גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

טהראן מנסה לשכך את מהומות הדלק: מחלקת מענקי מזומנים לעניים ומארגנת הפגנות בעד המשטר

הממשלה העלתה את הסבסוד החודשי במזומן ב-13 דולר לנפש בחודש ל-60 מיליון איש מהמעמד הנמוך והבינוני ● לפחות 106 מפגינים נהרגו במהומות

מפגינים בטהרן על העלאת מחירי הדלק / צילום: רויטרס
מפגינים בטהרן על העלאת מחירי הדלק / צילום: רויטרס

טהראן פועלת לשכך את המהומות האלימות שפרצו במדינה בעקבות ייקור הדלק על ידי חלוקת מענקי מזומנים לעניים וארגון של הפגנות בעד המשטר, במאמץ לגייס תמיכה במדיניות שנועדה לחזק את הכלכלה שנפגעה מהעיצומים הבינלאומיים.

האמצעים החדים באים על רקע דיווחים על עליית מניין ההרוגים ויותר מעצרים של מפגינים בטהראן ובערים נוספות, שם המפגינים הציתו והרסו בנקים, תחנות דלק ובסיסי אבטחה.

המהלכים החדשים מראים שטהראן מתקשה לרסן את התרעומת החזקה של הציבור כאשר היא מנסה לאזן את תקציביה. הממשלה מתקשה להעלות את רמת החיים כאשר כלכלתה הנשענת על נפט מצויה תחת לחץ העיצומים של ארה"ב.

כדי לרכך את המכה מעליית מחירי הבנזין, הממשלה העלתה את הסבסוד החודשי במזומן ל-60 מיליון איש מהמעמד הנמוך והבינוני ב-13 דולר לנפש לפחות בחודש, לפי סוכנות הידיעות הרשמית של הרפובליקה המוסלמית. על האמצעי הזה הוחלט עוד לפני ייקור הדלק, אך הוא יושם בעקבות המחאות.

אבל הציבור מאבד את סבלנותו, וחלקו רואה בייקור הדלק תירוץ למחאות חדשות נגד המשטר.

"אנשים כועסים", אמר פקיד נפט רשמי לשעבר שהיה מעורב בגיבוש מדיניות הממשלה לצמצום סבסוד הבנזין. "בעוד יומיים זה יכול להיות משהו אחר".

מחשש שייקור הדלק יצית אינפלציה, הממשלה גייסה מפקחים למעקב אחרי עליות מחירים ללא פיקוח של מזון וסחורות נוספות.

משמרות המהפכה, הכוח הצבאי-למחצה העיקרי במדינה, הודיע שתשתיות ציבוריות ופרטיות - כולל בנקים, תחנות דלק ובסיסי אבטחה - הוצתו ונהרסו מאז פרוץ המחאה בסוף השבוע האחרון. אתמול איימו המשמרות לפעול בכוח נגד המתפרעים.

לפי אמנסטי אינטרנשיונל נהרגו לפחות 106 מפגינים ב-21 ערים במהומות. הממשלה לא פרסמה נתונים משלה.

דובר נציגות איראן במטה האו"ם בניו יורק מסר ש"כל נתון הרוגים שלא אושר על ידי הממשלה הוא ספקולטיבי ולא אמין". לדבריו, לאיראנים מותר "להשתמש באופן חופשי בזכותם למחות באווירה שקטה".

אבל המחאה מלווה באלימות שלא נראתה במקרים הקודמים.

גופי חדשות פרו-ממשלתיים דיווחו שגם אנשי ביטחון נהרגו במהומות. סוכנות הידיעות השמרנית פארס דיווחה שמפגינים חמושים הרגו קצין משטרה בחוזסטן, אזור דובר ערבית במערב המדינה. לפי משמרות המהפכה, מפגינים דקרו למוות שלושה חברים בכוח האבטחה הצבאי-מלחצה באסיג' ממערב לטהראן.

"גם הידידים וגם האויבים יודעים שהדפנו את האויב במלחמה הצבאית, הפוליטית והביטחונית", אמר אמש המנהיג העליון עלי חמינאי, והוסיף: "הדפנו בהחלטיות את האויב גם במלחמה הכלכלית".

אתמול אמר מפקד המשטרה בטהראן, קפיטן עלי רחימי, שמספר גדול של מפגינים בטהראן נעצר, וכי המשטר תמשיך לבצע מעצרים, לפי סוכנויות ידיעות באיראן. גולאם חוסיין אסמעילי, דובר מערכת המשפט, טען שכמה מהעצורים הם חברי ארגונים שפועלים מחו"ל כדי להפיל את המשטר.

בעשור האחרון היו גלים של הפגנות נגד המשטר. האיראנים יצאו לרחובות ב-2009 אחרי הבחירה מחדש השנויה במחלוקת של הנשיא דאז מחמוד אחמדינג'אד, ואחר כך במחאה על קשיים כלכליים. המשטר הגיב בניסיון לאזן בין דיכוי משטרתי ואמצעים לריכוך הקשיים.

"הביטחון שבו הגיבה הממשלה לתסיסה מראה שהיא ליטשה את טכניקות ניהול המחאות שלה", אמר סנאם וקיל, עמית מחקר במכון המלכותי לעניינים בינלאומיים בלונדון. הוא התייחס לפריסה המאסיבית של כוחות ביטחון ולסגירה הזמנית של תקשורת אינטרנט.

אתמול נראה היה שהמהומות שוככות, אך וקיל הזהיר שהן עשויות לחזור, מפני ש"הממשלה אינה מטפלת בתלונות על רקע משותף ורחב מאוד".

המהומות באיראן הן חלק מגל של זעם ציבורי שפוקד את המזרח התיכון מצפון אפריקה דרך לבנון עד עיראק. איראן השקיעה כספים רבים בשתי המדינות האחרונות, והקשיים הכלכליים בהן יצרו סנטימנט אנטי-איראני.

באיראן, הרשויות מתמודדות על המחאה גם באמצעות הפגנות נגד פרו-ממשלתיות. סוכנויות הידיעות הרשמיות הראו המוני מפגינים בעד המשטר צועדים בטבריז ובערים נוספות בצפון מערב המדינה.

משלוחי הנפט הגולמי של איראן, מקור ההכנסה הגדול ביותר שלה, קרסו בגלל עיצומי ארה"ב, ואילצו את הממשלה לחפש מקורות הכנסה אחרים.

טהראן הגנה על קיצוץ סבסוד הדלק. פקידים אומרים שהוא יפגע במבריחים שמנצלים את המוצרים הזולים שנמכרים באיראן כדי למכור אותם במדינות השכנות. העלאת המחיר תגדיל גם את כמות הדלק שזמין ליצוא לגיטימי, אמר דובר ממשלתי.

אבל צמצום הסבסוד הוביל לעלייה של 50% במחיר הבנזין ולקיצוב המכירה לנהגים, לפי קבוצת אירואסיה, גוף מחקר לסיכונים פוליטיים. לפי הנרי רום, אנליסט של החברה הזו, הייקור והקיצוב של הדלק יציתו מחאה מוגבלת בטוח הקצר, אך גם ימקמו את הכלכלה על בסיס יציב יותר לקראת עוד שנה של עיצומים אמריקאיים קשים. 

עוד כתבות

טים קוק וסונדר פיצ'אי / צילום: Associated Press

"בלוקבסטר דיל": הדיווח שמקפיץ את מניית גוגל ב-5% במסחר המוקדם

מערכת ה-AI של גוגל עשויה להגיע למכשירי אפל כבר השנה, אם שיתוף הפעולה המתקיים בין החברות יושלם ● הדיווח על שיחות שיתוף הפעולה נחשף בבלומברג ומקפיץ את מניית אלפאבית בכ-5% במסחר המוקדם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: מיכל רז חיימוביץ', shutterstock

אלו חברות התעופה שהודיעו רשמית על חזרה לישראל. מה הן מציעות?

דלתא ואיזיג'ט הכריזו בשבוע שעבר על חידוש הטיסות לנתב"ג, והן מצטרפות לשורת חברות תעופה נוספות שיחדשו בקרוב את הטיסות ● למרות העלייה בהיצע הטיסות, המחירים נותרו גבוהים, ורוב החברות לא מציעות מבצעים משמעותיים ● מתי כל אחת צפויה לחזור לארץ, ומה כלול במחיר?

יניב פרטוש (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

יניב פרטוש מונה למנכ"ל משותף בסוכנות הדיגיטל ארלו של ראובני־פרידן

פרטוש יכהן בתפקיד במקביל לניב חורש, מבעלי הקבוצה, שביצע את התפקיד עד כה לבדו ● במקביל למהלך בוצעה שורה של מינויים נוספים בסוכנות

ערן וולף. פרש מתפקיד מנכ''ל מימון ישיר אחרי 18 שנה / צילום: גבע טלמור

בגלל הריבית והמלחמה: ההפרשות להפסדי אשראי של מימון ישיר הוכפלו

חברת המימון לרכב הגדולה בישראל הפרישה אשתקד כמעט רבע מיליארד שקל להפסדי אשראי, בעיקר בגלל השפעות הריבית הגבוהה ● ברבעון הרביעי גרמה המלחמה להחרפת קשיי הלווים והגבייה, והרווח כמעט נעלם

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock, MagioreStock

נעילה חיובית בת"א; תמר פטרוליום זינקה ב-18%, נכסים ובניין ב-8%

מדד ת"א 35 עלה ב-1.1% ● הפסקת הפעילות של אסדת תמר למשך 37 ימים פגעה ברווחי ישראמקו ● ווישור תמזג את ווישור ביטוח לתוך איילון ● בלידר שוקי הון צופים אינפלציה ברמה של 3.2% ומעדיפים אפיקים צמודים בשוק המקומי ● מיטב: יוון, איטליה ומדינות במזרח אירופה עשויות להיות יעד לפיזור השקעות מהמדדים היקרים בארה"ב

הציבור מעדיף נזילות על ריבית / צילום: Shutterstock

הציבור מעדיף נזילות על ריבית: המלחמה עצרה את העברת הכספים לפיקדונות

הרבעון האחרון של 2023, בו פרצה המלחמה, סימן שינוי מגמה ביתרת העו"ש של הישראלים: מצניחה חדה מתמשכת, היא זינקה ב־43 מיליארד שקל ● בין הסיבות: העדפה לכסף נזיל בסביבת אי־ודאות, קיטון בהוצאות וגיוס מילואים מסיבי ● וגם: מה עשתה המלחמה למינוס שלנו?

שיאן השכר בתקשורת נמצא במגזין אוטו / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

2.7 מיליון שקל בשנה: זה כנראה איש התקשורת הכי עשיר בישראל

טל חמו, מנכ"ל מגזין הרכב "אוטו", מחזיק ב-20% ממניות מהמגזין שבשליטת מימון ישיר ● עפ"י תנאי העסקתו הוא זכאי, בין היתר, למענק חתימה של מיליון שקל ולמענק התמדה בסכום כפול ● המגזין הרוויח אשתקד 2.4 מיליון שקל

רכב חשמלי בטעינה. עיוותי מס הופכים אותו לפחות משתלם / צילום: Shutterstock

זכאים לרכב מהעבודה? הבחירה בדגם חשמלי פחות משתלמת בגלל עיוות מס

מס שווי השימוש העתיק, שמכניס למדינה 5 מיליארד שקל בשנה, לא מותאם לעידן הרכב החשמלי: מציע "הטבה" שנשחקת במהירות ומספק מוטיבציה שלילית לעבור לרכב חסכוני וירוק ● בציי הרכב ממשיכים להעדיף רכבי בנזין מזהמים, אבל נראה שהאוצר מעדיף זאת כך

אמנון שעשוע, מייסד ומנכ''ל מובילאיי / צילום: מובילאיי

מובילאיי סוגרת יחידה ומפטרת 130 עובדים, מתוכם כ-90 בישראל

חברת הטכנולוגיה לרכב מובילאיי סוגרת את יחידת ה-After Market ומפטרת כ-3.5% ממצבת העובדים בחברה ● אמנון שעשוע, מנכ"ל החברה: "המשך פעילות היחידה כבר אינו כדאי"

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה שמשגעת את העולם עומדת לקנות אותם בעסקת ענק: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא, ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● "לעובדים היה קשה לתפקד דווקא כשהבינה המלאכותית התפוצצה"

האוניברסיטה העברית בירושלים / צילום: Shutterstock

האוניברסיטה העברית: הפרופסורית מכחישת הטבח לא תשוב ללמד אם לא תחזור בה

דיקן ביה"ס לעבודה סוציאלית באוניברסיטה הודיע כי פרופ' נדירה שלהוב-קיבורקיאן, שהכחישה את אירועי ה־7 באוקטובר, תפסיק ללמד בו לצמיתות אם לא תחזור בה מדבריה ● בהודעה נכתב: "חופש הביטוי איננו מקנה זכות להיות מעורב בהוראה ובחינוך של מקצוע שלערכיו אדם מתכחש"

מימין: אלי פסח, ד''ר להבית אקרמן וטוני כהן / צילום: אוראל עזרא

רשת מכבי אסתטיקה משנה מודל פעילות ומקימה רשת שותפים בפריסה ארצית

במסגרת המהלך תעניק הרשת שירותים אסתטיים באמצעות מרכזים רפואיים, מרפאות וקליניקות פרטיות, במקביל למודל הקודם במסגרתו השירותים הוענקו בחמשת המרכזים הרפואיים של הקופה

צילומים: AP - Ng Han Guan, Jeff Dean, Alexander Zemlianichenko, עיצוב: טלי בוגדנובסקי

קלקולים כלכליים: הסיכונים המרכזיים שמאיימים על הפריחה בשוקי המניות

דווקא כשמדדי מניות בעולם נמצאים בשיאי כל הזמנים, חשוב להתייחס לסיכונים שעלולים להעיב על השווקים ● הסיכונים המיידיים הם התחדשות האינפלציה במדינות רבות או לחלופין האטה כלכלית, ומתיחויות גאו-פוליטיות שיסלימו למלחמות ● כתבה שנייה מתוך שתיים

ולדימיר פוטין בנאום לאחר הבחירות ברוסיה. נבחר ל-6 שנים נוספות / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

פוטין נבחר לנשיא בפעם החמישית. מה צפוי עכשיו לרוסיה?

בעוד שהניצחון של ולדימיר פוטין בבחירות לנשיאות רוסיה לא מפתיע, היקף הניצחון שלו - עם כ-88% מהקולות - עלול לתת לגיטימציה למורשת ולמלחמה התוקפנית שלו ● הקדנציה החמישית בתפקיד תתמקד ככל הנראה במלחמה באוקראינה - ובלוודא שהרוסים ימשיכו לתמוך בה

עמית הלוי, הליכוד / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

האם חוק הגיוס של יאיר לפיד לא עמד במבחן בג"ץ?

ח"כ עמית הלוי טען כי גם חוק הגיוס של יאיר לפיד לא עבר את מבחן בג"ץ, אבל הוא לא קיבל הזדמנות ● המשרוקית של גלובס

המדינה שמצטרפת לציר הרשע של חמאס, רוסיה ואיראן

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: הסיבה לכך שאיחוד האמירויות מובילה השקעת ענק במצרים, דרום אפריקה משקיעה מיליוני דולרים ביצירת קשר עם חמאס ומסתבכת בארה"ב, והאלימות לא עוזרת לקרב את הפלסטינים למדינה ● כותרות העיתונים בעולם 

ג׳נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה / צילום: Reuters, Walid Berrazeg

האירוע שכל התעשייה חיכתה לו: אנבידיה מציגה את הדור הבא של הבינה המלאכותית

הכנס השנתי של החברה הלוהטת בעולם התקיים בסן חוזה וסיפק שורה של בשורות מרכזיות ● מהדור הבא של שבבי הבינה המלאכותית, דרך שיתוף-פעולה עם אפל ועד לחידושים בענף הרכב ● כל הפרטים מהאירוע השנתי של אנבידיה

רינת אשכנזי, הכלכלנית הראשית, הפניקס בית השקעות / צילום: טומי הרפז

הכלכלנית הבכירה שלא חוששת להשקיע "גם במקומות אקזוטיים כמו הודו ויפן"

רינת אשכנזי מהפניקס בית השקעות טוענת כי המניות בת"א דווקא הציגו תשואה סבירה בשנה האחרונה, וכי ההשוואה למדדי וול סטריט עושה להן עוול ● היא סבורה כי סוכנויות הדירוג יופתעו לטובה מהכלכלה המקומית, ממליצה לפזר את ההשקעות ומאמינה בבנקים, בחברות ביטוח וברשתות מזון

צילום מסך מהקמפיין / צילום: HIT מכון טכנולוגי

קמפיין הרדיו הדיגיטלי הראשון בארץ שיצרה בינה מלאכותית עלה לאוויר

המכון הטכנולוגי חולון עלה בספוטיפיי עם עשרות תשדירים במגוון סגנונות שנוצרו רק ע"י כלי AI - מהכתיבה, דרך ההלחנה ועד ההפקה והביצוע ● האם מדובר בתחליף למוזיקאים ולמפיקים?

רני צים / צילום: איל יצהר

רני צים רותם את הקופה של פסגות לאקזיט אישי של רבע מיליארד שקל

צים מעוניין כי בית ההשקעות ינצל את המזומנים שנותרו בקופתו, לאחר מכירת מרבית הפעילויות שלו לבתי השקעות שונים, לרכישת מניותיו האישיות בחברת הקניונים שלו תמורת 250 מיליון שקל