גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

77% מהישראלים שנופשים בישראל סבורים שקיבלו תמורה נמוכה לכספם

54% מתוכם אף הגדירו את התמורה בישראל כנמוכה בהרבה ביחס לתמורה לכסף בחו"ל ● ממצאים אלה ועוד עולים מסקר נערך בקרב כ-2,000 אנשים מגיל 18 ואילך, על ידי מכון שריד עבור משרד התיירות

נופשים בחופי סיני / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
נופשים בחופי סיני / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

למה הישראלים מעדיפים לנפוש בחו"ל? המספרים מדברים בעד עצמם: 77% מהישראלים סבורים שהם מקבלים תמורה נמוכה לכספם בחופשה בישראל בהשוואה לחופשה בחו"ל - 54% מתוכם אף הגדירו את התמורה בישראל כנמוכה בהרבה ביחס לתמורה לכסף בחו"ל, הנתון הזה צריך להדהד בקרב המלונאים והתיירים בארץ כאשר מסתכלים בתסכול מסוים על נהירת הישראלים לחופשה מעבר לים, וזאת פעמים רבות - על חשבון חופשה בישראל. הדוח התקבל בעקבות בקשת חופש מידע של עמותת ׳הצלחה׳

הטריגר העיקרי לכך הוא המחיר. ממצאים אלה ועוד עולים מסקר נערך בקרב כ-2,000 אנשים מגיל 18 ואילך, על ידי מכון שריד עבור משרד התיירות.

ואכן, המשיבים בסקר ציינו כי המרכיב החשוב ביותר בתכנון חופשה בישראל הוא המחיר. למעשה, ציינו הנופשים כי אם המחיר לחופשה בארץ היה זהה לחופשה בחול, כחמישית מהם יבחרו בחופשה בישראל במקום בחו"ל. בפילוח גילאי הנשאלים עולה כי בגילאים הצעירים יותר הביעו הנשאלים נכונות לוותר על חו"ל לטובת חופשה בארץ במחיר דומה.

אל מול 67% מהישראלים שיצאו לחופשה אחת עד שתי חופשות בשנה (חופשה הכוללת לינה בישראל) ציינו 70% כי הם יוצאים לפחות פעם בשנה לחופשה בחו"ל: 75% מהם טסו ליעד באירופה, 10% באסיה, 9% בצפון אמריקה.

אל מול מדיניות העידוד הממשלתית להגברת תנועת המטוסים לישראל דרך פתיחת השמים ומענקים וסבסודים לחברות התעופה הזרות במטרה להגדיל את מספר התיירים שמגיעים לישראל - צומח בקצב גדול יותר מספר הישראלים שיוצאים לחו"ל מדי שנה, מספר שהוא כמעט כפול ממספר התיירים שפוקדים את ישראל - יותר מ-8 מיליון ישראלים טסים לחו"ל מדי שנה לעומת כ-4.5 מיליון תיירים שפקדו את ישראל השנה (הערכות לסיום 2019). פעמים רבות החופשה בחו"ל מגיעה על חשבון החופשה בישראל.

מנתונים שמפרסמת התאחדות המלונות למספר הלינות בבתי המלון ברחבי הארץ אף עולה סטגנציה מסוימת במספר הלינות של ישראל לעומת גידול יחסי במספר הלינות של תיירים. הגדלת תיירות הפנים היא משימה שצריכה לכלול כמה אתגרים: חלקם ריאליים פחות (דוגמת סופי שבוע ארוכים, פיילוט שדובר עליו בזמנו ושנעלם מהשיח) וחלקם ריאליים יותר - דוגמת עידוד להקמת בתי מלון שיאפשרו מגוון מחירים גדול יותר, הקמה של אתרי בילוי ואטרקציות בסמוך לבתי מלון (בעיקר בפריפריה). בסקר הזה מספקים הנשאלים הצצה על השיקול שלהם בבחירת חופשה בישראל כשמעניין לגלות כי ערוצי ההזמנה העיקריים גם כאשר מדובר בחופשה מקומית נמצאים בעיקר בזירה הבינלאומית. לצד המחיר חשפו הנשאלים מנין הם שואבים את המידע לחופשה ומה משפיע עליהם באמת.

קהל היעד העיקרי לחופשה ישראלית כפי שעולה מהסקר הם בעיקר הורים לילדים מתחת לגיל 15 שיוצאים לחופשה יותר מאשר הורים לילדים גדולים יותר או משפחה ללא ילדים. מסורתיים ודתיים לאומיים יוצאים לחופשה בישראל יותר מאשר חרדים ויותר מאשר חילונים, אנשים שמוגדרים במצב סוציו-אקונומי גבוה יוצאים לחופשה בישראל יותר מאשר אנשים המוגדרים במצב סוציו-אקונומי נמוך מהממוצע. בבואנו לתכנן את החופשה נלקחים בחשבון כמה מרכיבים. החשוב ביותר הוא המחיר, כך לפי 46% מהנשאלים, אחריו, 28% ציינו את מקום החופשה, עבור 20% השיקול הוא מועד החופשה ו-6% ציינו את סוג המלון.

החופשה הנפוצה ביותר בקרב הישראלים נמשכה 3-4 ימים, כך לפי מחצית מהנופשים. 34% הסתפקו ביום-יומיים. הנתונים הללו נסמכו על כ-3,000 חופשות שעליהן דיווחו הנשאלים. רוב הנופשים לנים בבתי מלון (66%), אחרים בחרו בצימר בישוב כפרי, כפי לפי 17%. 5% בחרו ללון בדירה ישוב עירוני, 3% בבתי ספר שדה או בבית הארחה בקיבוץ ו-4% בחניוני קמפינג. את רמת מקום הלינה בחופשה הגדירו 47% כבינונית, 38% הגדירו אותה כגבוהה ו-15% כעממית.

וכמה עלתה החופשה בישראל? עלות החופשה הממוצעת כפי שעולה מהסקר היא כ-1,500 שקל לאדם. עלות הלינה הממוצעת עמדה על 940 שקל. בהתפלגות לפי הסכום דיווחו 41% כי שילמו יותר מ-800 שקל על הלינה בלבד, לעומת 29% שילמו עד 400 שקל. בתחשיב לעלות החופשה 32% ציינו תקציב של 500 עד 1,000 שקל לאדם, 22% העריכו כי שילמו עד 500 שקל לאדם ו-32% העריכו כי שילמו בין 1,000 ל-2,000 שקל לאדם.

בקרב מי שנפש בישראל בשנה האחרונה מתברר כי 54% מהישראלים הזמינו את חופשתם בטווח של שלושה שבועות עד חודשיים מראש, הדבר רלוונטי בעיקר ככל שגיל הנופשים עולה ל-61 ויותר. ערוץ ההזמנה הפופולרי ביותר עבור החופשה בישראל הוא אתרי אינטרנט המציעים מגוון מקומות אחסון (%44), 21% ציינו כי הם מבצעים הזמנות דרך אפליקציה להזמנת חופשה בישראל, שיעור דומה ציינו כי הזמינו ישירות מאתרי האינטרנט של בתי המלון, 17% הזמינו במוקד הטלפוני של בית המלון ו-8% הזמינו דרך סוכן נסיעות.

נופשים בארץ אבל מעדיפים לרעות בשדות זרים בכל הנוגע להליך ההזמנה: האתר/אפליקציה הנפוצה ביותר עבור הישראלים היא בוקינג, ובפעם גדול מאוד מהמתחרים: בוקינג.קום הוזכרה על ידי 56% מהנשאלים כערוץ שדרכו הם מבצעים הזמנות לחופשה בישראל. גם האתר שדורג שני אינו ישראלי - 16% ציינו את טריוואגו (שאינו אתר הזמנות אלא אתר להשוואת מחירים), האתר של הרשת פתאל הוזכר על ידי 8% מהנשאלים, 5% ציינו את הוטלס קומביין ואת טרווליסט (שניהם אתרים להשוואת מחירים ולא לביצוע הזמנות), 3% מזמינים חופשה מגרופון (Groo), שיעור דומה ציינו את האתר הוטלס, 3% ציינו את חוליו.

עד כמה משפיעות הרשתות החברתיות על תכנון החופשה בישראל? 24% לא נעזרים כלל ברשתות חברתיות, 26% נעזרים במידה מועטה. 26% נעזרים במידה בינונית ו-24% נעזרים במידה רבה או רבה מאוד - ככל שהגיל יורד, השפעת הרשתות החברתיות גדלה. מקור המידע העיקרי לתכנון החופשה הם אתרי האינטרנט (52%), לאחר מכן מקשיבים הישראלים לחברים ולקרובים (28%), הרשתות החברתיות הן מקור מידע עבור 12%, מדריכי טיולים (ספרים) מהווים מקור מידע ל-2% בדומה להשפעה שציינו המשיבים מפרסומים בכלי התקשורת.

עד כמה חשוב דירוג המלונות לנשאלים? 72% ציינו כי הם מעדיפים מלון שיש לו דירוג, בין אם מדובר בדירוג של גולשים באתר הזמנות מוכר (40%) או בדירוג רשמי של כוכבים (32%). הישראלים אדישים למדיי לרשת שמנהלת את המלון שהם בוחרים: 69% ציינו כי אין להם העדפה של מלון על בסיס הרשת שהוא מתנהל באמצעותה, 14% ציינו כי הם מעדיפים רשת ישראלית, 12% דווקא מעדיפים רשת בינלאומית ו-5% מעדיפים מלון בניהול פרטי (שלא משתייך לרשת מלונות).

המחיר כאמור הוא המקל בעגלה של החופשה הישראלית בעיני הנופשים. לשאלה האם יהיו מוכנים לוותר על ארוחת בוקר בתמורה להנחה, 41% השיבו שכן. ההנחה כשני שליש מהם היו מצפים לקבל היא עד 100 שקל לאדם.

עוד כתבות

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

ראסל אלוונגר, מנכ''ל טאואר סמיקונדקטור / צילום: ענבל מרמרי

ראסל אלוואנגר: "אני חייב הרבה לישראל. היא אפשרה לטאואר להפוך למה שהיא"

טאואר הייתה האקזיט המדובר של 2022, אולם הצעת הרכישה החלומית של אינטל נפלה ● המנכ"ל ראסל אלוואנגר ניצל אותה כדי להכניס רגל בדלת למפעל של אינטל בניו מקסיקו: "זו לא הייתה סטירת לחי גדולה. יש לנו עכשיו קיבולת ייצור" ● את דעותיו על המצב בישראל הוא שומר לעצמו: "להעיר על הנושא זה כמו להתארח אצל מישהו לארוחת ערב ולהגיד לו שהבית מבולגן"

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

וול סטריט סגרה את הרבעון הראשון הטוב ביותר מאז 2019; מדד S&P 500 שבר שיא חדש

שיא חדש גם לדאו ג'ונס ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ● מחר "יום שישי הטוב" אין מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

מנכ''ל האוצר שלומי הייזלר בוועידת מרכז הנדל''ן באילת / צילום: נאו מדיה

מנכ"ל האוצר נגד מנהל רשות המסים: "מס דירה שלישית ירחיק משקיעים משוק הנדל"ן"

לפי מנכ"ל האוצר, שלומי הייזלר, החזרת "מס דירה שלישית" כבר בתקציב הקרוב לא נמצאת על הפרק ● על הביקורת שהעביר ינקי קוינט בכנס התשתיות של גלובס בשבוע שעבר, הוא עונה: "אמירות חמורות ואין בהן דבר וחצי דבר. באוצר יש אנשים מופלאים" ● וזו התוכנית שלו למלא את קופת המדינה, נוכח הגירעון המחמיר

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

דם אברמוב בקמפיין בנק הפועלים / צילום: צילום מסך

בלי אסקפיזם ועם לוחם בשיקום, הפרסומת של בנק הפועלים היא הזכורה ביותר

פרסומת הבנק, שבה מככב הלוחם הפצוע אדם אברמוב, היא גם המושקעת ביותר עם כ–1.6 מיליון שקל ● מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה עולה כי השבוע התברגו שתי פרסומות חדשות: מנורה מבטחים וטאצ' ● הפרסומת של ביטוח 9 היא האהודה ביותר גם השבוע

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

דוד פתאל / צילום: איל יצהר

לאחר שלוש שנים של הפסד, אירופה עזרה לדוד פתאל לחזור להרוויח

עם סיומה של השנה הסתכמו הכנסותיה של פתאל ב-6.93 מיליארד שקל, עלייה חדה של 26.6% ביחס לשנה שקדמה לה ● בשורה התחתונה רשמה פתאל רווח נקי של 45.2 מיליון שקל ● הסיבות לעלייה: שיפור בשיעורי התפוסה במלונות הרשת, עלייה במחיר של חדר ממוצע למתארחים ושיפור בשערי החליפין

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard

ארה"ב: מדד הליבה של ההוצאה לצריכה פרטית ירד ל-2.8%, כצפוי

מדד ה-PCE החודשי ירד ל-0.3% לעומת 0.5% בחודש שעבר ● מזרחי טפחות: "אי ההפתעה תומכת להערכתנו בתוואי הפד הנוכחי" ● היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות אירופה ובוול סטריט ● מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8% ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה

מנות במחתרת התאילנדית / צילום: דניה ויינר

אחת המסעדות התאילנדיות הטובות בישראל מסתתרת בכלל בחצר של בית

עגלת קפה שמגישה מאפה פיסטוק נדיר, מרכז הוליסטי שגם הציניקנים יתמסרו לו, מיזם אמנות נשי ומסעדה שאפשר למצוא בה בננה לוטי משובחת ● יום בפרדס חנה כרכור

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל