גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

ארה"ב חוששת מהצעות לשינויים בינלאומיים של חוקי המיסוי

כך כתב שר האוצר האמריקאי סטיבן מנושין במכתב ל-OECD ● מנושין קרא למדינות להשעות את המסים שהן מתכננות על שירותים דיגיטליים עד שיגובש הסכם בינלאומי

סטיבן מנושין, שר האוצר האמריאי / צילום: ג'ייסון לי, רויטרס
סטיבן מנושין, שר האוצר האמריאי / צילום: ג'ייסון לי, רויטרס

לארה"ב יש "חששות רציניים" כלפי הצעות לשינוי עולמי של חוקי מס החברות, אמר שר האוצר האמריקאי סטיבן מנושין, והעלה הצעה משלו שעלולה לסבך את המאמצים לאמץ מערכת מס חדשה לכלכלה הדיגיטלית.

במכתב לארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח (OECD), מנושין מצטט חששות של עסקים אמריקאים. הוא כתב ששינוי החוקים המחייבים לגבי זכותן של מדינות להטיל מס על חברות עלול להשפיע על "נדבכים ותיקים של מערכת המס הבינלאומית, שעליה נשענים הנישומים בארה"ב".

במכתב מתאריך 3 בדצמבר מנושין מציין שארה"ב ממשיכה לתמוך בשיחות העולמיות, וקרא למדינות להשעות את המסים שהן מתכננות על שירותים דיגיטליים עד שיגובש הסכם בינלאומי.

ובכל זאת, ההסתייגויות של מנושין מפתיעות בהתחשב בכך שהכללים המנחים לחוקים חדשים הוסכמו באוקטובר בהתבסס על רעיונות שקידמה ארה"ב. וושינגטון דחפה זה זמן רב אמצעים שיחולו על כל החברות, ולא רק על אלו שעסקיהן הם דיגיטליים ברובם.

ההנחיות של אוקטובר התקבלו בברכה על ידי שרי אוצר ממדינות 20G (הכלכלות הגדולות בעולם) בפגישה בוושינגטון. ארה"ב הייתה סביב השולחן לאורך כל התהליך.

השיחות העולמיות הן כבר תרגיל איזון פוליטי מסובך כאשר מדינות נאבקות על הזכות להטיל מס על חברות רב-לאומיות, בייחוד חברות טק שיכולות לרשום רווחים נמוכים יחסית היכן שיש להן לקוחות או משתמשים רבים. המכתב של מנושין אינו מוציא את ארה"ב מהדיונים, אך הוא מעלה דגל אדום מעל הגישה שנדונה במשך חודשים.

ביום ב' השבוע, ממשל טראמפ הציע מכסים על יבוא מצרפת שנע מגבינות ויינות עד תיקי יד וחרסינה בתגובה למס הצרפתי על שירותים דיגיטליים, שטראמפ טוען שהוא מכוון נגד חברות טק מארה"ב.

"משטר של נמל מבטחים"

מנושין ציין במכתבו שכל הסכם עולמי חדש יזדקק כנראה לתמיכה רחבה כדי לעבור בקונגרס האמריקאי, בחקיקה רגילה או כתיקונים לאמנות מס.

הוא הציע רעיון חדש שלפיו החוקים לקביעת אלו מדינות זכאיות לזכויות מיסוי יהיו חלק מ"משטר של נמל מבטחים" במקום להיות מחייבים. לדבריו, הגישה הזו תוכל להרגיע את חששות העסקים. המכתב לא סיפק פרטים על איך ייראה משטר כזה, אך הפיכת החוקים לאופציונליים לחברות עלולה לסבך את השיחות העדינות בלאו הכי, שלא אפשרו עד כה חופש בחירה כלשהו לעסקים.

אפשרות אחת היא שחברות שניצבות בפני מיסוי על פעילות דיגיטלית יוכלו לבחור במערכת החדשה שתגובש על ידי OECD כדרך להימנע מהמסים הללו. חברות מחוץ למגזר הטק, שהביעו לאחרונה חששות באוזני ממשל טראמפ, יוכלו לא לבחור בכלים החדשים ולהישאר במשטר המס הקיים.

אך מדינות שקיוו להכנסות מס חדשות צפיות להתנגד לגישה האופציונלית הזו. OECD מחייב קונצנזוס כדי לקדם כל תוכנית.

גישת נמל המבטחים לא הועלתה עד כה, כתב אנחל גוריה, מזכ"ל OECD, חזרה למנושין אתמול (ד'). "העלינו את הבעיה הזו כי היא עלולה להשפיע על יכולתן של 135 המדינות שמשתתפות כעת בתהליך הזה (של גיבוש הסכמי מס חדשים) להתקדם במסגרת לוח הזמנים ההדוק שקבענו יחד", כתב גוריה. הוא עודד את מנושין להגיע לפריז לפני חג המולד כדי לדון ברעיון שלו. גוריה שיבח את התפקיד שמילא מנושין בקידום הדיונים על ידי העלאת "הצעות חדשניות שקידמו אותנו אל מעבר לחוקי המס שקיימים כעת".

פמלה אולסן, סגנית מנהל תחום המיסוי בחברת הייעוץ והחשבונאות PwC, אמרה שמכתבו של מנושין מהווה עמדת מיקוח מציאותית מבחינה פוליטית, שמשקפת את האינטרסים של העסקים והממשל בארה"ב. "אני לא חושבת שזהו שינוי בעמדה האמריקאית", היא אמרה. "אני פשוט לא חושבת שארה"ב קבעה עד כה מה הייתה עמדתה".

מנושין כתב עוד שארה"ב אינה תומכת במסי מינימום על חברות שבסיסן בארה"ב, כפי שהקונגרס חוקק ב-2017.

דוברת של שר האוצר הצרפתי ברונו לה מר לא הגיבה על המכתב. מוקדם יותר אתמול אמר לה מר לכתבים שצרפת פועלת לגיבוש הסכם ב-OECD למס דיגיטלי "הוגן ויעיל". הוא הוסיף שהוא מצפה לשוחח עם מנושין אתמול אחר הצהריים.

מכתבו של מנושין מגיע כאשר ממשלות ברחבי העולם מעוניינות לדון בדרך חדשה למסות עסקים בעידן הדיגיטלי. באוקטובר, שרי אוצר מקבוצת 20G קידמו בברכה הצעה שלפיה מגון רחב של חברות עם הפנים לצרכנים ישלמו עוד מס במדינות שבהן יש להן לקוחות, והן מדווחות על מעט רווחים.

מדינות 20G קראו לקידום התהליך הזה במהירות, ולגיבוש עקרונות הסכם כבר עד ינואר. המטרה הייתה להשיג קונצנזוס פוליטי עד יוני 2020, ואחריו להשיג שינויים בחוקים ובאמנות של מדינות יחידות. המכתב של מנושין מעלה תהיות לגבי יכולת העמידה בלוח הזמנים הזה, ואם הסכם בינלאומי עדיין אפשרי.

צרפת התחייבה לבטל את מס השירותים הדיגיטליים שלה, שהוצג ביולי, כאשר יושג הסכם במסגרת OECD. כמה מדינות נוספות - כולל איטליה ובריטניה - הודיעו גם הן על תוכניות למיסוי שירותים דיגיטליים, בטענה שהן יוצרות בכל תחושת דחיפות שבלעדיה לא תהיה עסקה עולמית.

הגישה הקיימת למיסוי חברות שמציעות את מוצריהן בכמה מדינות שייכת לזמנים שבהן הייתה להן נוכחות פיזית משמעותית באותן מדינות, כמו מפעל במקרה של יצרניות רכב.

היום מיסוי רווחי חברות מתבצע היכן שהערך מתהווה, במקרים רבים היכן ששוכן מטה החברה הרב-לאומית, או המדינה עם המיסוי הנמוך שבה רשום הקניין הרוחני שלה. אבל בעידן הדיגיטלי, חברות יכולות להגיע ללקוחות ללא נוכחות פיזית. מצב זה פוגע במדינות של מיסוי גבוה כמו צרפת, שחסרות ענקיות טק משלהן, אך התושבים הם לקוחות של חברות כמו פייסבוק, אלפאבית (גוגל) ואפל.

עוד כתבות

ח''כ משה ארבל, מפלגת ש''ס / צילום: איל יצהר

"מוכרחים להבין את גודל השעה": ראיון חג עם השר הכי לא שגרתי שיש

שר הפנים משה ארבל מכוון אצבע מאשימה לבג"ץ שיצר תגובת נגד בציבור החרדי לשאלת הגיוס ● בענייני התכנון, הוא מגלה שהוא הודף לחצים להתערבות ומאשים את שרי הליכוד באינטרסים צרים ● את הפועלים הפלסטינים, הוא אומר, צריך להחזיר, "אין שאלה בכלל" ● ולמה הוא משוכנע שזה הזמן להעלות ארנונה

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים

אפל. החברה המבטיחה של 2024? / צילום: Shutterstock

"תהיה הפתעת השנה": זו המניה המומלצת ביותר של בנק אוף אמריקה

המכירות נופלות, היא לא נמצאת בשוק הבינה המלאכותית ומתחילת השנה איבדה מניית אפל 10.7% ● למרות הכל, בבנק אוף אמריקה מאמינים שענקית הטכנולוגיה צפויה להתאושש בחצי השני של השנה

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

נתב''ג בליל התקיפה האיראנית. השמיים נסגרו במפתיע / צילום: Reuters, Nir Keidar

הטיפים והטריקים: איך לקנות ביטוח נסיעות לחו"ל?

עשרות אלפי ישראלים נותרו ללא טיסות אחרי ששורת חברות הודיעו על ביטול הטיסות לארץ וממנה ● האם הכיסוי לביטול נסיעה שמציעות חברות הביטוח יבטיח לכם פיצוי? מה קורה אם גויסתם למילואים? וגם: מתי כדאי לרכוש את הביטוח והטיפ שיחסוך לכם מאות שקלים בהשכרת רכב בחו"ל

מפגינים פרו פלסטינים באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Lev Radin

ההפגנות הפרו-פלסטיניות באוניברסיטאות העלית בארה"ב צוברות תאוצה

כניסתו של פרופסור שי דוידאי, ישראלי המרצה באוניברסיטת קולומביה, נחסמה ● עשרות נעצרו באוניברסיטת ייל לאחר שהקימו מחנה אוהלים בקריאה לשחרור עזה

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

דיזנגוף סנטר / צילום: גיא חמוי

מעל 3 מיליון שקל בדקה: זינוק בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד

לפי נתוני חברת שב"א, בין השעות 8:00-14:00 הוציאו הישראלים סכום של 735 מיליון שקל • מדובר בזינוק של 14% בהוצאות בכרטיסי אשראי לעומת ערב פסח אשתקד • בשנה שעברה בשעות אלו נרשמו הוצאות בכרטיסי אשראי בסכום כולל של 645 מיליון שקל • ומה הייתה הדקה העמוסה ביותר היום?

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

נתיב השייט באוקיינוס הארקטי / צילום: Shutterstock

בהובלת רוסיה וסין: נתיב השיט הימי שעשוי לשנות את חוקי המשחק

התקפות החות'ים בים האדום, במקביל לבצורת במרכז אמריקה, מובילות את העולם לחפש נתיבי סחר ימי חלופיים ● בשנים האחרונות, הסחר באזור הארקטי זינק בחדות נוכח הפשרת הקרחונים ומעורר התעניינות רבה מצד מעצמות העולם, ארה"ב, רוסיה וסין ● האם מפת נתיבי השיט בעולם לקראת שינוי, וכיצד תושפע ישראל?

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

הבורסה בוול סטריט / צילום: Unsplash, Ahmer Kalam

מגמה ירוקה בוול סטריט; מניות השבבים קופצות

הנאסד"ק קופץ ב-1.5% ● אירופה ננעלה במגמה חיובית ● נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● הנפט נסחר בירידות ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1% ● הערב אחרי נעילת המסחר בוול סטריט יפורסמו דוחות טסלה

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין, ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם