גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"לתשובה אין הרשאה לתכנן את ייבוש הים לפרויקט מגדלי חוף הכרמל"

כך טען היום נציג המדינה בדיון בבימ"ש ● זאת כחלק מדיון על עתידו של הפרויקט השנוי במחלוקת "מגדלי חוף הכרמל" שנמצא בדרום קו החוף החיפאי ● כחלק מבניית הפרויקט תוכנן לייבש שטח שנמצא בסמיכות לחוף

מגדלי חוף הכרמל / צילום: shutterstock, שאטרסטוק
מגדלי חוף הכרמל / צילום: shutterstock, שאטרסטוק

 

האם כל הליכי התכנון שבוצעו ב-25 השנים האחרונות סביב פרויקט ייבוש הים מול מגדלי חוף הכרמל בחיפה, נעשו ללא הצדקה? כך טען היום בא כוח המדינה, עו"ד עמית קורן, בעתירה המנהלית שהגישה חברת מגלי חוף הכרמל, שבשליטת יצחק תשובה. קורן טען כי הקרקע התת מימית היא של המדינה וכי החברה קיבלה הרשאה לקדם עליה תכנון עד 1994. מאז, ההרשאה הזו לא חודשה. בא כוח החברה עו"ד אבי פורטן טען לעומת זאת כי ההרשאה בתוקף מכוח פשרה משפטית ישנה, ואילו שופטת בית המשפט לעניינים מינהליים בחיפה בטינה טאובר תהתה כיצד יתכן שכל רשויות המדינה דנו בפרויקט, מבלי לשים לב לעניין.

מדובר באחד מהפרויקטים השנויים ביותר במחלוקת במדינה, שכולל שורה של מגדלי מלונאות על שפת ימה של חיפה, בחוף הכרמל. זאת כתוצאה מתוכנית שאושרה ב-1978, להקים על שטח של 100 דונם שישה מבנים בני 7-24 קומות. עד כה הוקמו שניים מהם, שספגו ביקורת ציבורית קשה ובשנים האחרונות מתנהל מאבק סביב הקמת ארבעת המגדלים הנותרים.

מגדלים אלה, אמורים להבנות על פי התוכנית, מדרום לשני המגדלים שהוקמו ומכיוון שרצועת החוף במקום זה צרה במיוחד, החברה מעוניינת להקים שלושה שוברי גלים ולייבש קטע ים. ואולם, כשהוגשה התוכנית לייבוש הים, הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה חיפה דחתה אותה, עקב ליקויים שמצאה בה, ובמיוחד בתסקיר ההשפעה על הסביבה שצורף לתוכנית; החברה עררה על ההחלטה בפני ועדת המשנה לעררים שבמועצה הארצית לתכנון ולבנייה וזו החליטה בפברואר השנה לאמץ את גישת הוועדה המחוזית ולא לאשר את התוכנית. זאת, בין היתר, משום שהיא מיושנת ולא עומדת בסטנדרטים הסביבתיים החדשים בתחום איכות הסביבה.

בעקבות זה, עתרה החברה בבקשה לבטל את החלטת ועדת המשנה לעררים של המועצה הארצית לתכנון ולבנייה, לפסול את תסקיר ההשפעה על הסביבה ולהוציא צו שיורה למוסדות התכנון לדון בתסקיר לגופו.

פורטן טען כי ההחלטה של הוועדה התקבלה תוך שילוב שיקולים זרים, לפיהם תכלית התכנית לייעוד מלונאי אינה ראויה וכי הרשויות העדיפו מלכתחילה שהחברה תנייד את זכויותיה למתחם הצבאי מש"א 7200, שנמצא מזרחית למתחם המגדלים; בא כוח המדינה, עו"ד קורן, ובאת כוחה של עיריית חיפה, עו"ד קרן גולדשמידט טענו מנגד, כי התסקיר נבחן תחילה על ידי הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה חיפה ולאחר מכן על ידי ועדת הערר הארצית בצורה מקצועית - וזו הייתה הסיבה לפסילתו.

עוד מסביר עו"ד פורטן כי כל אנשי המקצוע מסכימים, כי הליכי האירוזיה החופיים שעובר חוף הים באזור הזה יצריכו ייבוש מקטע ים בצורה כזו או אחרת, וכי תכנית ייבוש הים תגדיל את החוף הציבורי, הגיבה עו"ד גולדשמידט, כי "צריך להעמיד דברים על דיוקם. התכנית לא נועדה לטובת הציבור, אלא לרווחיות העותרת".

ואולם הדיון בבית המשפט נמתח לכיוונים שחרגו מהעתירה, כשהצדדים והשופטת מנסים למצוא את נקודת האחיזה שתוביל את הפרשה, שנמשכת כבר 41 שנה, לפשרה. כאמור, עו"ד קורן הטיל פצצה באומרו, כי תכניות ייבוש הים קודמו על סמך הרשאה שנתנה המדינה לחברה, שתוקפה פג ב-1994. "הווה אומר, שלעותרת אין בדל של זכות לתכנן את מקרקעי המדינה, שהם מקרקעין תת ימיים. גם אם כל טענותיה יתקבלו, לא ניתן לחלץ מהתסקיר שום תוכנית ושום טיוטת תוכנית, כי אין לחברה הרשאה לתכנן", אמר קורן. "כל מוסדות התכנון עבדו בפול גז בניוטרל והמערערת משחקת ב'נדמה לי'. אנחנו מצויים במהלך סרק ועקר".

השופטת טאובר שאלה את עו"ד קורן כיצד יתכן שלאורך כל השנים כל מוסדות המדינה ניהלו מול החברה את ההליכים השונים, וקורן ענה "שאלה מצוינת. אני לא יודע. גבירתי צודקת בהעלאת השאלה, אבל גם אם הייתה טעות בעבר, זו לא הצדקה להנציח אותה".

ואילו עו"ד פורטן דחה מכל וכל את הטענה. "יש פה תהליך שהתארך 25 שנים, ואחרי שהשתתפתי במשחקי רבע הגמר וחצי הגמר, נזכר חברי, שאולי לא קניתי כרטיס למשחקים", הוא הגיב לקורן, ואמר, כי המדינה מושתקת מלהעלות טענה כזו, אחרי כל כך הרבה שנים, שבה הנושא לא הועלה. ואולם טען עו"ד פורטן, כי ההרשאה קיימת מכוח פשרה משפטית, שבה ויתרה החברה על חלק מזכויותיה.

הצדדים דנו בפשרה שאוזכרה לאורך השנים האחרונות, והיא ניוד זכויות הבנייה של החברה למתחם מש"א 7200, ואולם אופציה זו ירדה מהפרק, לאחר שבעלת הקרקע, רמ"י (רשות מקרקעי ישראל) הודיעה בצורה חד משמעית, כי אינה מוכנה לתת את הקרקע לחברה. "רשות מקרקעי ישראל לא הייתה בשום שלב צד בתוכנית המדוברת שכל כולה על קרקע פרטית", הגיבה רמ"י לגלובס. "בשעתו התוכנית נדרשה לתת פתרון לבעיית רוחב החוף, לטובת הקמת בתי מלון . אולם לאחר שלא עלה בידי היזמים אישור תוכנית לייבש את הים, כפי שחוייבו על ידי מוסדות התכנון, עלה רעיון שפוגע באינטרס הציבורי והוא העברת שטח שרמ"י מתכננת אותו בימים אלה עבור דיור לכלל אזרחי ישראל, לידי יזמים פרטיים, על מנת שיקימו עליו בתי מלון ומגורים. רמ"י תמשיך לשמור על האינטרס הציבורי ומתנגדת למהלך הזה. ככל ויש רצון לפתור את הבעיה יש לעשות זאת בכלים התכנוניים ולא באמצעות קרקע ששייכת לציבור שהעברתה לידי ידיים פרטיות כמוה כמתן כסף".

על הפרק עלו גם נושאי טבע ואיכות סביבה, אל מול חוק התכנון והבנייה. בעוד עו"ד פורטן מציין, שהפרויקט של החברה מאוזכר בתוכניות המתאר המחוזית והמקומית, מה שמחייב שתכנית מפורטת תיישם אותו, ועו"ד קורן הסביר בדיון, כי קיומן של תוכניות מתאריות הן תנאי הכרחי, אך לא מספיק לתכנון הנקודתי. "שיקולי הסביבה הם אילוץ שגובר על שיקולים אחרים וזו תפיסה שהולכת ומתחדדת. בתחום הרגיש כל כך, של חוף הים, יש צורך בהלימה של התוכנית לשיקולי הסביבה. טובת הציבור היא מניעת פגיעה בסביבה הטבעית, ללא הצדקה מספקת. כל מהלך של ייבוש ים הוא בהכרח פגיעה. חוק שמירת הסביבה החופית נועד לשמור את החוף ללא שינוי מעשה ידי אדם", אמר.

עו"ד פורטן אמר, כי הוא מעריך שהרשויות מתייחסות אל התוכנית בשלילה, וזה יוצר את הסחבת הגדולה ואת פסילת התסקיר, וכי הגישה הזו שבה נתקלת החברה מצד המדינה ומצד עיריית חיפה, לא תותיר בידיה ברירה, אלא להגיש תביעת נזיקין, בגין ההוצאות שנגרמו לה במהלך השנים.

לאחר ארבע שעות דיון השופטת טאובר הודיעה כי תפרסם את החלטתה במועד אחר.

החברה להגנת הטבע, שפנייתה להצטרף לדיון כידיד בית משפט נדחתה מסרה בתגובה, כי "החוף מהווה את אחד מבילויי הפנאי הפופולאריים והנגישים ביותר מבחינה פיזית וכלכלית, עבור הציבור בישראל וככל שקצב גידול האוכלוסייה גדל, כך גדל גם הצורך בחופים שמורים ופתוחים לציבור. ייבוש שטחי ים, במטרה ליצור רצועת חוף מלאכותית, לצורך בנייה, כפי שמבוקש במקרה הזה, עלול להיות בעל השלכות סביבתיות רוחביות שקשה להעריך ולאמוד אותן, ולכן יש לנהוג על פי עיקרון הזהירות המונעת ולהימנע מכך ככל האפשר. החברה להגנת הטבע סבורה כי יש להגן על רצועת חוף הים המועטה שנותרה לציבור הרחב ולמנוע קידום של תכניות ישנות, שאינן עולות בקנה אחד עם המציאות כיום".

עוד כתבות

הדגם OMODA 5 של צ'רי / צילום: יח''צ

האם הסיניות יתחילו להגיע אלינו מאירופה? צ'רי תייצר כלי רכב בספרד, יצרנים נוספים בדרך

כך מתכוונים הסינים לעקוף את המכס האירופי ● ג'יפ אוונג'ר משיקה בישראל דגם היברידי ● ​נחשף הקרוס־אובר החשמלי החדש של GEELY ● ועוד חדשות מענף הרכב

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

איראן נערכת למתקפת תגמול ישראלית/ עיבוד: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP,shutterstock

כך נערכת איראן למתקפת תגמול ישראלית

ארה"ב ומדינות אירופה לוחצות על ישראל למתן כל תגובה למתקפה שביצעה איראן בסוף השבוע, בתקווה לצנן את המתיחות ● משמרות המהפכה וחיזבאללה צמצמו את נוכחות הקצינים הבכירים שלהם בסוריה ● עפ"י דיווח c"וול סטריט ג'ורנל", ישראל תזהיר את בעלות בריתה הערביות לפני שתגיב, ותגביל את התקפותיה למתקנים בסוריה הקשורים לאיראן

איל וולדמן / צילום: פרטי

איל וולדמן מגלה: "עברו עליי ימים כואבים וקשים מאוד"

"אני כל הזמן חושב מה דניאל הייתה עושה, איך זה היה אם היא הייתה פה עכשיו", מספר איל וולדמן על בתו דניאל שנרצחה בנובה. מאיפה הוא שואב כוח? ● פרויקט מיוחד 

חיים ילין / צילום: פרטי

"אני לא מוצא את עצמי בתל אביב": חיים ילין לא מפסיק להתגעגע הביתה

הוא היה בממ"ד 12 שעות רצופות, שמע את הערבית, ראה את המלחמה ● אבל איכשהו זה המקום היחיד שעדיין נותן לחיים ילין כוח: "אני נמשך לשם כמו מגנט" ● פרויקט מיוחד 

רה''מ בנימין נתניהו / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

"שחקנית מרכזית במזרח התיכון": למה הבכירים הישראליים מתייצבים לתדרך את התקשורת בארצות הברית?

משעות הבוקר המוקדמות, גורמים ישראליים בכירים מתייצבים בתקשורת האמריקאית כדי לתדרך על התקיפה באיראן ● כך בוחרים את גופי התקשורת מולם הם עובדים בארה"ב ומה הם מנסים להשיג?

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים / איורים: גיל ג'יבלי

ספר יעדי הממשלה: איך להתחמק מכישלונות קודמים ולשחק בנתונים

הממשלה פרסמה את יעדיה השנתיים לשנת 2024, אך הפירוט הארוך כולל אינספור דוגמאות להתחמקות מהצגת יעדים קודמים, שינויי מתודולוגיה חשודים, מניפולציות במספרים או תוכניות לא ריאליות

נטפליקס / צילום: Shutterstock, Vantage_DS

נטפליקס עקפה את הציפיות; המניה יורדת במסחר המאוחר

ענקית הסטרימינג דיווחה על הכנסות של 9.37 מיליארד דולר לעומת צפי של 9.28 מיליארד דולר ● הרווח זינק ב-86%, לעומת צפי לעלייה של 56% ● החברה הוסיפה כ-9.3 מיליון מנויים ברבעון, ב-80% יותר מהצפי ● למרות התוצאות המדהימות, התחזית המאכזבת של החברה מפילה את המניה במסחר המאוחר

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן / צילום: ap, Jacquelyn Martin

דיווח: ביידן שוקל לספק לישראל נשק ביותר ממיליארד דולר

לפי דיווח בוול סטריט ג'ורנל, ממשל ביידן שוקל לספק פגזי טנקים, מרגמות וכלי רכב צבאיים ● מדובר באחד ממשלוחי הנשק הגדולים מאז 7 באוקטובר

שאריות של טיל בליסטי שאיראן שיגרה לעבר ישראל / צילום: Reuters, Amir Cohen

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

ספינה צבאית איראנית נעה במימי איראן לפני תחילת תרגיל ימי משותף של איראן, רוסיה וסין באוקיינוס ההודי / צילום: Associated Press, ASSOCIATED PRESS

בחשש רב: כך נערכה איראן למתקפה הישראלית

בטהרן איימו כלפי חוץ והזהירו מתגובת ישראל, אך ביצעו שורת מהלכים המעידים על החשש מתקיפה ● גם בחיזבאללה ובסוריה נערכו

לקסוס LBX / צילום: יח''צ

ב-200 אלף שקל תקבלו רכב עם סטטוס יוקרתי. ומה לגבי הביצועים?

לקרוס–אובר הקומפקטי ביותר שהשיקה לקסוס יש עיצוב אטרקטיבי ומוניטין יוקרתי. השאלה אם מיתוג הפרימיום יחפה על הפשרות בשימושיות

מטה s&p בניו יורק / צילום: valeriy eydlin

חברת S&P הורידה את דירוג האשראי של ישראל: "המלחמה תימשך כל 2024"

בהודעה שלא מן המניין, הורידה החברה את הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● התחזית להמשך נותרה "שלילית", כך שבחברה מאותתים שבעתיד הדירוג עשוי להיפגע שוב ● "רואים עלייה נוספת בסיכונים הגיאו-פוליטיים"

אירוע חציית הביטקוין / צילום: Shutterstock

פעם בארבע שנים: כל מה שכדאי לדעת על האירוע הגדול של הביטקוין

אירוע חציית הביטקוין שמתרחש אחת לארבע שנים צפוי לצאת לדרך היום בשעות הערב (שעון ישראל) ● בפעמים הקודמות זה הוביל לקפיצה גדולה בערכו של המטבע, אך בשוק לא תמימי דעים שזה יקרה גם הפעם ● מה קורה בפועל ולמה הוא כה דרמטי עברו משקיעים הקריפטו?

היועצת המשפטית לממשלה, עו''ד גלי בהרב-מיארה / צילום: יונתן זינדל/פלאש 90

היועמ"שית מתייצבת לטובת וולט: יש לדחות את התביעה הייצוגית להכרה ביחסי עובד-מעביד

לעמדת בהרב-מיארה לא היה מקום לאשר את התביעה הייצוגית מאחר וזו אינה הדרך היעילה וההוגנת להכריע במחלוקת לאור גודלה של הקבוצה הכולל כ-10,000 שליחים ● עוד  נטען כי לא ניתן להכריע בעניינם של כל השליחים על בסיס נתוניו של התובע הייצוגי

מייסדי טורק. מימין: אלדד לבני (CINO), לאוניד בלקינד (CTO) והמנכ''ל עופר  סמדרי / צילום: גיא חמוי

הטייס האוטומטי שרוצה להחליף את צבא מומחי הסייבר

האנליסטים במרכזי בקרת הסייבר של הארגונים הגדולים נאלצים להתמודד עם אלפי התרעות מדי יום, והטכנולוגיה של טורק מאפשרת להפוך את התהליכים לאוטונומיים למחצה • האם ה"טייס האוטומטי" של החברה יצליח לשלול איומים חמורים? ● הסטארט-אפים המבטיחים