גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הדילמה של משקיעי אפי פיתוח: האם להיענות להצעת הרכש של לבייב - בפחות מחצי מההון העצמי

הצעת הרכש שהגיש לבייב   להחזקות הציבור בחברה בסכום של 110 מיליון דולר, תישאר פתוחה עד 19 בדצמבר ● לבייב באופן ישיר בכ-65% ממניות אפי פיתוח, אותן רכש בספטמבר 2016 מחברת אפריקה ישראל הקורסת

לב לבייב / צילום: תמר מצפי
לב לבייב / צילום: תמר מצפי

חברת הנדל"ן אפי פיתוח, שבשליטת לב לבייב, דיווחה השבוע לבורסה בלונדון כי הצעת הרכש שהגיש לבייב להחזקות הציבור בחברה בסכום של 110 מיליון דולר, תישאר פתוחה עד 19 בדצמבר 2019. עד ליום זה יידרשו המשקיעים הישראלים והאירופאים של אפי פיתוח להחליט, האם להיענות להצעת הרכש של בעל השליטה, או לסרב לה ולקוות להצעה משופרת ממנו בעתיד הקרוב.

לבייב, נזכיר, מחזיק באופן ישיר בכ-65% ממניות אפי פיתוח, אותן רכש בספטמבר 2016 מחברת אפריקה ישראל הקורסת (שבה שלט לבייב בעבר). תמורת המניות שילם לבייב סכום של 550 מיליון שקל (146 מיליון דולר במועד השלמת העסקה), והכסף עצמו עשה דרכו הישר לידיהם של מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל, שהחלו להוביל את המהלכים להשגת הסדר חוב בחברה.

לבייב, שהיה אז בעל השליטה באפריקה ישראל, חיפש דרכים להישאר בגרעין השליטה גם ביום שאחרי השלמת ההסדר, אולם מחזיקי האג"ח ביקשו עתיד חדש לחברה, אחרי שני הסדרי חוב גדולים בתוך פחות מעשור. כיום עומדת אפריקה ישראל חדלת הפירעון לקראת מכירתה לקבוצת לפידות קפיטל שבשליטת יעקב לוקסנבורג, לאחר שכבר מכרה חלק ניכר מנכסיה.

כחלק מאותה עסקה לפני כשלוש שנים, הסכים אז הבנק הרוסי VTB שלא להעמיד את חובות אפי פיתוח כלפיו לפירעון מיידי, בתמורה לערבות של 190 מיליון דולר שקיבל מלבייב. בהמשך נטען בפרסומים שונים כי VTB גם העניק ללבייב את המימון לרכישת מניות השליטה באפי פיתוח. כעת, מציינת חברת פלוטוניק שבבעלות לבייב, כי בנק VTB יממן את הצעת הרכש הנוכחית.

במסגרת הסכם המכירה ללבייב, קיבלו מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל גם אופציות על מניות אפי פיתוח למשך שלוש שנים. אופציות אלו פקעו בספטמבר האחרון לאחר שמחיר מניות אפי פתוח נותרו נמוכות ממחיר המימוש, וכחודש לאחר הפקיעה הגיש לבייב את הצעת הרכש שלו למלוא המניות שבידי ציבור המשקיעים.

לאפי פיתוח, שרשומה למסחר בבורסת לונדון, שני סוגי מניות (A ו-B). עבור כל אחד משני סוגי המניות הציע לבייב מחיר של 30 סנט למניה, המשקף שווי חברה של 314 מיליון דולר. בימים שלאחר פרסום ההצעה זינקו מניות אפי פיתוח אל עבר מחיר הצעת הרכש, אולם היום דווקא ירדו בכ-6% למחיר של 28 סנט.

קרן כלימרק מחזיקה ב-3.3% מאפי פיתוח

אז מי בכלל מחזיק כיום בכ-35% ממניות אפי פיתוח, שהונפקה בלונדון במאי 2007 לפי שווי עתק של 7.3 מיליארד דולר "אחרי הכסף"? ככל הנראה מדובר בעיקר בגופים מוסדיים וקרנות השקעה מאירופה ומישראל. על פי נתוני חברת פרדיקטה, החזיקו גופים מוסדיים בישראל בכ-12.3% ממניות אפי פיתוח נכון לסוף יוני 2019 (כ-35% מהמניות שבידי הציבור).

גוף אחד שהכריז בחודש שעבר כי ברשותו 3.3% ממניות אפי פיתוח היא קרן הגידור הישראלית כלירמק, שהקימו רז כפרי ואילן לבנון, שמנוהלת כיום בידי יניב צלאל. כלירמרק, שמשקיעה בעיקר באיגרות חוב של חברות במצוקה, לקחה חלק פעיל בבחינת החלופות להסדר חוב באפריקה ישראל, וצלאל עצמו אף היה חבר בנציגות מחזיקי אגרות החוב שלה, שניהלה את המגעים מול המשקיעים השונים. לכלירמרק פוזיציה בשווי נוכחי של כ-10 מיליון דולר על מניות אפי פיתוח. לא ידוע מתי נרכשו מרבית המניות ואיזה סכום שולם עבורן, אולם יש המעריכים כי הקרן עשויה להתנגד למחיר המוצע בהצעת הרכש, וללחוץ על לבייב להעלותו.

אפי פיתוח טרם פרסמה את דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי של 2019, והיא צפויה לעשות כן רק בשבוע הבא. אולם כבר כעת ברור ששווי החברה בהצעת הרכש אינו קרוב אפילו להון העצמי אותו הציגה בסוף יוני השנה ושעמד על 836 מיליון דולר. במילים אחרות, מדובר על הון עצמי הגבוה פי 2.66 משווי החברה בהצעת הרכש, ולכן לדעת חלק מהמשקיעים הם ראויים לקבל מלבייב מחיר של 80 סנט למניה, שישקף את ההון העצמי של החברה.

עם זאת קשה לדעת כיצד יבחרו מרבית המשקיעים לנהוג. מצד אחד, משקף המחיר המוצע מכפיל נמוך של 0.38 בלבד על ההון העצמי, אולם מנגד מחיר ההצעה גבוה באופן משמעותי מהמחירים בהם נסחרו המניות טרם הגשת הצעת הרכש. מחירים אלו נעו בשנה האחרונה בטווח שבין 15 סנט ל-22 סנט בלבד.

בנוסף לכך, סובלות מניות אפי פיתוח מסחירות נמוכה, כך שעבור משקיעים בעלי פוזיציה גדולה וותיקה במניות, שמאסו בהחזקה בהן, מדובר באפשרות מהירה וודאית למימוש ההחזקה. כמו-כן, מדובר בחברה שנראית רחוקה עדיין מתשלומי דיבידנדים לבעליה, כך שבחירה להמשיך להחזיק בה עלולה לעלות למשקיעים בהתייבשות נוספת על הספסל.

קיימת כמובן האפשרות, שהתנגדות להצעת הרכש במתכונתה הנוכחית תוביל את לבייב להעלות את המחיר המוצע בה. עם זאת, כלל לא בטוח שכך אכן יקרה. לבייב מתגורר כיום ברוסיה והגישה אליו מצד אנשי שוק ההון קשה בהרבה מזו שהייתה מוכרת בעבר.

יוכל למחוק גם עם היענות חלקית

אפי פיתוח פועלת בשוק הנדל"ן של מוסקבה ומחזיקה בין השאר בקניון "אפימול סיטי". היא רשומה כאמור למסחר בלונדון, שם חוקי ניירות הערך שונים מאלו הנהוגים בישראל. כך למשל, אם בישראל יכול בעל שליטה בחברה ציבורית לרכוש את הבעלות המלאה עליה ולמחוק את מניותיה מהמסחר, רק אם הגיע באמצעות הצעת רכש להחזקה של לפחות 95% מהמניות, הרי שבלונדון הדרך לכך קלה יותר.

ראשית, בלונדון נדרש בעל השליטה להגיע להחזקה של 90% בלבד מהמניות, כדי לחייב את יתרת המשקיעים למכור לו את מניותיהם, ולהשיג בכך בעלות מלאה. אולם מעבר לכך, יכול בעל השליטה ליזום מהלך של מחיקת המניות מהמסחר גם אם לא הגיע למספר הזהב של 90%.

על פי החוק בבריטניה, כדי למחוק את המניה מהמסחר נדרשים שני תנאים מצטברים. הראשון הוא שבעל השליטה יגיעה להחזקה של 75% והשני הוא שבעל השליטה יקבל את הסכמת מרבית המחזיקים מקרב מניות המיעוט. כך שבפועל, יוכל לבייב למחוק את המניה מהמסחר גם אם ישיג היענות חלקית שתוביל אותו להחזקה של כ-83% בלבד באפי פיתוח.

עבור מחזיקי המיעוט, מדובר עם כך בסיכון נוסף, של היוותרות עם מניות שאינן סחירות במקרה של היענות חלקית בלבד. כך או כך, עד שיידרשו להכריע סופית בנושא, יוכלו כאמור המשקיעים לבחון פעם נוספת את מצבה העסקי של אפי פיתוח, לאחר שהחברה תפרסם בשבוע הבא את דוחותיה הכספיים לרבעון השלישי.

את אפי פיתוח הקים לבייב כזרוע הפעילות ברוסיה של אפריקה ישראל. במאי 2007, בשיאה של בועת הנדל"ן העולמית ושנה בלבד לפני התפוצצותה, ההיא גייסה סכום עתק של 1.4 מיליארד דולר לפי שווי של 7.3 מיליארד דולר "אחרי הכסף", וייצרה לאפריקה ישראל רווח הון של 3.4 מיליארד שקל.

עם זאת, שנה לאחר מכן התחיל משבר פיננסי בארה"ב, שהתפתח לכדי משבר כלכלי עולמי ושהוביל לקריסה במחירי הנדל"ן במדינות רבות בעולם, ובהן רוסיה. שוויה של אפי פיתוח צנח, ואילו אפריקה ישראל ספגה הפסדים כבדים ונדרשה להסדר חוב ראשון עם מחזיקי האג"ח שלה.

גם ההמשך לא האיר פנים לחברה: הכלכלה הרוסית המשיכה לקרטע ואפי פיתוח נדרשה להתמודד עם קשיים מרובים בפעילותה. בשנת 2015 החמיר המצב ברוסיה בעקבות קריסת מחירי הנפט בעולם ובשל הסנקציות שהוטלו עליה לאחר פלישתה לאי קרים. מצב זה פגע באפי פיתוח, והוביל את אפריקה ישראל לבקש הסדר חוב שני עם נושיה, שנמצא כעת לקראת סיומו.

אפי פיתוח פועלת ברוסיה ועוסקת בתחומי הנדל"ן היזמי המניב והנדל"ן היזמי למגורים. בשלוש השנים האחרונות השתפר מצבה של החברה באופן משמעותי, לאחר שפעלה למימוש נכסים והקטינה את מצבת חובותיה. את המחצית הראשונה של 2019 סיימה אפי פיתוח עם צמיחה של 28% בהכנסות ל-182 מיליון דולר, ועם עלייה של 66% ברווח הגולמי ל-93 מיליון דולר.

עם זאת, החברה גם רשמה ירידה של 30 מיליון דולר בערך הנדל"ן שברשותה, שהובילה לירידה של 51% ברווח הנקי, ל-38 מיליון דולר. נכון לסוף יוני 2019 הציגה החברה במאזנה נדל"ן בשווי של 1.24 מיליארד דולר, וחוב פיננסי של 400 מיליון דולר, שמרביתו (384 מיליון דולר) לטווח ארוך. 

עוד כתבות

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

דובר צה''ל, תא''ל דניאל הגרי / צילום: דובר צה''ל

דובר צה"ל: בכיר בחמאס חוסל בביה"ח שיפא

נזק נגרם לחצר בית בשלומי אחרי רצף אזעקות בגליל המערבי • דיווח: ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק, 2 נפצעו • בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה • מוקדם יותר: פצוע בינוני בפיגוע ירי בכביש 90 מצפון ליריחו • עדכונים שוטפים

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

נעילה מעורבת בוול סטריט; מדדי S&P 500 ודאו ג'ונס שברו שיאים

מדד S&P 500 סגר את הרבעון הטוב ביותר שלו מאז 2019 ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

בורסת ת"א ננעלה ביציבות; אלקטריאון זינקה ב-18%, ישראכרט ב-8%

אל על השלימה גיוס של 100 מיליון דולר, המנייה עולה ב-4% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025"