תכלול את הנוסח הבא: "עברה תקופת 28 הימים שהיתה נתונה לח"כ בני גנץ להרכיב ממשלה, ולא עלה בידו לעשות כן ולפיכך על פי סעיף 10 לחוק יסוד: הממשלה, מיום ה- 21.11.2019 רשאים רוב חברי הכנסת (61 חברי כנסת לפחות) לבקש מנשיא המדינה, בכתב, להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה על חבר כנסת מסוים (כולל חבר כנסת שכבר הוטל עליו התפקיד בהליכים הקודמים), שהסכים לכך בכתב, והכל בתוך 21 ימים.

מבית הנשיא מסרו כי שלב 21 הימים יסתיים ביום רביעי, 11.12.2019 בשעה 24:00. אם תוגש בקשה ב-61 חתימות, תוטל על אותו ח"כ המשימה בתוך יומיים ולחבר הכנסת שהתפקיד להרכיב ממשלה הוטל עליו לפי הליך זה נתונה תקופה של 14 ימים למילוי תפקידו. במידה ולא הוגשה בקשה על ידי רוב חברי הכנסת, בתוך 21 הימים, על נשיא המדינה להודיע ליו"ר הכנסת כי לא הוגשה בקשה כאמור, והכנסת תתפזר ותצא לבחירות. הבקשה תוגש לנשיא המדינה, בבית הנשיא, בכתב, באופן ידני. על הבקשה לכלול חתימות מקוריות של 61 חברי כנסת (לפחות), וכן עליה לכלול הסכמה בכתב של המועמד עליו מתבקש נשיא המדינה להטיל את תפקיד הרכבת הממשלה".

20:40

נתניהו הגיב לנאומו של גנץ: "בני גנץ, אני לא אתייחס לכישלון שלך הערב וגם לא לכל הדברים המופרכים שאמרת עלי הערב. זה לא כי התעקשת לפרק את הבלוק. דרעי חשף היום, שאתם בעצמכם פניתם למפלגות החרדיות וניסיתם לשכנע אותם שיצטרפו אליכם לשלטון וחוץ מזה היית מוכן להקים ממשלת מיעוט עם תומכי טרור שמקבלים את ההנחיות שלהם מאויבי ישראל. דבר אחד אמרת נכון, ישראל זקוקה לממשלת אחדות, כולם רואים את המצב מול איראן ולכן למען ביטחון ישראל ולמען רצון העם אני מוכן עוד הערב, ללא תנאים מוקדמים, להיכנס איתך למו"מ להקמת ממשלת אחדות".

20:05

גנץ אמר הערב כי "הקמת ממשלה אינה רק עניין טכני של אצבעות ורוב, אלא היא שליחות ערכית והיסטורית. מן היום בו נכנסתי לחיים הציבוריים הבטחתי לא להפנות עורף לדברים להם התחייבתי. התחייבתי שלא לראות בשליחות ההיסטורית כלי להגשמת צרכים אישיים. ב-28 ימים הפכתי כל אבן וכל גרגיר חול כדי להביא מנהיגות של מוסר וערכים, מנהיגות שנשכחה".

"מול המנהיגות שרציתי להביא, ניצב בלוק המתעקש לראות את טובתו האישית של אדם אחד, לפני טובת החולים השוכבים במסדרונות. מול גרגרי החול שסילקתי הוצבה שורת מפסידים המסרבים לצעוד לעידן של יציבות פוליטית. זה מהלך מסוכן בתולדות המדינה, למנוע מאזרחי ישראל לכונן את השלטון שבו בחרו ברוב מוחלט ולהתבצר בממשלת מעבר למעלה משנה. העם הוא הריבון והוא ניצב מעל לרצונות האישיים של מנהיג זה או אחר. והעם בחר בי להנהיג את עם ישראל".

"מעל לעם לא עומדת אף מפלגה, חרדית או ערבית או אחרת ואין אף מפלגה שיש לזה זכות לומר לעם - האינטרס האישי שלי ניצב מעל לאיננטרסם שלכם. הוכחתי שאיני מתקפל בפני איומים. חיי כלוחם לימדו אותי לעמוד זקוף על שליחותי. שום איום לא מפחיד אותי. דרשתי מראש המפלגה שהפסיד בבחירות לנהל מולי מו"מ ישיר ובכבוד ובאופן עניניי ותואם את התוצאות הבחירות. כתגובה קיבלתי מהם סרטונים ילדותיים חלק מממנת רעל יומית המוזרקת לחברה הישראלית, יום-יום ומפלגת את החברה. זה התבצרות בממשלת מעבר, בניגוד לרצון הבוחר. בישראל יש דמוקרטיה, היה על נתניהו להפנים שעליו לנהל מו"מ ישיר ללא בלוקים וחומות הפרדה".

"המעשה שלו הוא מעשה אלים למנוע מן הבוחר את מימוש הרצון. רוב העם בחר להחליש את כוחם של הקיצוניים ורוב העם בחר בדרך שונה מזו שהנהיג נתניהו בשנים האחרונות. איני מוכן לשתף פעולה עם הניסיון להפוך את רוב העם כשבוי של הקיצוניים. אינני מוכן לקבל דה-לגיטימציה של אף ציבור. לא של הערבים מזה ולא של החרדים מזה. כולם אזרחים ראויים. הייתי מוכן לפשרות מרחיקות לכת כדי לכונן ממשלה מאחדת ויציבה. ייתכן וחלקכם הייתם כועסים עלי אם הייתם יודעים את הפשרות שהייתי מוכן ללכת אליהן. אני פונה גם היום לנתניהו - ישראל חשובה וחזקה ממך ומכל בלוק וגדר הפרדה פוליטית. נתניהו, קמפין השנאה שאתה מלבה כבר גרם לאסון כבד בעבר. והניסיון לשסות איש באחיו, לא יצליח לך. לא נאפשר לך להצית מלחמת אחים. גם לסבלנות שלנו מול זריעת השנאה יש גבול. אזרחים יקרים נותרו 21 ימים כדי לממש את ההכרעה הדמוקרטית. הם אלה 21 ימים גורליים, ובכוונתי לנהל מו"מ ענייני מהיר ותואם לתוצאות כדי לכונן ממשלה שתוציא את ישראל מן השיתוק שכפו עלינו בוני הבלוקים".

"נתניהו המדינה לא שלך ולא שלי, אלא של אזרחיה, יהודים וערבים, חילונים ודתיים, שחרר את המדינה מעניבת החנק וכנס למו"מ תואם תוצאות. אתה מוליך אותנו להתנגשות מסוכנת. אתה ורק אתה תהיה אחראי לזה גם בראיה היסטורית קדימה. עם ישראל זקוק למנהיגות עם חזון ולא למסלול עוקף חקירות לטובת עצמם. מנהיגות שאינה שקועה בבוץ המשפטי, אלא מנהיגות המסורה לעשייה למען הציבור. נתניהו, אם נתדרדר לבחירות בגללך, אזרחי ישראל, מימין ושמאל, ילכו איתנו. אנחנו ננצח ונקים ממשלת פיוס רחבה וחזקה. בסופו של דבר השפיות תנצח".

גנץ השיב לשאלות העיתונאים לגבי ממשלת אחדות: "יש להקים ממשלת אחדות שכחול לבן צריכה להוביל אותה. ממשלת אחדות הייתה מושג שנתניהו לא השתמש בו עד לפני חודשיים. כל מה ששמענו ממנו זה ממשלת ימין צרה. האחדות זה ז׳רגון חדש לו, וזה רק נוכח מצבו המשפטי. בעודנו מבקשים אחדות, אני לא מחריג אף אדם מלשבת בממשלתי ובלבד שזה יהיה רצון העם. להתבצר בשלטון מעבר לא מתפקד במשך למעלה משנה ולגרור אותנו למערכת בחירות נוספת, זה חמור מאוד. ולכן גם אני, הרגוע שבאדם מדבר במונחים חמורים".

באשר לבחירות ישירות, גנץ ציין כי שמע את ליברמן מדבר על שינוי שיטת הממשל וחושב שזה ראוי לדיון. בנוסף, גנץ ציין כי הוא "מוסר הערכתי לליברמן על נסיונו לפתור את הפלונטר". באשר לשינוי השיטה, הוא אמר כי זה לא דבר שפותרים אותו בשבוע הבא. "ברור לי שזה לא נובע מטובת מדינת ישראל, אלא כי יש מי שחושב שזה יביא לו ניצחון. להערכתי זה לא ריאלי לשנות את זה בלוחות הזמנים הנוכחיים".

"אני בוחן ואבחן כל אופציה שיכולה להעמיד ממשלה טובה לישראל. קראתי לממשלת אחדות במשך שנה. בסיפור הזה של הקמת ממשלת מיעוט, עם תמיכות כאלה או אחרות, ישר תוקפים ציבור ערבי שלם. אין ספק שיש לי ויכוח מדיני עם הנהגת המפלגה המשותפת. שאף אחד לא יספר לי כמה אני צריך להיות ציוני או נאבק בטרור. אבל אני לא אגרע מאף אחד את הזכות להיות מיוצג. אבל נזכרתי שהכנסת פוזרה על ידי הליכוד בתמיכת ח"כים ערבים, שבחרו שם מבקר מדינה בסיוע, שנתן אשל כותב מאמרים בנושא".

גנץ נשאל אם יש לו ביקורת על לפיד על כך שמנע ממנו ללכת לאחדות, הוא ענה כי "אין לי ביקורת על יאיר לפיד, אלא שיח מכבד וחברי עמו. אנחנו מדברים על הכל ואני מוביל קדימה".

19:45

ח"כ בני גנץ הודיע היום לנשיא המדינה ריבלין שלא הצליח להקים מממשלה. 28 ימים הוענקו לגנץ, אך הוא לא הצליח לשכנע את נתניהו להתפצל מגוש 55 המנדטים ולהקים ממשלת אחדות. גנץ הופיע הערב בגני התערוכה והודיע על כך בשידור חי. בחצות תיכנס ישראל בפעם הראשונה בהיסטוריה לשלב שלישי, המאפשר ל-61 ח"כים להציע בכתב מועמד להרכבת הממשלה. התהליך הזה עובר לכנסת, נעשה בכתב ומוקנים לו 21 ימים.

מטעם כחול לבן נמסר כי "יו"ר כחול לבן, רא"ל (מיל') בני גנץ שוחח עם נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין והודיע לו כי לא עלה בידו להרכיב ממשלה. גנץ אמר לנשיא כי הוא מחויב גם ב-21 הימים שנותרו להמשיך ולעשות כל מאמץ בכדי להרכיב ממשלה טובה לאזרחי ישראל. גנץ הודה לנשיא על הסיוע בתהליך וביקש להמשיך ולהיעזר בו גם בהמשך הדרך".

16:37

מרכז הליכוד יכונס ב-5 בדצמבר, כדי להצביע על ביטול הפריימריז לראשות המפלגה וביטול הפריימריז לרשימת הליכוד לכנסת.

אם המהלך יאושר, נתניהו ירוץ לבחירות לכנסת ה 23 כיו"ר הליכוד, מבלי התנגדות של מפלגתו. יצויין שבחוקת הליכוד קיים סעיף המחייב עריכת בחירות לראשות המפלגה, אחרי פיזור הכנסת, אך בליכוד החליטו כבר בעת פיזור הכנסת ה-21, להכפיף את הסעיף הזה להחלטה כללית לאפשר לנתניהו להמשיך לכהן ללא התמודדות.

הפעם האחרונה שנערכה התמודדות על ראשות הליכוד, היתה מיד אחרי הבחירות לכנסת ה-19, בראשית שנת 2014. נתניהו ניצח כאשר המתמודדים מולו היו דני דנון ומשה פייגלין.

16:00

בנימין נתניהו כינס את ראשי גוש 55, פרט ליהדות התורה שהודיעו ש"אין לנו זמן לשטויות של נתניהו. כולם יודעים שאנחנו איתו". בכינוס הוא אמר: "אני מודה לחברי הגוש על הלכידות שהופגנה על ידיכם. אין לפסול איש. כל מי שתומך בישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית הוא שותף שלנו. אנחנו בתקופה קריטית. אנחנו בפריחה, מחלקת המדינה מכירה בהתנחלויות ויש חלון היסטורי. הזדמנות לקבוע את גבולות המדינה ולהחיל ריבונות על בקעת הירדן. מה שצריך עכשיו זו ממשלת אחדות למימוש ההזדמנויות ולהדוף את הסכנות".

הוא העביר גם "מסר לאויבינו" ואמר: "אנחנו אמנם בממשלת מעבר אבל בעת סכנה אנחנו מאוחדים. אל תתגרו בנו".

על דברי ליברמן אמר: "אני מודה לליברמן על פסילת הרעיון ההזוי של ממשלה עם מי שתומך בגרועים שבאויבינו. גנץ, כיצד שקלתם את זה?". הוא המשיך ואמר "המנדט עדיין אצל גנץ. בוא נשב יחד ונודיע עוד הערב על הקמת ממשלת אחדות". 

הוא פנה לגנץ ואמר: "בני, תשתחרר מהוטו של לפיד. מה הוא מהלך אימים עליך. תשתחרר ובוא לממשלת אחדות".

דרעי הגיב אף הוא לדברי ליברמן ואמר: "החתול צועק מיאו כשהוא צריך חלב. אביגדור צריך תשומת לב. מי שאשם שלא קמה ממשלת אחדות זה ליברמן בכישרון רב. עשה הכל שנתניהו וגנץ לא יוותרו אחד לשני כדי שחלילה וחס נתניהו לא יהיה ראש ממשלה. הוא וידא את זה עד הרגע האחרון. הוא הכניס לגנץ בראש את רעיון ממשלת המיעוט. ועכשיו הוא מזיל דמעות שלא קמה ממשלה".

נתניהו הגיב ואמר: "דרעי מוכיח בישיבות הקבינט את בקיאותו במודיעין, וכנראה שיש שלו מקורות מידע".

דרעי המשיך ואמר "נעניתי לקריאת הנשיא ואכנס בכל הכוח להקמת ממשלת אחדות על פי מתווה הנשיא".

איילת שקד: "ביבי אמר לי פעם שהפוליטיקה היא שדה מוקשים. ליברמן שם לנו כמה מוקשים אבל ניתן להתגבר עליהם, ביחד עם מחנה הימין כולו. צריך להימנע ממערכת בחירות שלישית שתהיה הפקרות פוליטית וחוסר אחריות.

נפתלי בנט מוותר על רשות הדיבור: "איילת דיברה בשמי". לאור ויתורו, הוא זוכה לחיבוק מדרעי.

סמוטריץ': "ליברמן איש מסוכן שצריך להקיא מהפוליטיקה אסור לשתף אותו יותר". בתגובה לדבריו, מיקי זוהר משתיק אותו ומבקש ש"יהיה יותר ממלכתי". נתניהו בתגובה לדבריו אומר: "אני מבקש לא לפסול איש. יש חילוקי דעות פוליטיים וזה בסדר. רוב העם רצה ממשלת אחדות זה מה שהעם רוצה. נכנסנו למערבולת כבר שנה ללא ממשלה. פלונטר שאנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו". דרעי, בתגובה, זעם על זוהר שניסה להשתיק את סמוטריץ': "ליברמן תקף 20 מהיושבים בו ואנחנו לא נגיב"? נתניהו השיב ואמר ש"צריך להיזהר בגבולות של סגנון הביקורת".

עוד אמר נתניהו ש"הצעתי לגנץ ולגבי אשכנזי רשימת פרויקטים ביטחוניים מוסכמת לכנסת. נעביר הוראת שעה שתאפשר למערכת הביטחון לקיים אותם. זה מוכיח שזה לא ספין, בטחון ישראל מוטל על הכף. הכוכבים התיישרו כרגע להחיל ריבונות על הבקעה, לא יקרה שוב. לכן הקריאה היא לא ספין אלא אמיתית. ננצח בבחירות אבל המדינה לא יכולה להרשות לעצמה עוד 7 חודשי בחירות". 

יהדות התורה בישיבת סיעה משלהם בעקבות דברי ליברמן. הם הודיעו ש"אין בזה צורך, כולם כבר יודעים שאנחנו ביחד - אין לנו זמן לשטויות ולהצגות של נתניהו".  מיקי זוהר אמר ש"הם ביקשו להבהיר שהם איתנו באופן מלא.

14:35

בתגובה לדברי ליברמן, הגיבו במפלגת יהדות התורה.

סגן שר הבריאות יעקב ליצמן אמר: "חשבנו שנוכל להגיע להסכמים ופשרות. טעינו. ליברמן פתח את קמפיין הבחירות האנטישמי שלו חסר התקדים נגד החרדים. לא נוכל לעבור על כך לסדר היום. מצפה לא רק מראש הממשלה, אלא מכל מנהיגי הסיעות מכל צד לגנות.

"בעבר הקרוב ליברמן שיתף פעולה, התחנף, והתחנן אלינו. התאפקנו ולא הגבנו על מה שדיבר עד כה, אבל אי אפשר להבליג יותר".

יו"ר ועדת הכספים משה גפני: "ליברמן כשל לחלוטין. הוביל את המדינה לשתי מערכות בחירות וכעת למערכת בחירות שלישית. עשה נזק שלא יתואר והוא לא יודע איך לצאת מזה והוא צריך לצאת מהמערכת הפוליטית. אנחנו לא זוכרים אנטישמיות כזו נגד עם ישראל. דיבורים שבמדינה אחרת היה הולך לכלא. האדמו"ר מסאטמר בכלל יוצא נגדנו. וכך גם הפלג הירושלמי שדיבר עליו - בעוד שליברמן עצמו נפגש עם מנהיג הפלג. 

"ליברמן התחנן שנלך איתו בירושלים ובמקומות אחרים. האיש הזה אנטישמי ממש. מה הוא רוצה מלימוד התורה והילדים החרדים. נבחן את הדברים ונראה מה נעשה, גם משפטית. האיש אסור לו להיות במערכת הפוליטית בישראל. של נעליך, מי אתה? אפס".

בנושא הרכבת הממשלה, אמר גפני ש"נעשה כל מאמץ למנוע בחירות ונדבר עם נתניהו ואחרים למנוע את האסון הכלכלי הזה למדינה". ליצמן הוסיף "שגנץ יפרד מהגוש שלו ותוקם בקלות ממשלה".

14:15

דבריו של ליברמן בפתח ישיבת הסיעה מבשרים ראשית שהשיחות בניסיון להקים ממשלת אחדות ימשכו גם בתקופת 21 הימים הבאים, שרק אחריהם אם לא תיכון ממשלה היא תפקע ויוכרז על בחירות (לראשונה בתולדות המדינה). ליברמן גם סגר סופית את אפשרות ממשלת המיעוט, אפשרות שלמעשה לא הייתה קיימת ונעשה בה שימוש רק ללחץ על נתניהו. הוא האשים את שני הצדדים, ובעיקר את גנץ שלדבריו ניסה במסלול מקביל לפתות את החרדים להיכנס לממשלה עמו.

המתקפה על הערבים הייתה שגרתית אבל זו על החרדים לא נשמעה מפיו בעבר. הוא הגדיר אותם אנטי ציונים ומסוכנים, לא רק את הסאטמרים אלא את כל המפלגות החרדיות. במה שמשמש כמעין גט כריתות לשיתוף-הפעולה שלו איתם מהעבר הקרוב.

משיחות עם המעורבים במגעים ביממה האחרונה עולה כי נתניהו לא הסכים לדרישות כחול לבן בנוגע לסוגיית החסינות, וכן לא להיפרד מגוש המפלגות מהימין, גם לא לתקופת ביניים. גנץ נסוג מחלק מההסכמות הקודמות בסוגיית הנבצרות, ככל הנראה בגלל התנגדות חלק מחבריו להנהגת כחול לבן, וכן מחלק מההסכמות בענייני דת ומדינה.

ועם זה, לדבריהם המגעים ימשכו ככל הנראה בשבוע הבא ואולי יהיה גם צעד נוסף של הנשיא ריבלין שיקדם את המשא-ומתן.

14:10

ח"כ מיקי זוהר הגיב לדברי ליברמן ואמר: "‏לצערנו הנאום של ליברמן מבשר לנו על בחירות שלישיות. ההשתלחות המוגזמת שלו בחרדים טורקת את הדלת לממשלת ימין. אם היה סיכוי לפשרה איתם, היום זה התרחק בגלל החלטתו לתקוף אותם באגרסיביות. בע"ה אגיש באופן מיידי הצעת חוק שתבטל את החופש ביום הבחירות כדי לחסוך למדינה 2 מיליארד שקל מיותרים".

13:20

בכינוס של ישראל ביתנו, אמר אביגדור ליברמן: "אדבר בשם האנשים השפויים על הגיון והגינות. אף שזה לא משתלם בפוליטיקה הישראלית. 

"הפכתי כל אבן להגעה לממשלת אחדות ליברלית. עשינו עבודה שקטה והשתדלתי לא להיגרר לשקרים שהופצו. גם הפיתויים ששמו בפנינו גדולים מאוד, ממלא מקום ראש הממשלה, רוטציה בשנה האחרונה ועוד. לא נראה שהמניה שלנו נופלת לפי הנוכחות התקשורתית, לא מוכרים עקרונות בשביל כסאות. הלכנו על שני דברים: אחדות וליברלית. זה היה קרוב. כל מה שהפריד היה בעיקר ויכוח אישי". 

ליברמן האשים את גנץ ונתניהו: "אחד לא רצה לקבל מתווה הנשיא, השני לא רצה להיפרד מהגוש. היו ממשלות אחדות בעבר. ב-67 מול אתגר בטחוני והשניה של שמיר ופרס מול אתגר כלכלי. כרגע יש את שני האתגרים הללו מולנו, גם כלכלי וגם בטחוני. נתוני הגירעון יחד עם הרקטות מעזה והמצב בסוריה מחייבים ממשלת אחדות.

"נתניהו משעבד את הליכוד לטובת המפלגות החרדיות. גם כחול לבן אשמים, בלי נכונות לקבל החלטות קשות ודרמטיות. נתניהו שמרח זמן ושמר על הגוש החרדי וגנץ שמעולם לא קיבל את מתווה הנשיא ושיחק משחק כפול עם הצעות מרחיקות לכת לחרדים. שניהם אשמים".

ליברמן אז צחק על חברי הכנסת הערבים והחרדים: "שיתוף-פעולה אמיתי בכנסת - חרדים וערבים. קואליציה אנטי ציונית המשחקת בין הגושים. אני מעריך את הנשיא אבל לא מקבל את הפניות שלו, הגיע הזמן להגיד את הדברים. המשותפת היא גיס חמישי והמפלגות החרדיות יותר ויותר אנטי ציוניות.

"ברור שלא נלך לקואליציה עם המשותפת, גם לא תמיכה מבחוץ. שמרנו על ערפל קרב מול נתניהו. כל המפלגות הציוניות צריכות להגיע לאמנה בנושא דת ומדינה. לא לתת מרחב תמרון לגורמים אחרים".

עוד אמר כי הוא "חסיד גדול של הבחירה הישירה, וצריך לעשות דיון משמעותי בעניין. כל מה שקורה מוביל לבחירות נוספות".

ליברמן הציע שינויי חקיקה, כגון הקמת ממשלת מומחים אם מי שניצח בבחירות הישירות לא מצליח להקים ממשלה, וזאת תוך חקיקת חוק בחירה ישירה. 

בתשובות לשאלות אמר ש"אין שום סיכוי לממשלה צרה. לא נצטרף לא לממשלה צרה ולא ממשלת מיעוט. יכולנו לקבל עוד הרבה תיקים הבטחות תקציבים ומשרות ולא קיבלנו. ממשלה שכזו לא תוכל לתפקד. שום קואליציה צרה שתקום לא תהיה מסוגלת להתמודד עם המהלכים הדרושים ורק תתמודד על הישרדותה. זה זמן פציעות, מקווה שנעשה עוד תיקונים שיאפשרו תוצאה יותר ברורה. למשל הבאת חובת הצבעה בבחירות הבאות".

באשר לימים הקרובים, אמר: "יכול להיות שמשהו עוד יקרה ב-21 הימים הבאים. רוצה לקוות ומניח שיעשו הערכות מצב ואולי כדאי לחסוך ולוותר על 21 הימים".

עוד אמר כי: "הגענו למצב שרק 22 אחוז מגילאי עבודה משלמים מיסים. 150 אלף תלמידי ישיבות שרק לומדים תורה. זה מבורך אבל שיעשו על חשבונם, לא צריך יותר מ-1,500 אברכים שתורתם אומנותם. זה לא לימודי ליבה, זה לימודי חליבה. מגדלים דור של מסכנים ונזקקים". 

בנוגע לחוק הגיוס ונישואים אזרחיים אמר ש"לא הצלחנו להגיע להסכמות". לאחר מכן הוסיף ש"אני לא יודע להסביר ל-5.5 אלף חיילים למה הם לא נחשבים יהודים. יש פה כדור שלג שחייבים לעצור. נכון שהייתה פגיעה בסטטוס קוו הדתי, גם לרעה, כלומר גיור של רבני ערים בוטל כגיור, והגיור של הרבנות הצבאית הוכפף לרבנות. המצב החמיר. ההנהגה החרדית הופכת לאנטי ציונית יותר ויותר".

ליברמן הבהיר לקראת סוף מסיבת העיתונאים את דבריו לגבי כחול לבן ואמר: "אני לא מומחה לכחול לבן, אבל בסופו של דבר לא שמעתי מגנץ שהוא מקבל את המתווה. שניהם אשמים באותה מידה, גנץ ונתניהו. ושניהם ניסו לדבר עם החרדים במסלול עוקף."

בנוגע לאפשרות של בחירות אמר ש"אנחנו ערוכים לבחירות. לשאלתנו. גם אני וגם הנשיא נמשיך לעשות מאמץ לאחדות ממשלה ליברלית. הבעיות הן אישיות ומנהיגותיות ועל זה צריך להתגבר".

לגבי גוש 55 אמר ש"הגוש לא במתווה. זה שהפלג הירושלמי המשתלח בחיילי צה"ל ופועלים נגד השלטון קיבל 2 מנדטים בעיריית ירושלים, זה חמור ומסוכן". 

12:25

ח"כ משה (בוגי) יעלון (כחול לבן) נפגש היום עם נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, לבקשת האחרון.

בסיום הפגישה אמר יעלון כי "הממשלה היחידה שבאה בחשבון מבחינתנו היא ממשלת אחדות לאומית בראשות בני גנץ המתבססת על כחול לבן והליכוד, במיוחד לאחר שהסתבר לנו במגעים עם הליכוד שפרשנותם ל'מתווה הנשיא' אינה מתקרבת לכוונתו, ושמה שמעניין את נתניהו זאת המלטותו מספסל הנאשמים".

עוד אמר יעלון כי "לא נאפשר לנתניהו, התוקע את מדינת ישראל לצורכי ההישרדות האישיים שלו ומתבצר עם 'בלוק החסינות', להמשיך ולהונות את אזרחי ישראל, כש'אחדות' בפיו - אך רק קומבינות הישרדות אישיות במעשיו. בחירות נוספות הן מחיר כבד למדינה. כחול לבן נבנתה כדי להחזיר את המדינה למסילה, ולא כדי לתת כתף למי שהביא אותה לשפל המנהיגותי הזה". 

10:35

ח"כ יאיר גולן מהמחנה הדמוקרטי הודיע, בניגוד לעמדת רוב חבריו לסיעה, כי לא ישב עם חברי הרשימה המשותפת בקואליציה. בראיון ב"כאן מורשת" אמר גולן, סגן הרמטכ"ל לשעבר, כי יש לו בעיה קשה לשבת עם חברי הכנסת הערבים באותה קואליציה. עם זאת, גולן לא פסל תמיכה שלהם מבחוץ בממשלה. לדבריו, יש לו ויכוח קשה מאוד עם חלק מהעמדות שמציגים חברי המשותפת. הוא קרא להם להפסיק לעסוק "באופן אובססיבי" בסכסוך עם הפלסטינים שיוצר אנטגוניזם בחברה הישראלית, ולהתמקד בבעיות הפנימיות של ערביי ישראל. הוא הגדיר את דברי הימין וראש הממשלה כלפי הציבור הערבי הסתה. 

10:10

יו"ר ש"ס אריה דרעי נותן גיבוי לנתניהו. דרעי צייץ הבוקר בטוויטר: "יאיר, די עם השקרים! הייתם מוכנים לתת לנו הכול ולחתום לנו על שמירת הסטטוס-קוו ככתבו וכלשונו כדי שנעזוב את נתניהו ונצטרף אליכם. הסיבה היחידה שאין ממשלת אחדות היא שאתה מונע מגנץ להסכים למתווה הנשיא ומתעקש שנתניהו יהיה שני ברוטציה". 

היום האחרון למנדט של בני גנץ: מה הסיכוי להקים ממשלה?

הספירה לאחור: כמה שעות נותרו לגנץ

9:50

בליכוד מגיבים הבוקר לטענות של בני גנץ ויאיר לפיד ומכינים מראש את השטח לקראת הנאום הצפוי של יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן בשעה 13:00 בכנסת, באשר למצב הפוליטי.

"ביום שבו מדינת ישראל נלחמת נגד כוחות הטרור באזורנו, אנו מקווים שאביגדור ליברמן לא ייתן את ידו לממשלת מיעוט שתלויה בתומכי טרור. גנץ דחה את מתווה הנשיא ואת התנאים שהציב ליברמן בסדר הרוטציה. גנץ אמר לראש הממשלה נתניהו בפגישתם כי בכוונתו להקים ממשלת מיעוט שנשענת על תומכי הטרור. גנץ ולפיד שיקרו במצח נחושה לבוחריהם כשאמרו 'לא ננהל משא-ומתן עם המפלגות הערביות, לא נעשה גוש חוסם איתן'. ראש הממשלה נתניהו צדק באזהרתו. ממשלת מיעוט כזאת היא סכנה למדינת ישראל בכל עת, ובוודאי בעת הזאת". 

בנוסף, נתניהו פרסם הודעה ולפיה "בני גנץ סרב לקבל את התנאי שהציב אביגדור ליברמן - קבלת מתווה הנשיא, לפיו אני כראש ממשלה מכהן אהיה ראשון ברוטציה על ראשות הממשלה. ליברמן אמר שילך עם הצד שלא יסרב. עכשיו נותר רק לראות אם אביגדור ליברמן יעמוד בהתחייבויותיו". 

כאמור, ב-13:00 אמור אביגדור ליברמן לכנס את סיעתו בכנסת ולמסור הצהרה. כזכור, זו שעת פקיעת האולטימטום שהציב לנתניהו ולגנץ. בישראל ביתנו שומרים על שתיקה באשר לכיוון ההצהרה ולהחלטת ליברמן. האפשרויות שלו הן חזרה לממשלת ימין, מהלך שיתקשה להסביר לאחר התנהלותו בשנה האחרונה, לרבות סירובו לממשלה כזו לאחר הבחירות באפריל. אפשרות שנייה היא תמיכה בממשלת מיעוט של גנץ, מהלך קשה אף יותר בשל הצורך להיעזר ברשימה המשותפת לממשלה כזו, אבל מן הסתם לפחות עד אז הוא ימשיך לנסות ולדחוף לממשלת אחדות עם קווי יסוד ליברלים.

9:40

ראשי מפלגת כחול לבן, חברי הכנסת בני גנץ ויאיר לפיד, פרסמו הבוקר הודעות התוקפות את ראש הממשלה בנימין נתניהו באופן אישי על הובלת המדינה למערכת בחירות שלישית. 

גנץ כתב בטוויטר: "הבוקר צריך לומר את האמת: בנימין נתניהו הוא סרבן אחדות ויעשה הכול כדי לדרדר אותנו לבחירות בפעם השלישית בתוך שנה. גם היום אני קורא לנתניהו: הכר בתוצאות הבחירות, אותן אתה והציבור מכירים היטב. ותר על בלוק החסינות ובוא למשא-ומתן ישיר לגיבוש קווי יסוד של שתי המפלגות הגדולות. אהיה מוכן לפשרות למען אזרחי ישראל ללא ויתור על עקרונות יסוד". 

לפיד כתב: "שיא חדש. אחרי שסירב לכל הצעה לאחדות ששמנו בפניו, ביבי אומר 'גנץ סירב'. אין לאיש הזה גבול. ליברמן יודע את האמת. ביבי צמוד לבלוק החרדי-משיחי. מוביל לבחירות בכל הכוח". 

במפלגת כחול לבן מכחישים הבוקר בכל תוקף כי דווקא יאיר לפיד הוא זה שמנע בשבועות האחרונים את כניסת כחול לבן לתוך ממשלה בראשותו של נתניהו, תוך שהמפלגה מסכימה לוותר על היותם הראשונים ברוטציה.

בתוך כך, גנץ התייחס הבוקר גם לתקיפה הישראלית בשטח סוריה ונתן לה גיבוי מלא: "צה"ל גבה הלילה מחיר מהגרורות האיראניות בסוריה. עלינו לשמור ולחזק את ההרתעה בכל החזיתות. גם בתקופה פוליטית מעורערת נגבה כל פעולה אחראית של הממשלה שתחזק את ביטחון אזרחי ישראל". 

9:30 

נשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין, הודיע כי יקיים היום (ד') מספר רב של פגישות פוליטיות לקראת השלב השלישי של הניסיונות להרכבת ממשלה, שלב 61 החתימות, שיחל היום בחצות: בשעה 09:45 ייפגש הנשיא עם ח"כ משה (בוגי) יעלון (כחול לבן); בשעה 11:45 - עם ח"כ אחמד טיבי ועם ח"כ איימן עודה (הרשימה המשותפת); בשעה 13:00 - עם סגן השר יעקב ליצמן ועם ח"כ משה גפני (יהדות התורה); בשעה 13:45 - עם השר נפתלי בנט ועם ח"כ איילת שקד (הימין החדש); בשעה 14:30 - עם השר אריה דרעי (ש"ס). 

 

19/11/19

21:20

הסתיימה פגישתו של נשיא המדינה עם צוות המשא-ומתן של הליכוד. הנשיא עודכן על-ידי אורחיו בתמונת המצב הפוליטית ושב והדגיש כי הוא סבור כי מדינת ישראל זקוקה לממשלת אחדות איתנה ורחבה ככל שניתן.

בנוסף ביקש הנשיא להביע מחאה חריפה כלפי הדברים הנשמעים בימים האחרונים כנגד חברי הכנסת הערבים והציבור הערבי. הנשיא סבור כי הקריאות הנשמעות מפעם לפעם על-ידי חברי הכנסת הערבים כלפי החברה הישראלית ובפרט כלפי חיילי צה"ל חמורות, מזעזעות ובלתי מתקבלות על הדעת וכי הוא אומר להם את הדברים ישירות ובפומבי.

עם זאת הבהיר הנשיא כי הוא מגנה בכל תוקף את הצגת כלל נבחרי הציבור הערביים כ"איום" קיומי על מדינת ישראל או כ"גיס חמישי". הנשיא אמר כי אנו החיים כריבונים בארצנו, במדינת ישראל היהודית והדמוקרטית, חייבים להבטיח שוויון זכויות ושיח מכבד וענייני מול אזרחי ישראל כולם.

בתוך כך הוסיף הנשיא כי פסילת ציבורים שלמים הפכה תופעה שאינה מדלגת על אף חלק באוכלוסייה והוסיף כי יש להעלות על נס את דבריו של חבר הכנסת גפני שדיבר היום בוועדת הכספים על השותפות רבת השנים עם חברי הכנסת הערבים. "האמירות שנשמעות כלפי הציבור הערבי והחרדי וכלפי נציגיהם בכנסת, חותרות תחת עצם הלגיטימיות של ציבורים אלה במדינת ישראל, מעמיקות את הקרע הקיים ממילא ואני דורש מכל מי שמדינת ישראל יקרה לליבו, להפסיק אחת ולתמיד עם אמירות מכוערות אלה. אסור להגיע למצב שתוצאות הבחירות יובילו לכך שקהילות נהדרות שהן בשר מבשרה של המדינה, יחושו שוב ושוב כי הלגיטימציה שלהן מחוללת", אמר הנשיא.

13:35

34 שעות לפני פקיעת המנדט שהוענק לח"כ בני גנץ להרכיב ממשלה, הודיעו נתניהו וגנץ כי יפגשו היום בשעה 22:00 בלילה, בלשכת ראש הממשלה בירושלים לפגישה אישית. הפגישה הזו תיערך אחרי שנתניהו יגיע בשעות הערב המוקדמות לבית הנשיא. בזירה הפוליטית מניחים שהפגישה האישית בין האישים הושגה באמצעות התיווך של ח"כ ליברמן, אשר עומד על הרכבת ממשלה בין כחול לבן לליכוד, בתוספת ישראל ביתנו. בימים האחרונים ניהל נתניהו קמפיין פומבי צעקני נגד הישענות כחול לבן על תמיכה חיצונית של הרשימה המשותפת וגרם לכך שזו לא תהיה יותר אופציה עבור גנץ.

10:15

ראש הממשלה נתניהו וח"כ אביגדור ליברמן סיימו את פגישתם בירושלים. בסיום הפגישה יצאה הודעה משותפת של שתי המפלגות - הליכוד וישראל ביתנו: "ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש הבוקר עם יו"ר ישראל ביתנו ח"כ אביגדור ליברמן במשרד ראש הממשלה בירושלים. הפגישה הייתה טובה ועניינית והשניים ימשיכו במאמצים להקמת ממשלת אחדות".

כלומר, בשלב זה, הפגישה הסתיימה לא בשורה. נתניהו מתוכנן להגיע בהמשך היום לגוש עציון וזאת בעקבות החלטת הממשל האמריקאי להכיר ביהודה ושמרון. הוא יתן במקום הצהרה ובה הכרת תודה לנשיא טראמפ ולמזכיר המדינה מייק פומפיאו. יתכן שנתניהו אף יענה למספר שאלות במקום ויתייחס למצב הפוליטי.

9:40

נשיא המדינה ראובן ריבלין קבע היום לוח זמנים לפגישות עם ראשי הסיעות בכנסת, במסגרת המגעים למען הרכבת ממשלה ומאמציו למנוע בחירות שלישיות. בשעה 13:45 יפגש הנשיא עם שר החינוך רפי פרץ העומד כיום בראש סיעה של 4 ח"כים (הבית היהודי והאיחוד הלאומי), בשעה 18:00 יפגש הנשיא עם יו"ר המחנה הדמוקרטי ניצן הורביץ, בשעה 19:15 יפגש הנשיא עם צוות המשא-ומתן הקואליציוני של הליכוד ובפגישה זו ישתתף גם ראש הממשלה נתניהו. הפגישות יהיו סגורות לתקשורת ויערכו בבית הנשיא.

9:20

38 שעות נותרו לח"כ בני גנץ להרכיב ממשלה, ומצב הדברים עבור המפלגה שקמה לפני פחות משנה נראה לא טוב. כחול לבן התרוממה בינואר 2019 בחיבור של יש עתיד של יאיר לפיד, ומפלגותיהם החדשות של ח"כ בני גנץ, חוסן לישראל, ושל שר הביטחון לשעבר משה יעלון, תל"ם. מטרת החיבור הזה, של 3 רמטכ"לים לשעבר ושר אוצר לשעבר, הייתה להזיז את ראש הממשלה נתניהו מכסאו על רקע החשדות הפליליים הכבדים נגדו.

בעוד שעון העצר של היועץ המשפטי לממשלה מתקתק בקצב איטי במיוחד, מפלגת כחול לבן עשתה היסטוריה כאשר בפעם הראשונה מזה 11 שנה הצליח גוף פוליטי לאיים על מעמד הבכורה של הליכוד, ועל מעמדו של נתניהו.

במהלך 27 הימים האחרונים ניסה גנץ, בין היתר, לשכנע חברי ליכוד לערוק, הוא ניסה לייצר גשרים עם ראשי הסיעות החרדיות, ואף שקל להציג ממשלה צרה, הנשענת על תמיכה מבחוץ של הרשימה המשותפת. אך אף אחד מן המהלכים לא צלח.

הבוקר, נפגשים - בפעם השלישית תוך כמה ימים - ח"כ אביגדור ליברמן וראש הממשלה נתניהו. בליכוד פירשו את הנכונות של ליברמן להתדיין עם נתניהו כאיתות באשר לחזרתו לתוך גוש הימין, אך הדבר מוטל בספק. ליברמן לא יסכים לשבת עם ראשי המפלגות החרדיות כאשר הם עומדים של שמירת הסטטוס-קוו בנושא דת ומדינה וממשיכים להתנגד לחוק הגיוס.

עוד כתבות

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

בנימין נתניהו ואריה דרעי / צילום: עמוס בן גרשום, לע''מ

דרעי: "בג"ץ מתעמר בלומדי התורה, אות קין", גנץ: "בג"ץ פסק את המובן מאליו" | התגובות הפוליטיות על צו הביניים

הפוליטיקאים הגיבו על החלטת בג"ץ שקיבל את עמדת היועמ"שית ● גולדקנופף: "אות קלון וביזיון, ניאבק בכל דרך על זכותו של כל יהודי ללמוד תורה ולא נתפשר" ● דרעי: "מבין את הלוחמים שלא רוצים לשרת עכשיו בצבא" ● גנץ: "הגיעה העת שהממשלה תעשה את המובן מאליו"

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

מערכת ReDrone של אלביט / צילום: אלביט מערכות

הנקמה של פוטין בהודו, ומערכת יירוט הרחפנים החדשה של אלביט

אלביט הציגה ללקוחות אירופאיים את מערכת היירוט המתקדמת שלה, אלג'יריה מצאה מענה בסין מול עוצמת המל"טים מתוצרת ישראל, ארה"ב שמה את מבטחה בלייזר, והנקמה של פוטין בראש ממשלת הודו • השבוע בתעשיות הביטחוניות

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר, ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם