גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הקרן הישראלית שהפכה לאחת המשקיעות הדומיננטיות במדעי החיים

קרן הון הסיכון פרגרין, שהוקמה ב-2001 ע"י האחים איל ובועז ליפשיץ ומפעילה כיום את חממת אינסנטיב, גייסה קרן רביעית בסך 115 מיליון דולר ● לפי דיווחים שלה, עד היום החברות שהשקיעה בהן עשו אקזיטים בסך 2 מיליארד דולר

Eyal Lifschitz / צילום: עופר וקנין, הארץ
Eyal Lifschitz / צילום: עופר וקנין, הארץ

בימים האחרונים, בהודעה לקונית יחסית, הודיעה קרן הון הסיכון פרגרין (Peregrine Ventures) על גיוס של 115 מיליון דולר לקרן רביעית שתתמקד במדעי החיים. הצעד הזה, שמגיע אחרי גיוס קודם של 75 מיליון דולר לפני כשנתיים, הופך את פרגרין לאחת הקרנות המשמעותיות הפועלות בישראל בתחום מדעי החיים, עם כ-200 מיליון דולר הון מנוהל, ועוד כ-200 מיליון דולר זמינים להשקעה. יש היום פחות מעשר קרנות בתחום מדעי החיים שגייסו בסמיכות כזאת יותר מ-200 מיליון דולר.

פרגרין, שהוקמה ב-2001, התמקדה לאורך רוב שנותיה בתחום המכשור הרפואי. בשנים האחרונות, הרחיבה את תחום עיסוקה גם לפארמה ולבריאות דיגיטלית, ומדי פעם היא משקיעה בחברות שאינן בתחום מדעי החיים, בין היתר בחברות קלינטק ופודטק, אינטרנט ותוכנה.

הבועה וההזדמנות: הקרן הראשונה שהפריטה חממה

פרגרין נוסדה על ידי האחים איל ובועז ליפשיץ, שהיו קודם לכן יזמי ביומד, בחברות כמו ויז'ן-קר, הפועלת בתחום רפואת העיניים, וחברת ביוקונטרול. הרקע של איל הוא משפטים וחינוך, ויש לו גם תואר ראשון בפילוסופיה. בועז הגיע מתחום המדעים. איל התראיין כמה פעמים בשנים האחרונות בהקשר של קידום החממות הטכנולוגיות והשעות הסיד בישראל, אך ככלל, האחים אינם נוטים להתראיין על החברה שלהם. 

האחים הקימו את הקרן על רקע המשבר הכלכלי הגדול אחרי התפוצצות בועת האינטרנט. המטרה הייתה לנצל הזדמנויות להשקעה בחברות בשלבים מוקדמים, שיגיעו לבשלות עם סיום המשבר. על פי פרסומים באותה תקופה, משקיעי הקרן היו חברת סימנס משווייץ, קבוצת דברת, חברת ההשקעות של בנק מזרחי, מוצרי מעברות ומשקיעים פרטיים. מלבד האחים ליפשיץ, היה שותף להקמה גם איש העסקים גיל ויל.

הקמה של קרן הון סיכון להשקעה בחברות בתחום מדעי החיים, שהיקפה 20 מיליון דולר בלבד, הייתה עלולה להתגלות בהמשך כאופטימיות מוגזמת, אולם פרגרין זיהתה הזדמנות: היא הייתה הקרן הראשונה שהפריטה חממה טכנולוגית - חממת אורית (היום אינסנטיב) באריאל. עד אז כל החממות היו בבעלות המדינה.

רכישת הזיכיון לחממה ב-2002, למעשה ללא עלות, אפשרה לפרגרין להשיג אחוזים גבוהים בחברות הצעירות שבהן התכוונה להשקיע ממילא, תמורת השקעה של כמה מאות אלפי דולרים בלבד בשנים הראשונות. מודל ההפרטה היה כזה: המדען הראשי (היום רשות החדשנות) מקבל על עצמו 80% מההשקעה תמורת תמלוגים עתידיים, והזכיין מקבל 35%-50% מהחברה. חממת אינסנטיב מנוהלת זה יותר מעשור על ידי ליאור שחורי, שהוא גם שותף בקרן.

לא כל הזכייניות של חממות באותה תקופה הצליחו למנף את ההזדמנות. רובן השקיעו בחממה בלבד ולא ביצעו השקעות המשך. פרגרין, לעומת זאת, הצליחה לשמור על נתחים מהחברות שהוקמו בחממה על ידי השקעה נוספת לאחר שהחברות בגרו מהחממה.

בשנים האחרונות, הפך המודל הזה למודל של כל החממות הטכנולוגיות, לאחר שגם רשות החדשנות התרשמה שהעובדה שישנו משקיע, אפילו קטן, שמחכה לחברות הטובות הבוגרות מהחממה עם סכום של אפילו כמה מיליוני דולרים להשקעת המשך, מועילה הן להצלחת החברות והן להצלחה של הזכיין. רשות החדשנות עורכת כעת מכרזים תחרותיים לזכיינות על חממות, והיכולת לבצע השקעות המשך היא אחד הקריטריונים המשמעותיים המעניקים נקודות במכרז.

מקרן קטנה לאקזיט גדול

בתחילת הדרך, הייתה פרגרין בעיקר קרן המשך קטנה להשקעה בחברות שבגרו מחממת אינסנטיב. בזמן שהיא השקיעה 20 מיליון דולר בלבד, היא הייתה שותפה לאקזיטים בהיקף של כ-150 מיליון דולר. חלקה בחברות הללו היה קטן יחסית, משום שהיא השקיעה בעיקר בחברות החממה ולא היו לה המזומנים להשקעה מהותית בסבבי המשך, אולם הסכומים שקיבלה הספיקו כדי לגייס קרן קטנה נוספת באותו מודל.

ב-2006 גייסה קרן נוספת בסך 30 מיליון דולר, שהמשיכה להשקיע בחברות החממה. קרן זו הייתה שותפה בהמשך לאקזיטים בהיקף של יותר מ-70 מיליון דולר, הרוב דווקא מהפורטפוליו הטכנולוגי שלה ולא ממדעי החיים. חברת התוכנה יורקיפי וחברת התקשורת Kailight נמכרו ב-35 ו-30 מיליון דולר בהתאמה. קיילייט הייתה ההשקעה הראשונה של הקרן שלא דרך החממה. יורקיפי הייתה חברת חממה. ב-2017, היה גם האקזיט של Valtech, שעמד לבדו על 340 מיליון דולר, עם אופציות לתשלום אבני דרך בהיקף של מאות מיליוני דולרים נוספים. 

אחרי הגיוס של 2006 הייתה הקרן שקטה. היא המשיכה להשקיע בחברות החממה, בתקופה שלא הייתה אטרקטיבית כל כך להשקעות בתחום המכשור הרפואי. אולם לאחר האקזיט של וולטק ועל רקע התעוררות בתחום ההשקעות במכשור רפואי בשנים האחרונות, גייסה הקרן 75 מיליון דולר ב-2017, וכעת סכום נוסף של 115 מיליון דולר, בין היתר על רקע אקזיט משמעותי של 75 מיליון דולר בחברת Visionsense שנמכרה למדטרוניק.

השקעה של פרגרין שנמכרה ב2019־ למדטרוניק תמורת 75 מיליון דולר / צילום: רויטרס

קצת עזרה מפיליפ פרוסט

ב-2008 קיבלה הקרן השקעה ותמיכה ממקור לא צפוי: ד"ר פיליפ פרוסט, אז יו"ר טבע, השקיע בקרן והוביל תהליך מיזוג של שתי חברות שלה, Neovasc ו-BBaloon, לחברה שלישית שרכש בבורסה בקנדה. החברה הממוזגת ידעה עליות ומורדות, וכעת היא נסחרת לפי שווי של 30 מיליון דולר בלבד, אך יש להניח כי פרגרין יצאה מההשקעה הזו ברווח לאורך הדרך, בעיקר לאור העובדה ששתי החברות היו בוגרות חממה, כלומר, כנראה שההשקעה של פרגרין בהן הייתה לא גבוהה. היום נראה שאין לפרוסט תפקיד בקרן.

ב-2012, כאשר החלו ההליכים התחרותיים, החליטה חממת אינסנטיב לחשוף את נתוניה, שלפיהם גייסו חברות בוגרות החממה עד אז 656 מיליון שקל. היקף ההכנסות של בוגרות החממה עמד על 250 מיליון שקל. על רקע התוצאות הללו הוארך הזיכיון של פרגרין בחממה.

האקזיטים הגדולים יותר הגיעו אחר כך. כאמור, הגדול ביותר, ב-2017, היה האקזיט של וולטק, בוגרת חממה שפיתחה מערכת לתיקון מסתם הלב המיטראלי באמצעות צנתור. רוקטיק, חברה בתחום השבבים, בוגרת חממת אינסנטיב, נמכרה ל-Cadence Design Systems ב-50 מיליון דולר ב-2016. ויז'ן סנס, שנמכרה למדטרוניק ב-2018 תמורת 75 מיליון דולר, הייתה השקעה של פרגרין מהקרן הראשונה, עוד לפני החממה, ואחרי כמעט 20 שנה הגיעה למכירה. אליהן הצטרפה חברת החממה אקסימו שפיתחה קטטר לטיפול במחלות כלי דם, ונמכרה ב-2019 ב-46 מיליון דולר ל-Angio Dynamics. חברות נוספות נמכרו בסכומים קטנים יותר או שפרטי העסקאות לא פורסמו.

לפי הודעת החברה לתקשורת על גיוס הקרן הנוכחית, החברות שבהן השקיעה פרגרין עד היום הגיעו לאקזיטים בסכום מצטבר של יותר מ-2 מיליארד דולר.

בין החברות המעניינות בפורטפוליו של פרגרין, ניתן למנות את חברת הבשר המשובט Aleph Farms, חברת קרטיהיל, המפתחת סחוס מלאכותי, חברת היירסטטיקס לטיפול בהתקרחות, חברת Novus הבורסאית המפתחת תרופות לרקטום ופי הטבעת, חברת אאוטסנס, שפיתחה שיטה לאבחון מחלות מעי על בסיס ניתוח הרכב הצואה בשירותים ועוד. רבות מהחברות שבהן השקיעה פרגרין ואינן בוגרות חממות אינסנטיב, הן בוגרות של חממות אחרות, שחלקן נתקעו בגלל היעדר משקיעי המשך. העתיד יעיד אם היו בין השאריות של החממות המתפרקות הזדמנויות שפרגרין איתרה והביאה לבשלות.

בשר המעבדה של Aleph Farms / צילום: רויטרס

בהודעת החברה נמסר כי המודל של הקרן הוא הקמה של חברות על בסיס צרכים שמזהה הקרן במשותף עם חברות המכשור הרפואי הגדולות. לדברי איל ליפשיץ, "טכנולוגיות רפואיות מישראל מושכות ביקוש עצום ויוצרות הזדמנויות אדירות, ומשקיעים זרים מכירים בכך. בחרנו להגביל את היקף פרגרין 4 ל-115 מיליון דולר משום שאנחנו מאמינים שזהו הגודל המתאים ביותר לצוות הניהול שלנו וליכולתו למצוא את מיטב ההזדמנויות ולסייע באופן פעיל לחברות להשיג את יעדיהן". 

עוד כתבות

איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו? / עיצוב: טלי בוגדנובסקי (נוצר בעזרת adobe firefly)

לאמיצים בלבד: איך עובד מדד הפחד והאם אפשר להרוויח ממנו

המתיחות בין איראן לישראל הביאה את מדדי הפחד בארץ ובחו"ל להיסחר סביב שיא של חמישה חודשים ● ממה מורכבים מדד הפחד הישראלי והאמריקאי? איך משקיעים בהם? ואיזה פרדוקס גלום בתוכם? ● גלובס עושה סדר

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

הירידות הנוכחיות מגיעות אחרי שנה ורבע חלומיות למשקיעים בשווקים בחו''ל / צילום: Shutterstock

אפריל האדום: וול סטריט יורדת בחדות, וזה מה שצפוי לקרות לחיסכון שלכם ולשקל

הבורסה האמריקאית פתחה את 2024 בסערה עם תשואות מרשימות במדדים המובילים ● אלא שכעת הקערה התהפכה, ומתחילת אפריל נמחקה יותר מחצי מהתשואה ● מי החוסכים הישראליים שייפגעו במיוחד, ומהן ההשלכות של המגמה השלילית על שער הדולר?

גילון בק, ריצ'רד פרנסיס, אייל פסו / צילום: תמר מצפי, אלעד מלכה, Gauzy

בדרך לנאסד"ק: הישראלית שמאמינה שהשוק הזה יגיע ל-124 מיליארד דולר ב-2028

במדור השבועי של גלובס בדקנו מה קרה למניות הישראליות הבולטות בוול סטריט במהלך הסופ"ש ● גאוזי, יצרנית הזכוכית החכמה מתל אביב בדרך לנאסד"ק ● טבע משנה את אופן דיווח התוצאות שלה על בסיס גיאוגרפי ● וסנסטאר, חברת הפורטפוליו של קרן פימי הציגה תוצאות חלשות לרבעון

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

במשרד המשפטים סבורים כי התיקון יעודד הגשה של תובענות ייצוגיות ראויות / אילוסטרציה: Shutterstock, Morakot Kawinchan

הסוף למסחרה? משרד המשפטים מקדם חוק שמבקש לטלטל את מוסד התובענות הייצוגיות

ברקע הסערה הציבורית בנוגע לתובענות ייצוגיות, משרד המשפטים הפיץ תזכיר חוק בנושא ● בתזכיר מוצע להגביל את מספר התובענות הייצוגיות שיכול אדם להגיש בשנה, לקבוע תקרות ברורות לגמול ושכר הטרחה, וגם לאפשר לשופטים לפסוק הוצאות משפט אישיות לחובתם של עורכי הדין במקרים של תביעות סרק

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

מגמה חיובית באירופה; מדד פוטסי חצה את שיא כל הזמנים לאחר 4 ימים רצופים של עליות

נעילה מעורבת באסיה, מדד ההנג סנג זינק בכ-1.9% ● עליות קלות בחוזים העתידיים בוול סטריט ● הנפט עבר לירידות ● הביטקוין עומד על כ-66.27 אלף דולר למטבע ● מחיר הזהב נחלש בכ-1.3% ● הערב אחרי נעילת המסחר בוול סטריט יפורסמו דוחות טסלה

איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

מיליון וחצי שקל על משרה חלקית: איילת שקד מציגה - כך מכינים נקניקיות גם בעסקי הנדל"ן

איילת שקד השוותה בין מינוי בכירים במערכת המשפט להכנת נקניקיות ("מי שלא עומד בחום, שלא ייכנס למטבח") ● מעניין מה הייתה אומרת על מינוי פוליטיקאית לתפקיד בכיר במגזר העסקי

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

מטוס B-52 שנושא עליו את טילי המיקרו־גל / צילום: Reuters, Michael Clevenger / Courier Journal / USA TODAY NETWORK

חודר בונקרים ומשבית כורים גרעיניים, ללא פגיעות בנפש: הנשק האמריקאי שיכול לשנות את מאזן הכוחות מול איראן

לפי חשיפת "דיילי מייל" הבריטי, ארה"ב פרסה בחשאי מערכת טילי מיקרו-גל, שהפעימות האלטקרו-מגנטיות שהם פולטים יכולים להשבית כל מכשיר אלקטרוני – כולל מתקני גרעין תת קרקעיים ● איך היא עובדת?

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

לוטרה. דגי בריכות הנוי חוסלו כמעט לחלוטין / צילום: Shutterstock

קרבות על טריטוריה, פלישות וחיסולים: משפחות הפשע של סינגפור הן בכלל לוטרות

הסגרים שהונהגו בקורונה נתנו לבעלי חיים רבים הזדמנות להשתלט על שטחים אורבניים ● בתום המגפה הם נדחקו בחזרה לשיפולי הערים, אבל לא הלוטרות בסינגפור: אלה עושות שם שמות אפילו על חשבון קרוקודילים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / חומרים: אתרי החברות, Shutterstock

תוספים וטריקים: כך קונים ברשת חכם ובזול

היקף הרכישות של ישראלים באונליין נמצא בעלייה מתמדת, אבל רבים לא מכירים את הכלים שמאפשרים לחסוך בתשלום ● מתוספים שמשתלם להתקין בדפדפן ועד שיחה עם צ'אטבוט

ד''ר נטע מימון, מנכ''לית Neuro-Fi, חוקרת מוזיקה ומוח / צילום: יונתן בלום

החוקרת שיכולה להשפיע על המוח שלנו, בלי שנשים בכלל לב

ד"ר נטע מימון משלבת בין מוזיקה לחקר המוח כדי לסייע לחולי אלצהיימר ופרקינסון ● היא גם הקימה חברה שרוצה להפוך את מה שאנחנו שומעים באוזניות לגירוי מוחי שיעזור לנו להירגע ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

הפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, אתמול (ש') / צילום: Reuters, Cristina Matuozzi

"ארגון טרור השתלט": גל הפגנות נגד ישראל באוניברסיטת קולומביה

ביום חמישי האחרון, נעצרו מעל מאה סטודנטים שהשתתפו בהפגנה פרו־פלסטינית באוניברסיטת קולומביה, וההפגנות מאז נמשכות במלוא עוזן ● פרופ' שי דוידאי מבית הספר למנהל עסקים באוניברסיטה צייץ בעקבות האירועים: "ארגון טרור השתלט על האוניברסיטה והמדינה צריכה להתערב ולהשתלט על הקמפוס"

מייסדי קוואק: אלון לב, רן רומנו, ליאור פנסו ויובל פרנבך / צילום: QWAK

ארבעת היזמים יוצאי ענקיות הייטק שזיהו את החולשות של הארגונים הגדולים במשק

קוואק הוקמה במטרה לספק פתרון מקצה לקצה לחברות בהטמעה, בתפעול ובניהול יישומי בינה מלאכותית, ועוזרת לחברות ליישם מודלים של למידת מכונה ● בקוואק לא מסונוורים מטרנד ה-AI:" גם אם אנחנו על הגל, חייבים להיות קשובים לשוק"

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

איזה נשק ישראל תקנה בתקציב של 14 מיליארד דולר?

הסיוע האמריקאי לישראל שאושר בבית הנבחרים עומד על כ-26 מיליארד דולר, מתוכו 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: Shutterstock

להפסיק לרוץ על הגלגל. מה יקרה לכם אם תרוויחו פחות

המעבר למשרה עם משכורת נמוכה יותר, כרוך בדרך-כלל בקיצוץ בהוצאות ● יחד עם זאת, הוא עשוי להגיע עם עלייה ניכרת בזמן הפנוי ובאיזון בין העבודה והחיים