גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

המנדט של גנץ נגמר וישראל נקלעה למצב תקדימי: מה צפוי לקרות ב-21 הימים הבאים?

הודעתו של אביגדור ליברמן כי מפלגתו לא תצטרף לאף אחד מהגושים, מובילה את ישראל לראשונה למצב שבו אף מועמד לא הצליח להקים ממשלה בתום 28 ימים שקיבל מהנשיא • האם יש דרך להימנע מבחירות שלישיות?

בני גנץ ובנימין נתניהו בפגישה עם הנשיא ראובן ריבלין / צילום: חיים צח, לע"מ
בני גנץ ובנימין נתניהו בפגישה עם הנשיא ראובן ריבלין / צילום: חיים צח, לע"מ

21 הימים הקרובים, החל מחצות הלילה (ד'), יהיו פרק פוליטי-היסטורי חדש בתולדות מדינת ישראל. מעולם, בכל 71 שנות קיומה, לא התדרדרה הזירה הפוליטית הישראלית למצב הסבוך, שבו כל המועמדים לראשות ממשלה, כושלים בהקמתה. הסיטואציה הבלתי מוכרת לשחקנים הפוליטים, מטיחה זה בזה את הצדדים כולם - מפלגות, חברי כנסת, שרים, כאשר גם נשיא המדינה ראובן ריבלין, יו"ר הכנסת יולי אדלשטיין והיועץ המשפטי של הכנסת עו"ד איל ינון, נמצאים בתוך הקלחת.

אף אחד לא הצליח לפתור את הסבך הפוליטי, העדר תמיכה מינימלית של 61 ח"כים לכל אחד מן הצדדים, וכך במקום הקמת ממשלה באמצעות רוב רגיל בכנסת, החל ממחר יצטרכו 61 ח"כים לחתום אישית למועמד כלשהו שהם מבקשים ממנו להקים ממשלה.

היום בלילה, עם פקיעת המנדט להרכבת הממשלה על ידי ח"כ בני גנץ, יפרסם עו"ד ינון מסמך הנחיות להתנהלות הכנסת ב-21 הימים הבאים. ינון פועל כאן בפרשנותו לחוק יסוד הממשלה, מבלי שיש ניסיון היסטורי למצב שכזה, ואף ללא כל תקדימים מנחים בפסיקת בתי המשפט. "גלובס" מנתח את המשמעויות וההביטים השונים של המצב.

מה השלב הבא?

סעיף 10 לחוק יסוד הממשלה מוציא את סמכות הטלת הרכבת הממשלה מידי נשיא המדינה ומעביר אותה ליו"ר הכנסת. לשם כך על הנשיא ריבלין להודיע ליו"ר הכנסת אדלשטיין שהוא אינו רואה אפשרות להגיע להרכבת ממשלה כיוון שאף אחד מן המועמדים לא הצליח לבצע זאת תוך 28 ימים.

בסעיף מצוין שרוב חברי הכנסת, כלומר 61, רשאים לבקש - בכתב - להטיל את התפקיד על ח"כ פלוני אשר הסכים לכך בכתב וזאת תוך 21 ימים.

כלומר, החל מן ה-21 בנובמבר ועד ה-12 בדצמבר, יכולים 61 חברי כנסת לאסוף חתימות ולהציע שם של מועמד חדש. המועמד יכול להיות בנימין נתניהו, או בני גנץ, או כל אחד מבין שאר 118 חברי הכנסת.

נתניהו וידא בחודשים האחרונים שכל חברי בלוק 55, ובעיקר מן המפלגה שלו, הליכוד - ימליצו אך ורק עליו. הוא הביע את חששו מספר פעמים בעבר, שחברי מפלגתו יעלו על דעתם לקדם את ח"כ גדעון סער או את אדלשטיין למעמד של זה שיקבל את מלאכת הרכבת הממשלה בשלב ג', אולם אופציות אלה לא נמצאות על הפרק, ככל שידוע כעת.

מה משמעות המילה "רשאים"?

יש להניח שחברי הכנסת אינם חייבים לבצע מטלה זו אם כי יתכן וע"ד ינון יתייחס למונח "רשאים" כהוראה בחוק המטילה חובה ציבורית על חברי הכנסת, כמעין סעיף המתמרץ אותם לפעול כדי למנוע פיזור הכנסת ה-21.

במצב הפוליטי אליו הגענו, אין לנתניהו ולגנץ 61 חותמים, ולכן נדמה שבמהלך 21 הימים הבאים תתקשה הכנסת לפתור את המצב.

האם 61 החותמים למועמד חייבים להיכנס לתוך הממשלה?

התשובה לכך היא חד משמעית לא. אותם 61 חברי הכנסת אשר חותמים בח"כ פלוני לא חייבים לשבת איתו בממשלה. ההחלטה להצטרף לקואליציה היא פרי משא-ומתן פוליטי, והחוק מקנה למועמד הבא, 14 יום בלבד להקים ממשלה.

לפיכך, אנחנו עשויים להיות עדים לסיטואציה פוליטית מוזרה, שבה למשל, ח"כ אביגדור ליברמן מודיע שיחתום לנתניהו על האפשרות להקים ממשלה, אולם יודיע שאינו נכנס לממשלה אם נתניהו לא יקבל את דרישותיו בהיבטי דת ומדינה, חוק גיוס, גיור וחוקי השבת.

תזכורת: במרץ 2015 המליץ ליברמן על נתניהו להרכבת הממשלה, אך לא נכנס לקואליציה בשנתה הראשונה וכך נתניהו נאלץ להקים ממשלה של 61 ח"כים. באפריל 2019 חזר ליברמן על אותה הפעולה. הוא המליץ על נתניהו להרכבת הממשלה, אך סירב להצטרף כיוון שהמשא-ומתן הקואליציוני לא התקדם לשביעות רצונו וכך נתניהו נשאר עם תמיכה של 60 ח"כים בלבד וללא ממשלה. בספטמבר 2019, החליט ליברמן שלא להמליץ על נתניהו כלל, וגוש ה-55 לא התקדם כלל לעבר הקמת ממשלה.

מה קורה אם אין מועמד עם 61 חתימות או עם המועמד הפלוני לא מצליח להרכיב ממשלה?

ב-12 בדצמבר יודיעו על בחירות שיערכו תוך 90. במקרה זה, שאלת התאריך מעלה תהיות שכן יום ג', ה-10 במרץ, נופל בדיוק על חג פורים וזהו תאריך בעייתי לקיום מערכת בחירות. חוק יסוד הממשלה ניתן לשינוי ברוב של 61 ח"כים ויתכן שלא יהיה מוצא אלא לשנות את החוק, כך שתאריך הבחירות המיוחדות השלישיות תוך שנה אחת, ישונו בהסכמת חברי הכנסת. 

במערכת הפוליטית כבר רגילים להפתעות

הפלת ממשלה באי אמון: הפעם הראשונה שבה נפלה ממשלה בהצבעת אי אמון התרחשה ב-1990, בתקופת ממשלה האחדות. מפלגת העבודה בהובלת שמעון פרס שהייתה חברה בקואליציה הצביעה יחד עם ש"ס להפלת ממשלת שמיר. ההצעה התקבלה ברוב של 60 ח"כ מול 55. 

שינוי שיטת הבחירה: שיטת ההצבעה שאנחנו מכירים היום, בפתק אחד בלבד, היא שיטת הבחירות שהונהגה כמעט בכל מערכות הבחירות שנערכו בישראל מאז הקמתה. ב-1992 קיבלה הכנסת את חוק הבחירה הישרה, שקובע שההצבעה תיערך בשני פתקים נפרדים: אחד למפלגה והשני למועמד לראשות הממשלה. שיטה זו יושמה לראשונה בבחירות 96 ובוטלה ב-2003.

חוק ההסדרים: ממשלת האחדות של שמעון פרס ויצחק שמיר נאלצה להתמודד עם משבר כלכלי קשה. כדי להתמודד איתו חוקק "חוק ההסדרים", שכורך יחד מספר גדול של צעדים שמצביעים עליהם כמקשה אחת. החוק שנולד כמענה למצב החירום של שנות ה-80 נשאר עד היום, והביקורת עליו היא בכך שהוא לא מאפשר דיון מהותי ולא מאפשר לכנסת לפקח כראוי על עבודת הממשלה.

ממשלת האחדות הראשונה: ממשלת אחדות היא כזו שמתבססת על קואליציה​ רחבה מאוד, שחברים בה גם נציגי סיעות יריבות. הממשלה ה-13 בראשות לוי אשכול ממפלגת העבודה הייתה ממשלת האחדות הראשונה, כשאשכול צירף לקואליציה שלו את הסיעות רפ"י וגח"ל. ממשלת האחדות המפורסמת ביותר היא זו של פרס ושמיר בשנות ה-80, אך היו עוד מספר מקרים שבהם קמו ממשלות שעונות על ההגדרה של ממשלת אחדות.

עוד כתבות

תחנת הכוח של OPC בחדרה / צילום: באדיבות החברה

למרות התנגדות שרי הממשלה: הוות"ל אישרה שתי תחנות כוח במרכז

הוועדה אישרה את הקמתה של תחנת הכוח ריינדיר במועצה האזורית דרום השרון וכן את הרחבתה של תחנת הכוח OPC חדרה ● הממשלה לא אישרה את שתי התוכניות הללו במאי האחרון, ואם חבריה יתנגדו שוב, הצעד יסתום עליהן את הגולל

הצבת מיגוניות בתחנות הסעה ביישובי קו העימות על ידי הקרן לידידות / צילום: רענן כהן, הקרן לידידות

בעקבות ההסלמה בצפון, הקרן לידידות תציב 123 מיגוניות באזור

המיגוניות יוצבו בתחנות הסעה שטרם מוגנו ב־42 יישובים, בהם נהריה, מעלה יוסף ומעלות תרשיחא ● עלות הפרויקט עומדת על 6.7 מיליון שקל, והוא נעשה לבקשת ראשי הרשויות באזור ● ישראל מתגייסת

ולדימיר פוטין בנאום לאחר הבחירות ברוסיה. נבחר ל-6 שנים נוספות / צילום: ap, Alexander Zemlianichenko

פוטין נבחר לנשיא בפעם החמישית. מה צפוי עכשיו לרוסיה?

בעוד שהניצחון של ולדימיר פוטין בבחירות לנשיאות רוסיה לא מפתיע, היקף הניצחון שלו - עם כ-88% מהקולות - עלול לתת לגיטימציה למורשת ולמלחמה התוקפנית שלו ● הקדנציה החמישית בתפקיד תתמקד ככל הנראה במלחמה באוקראינה - ובלוודא שהרוסים ימשיכו לתמוך בה

מרוואן עיסא / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

ארה"ב מאשרת: רמטכ"ל חמאס מרוואן עיסא חוסל

היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב מאשר: מרוואן עיסא חוסל בתקיפת צה"ל ברצועה  ● אזעקות בגליל העליון, צה"ל תקף מטרות של חיזבאללה בלבנון • מטרה אווירית חשודה חצתה לשטח ישראל ממרחב ים סוף - ונפלה בשטח פתוח, צפונית לאילת • הותר לפרסום: סמ"ר מתן וינוגרדוב נפל בקרב בצפון הרצועה ● עדכונים שוטפים

ג'נסן הואנג, מנכ''ל אנבידיה / צילום: ap, Vincent Thian

למייסד אנבידיה יש כלל אחד כדי להצליח. וזה לא מה שאתם חושבים

מייסד ומנכ"ל אנבידיה, ג'נסן האונג, הוא אחד האנשים העשירים בעולם ועומד בראש אחת החברות המצליחות ביותר ● למרות זאת, הוא חושב באופן קבוע על הכישלון האפשרי של החברה שהניבה לו הון ● אלה העצות שנתן בשבוע שעבר כמתכון להצלחה לסטודנטים באוניברסיטת סטנפורד

ראש הממשלה בנימין נתניהו וקנצלר גרמניה, אולף שולץ, בפגישתם היום / צילום: קובי גדעון-לע''מ

קנצלר גרמניה שינה את הטון. האם ישראל תאבד את הידידה החשובה באירופה?

קנצלר גרמניה אולף שולץ התייצב בביקור רשמי לצד ישראל, אך שינה את הטונים מבעבר ● הוא הטיל ספק בתועלת הפעולה הצבאית ברפיח בשל ריבוי הרוגים פלסטינים והזהיר מפני אסון הומניטרי ברצועה ● במקביל, מדינות באיחוד מקדמות החלטות אנטי-ישראליות

סמנכ''ל משאבי אנוש ומינהל במקורות, חגי פיליפסון / צילום: כדיה לוי

ההחלטה הראשונה שקיבל במלחמה סמנכ"ל משאבי אנוש במקורות

חגי פיליפסון, סמנכ"ל משאבי אנוש ומינהל בחברת מקורות, מספר מה הייתה ההחלטה הראשונה שקיבלה החברה ב־7 באוקטובר ואיך היא השפיעה על העובדים ● לדבריו, המלחמה יצרה לעובדים ולמנהלים אתגרים חדשים, בהם הצורך להמשיך במשימות שוטפות תחת ירי טילים

כלי רכב. החברות מכרו פוליסות ביטוח חובה כפולות / צילום: Shutterstock, alexfan32

חברות הביטוח ישלמו פיצוי של 20 מיליון שקל למבוטחים: זו הסיבה

רשות שוק ההון חשפה כי חברות ביטוח חייבו מבוטחים בתשלום על שתי פוליסות על רכב אחד ● הסכומים שיושבו למבוטחים נוגעים לשנים 2015-2019 בלבד, ולכן אם הבדיקה תורחב, הסכומים עשויים לעלות ● החברות נדרשו לבדיקה עצמאית לאיתור מקרי כפל גם בגין תקופות נוספות

עו”ד יעקב אטרקצ’י, בעל השליטה ומנכ''ל אאורה / צילום: ראובן קפוצ'ינסקי

יעקב אטרקצ'י מפנק את המשקיעים בתשואה ומסדר משכורת נאה לבנו

מניית חברת הבנייה אאורה זינקה ביותר מ-200% בשנה האחרונה ● כעת היא מפרסמת דוחות חזקים ולצידם מבקשת לאשר את תנאי העסקת בנו של הבעלים כמנהל חטיבת הנכסים המניבים עבור יותר מחצי מיליון שקל בשנה

תחנת הכוח צומת של OPC אנרגיה / צילום: באדיבות החברה

מפעילים לחצים אדירים: שרי הליכוד מתנגדים להקמת תחנת כוח חדשה

שרי הליכוד מפעילים לחצים אדירים אבל מנכ"ל מנהל התכנון נחוש לקדם תחנת כוח חדשה במטרופולין גוש דן ● עדיין לא ברור האם הצורך למנוע עלטה מאזרחי ישראל יגבר על שיקולים פוליטיים צרים; במשרד האוצר מזהירים מפגיעה משקית של מיליארדי שקלים ● וראש מטה התכנון מזהיר "מי שירים את ידו נגד יצטרך לתת הסברים בוועדת חקירה ממשלתית"

יהודה בר און מנכ''ל נת''ע לשעבר / צילום: כדיה לוי

קאמבק ענק: הוא עזב את נת״ע לפני חמש שנים. האם הוא בדרך חזרה?

השבוע פורסם המכרז לאיתור מחליף למנכ"ל נת"ע, חיים גליק ● זאת רק לאחר שיו"ר הדירקטוריון זומנה לשיחות "יישור" אצל שרת התחבורה ● שמו של יהודה בר און, האיש שהוציא את הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן לדרך ונחשב למנכ"ל דומיננטי, עלה כמועמד אפשרי להחליף בתפקיד את גליק

מרואן עיסא. האם חוסל? / צילום: מתוך הרשתות החברתיות

מספר 3 בחמאס ואחד מאדריכלי ה-7 באוקטובר: מי היה מרוואן עיסא?

תקיפה נרחבת בנוסיראת בשבוע שעבר נועדה לחסל את מרוואן עיסא, סגן מפקד גדודי עז א־דין אל־קסאם וכעת בחמאס בודקים האם הוא אכן חוסל ● זהו ניסיון החיסול השני שלו של עיסא, שהתחנך מגיל צעיר במוסדות שמזוהים עם האחים המוסלמים

טוקיו, יפן. השינוי קרוב? / צילום: טלי בוגדנובסקי

המדינה האחרונה בעולם ששמרה על ריבית שלילית מחשבת מסלול מחדש

אפילו משבר האינפלציה העולמי ב־2022 לא הביא את יפן לחרוג ממדיניות הריבית השלילית ● השבוע צפויה הודעת ריבית דרמטית, וההערכות הן כי השינוי קרוב ● בין הסיבות: עליות שכר חדות

ג׳נסן הואנג, מנכ''ל ומייסד אנבידיה / צילום: Reuters, Walid Berrazeg

האירוע שכל התעשייה חיכתה לו: אנבידיה מציגה את הדור הבא של הבינה המלאכותית

הכנס השנתי של החברה הלוהטת בעולם התקיים בסן חוזה, וסיפק שורה של בשורות מרכזיות ● מהדור הבא של שבבי הבינה המלאכותית, דרך שיתוף פעולה עם אפל ועד לחידושים בענף הרכב ● כל הפרטים מהאירוע השנתי של אנבידיה

גל רכישות בסייבר הישראלי / אילוסטרציה: Shutterstock

הפרדוקס בענף הסייבר: איך קורה שחברה נמכרת בשווי של פי 100 מההכנסות שלה?

בחצי השנה האחרונה נרכשו שמונה סטארט־אפים ישראלים בתחום הסייבר - כולם בשווי שגבוה פי עשרות ביחס להכנסות שלהם ● הסיבה מאחורי האקזיטים הנדיבים: הענקיות הזרות בונות על המוצרים של החברות הצעירות, כהבטחה להגדלת המכירות ● האם זו רק ההתחלה?

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

החיים המפנקים שאחרי הפוליטיקה: כמה מרוויחה איילת שקד על 25 שעות עבודה בשבוע?

לפי הדוח שפרסמה היום קרדן נדל"ן, השרה לשעבר הרוויחה בשנה החולפת שכר של 1.53 מיליון שקל ● עפ"י הסכם השכר של שקד, שאושר בשנה שעברה, היא מקבלת שכר חודשי של 70 אלף שקל עבור 25 שעות שבועיות בלבד

שיאן השכר בתקשורת נמצא במגזין אוטו / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

2.7 מיליון שקל בשנה: זה כנראה איש התקשורת הכי עשיר בישראל

טל חמו, מנכ"ל מגזין הרכב "אוטו", מחזיק ב-20% ממניות מהמגזין שבשליטת מימון ישיר ● עפ"י תנאי העסקתו הוא זכאי, בין היתר, למענק חתימה של מיליון שקל ולמענק התמדה בסכום כפול ● המגזין הרוויח אשתקד 2.4 מיליון שקל

טים קוק וסונדר פיצ'אי / צילום: Associated Press

"בלוקבסטר דיל": הדיווח שמקפיץ את מניית גוגל ב-5% במסחר המוקדם

מערכת ה-AI של גוגל עשויה להגיע למכשירי אפל כבר השנה, אם שיתוף הפעולה המתקיים בין החברות יושלם ● הדיווח על שיחות שיתוף הפעולה נחשף בבלומברג ומקפיץ את מניית אלפאבית בכ-5% במסחר המוקדם

יניב פרטוש (מימין) וניב חורש / צילום: שי פרנקו

יניב פרטוש מונה למנכ"ל משותף בסוכנות הדיגיטל ארלו של ראובני־פרידן

פרטוש יכהן בתפקיד במקביל לניב חורש, מבעלי הקבוצה, שביצע את התפקיד עד כה לבדו ● במקביל למהלך בוצעה שורה של מינויים נוספים בסוכנות

רונן דר ועומרי גלר, Run:AI / צילום: Run:AI

החברה שמשגעת את העולם עומדת לקנות אותם בעסקת ענק: הכירו את רונן דר ועמרי גלר

בזמן שהיו דוקטורנטים להנדסת חשמל בתל אביב, הרבה לפני ש-AI הפך לטרנד הלוהט של השווקים, חברו להם יחד עמרי גלר ורונן דר להקמת חברה בתחום - Run:AI ● מי הייתה המשקיעה הראשונה שהביעה בהם אמון, מתי הבינו שבינה מלאכותית תהיה הדבר הבא ואיך השפיעה עליהם המלחמה ● "לעובדים היה קשה לתפקד דווקא כשהבינה המלאכותית 'התפוצצה'"