גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

החרם הכלכלי מעיק, אז מדוע ההנהגה באיראן אופטימית

בממשל טהראן הצליחו לדכא את המהומות במדינה, ונהנים גם מהצטרפותן של שש מדינות אירופיות למנגנון עקיפת הסנקציות האמריקאיות

נשיא איראן חסן רוחאני  / צילום: רויטרס
נשיא איראן חסן רוחאני / צילום: רויטרס

אולי הודעת שש המדינות האירופיות השבוע כי יצטרפו להסדר עוקף העיצומים האמריקאים, היא שהשרתה ביטחון אצל ההנהגה האיראנית. ואולי ריסוקה של המחאה האחרונה, שהייתה הגדולה מסוגה בשנים האחרונות, היא שהביאה את נשיא איראן חסן רוחאני לשגר מסר נוסף לארצות הברית על נכונות לפתוח מחדש את המו"מ על הסכם הגרעין.

בפגישה עם עיתונאים ואישי ציבור אמר רוחאני, כי שעה לאחר שארצות הברית תסיר את העיצומים ה"מוטעים, לא חוקיים, לא צודקים ובסגנון טרוריסטי", לפי הגדרתו, נוכל לשבת עם דונלד טראמפ והשותפות האחרות שהיו להסכם הגרעין.

רוחאני האשים את ישראל ואת ערב הסעודית בכך שהן אלה שדוחקות את ארצות הברית לעימות מול איראן, מתוך תקווה כי העיצומים הכלכליים שהוטלו עליה יביאו לקריסתה.

בתוך כך, באיראן התפרסמו דיווחים כי יפן עשויה להיות המתווכת במשא ומתן כזה. ראש ממשלת יפן שינזו אבה ביקר בטהרן ביוני השנה, ובשבועות האחרונים הגיע לטוקיו סגן שר החוץ האיראני עם מסר מרוחאני. לפי הפרסומים, המסר עסק בניסיון התיווך של יפן, אשר מתכוונת להאיץ את המגעים לתיווך.

בתחילת השבוע פרסם ראש הממשלה בנימין נתניהו הודעה נזעמת נגד המדינות שהודיעו על הצטרפות למנגנון עקיפת הסנקציות הכלכליות נגד איראן. ההודעה עסקה באבסורד שבעיתוי ההודעה של שש המדינות. נתניהו אמר, כי בשעה שהאיראנים ושליחיהם שוחטים מאות אנשים ברחבי המזרח התיכון - בטהרן, בבגדד ובביירות - מדינות אירופה ממהרות להעניק ויתורים נוספים לאיראן. לדבריו, מדינות אירופיות אלה לא למדו שום דבר מההיסטוריה - וההיסטוריה, לדבריו, תשפוט אותן. נתניהו קרא למדינות העולם להצטרף להגברת הלחץ והסנקציות על איראן, כפי שעשתה ארצות הברית.

המשחק הכפול של בריטניה, צרפת וגרמניה

כאמור, הכל החל בסוף השבוע שעבר. "שש המדינות" - פינלנד, בלגיה, הולנד, דנמרק, נורבגיה ושוודיה - הודיעו כי הן מצטרפות למנגנון עקיפת העיצומים האמריקאים. על הקמת המנגנון הכריזו בראשית השנה בריטניה צרפת וגרמניה, כשהמטרה לאפשר לחברות אירופיות לסחור עם איראן מבלי שיפגעו מכללי החרם האמריקאי.

המהלך האחרון הגיע כתגובה למהלך האמריקאי במסגרתו הורה הנשיא דונלד טראמפ על חידוש חרם הסחר עם איראן, ובכך למעשה ניתק את הרפובליקה האיסלמית מרוב קשרי המסחר שלה. חברות שממשיכות לסחור עימה מסתכנות בחרם אמריקאי. מה שהותיר את סין, ונצואלה ובמידה חלקית רוסיה, כמעט לבד ביחסי סחר עם איראן.

יצוא הנפט, הענף הכלכלי האיראני הראשי, פחת ב-80%. וההשלכות לחרם ניכרות. סגן נשיא איראן, אשאק ג'האנגירי, הודה השבוע כי העיצומים על תעשיית הנפט הם מכה אנושה לכלכלה באיראן, שהגיעה לדבריו למצב הקשה ביותר בתולדותיה מאז המהפכה האסלאמית לפני ארבעים שנה.

המכה הכלכלית עצומה, ואיראן יחד עם חלק ממדינות אירופה המתנגדות לעיצומים חיפשו מוצא. שלוש המובילות האירופיות - בריטניה, צרפת וגרמניה - הכריזו כאמור על המסלול העוקף בתחילת השנה, שעיקרו סחר באמצעות גורמים שלישיים, חילופי סחורות ללא מזומנים ושימוש בכלי עזר אחרים כמו מטבעות קריפטו במקום דולרים ואירו. והעיתוי, כפי שהדגיש נתניהו, אכן צורם.

אולי כדי להרגיע מעט, השבוע פרסמו שלוש המעצמות האירופיות השותפות להסכם - בריטניה, גרמניה וצרפת - מכתב שנשלח לאו"ם, ולפיו איראן מחומשת בטילים בליסטיים היכולים לשאת ראש נפץ גרעיני לטווח ארוך. מועצת הביטחון תקיים דיון מיוחד בנושא הזה בימים הקרובים. המשמעות: אירופה מאותתת לטהרן - אנחנו נסייע בעניין חידוש הסכם הגרעין מול ארצות הברית, אבל במקביל יעלה על השולחן גם עניין הטילים הבליסטיים שבעבר איראן סירבה לדון בו.

באיראן עדיין שורר חוסר שקט בולט. בשבוע שעבר התקיימו הפגנות זעם, בגל נרחב שהקיף את רוב המדינה. ההפגנות פרצו בשל העלאת מחירי הדלק ב-200%, לצד תנאים כלכליים מידרדרים, אבטלה גואה, שער מטבע מקומי שמתרסק ומחסור במוצרים רבים.

כמה נהרגו במהומות? הגרסאות סותרות

השלטונות פעלו נגד המפגינים בכוח רב, והכניסו למיגורן את אנשי המיליציות של משמרות המהפיכה. השבוע פרסם ארגון אמנסטי הבינלאומי כי מספר ההרוגים במהומות עומד על לפחות 208, וככל הנראה המספר האמיתי כפול. אלפים נפצעו, וקרוב לעשרת אלפים נעצרו. על-פי אומדנים שונים, בהפגנות השתתפו כ-200 אלף איש.

שר הפנים האיראני, עבדול רזא רחמני פזלי, טען כי במהלך המהומות הוצתו 731 סניפי בנק, 140 מבני ממשל, כ-70 תחנות דלק וגם יותר מ-50 תחנות משטרה ובסיסים של כוחות הביטחון. לדבריו, במהלך המהומות ניסו כ-500 בני אדם להסתער על משרדי הטלוויזיה האיראנית בבירה טהרן, אך נהדפו.

המנהיג הרוחני של איראן, עלי חמינאי, האשים סוכנים אמריקאים וישראלים כי ליבו את המהומות. בניסיון למנוע דיווחים מצולמים מהשטח וקריאה להגעה להפגנות, הסתייע הממשל באיראן למשך כמה ימים בכלי המוכר - השתקת רשת האינטרנט.

איך התקבלו האירועים הללו באירופה? שם הסתפקו בביקורת מהוססת כלפי איראן, על דיכוי ההפגנות, ותו לא.

העלייה בשער הריאל נבלמה

במקביל חידשו האיראנים את פעילות העשרת האורניום. לפי דוח של פקחי האו"ם, עקבות של אורניום נמצאו באתר נוסף שהאיראנים ניסו ככל הנראה להסתירו.

להודעת ההצטרפות של שש המדינות האירופיות הנוספות למסלול עוקף העיצומים, אין עדיין משמעות מעשית. היא הותנתה בכך שאיראן תחזור לעמוד בתנאי ההסכם - קרי, תפסיק להעשיר אורניום.

השבוע נפגשו בווינה נציגי האיחוד האירופי עם שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף. הוא דרש ישום מיידי של הפסקת העיצומים, ולפי הפרסומים באיראן - ההחלטה אם להפסיק את העשרת האורניום תתקבל רק לאחר שהסחר עם אירופה יתחדש, באמצעות המסלול העוקף.

האירופים, שמצד אחד מתנגדים בתקיפות לעיצומים האמריקאים, לא רוצים להרגיז יתר על המידה את הנשיא טראמפ. הם נפגשים במקביל עם נציגי הממשל האמריקאי בוועידת נאט"ו המתקיימת בלונדון, והנושא האיראני עומד בראש סדר היום. ואולי בשל כך יצא שר החוץ זריף מאוכזב מהפגישות, וצייץ אחר כך כי האירופים פועלים לפתור מחלה קשה בפלסטר, וכי הם מונעים תרופות חיוניות מילדי איראן. הציוץ הזה זכה לתגובות נזעמות מאיראנים רבים, על רקע הדיכוי האלים של המהומות. אחד מהם כתב: "בפעם האחרונה שבדקתי, אתה (זריף) והממשל שלך הרגתם ילדים איראנים ברחובות. שום תרופה לא תעזור, אלא סילוקכם".

באיראן עצמה המצב נותר בעינו: שער המטבע המקומי הריאל ממשיך לרדת, ובסוף השבוע בשל המהומות נסחר בסביבות 140 אלף ריאל לדולר, ו-150 אלף לאירו. העלייה אמנם נבלמה מעט השבוע, לאחר הודעת שש המדינות האירופיות על הצטרפותן למסלול עוקף העיצומים, אבל חולשת המטבע והפער בין שערי השוק השחור, הריאלי אל מול השער הרשמי, פוגעים קשה בתעשיה וככלל בכלכלה. הבנקים החלו לפעול באופן מלא רק מתחילת השבוע, וחלק מהמפעלים ואזורי המסחר עדיין סגורים לאחר שניזוקו בהפגנות. 

עוד כתבות

כוחות צה''ל ברצועת עזה / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: רס"ל במיל' סאלם אלכרישאת נפל בצפון הרצועה

אלכרישאת, גשש בן 42 מאבו רובייעה, נפל בקרב בעזה ● דובר צה"ל לעזתים שבבית לאהייא: "עזבו את האזור מיד" ● צה"ל תקף בדרום לבנון; רקטות שוגרו למרחב מרגליות שבאצבע הגליל ● שני בכירי חיזבאללה חוסלו בדרום לבנון בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● לפחות שתי מטרות יורטו בשמי נהריה ● כל העדכונים

שכונת אשכול ברובע שדה דב / הדמיה: משרד האדריכלים תכנון נוף

בשווי מעל 100 מיליון שקל: עיריית תל אביב מוכרת מגרש ענק בשדה דב

עיריית תל אביב מוכרת מגרש בן כ-4 דונמים בשכונת אשכול בצפון העיר, ששוויו הוערך בכ־115 מיליון שקל ב־2021 ● רמ"י ומשרד השיכון פרסמו מכרזים להקמת מעל 8,000 יח"ד ברחבי הארץ ● והוועדה הארצית לתכנון ולבנייה אישרה תוכנית ראשונה לפינוי-בינוי בעתלית ● חדשות הנדל"ן

צילומים: יריב כ''ץ (ידיעות אחרונות), יח''צ, shutterstock, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

המילון העכשווי של ענף השיווק, הפרסום והמדיה

גלובס מציג את המושגים, האנשים, הרשתות והחברות שמסעירים בעת הנוכחית את אנשי השיווק, הפרסום והמדיה ● מהאחים אמיר והשרים ניר ברקת ושלמה קרעי, דרך האיום הסיני משיין - ועד רשתות המזון שעשו עלייה והבינה המלאכותית שכולם מתאמצים לייצר איתה מציאות חדשה

הבניין ברחוב גורדון 22 בתל אביב / צילום: דנה אטיאס

2.5 מיליון שקל לדירת 2 חדרים בבניין לשימור מחמיר בת"א

דירה במבנה היסטורי ברחוב גורדון בתל אביב, שתכנן האדריכל שלמה גיפשטיין, נמכרה לאחרונה ● לדירה יש זכויות בנייה נוספות בשטח של כ־40 מ"ר, אולם המחיר לא משקף אותן ● המתווכת בעסקה: "עסקאות במחירים של 2.3 מיליון שקל עד 3.1 מיליון שקל קיבלו 'בוסט' בשלושת החודשים האחרונים"

אילוסטרציה: shutterstock

עזבה את הדירה לפני תום מועד השכירות. האם המשכיר יכול לפדות את צ'ק הביטחון?

השוכרת טענה כי הדירה אינה ראויה למגורים עקב חוסר בידוד ורטיבות, ולכן היא יכולה לעזוב את הדירה ללא התראה מוקדמת ● המשכיר ניסה לפדות את צ'ק העירבון הפתוח על מלוא שכר הדירה לתקופת החוזה ● מה קבע בית המשפט?

מתנדבי משלחת של Jewish National Fund USA / צילום: ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה''ב

כך הגיעו לישראל משלחות של 3,000 מתנדבים בזמן המלחמה - לא כולם יהודים

ארגון ג'ואיש נשיונל פאנד ארה"ב הוביל 11 משלחות שהתנדבו ביישובים כמו שדרות, ארז, גבולות ואורים ● טלי צור־אבנר, ראש המטה בישראל: "הביקוש גבוה, יש רשימות המתנה" ● ישראל מתגייסת

טסלה מודל S ''פלייד'' / צילום: יח''צ

טסלה פספסה את התחזיות ורשמה את הירידה החדה ביותר בהכנסות מאז 2012

למרות שפספסה את התחזיות המוקדמות בשורת הרווח וההכנסות, מניית טסלה מזנקת במסחר המאוחר ● האנליסטים בוול סטריט חזו כי החברה תציג ירידה בהכנסות ברבעון הנוכחי לאחר שורה של חדשות רעות

עלי רזא אסגארי, שהיה גנרל במשמרות המהפכה ועקבותיו נעלמו ב-2007 / צילום: ויקיפדיה

האיראנים טוענים: בכיר במשמרות המהפכה ערק לארה"ב. ומה הקשר הישראלי?

סוכנות הידיעות איראן אינטרנשיונל מדווחת כי עלי רזא אסגארי, בכיר לשעבר במשמרות המהפכה שעקבותיו נעלמו ב-2007, מתגורר בארה"ב תחת זהות בדויה ● אסגארי נחשב לדמות קרובה מאוד לראש הזרוע הצבאית של חיזבאללה, עימאד מורנייה, שחוסל ב-2008 בסוריה

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

וול סטריט ג'ורנל: כך תיראה הפעולה הישראלית ברפיח

בוול סטריט ג'ורנל מדווחים כי ישראל נערכת לפעולה ברפיח ומפנה אזרחים לקראת מבצע צבאי ● עפ"י ההערכות, מבצע הפינוי צפוי להימשך כשבועיים עד שלושה שבועות ויתבצע בתיאום עם ארה"ב, והלחימה תיארך כשישה שבועות

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

מה צפוי בדוחות מטא? / צילום: Shutterstock

מניית מטא מתרסקת ב-10% למרות נתונים חזקים, ואלו הסיבות

מטא, שמנייתה עלתה בכ-45% מתחילת השנה, היכתה את התחזיות בתוצאותיה הכספיות הן בשורת הרווח והן בשורת ההכנסות ● האנליסטים היו אופטימיים לגבי הדוחות הערב אך התחזית שפרסמה החברה להמשך השנה אכזבה את המשקיעים

הפגנה פרו פלסטינית באוני' קולומביה, ניו יורק / צילום: ap, Yuki Iwamura

״אוניברסיטת קולומביה נכנסה ללחץ, הקמפוס נראה כמו בסיס צבאי סגור״

השיעורים בקולומביה שבניו יורק הופסקו עד הודעה חדשה בשל מחאות פרו-פלסטיניות ● סטודנטים יהודים קיבלו המלצה שלא להגיע למקום, ונמנעה כניסתו של פרופ' שי דוידאי לקמפוס ● עומר לובטון-גרנות מבית הספר למדיניות ציבורית: "האוניברסיטה נכנסה ללחץ. הכול מגודר, שוטרים מסביב, כל השערים נעולים, בריקדות, עשרות ניידות ומסוקים באוויר"

טסלה ונטפליקס. תוצאות הפוכות ותזכורת / צילומים: Shutterstock

שתי ענקיות, תוצאות הפוכות ותזכורת לכלל החשוב של עונת הדוחות

טסלה פרסמה ביום שלישי בלילה דוח רבעוני מאכזב, אבל המניה זינקה בפתיחת המסחר ב־13% ● בשבוע שעבר קרה בדיוק ההפך לענקית טכנולוגיה אחרת, נטפליקס, שמנייתה צנחה למרות תוצאות חיוביות ● הסיבה: המלכות האמיתיות של עונת הדוחות הן התחזיות

בית קיץ בשבדיה. המחיר הממוצע במדינה עומד על 840 אלף שקל / צילום: Shutterstock

המטבע התרסק ומחירי הדיור ירדו: בגרמניה מעודדים לקנות בתי קיץ בשבדיה

חופשה בבית נופש נפוצה בצפון אירופה ● תמורת בקתה ללא חימום ומים זורמים, ליד אגם בצפון שבדיה, תשלמו רק 195 אלף קרונות שבדיות, כלומר כ־62 אלף שקל ● הבעלות פתוחה בפני זרים, ולא רק לתושבי האיחוד האירופי

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

סיוע הענק האמריקאי אושר רשמית: איזה נשק תקנה ישראל במיליארדים?

אחרי בית הנבחרים, גם הסנאט האמריקאי אישר את הסיוע לישראל. חבילת הסיוע עומדת על כ-26 מיליארד דולר, מתוכם 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

המנהל הממונה מצא: בסלייס לא החזירו ללקוחות 2 מיליון שקל

מבדיקת המנהל המיוחד שמונה לסלייס, עולה שחברת ניהול הקופות לא השיבה למבוטחים את כספם כפי שחויבה ע"י רשות שוק ההון, בגין ניהול לא תקין ● עוד התגלה שהסכומים שצריכים להיות מוחזרים גבוהים יותר ● אסף גולדברג, שעמד בראשות החברה: "לא נגרמה פגיעה בעמיתים"

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

השופט בדימוס איתן אורנשטיין, לשעבר נשיא בית המשפט המחוזי תל אביב / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

אורנשטיין דחה בקשה להתפטר מבוררות המיליונים גרטנר-גרטלר

דן גרטלר ביקש לפסול את השופט בדימוס איתן אורנשטיין מתיק הבוררות בנימוק כי הבורר סבור שהוא זה שעומד מאחורי חשיפת השיחות עם יו"ר לשכת עורכי הדין לשעבר אפי נוה - מהן עולה חדש ליחסי תן וקח בין השניים • אורנשטיין, שכבר כתב את פסק הבוררות, דחה את הבקשה

אוהלי המחאה הפרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה / צילום: Reuters, Caitlin Ochs

הקמפוסים בארה"ב רותחים, ובישראל חוששים מגל חרמות

ההפגנות האנטישמיות והאנטי ציוניות ברחבי הקמפוסים בארה"ב, ובראשן בקולומביה, הגיעו לשיא עם סגירת שערי האוניברסיטה שבלב מנהטן וכבר עכשיו הן זולגות מעבר למדשאות והופכות לגל חרמות לא מוצהר על חוקרים ישראלים ● "הממשלה צריכה להתעורר לפני שייווצר פה נזק בלתי הפיך", אומרת פרופ' מלאת שמיר, סגנית נשיא אוניברסיטת תל אביב לבינלאומיות