גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המנדט של גנץ נגמר וישראל נקלעה למצב תקדימי: מה צפוי לקרות ב-21 הימים הבאים?

הודעתו של אביגדור ליברמן כי מפלגתו לא תצטרף לאף אחד מהגושים, מובילה את ישראל לראשונה למצב שבו אף מועמד לא הצליח להקים ממשלה בתום 28 ימים שקיבל מהנשיא • האם יש דרך להימנע מבחירות שלישיות?

בני גנץ ובנימין נתניהו בפגישה עם הנשיא ראובן ריבלין / צילום: חיים צח, לע"מ
בני גנץ ובנימין נתניהו בפגישה עם הנשיא ראובן ריבלין / צילום: חיים צח, לע"מ

21 הימים הקרובים, החל מחצות הלילה (ד'), יהיו פרק פוליטי-היסטורי חדש בתולדות מדינת ישראל. מעולם, בכל 71 שנות קיומה, לא התדרדרה הזירה הפוליטית הישראלית למצב הסבוך, שבו כל המועמדים לראשות ממשלה, כושלים בהקמתה. הסיטואציה הבלתי מוכרת לשחקנים הפוליטים, מטיחה זה בזה את הצדדים כולם - מפלגות, חברי כנסת, שרים, כאשר גם נשיא המדינה ראובן ריבלין, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין והיועץ המשפטי של הכנסת עו"ד איל ינון, נמצאים בתוך הקלחת.

אף אחד לא הצליח לפתור את הסבך הפוליטי, העדר תמיכה מינימלית של 61 ח"כים לכל אחד מן הצדדים, וכך במקום הקמת ממשלה באמצעות רוב רגיל בכנסת, החל ממחר יצטרכו 61 ח"כים לחתום אישית למועמד כלשהו שהם מבקשים ממנו להקים ממשלה.

היום בלילה, עם פקיעת המנדט להרכבת הממשלה על ידי ח"כ בני גנץ, יפרסם עו"ד ינון מסמך הנחיות להתנהלות הכנסת ב-21 הימים הבאים. ינון פועל כאן בפרשנותו לחוק יסוד הממשלה, מבלי שיש ניסיון היסטורי למצב שכזה, ואף ללא כל תקדימים מנחים בפסיקת בתי המשפט. "גלובס" מנתח את המשמעויות וההביטים השונים של המצב.

מה השלב הבא?

סעיף 10 לחוק יסוד הממשלה מוציא את סמכות הטלת הרכבת הממשלה מידי נשיא המדינה ומעביר אותה ליו"ר הכנסת. לשם כך על הנשיא ריבלין להודיע ליו"ר הכנסת אדלשטיין שהוא אינו רואה אפשרות להגיע להרכבת ממשלה כיוון שאף אחד מן המועמדים לא הצליח לבצע זאת תוך 28 ימים.

בסעיף מצוין שרוב חברי הכנסת, כלומר 61, רשאים לבקש - בכתב - להטיל את התפקיד על ח"כ פלוני אשר הסכים לכך בכתב וזאת תוך 21 ימים.

כלומר, החל מן ה-21 בנובמבר ועד ה-12 בדצמבר, יכולים 61 חברי כנסת לאסוף חתימות ולהציע שם של מועמד חדש. המועמד יכול להיות בנימין נתניהו, או בני גנץ, או כל אחד מבין שאר 118 חברי הכנסת.

נתניהו וידא בחודשים האחרונים שכל חברי בלוק 55, ובעיקר מן המפלגה שלו, הליכוד - ימליצו אך ורק עליו. הוא הביע את חששו מספר פעמים בעבר, שחברי מפלגתו יעלו על דעתם לקדם את ח"כ גדעון סער או את אדלשטיין למעמד של זה שיקבל את מלאכת הרכבת הממשלה בשלב ג', אולם אופציות אלה לא נמצאות על הפרק, ככל שידוע כעת.

מה משמעות המילה "רשאים"?

יש להניח שחברי הכנסת אינם חייבים לבצע מטלה זו אם כי יתכן וע"ד ינון יתייחס למונח "רשאים" כהוראה בחוק המטילה חובה ציבורית על חברי הכנסת, כמעין סעיף המתמרץ אותם לפעול כדי למנוע פיזור הכנסת ה-21.

במצב הפוליטי אליו הגענו, אין לנתניהו ולגנץ 61 חותמים, ולכן נדמה שבמהלך 21 הימים הבאים תתקשה הכנסת לפתור את המצב.

האם 61 החותמים למועמד חייבים להיכנס לתוך הממשלה?

התשובה לכך היא חד משמעית לא. אותם 61 חברי הכנסת אשר חותמים בח"כ פלוני לא חייבים לשבת איתו בממשלה. ההחלטה להצטרף לקואליציה היא פרי משא-ומתן פוליטי, והחוק מקנה למועמד הבא, 14 יום בלבד להקים ממשלה.

לפיכך, אנחנו עשויים להיות עדים לסיטואציה פוליטית מוזרה, שבה למשל, ח"כ אביגדור ליברמן מודיע שיחתום לנתניהו על האפשרות להקים ממשלה, אולם יודיע שאינו נכנס לממשלה אם נתניהו לא יקבל את דרישותיו בהיבטי דת ומדינה, חוק גיוס, גיור וחוקי השבת.

תזכורת: במרץ 2015 המליץ ליברמן על נתניהו להרכבת הממשלה, אך לא נכנס לקואליציה בשנתה הראשונה וכך נתניהו נאלץ להקים ממשלה של 61 ח"כים. באפריל 2019 חזר ליברמן על אותה הפעולה. הוא המליץ על נתניהו להרכבת הממשלה, אך סירב להצטרף כיוון שהמשא-ומתן הקואליציוני לא התקדם לשביעות רצונו וכך נתניהו נשאר עם תמיכה של 60 ח"כים בלבד וללא ממשלה. בספטמבר 2019, החליט ליברמן שלא להמליץ על נתניהו כלל, וגוש ה-55 לא התקדם כלל לעבר הקמת ממשלה.

מה קורה אם אין מועמד עם 61 חתימות או עם המועמד הפלוני לא מצליח להרכיב ממשלה?

ב-12 בדצמבר יודיעו על בחירות שיערכו תוך 90. במקרה זה, שאלת התאריך מעלה תהיות שכן יום ג', ה-10 במרץ, נופל בדיוק על חג פורים וזהו תאריך בעייתי לקיום מערכת בחירות. חוק יסוד הממשלה ניתן לשינוי ברוב של 61 ח"כים ויתכן שלא יהיה מוצא אלא לשנות את החוק, כך שתאריך הבחירות המיוחדות השלישיות תוך שנה אחת, ישונו בהסכמת חברי הכנסת. 

במערכת הפוליטית כבר רגילים להפתעות

הפלת ממשלה באי אמון: הפעם הראשונה שבה נפלה ממשלה בהצבעת אי אמון התרחשה ב-1990, בתקופת ממשלה האחדות. מפלגת העבודה בהובלת שמעון פרס שהייתה חברה בקואליציה הצביעה יחד עם ש"ס להפלת ממשלת שמיר. ההצעה התקבלה ברוב של 60 ח"כ מול 55. 

שינוי שיטת הבחירה: שיטת ההצבעה שאנחנו מכירים היום, בפתק אחד בלבד, היא שיטת הבחירות שהונהגה כמעט בכל מערכות הבחירות שנערכו בישראל מאז הקמתה. ב-1992 קיבלה הכנסת את חוק הבחירה הישרה, שקובע שההצבעה תיערך בשני פתקים נפרדים: אחד למפלגה והשני למועמד לראשות הממשלה. שיטה זו יושמה לראשונה בבחירות 96 ובוטלה ב-2003.

חוק ההסדרים: ממשלת האחדות של שמעון פרס ויצחק שמיר נאלצה להתמודד עם משבר כלכלי קשה. כדי להתמודד איתו חוקק "חוק ההסדרים", שכורך יחד מספר גדול של צעדים שמצביעים עליהם כמקשה אחת. החוק שנולד כמענה למצב החירום של שנות ה-80 נשאר עד היום, והביקורת עליו היא בכך שהוא לא מאפשר דיון מהותי ולא מאפשר לכנסת לפקח כראוי על עבודת הממשלה.

ממשלת האחדות הראשונה: ממשלת אחדות היא כזו שמתבססת על קואליציה​ רחבה מאוד, שחברים בה גם נציגי סיעות יריבות. הממשלה ה-13 בראשות לוי אשכול ממפלגת העבודה הייתה ממשלת האחדות הראשונה, כשאשכול צירף לקואליציה שלו את הסיעות רפ"י וגח"ל. ממשלת האחדות המפורסמת ביותר היא זו של פרס ושמיר בשנות ה-80, אך היו עוד מספר מקרים שבהם קמו ממשלות שעונות על ההגדרה של ממשלת אחדות.

עוד כתבות

מחנה פליטים ברפיח, רצועת עזה / צילום: ap, Fatima Shbair

מקור ביטחוני: צה"ל מוכן מיד להתחיל במבצע ברפיח

שר הביטחון גלנט: מחצית ממפקדי חיזבאללה בדרום לבנון חוסלו, החצי השני מתחבא ● פגיעה ישירה בשני בתים באביבים, קרוואן אחד נשרף - אין נפגעים בגוף ● בלבנון דיווחו על עשרות מטרות שהותקפו בבת אחת בדרום המדינה ● צה"ל: סוכל פיגוע ליד חברון, מחבלת חוסלה אחרי שהסתערה עם סכין לעבר כוח ● עדכונים שוטפים

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם  ד''ר עדית זכאי–אור / צילום: באדיבות ראוניברסיטת ייכמן

"חתרתי בים בזמן שהבנים שלי בחזית. לא צריך להתבייש במקומות שטוב לנו"

שיחה עם ד"ר עדית זכאי–אור, מנכ"לית מרכז מיטיב לפסיכולוגיה חיובית באוניברסיטת רייכמן ● על איך עצב ושמחה יכולים להשתלב זה בזה, כיצד להחזיק תקווה בזמן משבר והקשר בין חשיבה חיובית לתקיפה האיראנית • האזינו 

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

תערוכת הרכב בבייג'ינג, לפני שנתיים / צילום: ap, Andy Wong

החל מ-170 אלף שקל: הרכבים שיוצגו השבוע על הבמה החשובה בעולם ובקרוב יגיעו לישראל

כלי רכב חדשים יוצגו על בימת התערוכה הבין־לאומית מהחשובות בעולם שנפתחת השבוע בבייג'ינג, ואמורים לבסס החל מהשנה את אחיזתה של סין בשוק הרכב האירופי והישראלי ● בדקנו מי עשויים להגיע לישראל כבר בעתיד הנראה לעין

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לאישור תובענה ייצוגית, נטען כי האחים יוסי ושלומי אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק לבעלי המניות מהציבור בסכום הנע בין 146-232 מיליון שקל

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

פתיחה מעורבת בוול סטריט; טסלה מזנקת בכ-13%

מדד הנג סנג עלה ב-2% ● בנק פיקטה: "שוק המניות בארה"ב תלוי ברווחי החברות הגדולות" ● יו"ר UBS: "הבנק אינו גדול מכדי ליפול" ● טסלה פספסה את התחזיות, אך המניה זינקה במסחר המאוחר; תאיץ השקת דגמים מוזלים • דריכות בשוק לקראת דוחות מטא לאחר הנעילה בוול סטריט • בנק אוף אמריקה ממליץ על שתיים מ"שבע המופלאות"

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק, טכנולוגיה והון סיכון במשרד עורכי הדין פישר (FBC) / צילום: יונתן בלום

עורך הדין שהכניס את התחום הלוהט לפירמות ענק בישראל

אורי ציחור, ראש תחום בלוקצ'יין במחלקת הייטק והון סיכון במשרד פישר, מלווה חברות קריפטו בעסקאות והנפקות ומסייע להן להכניס מטבעות דיגיטליים לבנקים ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס  

חופית באטה, חוקרת בינה מלאכותית ב-AI21 / צילום: יונתן בלום

היא התגייסה ליחידת מודיעין, צוללת עם כרישים ועובדת בתחום הכי חם בעולם

היא שובצה במודיעין אך התעקשה להתגייס לקרבי, שימשה אלגוריתמאית במובילאיי ויש לה תואר במתמטיקה ● כיום חופית באטה היא חוקרת ב-AI21 Labs, שנתמכת בידי ענקיות הטכנולוגיה ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

מייסדי קרן פיקצ'ר קפיטל מימין לשמאל: ראקש לונקאר, דן אמיגה, מיקי בודאי ומייק פיי./ צילומים: עמרי אראל, קייט רני, MKJ photography, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המהלך שהפתיע את ענף הסייבר: מנכ"ל איילנד ינהל במקביל גם קרן השקעות

מייק פיי, מנכ"ל איילנד, הספקית הגדולה ביותר של פתרונות סייבר לתחום הדפדפנים, מצטרף כשותף מנהל בקרן ההון סיכון פיקצ'ר קפיטל ● המהלך עשוי ליצור, לכאורה, ניגוד עניינים בין עסקאות השקעה או שותפות בתוך איילנד לבין עסקאות שתערוך הקרן ● "אני מכבד ומקיים את חובות הנאמנות שלי כמנכ"ל איילנד", אומר פיי

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש